Toon posts:

Vapochill, Koolance, of doe-het-zelf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

kzit met een dilemma.
Het geld is er, ik weet wat ik ermee wil doen, maar niet hoe.

Ik twijfel, zoals de titel zegt, nl, tussen het kopen van een Vapochill, Koolance of een doe-het-zelf WC.

- De Vapochill zou ik willen omdat, mja, omdat het Vapochill is, -12 graden C, yummie :)
Ik zou er dan wel nog een andere case bijnemen o het systeem in over te zetten.
Kostprijs : +- 2000FL

- Koolance, vind het een knappe kast, het koelt deftig, en met een beetje aanpassen krijg je er wel een TEC tussen.
Kostprijs : +- 900FL

- Doe-het-zelf, lijkt me het leukste, maar ik ga me dan wel op glad ijs begeven want ik heb nog nooit met watercooling gewerkt, en al zeker niet icm een peltier.
Hetgene ik in gedachten heb zit als volgt :

- Waterblok voor CPU met 172W TEC
- Deftige pomp
- 2 waterblokken met een 80W TEC tussen om het water te koelen (ter vervanging van een radiator)
- Dabit's 24V voeding en een 12V variant voor fans en 80W TEC
- Nieuwe case + mods

Kostprijs : +- 1200~1500FL

Wat zouden jullie me aanraden te nemen en waarom?
Zelf spreken ze me alledrie enorm hard aan (de Koolance wel ietsje minder eerlijk gezegd), en ik geraak er dus echt niet uit.

Help me out want dat geld is aan't jeuken >:)

edit:
ligt het aan m'n schrijfwijze of vindt je het gewoon niet interessant genoeg :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Tja, zelfbouw is natuurlijk altijd leuker, en zeker veel leerzamer..

Alleen deze volg ik niet helemaal..
Op dinsdag 02 oktober 2001 14:29 schreef SM-DoubleD het volgende:
- 2 waterblokken met een 80W TEC tussen om het water te koelen (ter vervanging van een radiator)
Jij wilt een dubbel systeem gaan maken? 1tje om het water in het tweede circuit te koelen? En dat dacht je met een 80W peltier te doen???

Hmmm.. Iets zegt me dat dat niet helemaal gaat lukken.. (die 80W is te weinig!).
Je probeert namelijk 375W aan hitte weg te pompen via een 80W peltier.. Dan zou ik er toch meerdere 172W peltiers tegenaan gooien.. (stuk of 4 ofzo). En dat wordt best een lompe oplossing..

Verder moet je dan toch de hitte uit je 2e systeem weer kwijt, dus daar moet toch weer een radiator met fan voor gebruikt worden..

En die fan's kun je dan weer mooi gewoon aan je voeding hangen in plaats van een apparte voeding te maken..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 14:37 schreef Twynn het volgende:
Tja, zelfbouw is natuurlijk altijd leuker, en zeker veel leerzamer..

Alleen deze volg ik niet helemaal..
[..]

Jij wilt een dubbel systeem gaan maken? 1tje om het water in het tweede circuit te koelen? En dat dacht je met een 80W peltier te doen???

Hmmm.. Iets zegt me dat dat niet helemaal gaat lukken.. (die 80W is te weinig!).
Je probeert namelijk 375W aan hitte weg te pompen via een 80W peltier.. Dan zou ik er toch meerdere 172W peltiers tegenaan gooien.. (stuk of 4 ofzo). En dat wordt best een lompe oplossing..

Verder moet je dan toch de hitte uit je 2e systeem weer kwijt, dus daar moet toch weer een radiator met fan voor gebruikt worden..

En die fan's kun je dan weer mooi gewoon aan je voeding hangen in plaats van een apparte voeding te maken..
hmm, ff overlopen :

- water vertrekt uit pomp door 1e waterblok waar de coldside van de 80W TEC op zit
- water is nu gekoeld en loopt verder naar waterblok op CPU
- water gaat weer verder naar 3e waterblok waar de hotside van de 80W TEC opzit
- water neemt warmte op, gaat terug naar pomp
- spelletje begint opnieuw

Dat water is toch helemaal zo warm niet dat je het niet met een 80W TEC kan koelen nadat het je CPU gepasseerd is?

Verwijderd

Tsja. Als je het geld (er voor over) hebt, dan zou ik voor de Vapochill gaan. Dat werkt goed, betrouwbaar, stil, en produceert niet zo belachelijk veel hitte.

Maar persoonlijk vind ik de lol nou juist net zitten in het zelf bouwen, dus dan is waterkoeling + 172W TEC wel aan te raden. Werkt prima, weet ik uit eigen ervaring :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 14:44 schreef DaBit het volgende:
Tsja. Als je het geld (er voor over) hebt, dan zou ik voor de Vapochill gaan. Dat werkt goed, betrouwbaar, stil, en produceert niet zo belachelijk veel hitte.

