hoe krijg ik dit netwerkt draaiende?

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
hallo
ik heb dit netwerk ongeveer.
Afbeeldingslocatie: http://home-4.tiscali.nl/~t035327/drawing1.jpg

het gaat hier om een netwerkt tussen 2 huizen die beiden zijn aangesloten op kabelnet van de universiteit twente.
dit heeft als voordeel dat er maximaal 8 ip's per kabelmodems worden gegeven, en dat er dus geen server nodig is om internet te delen over meerdere pc's.
de ip's worden doormiddel van dhcp gegeven aan de netwerkkaarten.
iedere netwerkkaart krijgt wel steeds hetzelfde ip's. dat komt omdat ze op mac-adres geregistreerd zijn.
het is niet mogelijk om een vast ip toe te wijzen aan een netwerkkaart.
nou wilde wij 2 netwerken in 2 huizen aan elkaar koppelen dmv een server.
in die server wilden wij 2 netwerkkaarten zetten, die we beiden aan hadden willen melden bij het kabelnetwerk van de ut.
vervolgens hadden wij het plan om een hoop `add routes' uit te voeren op de server en op de workstations, zodat de pc's van de 2 netwerken elkaar via de server ipv via het internet aanspreken met als gevolg dat er een snelle communicati mogelijk is tussen de pc's.
noe is mijn vraag:

1. kan ik een soort van routing-programmatje gebruiken om dit te realiseren?

2. zie ik bij mijn netwerkomgeving nou de 2 netwerken als 1 groot netwerk?

3. moet ik nog andere instellingen doen zoals submasks aanpassen ofzo voordat het werkt?

ps.het is niet de bedoeling dat de 2 internetverbindingen gedeelt worden over de 2 netwerken.

pps. ik hoop dat er mensen zijn die de moeite hebben genomen om dit hele artikel te lezen :)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[<font color="FF0000">x</font>]

Mooi kruisje :P

Ik wacht even je plaatje af, maar volgends mij had dit wel met een wat duidelijkere topictitel gekund.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Ten 1e zie ik je plaatje ook niet, maar goed..
Als alle pc's op het net automatisch een IP krijgen zit je toch al bij elkaar op het netwerk..?

Als dat niet zo is zul je dus kabels naar een centraal punt moeten hebben (switch), waarmee je de server verbindt, dan lukt het sowiso!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

geef eens een paar ipnr's + subnet en gateway (van beide netwerkjes 1)

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 13:34 schreef Ook het volgende:
Ten 1e zie ik je plaatje ook niet, maar goed..
Als alle pc's op het net automatisch een IP krijgen zit je toch al bij elkaar op het netwerk..?

Als dat niet zo is zul je dus kabels naar een centraal punt moeten hebben (switch), waarmee je de server verbindt, dan lukt het sowiso!
dit ligt dus aan ipnr en subnetmask....

offtopic:
bijna iedere kabel gebruiker krijgt dhcp... dus volgens jou zitten die allemaal bij elkaar op 1 subnet.... ja dan begrijp ik dat gezeur over de snelheid wel

het lijkt me sterk dat de ut 1 groot ongesubnet netwerk heeft.... zie vraag hierboven

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
ok
ten eerste
kut
ben plaatje kwijt

dus daarom ten tweede
een uitleg over het gebruik van ip's etc.

2 huizen
h1 en h2
h1: 2pc's, 1 com21 kabelmodem, 1 8-poorts 10mb hub (compex, lekker goedkoop, want gaat om studenten)

h2: 4pc's, 1 com21 kabelmodem, 1 8-poorts 10mb hub
(compex, lekker goedkoop, want gaat om studenten)

alle pc's krijgen ip toegewezen via dhcp. is altijd zelfde ip, want wordt aan mac-adres gekoppeld.
ip's beginnen allemaal met 130.89.xxx.xxx
mac-adressen van de nic's zijn weer gekoppeld aan mac-adres van kabelmodem (geloof ik) dus m'n buren kunnen niet via mijn kabelmodem internetten.
verkeer tussen de 2 netwerken is slechts mogelijk na het uitvoeren van een paar route add's en dan is de ping-tijd erg lang
daarom heb ik nu een server (p100, 32mb nt4, 2x 3com nic)
met 2 nic's waarvan ik er eentje zelf aanmeld bij ut-kabel, en een door m'n buren laat doen.
ik laat een kabeltje van mijn hub naar mijn netwerkkaart in de server gaan en een kabeltje van hun hub naar hun netwerkkaart in de server.
nou wil ik het dus voor elkaar krijgen dat deze 2 netwerken via de server (die dus volgens mij als router moet gaan werken) communiceren, en zodoende één netwerk vormen.
wat moet ik op de server zetten en wat op de pc's in beide huizen
moet ik subnetmask aanpassen? ik neem aan dat ik alle pc's in 1 werkgroep moet doen. wat moet ik doen met het kabel.utwente.nl domein waar de pc's nu op aangemeld zijn?

zo
sorry
ik kreeg het niet korter
:)
voor eventueel plaatje:
www.howstuffworks.com/routing
daar staat een plaatje
denk voor de router in dit geval mijn server
en denk dan ook dat het internet niet op de server maar op de beide hubs zijn aangesloten.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

weet ik nog steeds niet wat je subnetmask is...

als dat 255.255.0.0 is kan je routes toevoegen wat je wilt maar alle pc's denken dan dat de andere op het zelfde netwerk zitten..... dus er wordt dan niets naar je default gateway gestuurd (je "servertje")

om die 2 "netwerken" aan elkaar te koppelen heb je alleen een hub/switch nodig

is je subnetmask 255.255.255.0 dan is je oplossing met server/router noodzakelijk en zal je je default gateway naar de router moeten zetten (tenzij 3de byte ook hetzelfde is)

als je een ander subnet hebt laat het ff weten... (dan kan de 3de byte van de ipnr's ook belangrijk zijn)

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
subnetmask is 255.255.0.0, dus ik zou volgens jou al voldoende hebben aan een heb.
maar
het probleem wat dan blijft is dat de 2 kabelmodems dan ook direct aan elkaar 'gekoppeld'zijn, en dat dat dus problemen op gaat leveren volgens mij.
het is namelijk ook niet de bedoeling dat de 2 internetverbindingen geshared worden.
de pc's in huis 1 gebruiken de kabelmodem in huis 1 en de pc's in huis 2 gebruiken de kabelmodem in huis 2.
aangezien de gateway's en dns-en van beide internetverbindingen gelijk zijn, is dat niet in te stellen op de pc's die op het netwerk aangesloten worden
lijkt mij

Verwijderd

dat is inderdaad een probleem.... maar aangezien je je subnetmask niet kan instellen is het niet mogelijk om te gaan routeren... (tenminste niet met de huidige ip's)

kan je overigens nu wel connecten naar een pc van het andere "netwerkje" (
Pagina: 1