Verwijderd
En actueel?
Last update: 10 November 1998
Verwijderd
Je gaat toch ook niet meer een vergelijking met dos o.i.d. maken.
doet niet meer terzake.
Maar echt leuk zijn de uitspraken als:
"I heard from one reader who said that at his site, Linux on a 486 is outperforming Windows NT on a 200MHz Pentium, and he has Linux machines that have been running without interruption since before Windows NT 4.0 was released."
Verwijderd
Ja, maar door welk bericht zou dit ineens actueel zijn?SiR_pr0zaQ: Jij wel eens kijken op http://www.tweakers.net ??? Vandaar actueel...
In welke hoek moet ik het zoeken: beveiliging, performance, marktaandeel, rechtszaken, open source? Waar?
je slaat de spijker op z'n kop!
Deze discussie is altijd actueel,
misschien dat de hardware en applicaties veranderen, maar de historie zal altijd hetzelfde blijven.
Wat dacht je van de volgende uitstpraak:
"The UNIX equivalent of the "Blue Screen of Death" would be called "kernel panic." It obviously exists, since I have heard and read about it, but I've never been witness to it in my professional career. Although I am sure that UNIX servers do crash on occasion, these are extremely rare events. If and when a UNIX server crashes, it is almost always due to a hardware failure of some sort. Any software induced problems in a UNIX environment generally make themselves known over a period of time, sometimes in the form of overall gradual performance degradation of the system, giving the administrator ample time to track down the source of the problem, correct it, and stop/restart the process (very rarely the entire machine!) causing the problem. In general, a UNIX server is halted only in the following situations:
Due to a hardware failure, for instance, a hard drive fails;
A hardware upgrade needs to be performed;
A lengthy power outage has occurred and the backup power supply resources have been exhausted;
The kernel is being upgraded.
A beta kernel is being tested (not recommended for production environments).
If none of the above the above occurs, then a UNIX system's uptime can be measured in years. NT, however, cannot boast of such periods of uninterrupted service. Even if one could eliminate the "Blue Screen of Death," NT is hampered by its own design and use of difficult-to-recreate proprietary binary configuration files, for instance, the NT registry. Read about a massive NT failure that lead to over 10,000 NT machines being rendered useless for any task requiring network resources."
Dit heeft weinig van doen met unix anno 1970,
vandaag de dag is het net zo!
Verwijderd
Helaas loopt dat vaak op een flamewar uit.
[on-topic]
Je hebt gelijk nelske, maar flamewars berusten veelal op subjectiviteiten van elementen werkzaam in de IT,
of lezers van glossy blaadjes als: "ComputerAlmanak 1999"
Dit zijn gewoon feiten.
Verwijderd
Dit is idd een feit, ik had (toevallig) hetzelfde probleem tijdens mijn opleiding: de IDE kabel was kaduuk, kernel panic.Op dinsdag 02 oktober 2001 16:27 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:
Although I am sure that UNIX servers do crash on occasion, these are extremely rare events. If and when a UNIX server crashes, it is almost always due to a hardware failure of some sort.
Als iemand het voor elkaar krijgt om zonder hardware-storing een kernel panic te veroorzaken, issie *FOUT* bezig.
Ik mag dan wel -pro linux- zijn, objectief ben ik wel:
Net als de meeste linux gebruikers/guru's ben ik wel een beetje jaloers op de officevan M$...
Al heeft linux retegoeie office-apps.
Sun's staroffice is er een van, hoewel de Koffice apps ook errug goed bevallen.
Verwijderd
Office is (nog) geen onderdeel van het OS (al zullen ze dat in Redmond wel roepen als dat zo uitkomt).e-forze: Ik mag dan wel -pro linux- zijn, objectief ben ik wel: Net als de meeste linux gebruikers/guru's ben ik wel een beetje jaloers op de office van M$...
En Office is wel leuk, maar niet echt heel erg spannend ofzo. Gelikt: ja, wereldschokkend: neuh.