Maar persoonlijk vind ik de lol nou juist net zitten in het zelf bouwen, dus dan is waterkoeling + 172W TEC wel aan te raden. Werkt prima, weet ik uit eigen ervaring :)
zelf doen is idd stukken leuker, maar een Vapochill heeft wel dat beetje extra status :P

Maar denk je dat ik genoeg heb aan 2 waterblokken met 80W TEC om het water te koelen?

• Twynn
Op dinsdag 02 oktober 2001 14:42 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

hmm, ff overlopen :

- water vertrekt uit pomp door 1e waterblok waar de coldside van de 80W TEC op zit
- water is nu gekoeld en loopt verder naar waterblok op CPU
- water gaat weer verder naar 3e waterblok waar de hotside van de 80W TEC opzit
- water neemt warmte op, gaat terug naar pomp
- spelletje begint opnieuw

Dat water is toch helemaal zo warm niet dat je het niet met een 80W TEC kan koelen nadat het je CPU gepasseerd is?
Hmm.. Je wilt dus een single circuit hebben..

Dan snap ik hem helemaal niet.. Want je gebruikt het water uit je cpucooler (dus al warmer) om je 80W peltier tekoelen? Uiteindelijk ga je je water hiermee dus opwarmen i.p.v. afkoelen!

Naja, anyway.. Dat gaat sowieso al niet werken.. Het probleem is dat je na het 172W peltier element ongeveer 375W aan warmte hebt, die je af wilt voeren.. Dat probeer je dan te koelen met een 80W peltier element.. Waar moet vervolgens die 295W aan warmte dan naartoe?

Bij een gewone waterkoeling-setup wordt die warmte via de radiator en de fan afgevoerd.. (waterkoeling wil eigenlijk niks anders zeggen dan de warmte opvangen in het koelblok, transporteren met water, en vervolgens afvoeren via de radiator met fan..)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 15:03 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Je wilt dus een single circuit hebben..

Dan snap ik hem helemaal niet.. Want je gebruikt het water uit je cpucooler (dus al warmer) om je 80W peltier tekoelen? Uiteindelijk ga je je water hiermee dus opwarmen i.p.v. afkoelen!

Naja, anyway.. Dat gaat sowieso al niet werken.. Het probleem is dat je na het 172W peltier element ongeveer 375W aan warmte hebt, die je af wilt voeren.. Dat probeer je dan te koelen met een 80W peltier element.. Waar moet vervolgens die 295W aan warmte dan naartoe?

Bij een gewone waterkoeling-setup wordt die warmte via de radiator en de fan afgevoerd.. (waterkoeling wil eigenlijk niks anders zeggen dan de warmte opvangen in het koelblok, transporteren met water, en vervolgens afvoeren via de radiator met fan..)
ik denk dat we een beetje naast elkaar aan't praten zijn, ff zien voor een tekeningetje online te mikken.
Stay tuned :)

Verwijderd

Topicstarter
lang leve MS Paint !!

Afbeeldingslocatie: http://www.doubled.f2s.com/temp.bmp

zoiets dus.
Sorry dat het een bmp is, maar heb hier op het werk niet bepaald photoshop staan ofzo.

• Twynn
Hmm.. Dan begreep ik het dus toch goed..

Jouw water dat al warmer is als het uit de cpu komt, wordt vervolgens nog een keer opgewarmd door die 80W peltier.. Vervolgens gaat het door de pomp heen (die het water ook al niet koelt), en vervolgens wil jij het opeens weer koelen met diezelfde 80W peltier...
Beetje perpentum mobile (of hoe je dat zonder leestekens ook mag schrijven :?) principe..

Laat gewoon die 80W pelt eruit, en vervang die door een radiator+fan.. (liefst stille 120mm fan ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 15:35 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Dan begreep ik het dus toch goed..

Jouw water dat al warmer is als het uit de cpu komt, wordt vervolgens nog een keer opgewarmd door die 80W peltier.. Vervolgens gaat het door de pomp heen (die het water ook al niet koelt), en vervolgens wil jij het opeens weer koelen met diezelfde 80W peltier...
Beetje perpentum mobile (of hoe je dat zonder leestekens ook mag schrijven :?) principe..

Laat gewoon die 80W pelt eruit, en vervang die door een radiator+fan.. (liefst stille 120mm fan ofzo)
mja, ksnappet, leek me te werken, jammer :)
Dan moet ik wel een goede radiator hebben, die fans mogen gerust luid zijn hoor, voor de stilte doe ik het niet (waarschijnlijk 2x120mm papst erop).
Is een Black Ice een goede radiator of zijn er betere?
Pagina: 1