Toon posts:

[Mandrake] system crash met wine

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, gisteravond wine geinstalleerd en geprobeerd girotel te installeren. Ik kwam helaas niet verder dan de kop van een blauwe leeuw ;)
Is op zich niet zo erg, ware het niet dat ik ook geen respons meer kreeg van toetsenbord en muis en dus niet kon killen, niks.... behalve de aan/uit knop gebruiken.
Komplete vastloper dus ;( en niet meer gewoon opstarten daarna omdat de filecheck (fsck ?) een "failed" melding gaf en me keer op keer in een shell gooide (waarmee ik persoonlijk niet goed wist waar ik de fout kon herstellen)
Gelukkig bracht de Mandrake (her)installatie disk uitkomst.
Ik heb naar alle waarschijnlijkheid iets fout gedaan maar ik wil als het ff kan dit herinstalleren graag de volgende keer voorkomen.
Mijn vraag is dus hoe kan ik de volgende keer bij een vastloper wine afsluiten zonder de aan/uit knop van de computer te gebruiken? :+

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk zat de X server vast. Probeer volgende keer de volgende toetsencombinatie te gebruiken om af te sluiten: CTRL-ALT-BACKSPACE.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip wouzer, ik heb te lang met windows gewerkt denk ik |:( (maar niet lang meer >:) , wine onder controle krijgen is voor mij de laatste fase voor een volledige overstap naar Linux)

Verwijderd

Ik meende dat girotel 2.x niet werktte met Wine (gelezen in girotel howto). Als het je wel lukt hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
girotel 1.3 en 2.0 kwamen allebei even ver bij mij; tot en met de leeuwenkop (vlak na installshield). Dat verhaal over het niet werken van 2.0 is van feb. dit jaar; ik ga het maar gewoon proberen, ik zie wel waar het mis gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand misschien nog een tip, ik kom er niet uit, ik heb nog steeds vastlopers die op geen enkele toestcombinatie reageren :( (ik dacht dat dat eigenlijk niet normaal was met linux dat een applicatie het systeem volledig crashed maar goed)
Als root wil wine nu wel draaien (met wat wazige meldingen maar goed).
Als user geeft hij eerst
err module: fixup_imports module (file) ole32.dll needed bij shell32.dll not found
err module:load_library can't load shell32.dll
err:seh: UnhandledExceptionFilter Couldn't start debugger (etc..)
Volgens mij staan alle permissies goed.

Voor de goede orde, het systeem is normaal gesproken stabiel (geen hardware conflicten of zo ) en crashed alleen met wine.

Verwijderd

Da's niet zo mooi. Waarschijnlijk zou je X wel remote kunnen killen, maar ja, als je geen netwerk hebt of geen zin hebt SSH te draaien (zoals ik) dan heb je d'r niks aan. Wine is nog in het beta stadium, dus kun je dit soort dingen verwachten. Ik zou het opgeven en windows booten als je het hebt.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als de X-server killen niet wil, dan geef je deze opdrachten aan de kernel:
Alt+SysRq+s: disc-sync, alle buffers leegschrijven
" + " +k: kill alle processen in je huidige terminal
" + " +u: unmount schijven
" + " +b: reboot

Zo krijg je dus geen vervelende hd-problemen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 03 oktober 2001 16:51 schreef banaan-X het volgende:
En als de X-server killen niet wil, dan geef je deze opdrachten aan de kernel:
Alt+SysRq+s: disc-sync, alle buffers leegschrijven
" + " +k: kill alle processen in je huidige terminal
" + " +u: unmount schijven
" + " +b: reboot
Dat gaat niet werken als je het niet speciaal hebt ingesteld. Aangezien de default kernel-optie uit staat, hebben de meeste mensen dat niet eens in hun kernel zitten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt banaan-X, ga ik proberen, eerst weer ff me linux bak crashen ;)