Verwijderd
Ach ja, wat compleetheid betreft zouden we allemaal linux 'moeten' draaien
Verder Office is inderdaad wel aardig van M$, maar ook Office kan je op Unix draaien, namelijk MacOS X. En de native Office v. X kom in November uit. Verder is StarOffice ook goed, alleen die "Start" button heh, die hoef ik dus echt niet..... afwachten op StarOffice 6 daar zou het uit zijn als het goed is
Verwijderd
Precies, en dat is wat windows zo bagger maakt. Er is geen onderscheid tussen OS (kernel) en apps. Al dat gedoe met die virussen, wormen etc. die IIS en Outlook applicaties aanvallen kunnen rustig en ongestoord hun gang gaan omdat die troep volledig geintegreerd is met het OS en het hele rechten systeem geen RUK voorstelt.Office is (nog) geen onderdeel van het OS (al zullen ze dat in Redmond wel roepen als dat zo uitkomt).
Ja, een apache server op *nix systeem heeft ook security holes, ongetwijfeld...maar die kunnen op een goed geconfigureerd systeem niet alles platgooien, verspreiden, copieren, deleten, computer overnemen etc.etc. Daar hebben ze simpelweg de rechten niet voor.
Omdat M$ nog nooit gehoord heeft van security (maar gebruiksvriendelijkheid voorop stelt) kan iets wat via whatever binnekomt door heel het systeem zijn gang gaan....en DAT gaat m$ opbreken. Ja, er zijn patches, en ja die moeten gebruikt worden....maar het is toch te gek voor woorden dat je een apart mannetje op het toepassen van patches moet zetten omdat anders je hele bedrijf overgenomen kan worden?!!?
M$ is groot geworden door de gebruiksvriendelijkheid van hun OS/appz, en de veiligheid (zo goed als) buiten beschouowing gelaten. Dit is voor desktop systemen misschien niet zo heel erg, maar op de servermarkt kan dat hun heel erg op gaan breken.
Kortom, leve *NIX!!!
Verwijderd
Toen ik zag wat die mafkezen voor MacOS X vragen, had ik zoiets van: in geen X aantal jaar!Op woensdag 03 oktober 2001 11:27 schreef PluueeR het volgende:
Verder Office is inderdaad wel aardig van M$, maar ook Office kan je op Unix draaien, namelijk MacOS X. En de native Office v. X kom in November uit. Verder is StarOffice ook goed, alleen die "Start" button heh, die hoef ik dus echt niet..... afwachten op StarOffice 6 daar zou het uit zijn als het goed is
Sjongejonge...en dan hebben we het over M$...
oorzaak: zo'n geweldige Quantum harddisk, er kwam nog net geen rook uit.
wat een klotedingen zijn dat toch ook
grz,
Een kernel panic maken is trouwens geen kunst aan. Gewoon vergeten je rootfs mee te compileren in je kernel, wedden dat je dan kernelpanic krijgt
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
Waar dat aan ligt weet ik nog niet maar ik vind het verontrustend dat je als niet-root gebruiker zonder probleem een stabiel draaiend systeem volledig vast laat slaan.
Ik wil best geloven dat linux erg stabiel is maar is dat misschien niet mede omdat er maar weinig spectaculaire applicaties op gedraaid worden?
PS dit is geen pro Windows flame of zo.
Verwijderd
Ach, ik vind Google bijvoorbeeld wel redelijk spectaculair.DikkeLeo: Ik wil best geloven dat linux erg stabiel is maar is dat misschien niet mede omdat er maar weinig spectaculaire applicaties op gedraaid worden?
Verwijderd
Jij crasht linux niet, jij crasht hoogstwaarschijnlijk X. Een kleine kijk op X leert ons dat die bestand SUID draait en dat je het dus in principe als root draait, met alle risico's enzo vandien.Op woensdag 03 oktober 2001 14:59 schreef DikkeLeo het volgende:
Ik wil het Linux feestje niet verstoren, maar ik heb nu al 2 keer door de applicatie WINE een vastloper gehad zoals ik in windows de laatste jaren nog haast niet gezien heb.
