Wat voor muis om te kunnen scrollen in X?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Misschien niet correct om dat hier te vragen, maar hier zit de meeste ervaring volgens mij.

Ik wil graag scrollen in X met mijn muisje. Nou wil het dat ik precies de verkeerde muis heb. Een logitech M-S48 wheelmouse met een zwart logootje erop en volgens die pagina van die fransman (ik ben de URL even kwijt) zal dat ding het nooit gaan doen.

Nou is het toch niet het toppunt van ergonomie en ik ben 'lekker standaard' rechtshandig, dus zat ik te denken aan een nieuwe fijne wulps gevormde logitech muis. Voorwaarde is dat ik wel kan scrollen in linux.

Dus: wie heeft er een muis waarmee je kan scrollen in linux, die nog te koop is en welke fijn in de hand ligt? (En geen MS is.... ;) ). Ohja, ook geen trekbal oid.

Thanks!

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Logitech Mouseman wheel wil standaard perfect.
Alleen na wat geklooi krijg ik 'm ff niet meer aan de praat [zal wel aan mij liggen, hij heeft het perfect gedaan]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• balk
Is dat die witte? Met snoer en balletje? Is die nog te koop dan?

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 13:50 schreef balk het volgende:
Ik wil graag scrollen in X met mijn muisje. Nou wil het dat ik precies de verkeerde muis heb. Een logitech M-S48 wheelmouse met een zwart logootje erop en volgens die pagina van die fransman (ik ben de URL even kwijt) zal dat ding het nooit gaan doen.
Die pagina is outdated. Volg de standaard-aanwijzingen (In je XF86Config-4 "Option ZAxismapping" enzo toevoegen, "option driver" en "option buttons" veranderen enzo) en kijk of ie het doet. Zo ja, dan is de driver geupdate en kun je blij zijn. Zo nee, koop een mooie nieuwe logitech muis, die dingen kosten een paar tientjes en ik heb er nog geen enkele gezien die niet werkte bij mij (ik heb een cordless en een normale, werken beiden oder debian/redhat met X 4.0.3/4.1.0).
Nou is het toch niet het toppunt van ergonomie en ik ben 'lekker standaard' rechtshandig, dus zat ik te denken aan een nieuwe fijne wulps gevormde logitech muis. Voorwaarde is dat ik wel kan scrollen in linux.
Logitech dingetjes dus.... Die dingen werken heerlijk vind ik :)

• balk
HELD!

Ik kan idd wel scrollen met deze muis. Het werkt (Joehoe!). Ik had het al eens eerder geprobeerd maar toen had ik blijkbaar een verkeerde optie meegegeven. Mooi.

Maar misschien koop ik toch een nieuwe muis :)

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 16:36 schreef balk het volgende:
HELD!

Ik kan idd wel scrollen met deze muis. Het werkt (Joehoe!). Ik had het al eens eerder geprobeerd maar toen had ik blijkbaar een verkeerde optie meegegeven. Mooi.

Maar misschien koop ik toch een nieuwe muis :)
>:)

Werkt het eindelijk....... :P 't is ook nooit goed ;)

Anyway, die site van die franse vage gast is dus duidelijk verouderd. XFree86 development gaat verschrikkelijk snel de laatste tijd :)

• balk
Op dinsdag 02 oktober 2001 16:58 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

>:)

Werkt het eindelijk....... :P 't is ook nooit goed ;)

Anyway, die site van die franse vage gast is dus duidelijk verouderd. XFree86 development gaat verschrikkelijk snel de laatste tijd :)
Dat had ik ook al gezien, ging over 3.3.6. Ach, het werkt. Was trouwens het laatste stukje hardware dat nog niet werkte (ohnee, m'n windows toetsen op m'n plank ook nog niet, maar da's prioriteit 0)

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 02 oktober 2001 17:09 schreef balk het volgende:

[..]

Dat had ik ook al gezien, ging over 3.3.6. Ach, het werkt. Was trouwens het laatste stukje hardware dat nog niet werkte (ohnee, m'n windows toetsen op m'n plank ook nog niet, maar da's prioriteit 0)
LoL, op mijn plank werken die wel!
Linker Windows gaat naar vorige console, rechter naar volgende console! :?

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 03 oktober 2001 00:54 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

LoL, op mijn plank werken die wel!
Linker Windows gaat naar vorige console, rechter naar volgende console! :?
Linker windowsknop = lwin, rechter = rwin, die menuknop (naast rwin) = menu.

Bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ctl-lwin:    window naar achtergrond
alt-lwin:    window naar achtergrond
lwin:     window naar voorgrond
rwin:     Multi_key (dwz: rwin-'-e -> é ; rwin-a-e -> æ enz)
alt-menu:    minimize window
menu:     maximize window
ctl-menu:    maximize naar hele scherm (dus ook over gkrellm en de iconbox heen)
shift-menu:  maximize naar vrije ruimte

Zo...
1. krijg het maar eens ingewikkelder dan dat >:)
2. probeer dat maar in Windows :P

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Omdat het nu verzandt tot een "wat doe je met overbodige knopjes"...

De linker Windowstoets gebruik ik eigenlijk als een extra soort Alt-toets. Ctrl-Alt-Rechts en Ctrl-Alt-Links schoppen het huidige window een sherm vooruit of achteruit. Ctrl-LWin-Rechts en Ctrl-LWin-Links kopiëren hem naar links en rechts. LWin-Rechts is maximize horizontaal, LWin-Omhoog is maximize vertikaal. De rechter Windowstoets start een Gnoomtermpje, en die menutoets geeft het task menu.

En de capslock is modeswitch! Dus, capslock+a = à. Heel handig. Bijna alle speciale tekens heb ik ergens op mijn plankje zitten. ë é è ê zitten onder elkaar op de "rij" van de e, dus op capslock+3, capslock+e, capslock+d en capslock+c, en zo bij alle andere klinkers ook. De ç dus maar onder capslock+x gegooid. De ß natuurlijk onder capslock+s. En na het verdelen van al die veelvoorkomende letters heb ik de rest opgevuld met minder vaak voorkomende letters en tekens, tot alles vol zat, en het lijstje standaard-ASCII-tekens ... OP. :)

Ohja, op capslock+; zit een extra backslash. Ook handig :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• balk
Sjeesz! Wat praktisch!

Maar hoe stel je die keybindings in?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 03 oktober 2001 09:31 schreef balk het volgende:
Sjeesz! Wat praktisch!

Maar hoe stel je die keybindings in?
Met xmodmap. Maar omdat zo'n xmodmap file nogal pittig is om met de hand te creëren, is er het progje xkeycaps waarmee je het grafisch in kan stellen. Je kiest je toetsenbordtype, en dan zie je je toetsenbord grafisch voor je, en kan je bindings veranderen. Capslock veranderen in Mode_Switch dus, en dan bij alle toesten ene 3e en 4e karakter invoegen. Het gebruik van xkeycaps is niet helemaal vanzelfsprekend - ik heb zelf de man ook drie keer door moeten lezen voor ik het echt snapte - maar het werkt wel :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Het binden van toetsen(-combinaties) aan windowswitchen, voorgrond, achtergrond, maximizen enzo is een taak van je windowmanager.

Capslock remappen naar een andere toets, windowstoetsen remappen naar Multi_key enzo, dat doe je met xmodmap (of dat andere geval waar die gast hierboven het over had :P ).

Oja, en Capslock is hier Control :)
Pagina: 1