edit//
eerst deze kernel optie controleren natuurlijk
edit//

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 03 oktober 2001 09:57 schreef DikkeLeo het volgende:
Heeft iemand misschien nog een tip, ik kom er niet uit, ik heb nog steeds vastlopers die op geen enkele toestcombinatie reageren :( (ik dacht dat dat eigenlijk niet normaal was met linux dat een applicatie het systeem volledig crashed maar goed)
Het is niet de bedoeling dat programma's die als user draaien dat kunnen nee (het is wel mogelijk overigens, maar niet bepaald gemakkelijk).
Programma's die met rootrechten draaien hebben echter wel de benodigde rechten om je systeem te crashen (programma's die als root draaien mogen in principe alles); dit is ook een van de redenen dat het aangeraden wordt om zo weinig mogelijk als root te doen.
Als je wine als root draait, zijn syscrashes niet heel vreemd in ieder geval.

Maar ook als je wine (en andere programma's) als user draait bestaat er nog een risico waardoor compu-crashes veroorzaakt kunnen worden: X.
Je X server (XFree86 bij de overgrote meerderheid) draait als root (ok, hij dropt zoveel mogelijk perms, maar niet alles natuurlijk) om de hardware aan te kunnen spreken. Maar dat hij als root draait betekent ook dat X potentieel je systeem kan crashen. Als een grafisch programma iets fout doet, en er zit een foutje in X (en die zitten er in) waardoor X zelf ook op zijn bek gaat, dan is het dus mogelijk dat je het je hele systeem hangt.

Wat ook een mogelijkheid is: X crasht, en laat het keyboard in een onbruikbare staat achter (X kan dat, want X draait met rootrechten), zodat ctl-alt-backspace en ctl-alt-Fzoveel niet meer werken. Ook kan het voorkomen dat je videokaart hierna onbruikbaar is, dat wil zeggen dat je geen bruikbaar beeld meer krijgt (tot een reboot/reset natuurlijk).
Als dit het geval is, en je hebt de sysrq key in je kernel ('Kernel hacking/debugging' heet de optie ongeveer), kun je moet alt-sysrq-k nog proberen X te killen, en anders door vanaf een andere bak in te loggen met ssh.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 20:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

// interessante info//

Als dit het geval is, en je hebt de sysrq key in je kernel ('Kernel hacking/debugging' heet de optie ongeveer), kun je moet alt-sysrq-k nog proberen X te killen, en anders door vanaf een andere bak in te loggen met ssh.
Deze optie stond idd aan, daar had het achteraf mee gelukt denk ik.
Als root kreeg ik solitair wel draaiend, maar als user niet (leek me een perms geval maar alles lijkt goed :? ). Ik heb voorlopig deze versie van wine (20010305) er maar ff af gegooid. Ga eerst edm z'n tip maar proberen (girotel via internet) en dan later wel een nieuwere versie van wine compileren. Bedankt voor de respons zover.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

O ja, je moet het ook nog expliciet aanzetten (cat /proc/sys/kernel/sysrq om te kijken of hij aanstaat).
Lees ook linux-kernel-source-dir/Documentation/sysrq.txt .

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
Het beste is om een journaling filesystem te hebben, ik zou xfs aanraden, je hebt dan minder kans op verrotte data na een crash.

Als er toch iets crasht en het systeem reageert niet meer moet je hetvolgende doen:

Alt + Sysrq + r

Nu ff kijken of ie wel op crtl + alt + backspace of crtl + alt + F1 ofzo wil reageren, hij heeft namelijk het toetsenbord in raw mode gezet.

Werkt dit niet dan doe je hetvolgende, geef m na elk commando eventje de tijd.

Alt + Sysrq + s
Alt + Sysrq + e
Alt + Sysrq + i
Alt + Sysrq + u

Nu is alles veilig afgesloten, dan kan je hem op deze manier rebooten (of met de reset knop natuurlijk :) ) :

Alt + Sysrq + b

Mandrake heeft standaard Sysrq in de kernel zitten :)
Pagina: 1