Waar dat aan ligt weet ik nog niet maar ik vind het verontrustend dat je als niet-root gebruiker zonder probleem een stabiel draaiend systeem volledig vast laat slaan.
Ik wil best geloven dat linux erg stabiel is maar is dat misschien niet mede omdat er maar weinig spectaculaire applicaties op gedraaid worden?
1
2
3
| [3 Oct - rbultje@tux rbultje]# ls -l /usr/X11R6/bin/XFree86 -rws--x--x 1 root root 1746331 May 10 12:32 /usr/X11R6/bin/XFree86 [3 Oct - rbultje@tux rbultje]# |
Jij draait dus vanuit de kernel gezien X als root en daarmee crash je X, X heeft je keyboard/muis gelockt en dus kun je niet meer met je toetsenbord (die is gelockt) van console/tty switchen. Echter, daemons blijven draaien en de kernel ook (probeer maar met ssh in te loggen).
Vergeet niet dat X niet altijd wordt geinstaleerd op bedrijfskritische servers
Boot Linux vanaf CD, haal halverwege booten CD eruit : Kernel panic: fs not mountableOp woensdag 03 oktober 2001 10:37 schreef e-forze het volgende:
Als iemand het voor elkaar krijgt om zonder hardware-storing een kernel panic te veroorzaken, issie *FOUT* bezig.
Maar dat is eigenlijk ook een hardware failure
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Verwijderd
En als je het wel crasht dan doet WINE zijn naam eer aan:beelzebubu: Jij crasht linux niet, jij crasht hoogstwaarschijnlijk X.
niet emuleren, het is Windows.
Gebruik dan ook geen WINEOp woensdag 03 oktober 2001 14:59 schreef DikkeLeo het volgende:
Ik wil het Linux feestje niet verstoren, maar ik heb nu al 2 keer door de applicatie WINE een vastloper gehad zoals ik in windows de laatste jaren nog haast niet gezien heb.
Als ik echt windows moet gebruiken start ik vmware,
errug goed...
<edit>
Net jou wine topic gelezen, check even slierp's bericht.
Waarschijnlijk draait het OS nog steeds alleen je X niet meer. Dat is een wezenlijk verschil, als je andere belangrijke processen zou draaien zouden deze (mits ze onafhankelijk van X zijn) gewoon doorgaan. En dat is een
wezenlijk verschil met windows. En volgens mij is de modulair opgezet omgeving van *nix nu juist zijn grote kracht...
</edit>
Verwijderd
Doordat alles in elkaar zit geweven met windows, crasht alles als 1 windows progje draait zo'n beetje. Als WINE of X crasht, log je vanaf buiten in, kill -9 X, et voila, u kan weer verder.
O ja, nog zoiets....waarom heeft het zoooo lang geduurd voordat windows eindelijk eens echt multiuser werd? ik geloof dat er pas in win2k standaard een telnet server inzat, terwijl *nix ermee geboren zijn. Windows loopt op heel veel vlakken heel ver achter (behalve de mooie kleurtjes en knopjes natuurlijk)
Verwijderd
Voor mij is een gelocked scherm + muis + keyboard trouwens nog steeds een systeemcrash hoor (PC hangt (nog) niet in een netwerk).
Ok stel dat alleen X crashed, dan nog heb je niet veel aan die andere doordraaiende processen als alles gelocked is en je de aan/uit knop moet gebruiken om weer wat te kunnen doen.
Sterker nog; als je toch niets meer kan controleren of aanpassen vraag ik me af of het wel wenselijk is dat er processen doordraaien.
Nu moet je de PC uitzetten terwijl je absoluut niet weet of en wat ie aan het doen is.
En dat allemaal waarschijnlijk door een wine config instelling of zo
<edit>
o ja en ik vond ergens op het web (had jij ook
kunnen vinden dus (google: girotel wine)) dat de girotel versie 2 niet met wine werkt, wel de 1.x versie.
</edit>
Verwijderd
Die achtelijke produkt-activering.
Verwijderd
Girotel via je webbrowser????? Dat is echt nieuw volgens mij. Graag meer info aub.Op woensdag 03 oktober 2001 16:11 schreef edm het volgende:
girotel kan ook via je web-brouwser...
<edit>
o ja en ik vond ergens op het web (had jij ook
kunnen vinden dus (google: girotel wine)) dat de girotel versie 2 niet met wine werkt, wel de 1.x versie.
</edit>
Ik had idd gevonden dat 2.0 in feb. 2001 nog niet werkte daarom heb ik zowel 1.3 als 2.0 geprobeerd. Maar dat had je ook in m'n replies kunnen vinden trouwens.
En de crash was trouwens met het wereldberoemde sol.exe .
echt creatief met informatie zoeken
www.postbank.nl/girotel
Verwijderd
Verd*md, het is nog waar ook, nooit gedacht van de postbank...Op woensdag 03 oktober 2001 17:07 schreef edm het volgende:
Pff, nieuwe linux gebruiker zeker, want je bent niet
echt creatief met informatie zoeken
www.postbank.nl/girotel
edm: ik heb zowat alle doc's over girotel en wine doorgespit de afgelopen dagen maar had niet specifiek gezocht naar girotel via internet, maar eigenlijk wil ik gewoon dat wine werkt op mijn systeem (zoals bij de meeste anderen denk ik).
Ben wel een Linux newbie maar ik typte 18 jaar terug mijn verslagen al in de beruchte unix editor (goed flauw van geworden trouwens). Ik ben benieuwd wat jij toen zoal deed
en
http://www.xs4all.nl/~itsme/projects/gt/
Target is to provide a client for telebanking with the Dutch bank 'De Postbank' on a different OS than the one (1) they currently support.
Initially we will focus on the Linux OS, but eventually it should run on
any posix OS.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Linux is wel moeilijker om mee te beginnen, maar ik ben ook ooit met DOS begonnen als n00b. Verder vind ik van linux dat de commandline veel sneller werkt dan de GUI van windows (waar je 95% van de tijd toch niet naar kijkt). Als je onder Linux iets wilt, is er altijd wel een oplossing voor. Hetzij met 1 programma, hetzij met 3 verschillende dingen die je inelkaar schuift.
Dat laatste is de UNIX mentaliteit: Veel kleine progjes, die ieder maar weinig doen, en het goed doen, die je dan aan elkaar kan hangen. Het feit dat de unices sterk modulair zijn hangt daar nauw mee samen.Op woensdag 03 oktober 2001 18:14 schreef _JGC_ het volgende:
Als je onder Linux iets wilt, is er altijd wel een oplossing voor. Hetzij met 1 programma, hetzij met 3 verschillende dingen die je inelkaar schuift.
Verwijderd
Ik ben nog nooit een OS tegengekomen dat perfect is en zolang mensen dit maken gaat dat ook niet gebeuren.
Toegegeven af en toe wordt ik ook doodmoe van Windows maar nog moeier van die flames daarover.
Wat mij wel opvalt is dat ik nauwelijks iets lees over de andere alternatieven zoals Netware o.i.d.
Ik kan je verzekeren dat Novell ook zijn nukken heeft maar blijkbaar wordt Netware niet veel gebruikt.
Een echte IT er gaat een OS niet lopen afzeiken maar zoekt uit hoe de problemen opgelost kunnen worden.
Misschien een detail maar de doorsnee gebruiker interesseert het geen ene r**t wat er op zijn systeem draait of wat voor een netwerkserver er draait.
Het moet gewoon werken punt!
Nou ja een nieuwe flame starten ben ik niet van plan dus ga ik mijn voorkeur niet zeggen..die heb ik namelijk niet...
Pino
Voor netwerktaken is *nix het best.
.
Ctrl-D
You can't have everything. Where would you put it?
Maar op de desktop kunnen Linux en ik niet altijd door een deur heen. Een van de grootste problemen is XFree, dat gewoon erg vaak mijn muis en toetsenbord lockt (zeg eens in de 20 keer dat ik naar X ga) en dan moet ik resetten en dan mag ik weer 8 miljoen inodes gaan fixen
[deze advertentieruimte is te koop]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer