Ik heb op dit moment een Globalwin FOP38 met een delta 60mm HP fan, wil nu een andere koeler van koper. Welke kan ik het beste kiezen tot 150,- (dus geen Swiftech).
Verwijderd
bij de oc-shop:
Swiftech MCX370 with Delta AFB-60HP fan
The new revision with the patend pin design.
58.54
FL 129.01
Swiftech MCX370 with Delta AFB-60HP fan
The new revision with the patend pin design.
58.54
FL 129.01
Verwijderd
De Alpha PAL8045 is een zeer goede keus onder de fl.150,- (is eigenlijk de beste keus, maar als ik dat zeg krijg ik problemen met m'n mede-tweakers). Je moet wel even kijken of die op je mobo past. De heatsink wordt namelijk met 4 schroeven op de mobo vastgezet
Thermalright Sk6 is een mooi ding! Is ook helemaal van koper. kost een gulden of 125 inc delta hp60
Verwijderd
Ik zou voor een Swiffie MCX370 gaan ... de koelprestaties van de Dragon Orb 3 zijn ook goed ..
hier kan je een test vinden waar meerdere Socket A coolers worden vergeleken!
hier kan je een test vinden waar meerdere Socket A coolers worden vergeleken!
Verwijderd
Nah, waarom zou je daar problemen mee krijgen. Hij is gelijkwaardig met de Swift MC462 ongeveer.Op dinsdag 02 oktober 2001 12:30 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
De Alpha PAL8045 is een zeer goede keus onder de fl.150,- (is eigenlijk de beste keus, maar als ik dat zeg krijg ik problemen met m'n mede-tweakers). Je moet wel even kijken of die op je mobo past. De heatsink wordt namelijk met 4 schroeven op de mobo vastgezet
Maar hij is niet van koper.
//edit
PS die Swiftech MCX370 dus is ook niet van koper
Verwijderd
Okee dan, de Alpha PAL8045 is de BESTE socketA coolerOp dinsdag 02 oktober 2001 12:38 schreef Hooi het volgende:
[..]
Nah, waarom zou je daar problemen mee krijgen. Hij is gelijkwaardig met de Swift MC462 ongeveer.
Maar hij is niet van koper.
//edit
PS die Swiftech MCX370 dus is ook niet van koper
Trouwens, moet ie helemaal van koper zijn dan? Als de onderkant van de heatsink van koper is, is dat toch al genoeg
klinkt misschien heel raar maar bij die ene test die hieboven staat komt coolermaster het beste uit. Ik zal dus voor die gaan (hij staat niet bij pricewatch) Coolermaster CB5-6G52 w/7K Fan
Dat is hem
Dat is hem
specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt
Verwijderd
Ach, hoeft niet helemaal van koper te zijn vind ik. Als de prestaties zelfs beter zijn dan volledig koper, dan ga je toch gewoon voor de beste?Op dinsdag 02 oktober 2001 12:49 schreef Hooi het volgende:
Mhh,
dat specificeert hij niet.
Maar die Alpha heeft toch alleen een dun velletje koper op de onderkant..?
(Wee'k wel bijna zeker eigenlijk..)
Verwijderd
Hier hebben we het op GoT in een ander draadje al over gehad.Op dinsdag 02 oktober 2001 12:59 schreef dreamer het volgende:
klinkt misschien heel raar maar bij die ene test die hieboven staat komt coolermaster het beste uit. Ik zal dus voor die gaan (hij staat niet bij pricewatch) Coolermaster CB5-6G52 w/7K Fan
Dat is hem
Die test is niet helemaal eerlijk aangezien er een sterkere fan op die CoolerMaster zit
Het gaat goed in men topic. Hoeft niet helemaal van koper te zijn. Die Alpha is wel een mooi dingetje, waar kan je deze ergens halen in NL.
Verwijderd
Pre-orderen bij OC-Shop, komt binnenkort uitOp dinsdag 02 oktober 2001 13:10 schreef pangodes het volgende:
Het gaat goed in men topic. Hoeft niet helemaal van koper te zijn. Die Alpha is wel een mooi dingetje, waar kan je deze ergens halen in NL.
Verwijderd
Nebu,
met welke fan heb je hem eigenlijk besteld? Ik heb geweigerd m'n Swift met die Delta 80FFB uit te rusten, da's veel te veel herrie. Origineel had ik er een Delta MP bij.
Nu heb ik de keuze uit 4 verschillende fans
1) Die Delta MP. Er zit nog een beetje dat huil geluidje bij, maar zacht genoeg om door de beugel te kunnen. 47 cfm 0,51 Ampere
2) Een cheap-ass Topmotor fan. Janktoon aanwezig, en er komt veel geruis uit zonder meer te koelen. 60 cfm 0,45 Ampere
3) Een Sanyo Denki 'dikke' 38 mm fan. Meer wind, beetje gehuil, die fan valt wel mee. 53 cfm 0,56 Ampere
4) Panaflo 'Super Hi Output' Dit is de fan die ik nu gebruik. 47 cfm 0,37 Ampere
Na wat testen blijkt dat de koelprestatie meer afhangt van het stroom verbruik dan de opgegeven CFM waardes. Dat is ook wel een beetje logisch, want uit de prestatie grafieken van de fans kun je afleiden dat de CFM opgegeven wordt zonder belasting.
De maximum kracht (mm water of kwikdruk) van een fan is weer evenredig met de aandrijving oftewel het stroom verbruik van de fan. Hoe meer stroom een fan dus verbruikt, hoe meer kracht hij ontwikkelt bij nul airflow, en hoe rechter de prestaie kromme dan is.
(Beetje technisch is dit verhaal aan het worden..
)
Met het vergelijken van al mijn fans, en een 'rheostat' ertussen, oftewel een draadgewonden pormeter, blijkt dat de stressed temp niet veel verschil vertoont.
Meestal kom ik maar op 4 graden verschil stressed tussen de sterkste fan voluit, en de stilste fan op een iets gereduceerde spanning, zodat er alleen lucht ruis te horen is. Tjah.....
(Da's ook waarom sommige Tweakers Waterkoeling verkiezen..
)
met welke fan heb je hem eigenlijk besteld? Ik heb geweigerd m'n Swift met die Delta 80FFB uit te rusten, da's veel te veel herrie. Origineel had ik er een Delta MP bij.
1) Die Delta MP. Er zit nog een beetje dat huil geluidje bij, maar zacht genoeg om door de beugel te kunnen. 47 cfm 0,51 Ampere
2) Een cheap-ass Topmotor fan. Janktoon aanwezig, en er komt veel geruis uit zonder meer te koelen. 60 cfm 0,45 Ampere
3) Een Sanyo Denki 'dikke' 38 mm fan. Meer wind, beetje gehuil, die fan valt wel mee. 53 cfm 0,56 Ampere
4) Panaflo 'Super Hi Output' Dit is de fan die ik nu gebruik. 47 cfm 0,37 Ampere
Na wat testen blijkt dat de koelprestatie meer afhangt van het stroom verbruik dan de opgegeven CFM waardes. Dat is ook wel een beetje logisch, want uit de prestatie grafieken van de fans kun je afleiden dat de CFM opgegeven wordt zonder belasting.
De maximum kracht (mm water of kwikdruk) van een fan is weer evenredig met de aandrijving oftewel het stroom verbruik van de fan. Hoe meer stroom een fan dus verbruikt, hoe meer kracht hij ontwikkelt bij nul airflow, en hoe rechter de prestaie kromme dan is.
(Beetje technisch is dit verhaal aan het worden..
Met het vergelijken van al mijn fans, en een 'rheostat' ertussen, oftewel een draadgewonden pormeter, blijkt dat de stressed temp niet veel verschil vertoont.
Meestal kom ik maar op 4 graden verschil stressed tussen de sterkste fan voluit, en de stilste fan op een iets gereduceerde spanning, zodat er alleen lucht ruis te horen is. Tjah.....
(Da's ook waarom sommige Tweakers Waterkoeling verkiezen..
Ik heb zelf deze bij www.frozen-silicon.de vandaan...
hij wordt "Stressed" niet warmer dan 41 graden.
(ThunderBird 1400/266@1400/266, 'k heb nu ff geen tijd om hem te OC'en)
GlobalWIN CAK38 voor DM 139,-

Lüfter
Arbeitsspannung DC 9V ~ 13.8V
Normalspannung DC 12V
Stromaufnahme DC 0.32A
Leistungsaufnahme 3,84 Watt
Lager doppeltes Kugellager
Lüftergeschwindigkeit 6800 U/min +/- 15%
Luftfördervolumen 37,6 CFM (= 1065 Liter/min)
Geräuschentwicklung 46,5 dB(a)
MTBF(Lebensdauer) 50000 h @ 25°C
Sicherheit CE, UL, TUV,CSA
Anschluss Molex 2510 / 2695 3 pin
Tachosignal Ja
Kühlkörper
Abmessungen Kühlkörper 60mm x 60 mm x 35mm
Abmessungen Gesamt 60mm x 60mm x 65,5 mm
Material Kupfer C 1100
Sonstiges
Gesamtgewicht ca. 510g
hij wordt "Stressed" niet warmer dan 41 graden.
(ThunderBird 1400/266@1400/266, 'k heb nu ff geen tijd om hem te OC'en)
GlobalWIN CAK38 voor DM 139,-
Lüfter
Arbeitsspannung DC 9V ~ 13.8V
Normalspannung DC 12V
Stromaufnahme DC 0.32A
Leistungsaufnahme 3,84 Watt
Lager doppeltes Kugellager
Lüftergeschwindigkeit 6800 U/min +/- 15%
Luftfördervolumen 37,6 CFM (= 1065 Liter/min)
Geräuschentwicklung 46,5 dB(a)
MTBF(Lebensdauer) 50000 h @ 25°C
Sicherheit CE, UL, TUV,CSA
Anschluss Molex 2510 / 2695 3 pin
Tachosignal Ja
Kühlkörper
Abmessungen Kühlkörper 60mm x 60 mm x 35mm
Abmessungen Gesamt 60mm x 60mm x 65,5 mm
Material Kupfer C 1100
Sonstiges
Gesamtgewicht ca. 510g
Verwijderd
Oja voor ik dat vergeet,
Ik win meer met een goede airflow dan een sterke fan op de koeler. Als ik de intake fan langzamer zet, gaat de temp sneller omhoog dan met de fan op de koeler langzamer te zetten.
Er is een vrij precies punt te vinden waar er te veel warme lucht in de kast blijft hangen, die steeds warmer wordt -> CPU wordt ook net zoveel warmer. .
Dat punt is waar de case temp 2 graden boven de kamertemp zit. Meer intake zet dan geen zoden meer aan de dijk. Maar monder heeft een behoorlijk sterke invloed.
Ondertussen moet je natuurlijk ook de afvoer van warme lucht bij de CPU goed regelen, maar een 120mm Papst of Panaflo op 5 volt blijkt bij mij al genoeg te zijn.
Zo, dat moet ik even kwijt.
Ik win meer met een goede airflow dan een sterke fan op de koeler. Als ik de intake fan langzamer zet, gaat de temp sneller omhoog dan met de fan op de koeler langzamer te zetten.
Er is een vrij precies punt te vinden waar er te veel warme lucht in de kast blijft hangen, die steeds warmer wordt -> CPU wordt ook net zoveel warmer. .
Dat punt is waar de case temp 2 graden boven de kamertemp zit. Meer intake zet dan geen zoden meer aan de dijk. Maar monder heeft een behoorlijk sterke invloed.
Ondertussen moet je natuurlijk ook de afvoer van warme lucht bij de CPU goed regelen, maar een 120mm Papst of Panaflo op 5 volt blijkt bij mij al genoeg te zijn.
Zo, dat moet ik even kwijt.
Verwijderd
Yo Hooi, de fan die op m'n Alpha komt is (zie signature) de Papst 8412NGML (26,5 CFM & 19dBA). De 80mm fans maken een minder irritant geluid als de 60mm fans, dus dat zit wel goedOp dinsdag 02 oktober 2001 13:37 schreef Hooi het volgende:
Nebu,
(Beetje technisch is dit verhaal aan het worden..)
(Da's ook waarom sommige Tweakers Waterkoeling verkiezen..)
Ik heb me werkelijk suf gezocht op het internet naar welke fans nu het stilst zijn in de 80mm categorie. Wat ik gevonden heb is dat de Papst op nr. 1 staat qua stilte. Panaflo volgt op een hele kleine afstand op plaats nr. 2, dus ik denk dat je voor keuze (4) moet gaan
Als blijkt dat deze fan niet genoeg koelt, dan ga ik een fan adapter (80mm -> 92mm) op m'n Alpha zetten met een Papst 3412NGL (35,9 CFM & 23dBA) daarop
Verwijderd
Wat betreft de case-cooling zit ik wel goed hoor, allemaal superstille 80mm & 92mm Papst fans (4x) en een PCI Slot CoolerOp dinsdag 02 oktober 2001 13:45 schreef Hooi het volgende:
Verwijderd
Nebuchadnezzar
19 DbA is inderdaad wel erg stil ja !
Voor sommige mensen zal 27 cfm wel te weinig lijken, maar als ik m'n Panaflo fan op halve kracht zet scheelt dat weinig in de temperatuur, en heeft dan ongeveer dezelfde luchtverplaatsing. Het verschil is dan maar iets van 3 graden stressed !
( Overigens, dat geldt voor al die fans die ik heb getest. )
Dus mwuah, goed idee, dat moet wel lukken
Voor sommige mensen zal 27 cfm wel te weinig lijken, maar als ik m'n Panaflo fan op halve kracht zet scheelt dat weinig in de temperatuur, en heeft dan ongeveer dezelfde luchtverplaatsing. Het verschil is dan maar iets van 3 graden stressed !
( Overigens, dat geldt voor al die fans die ik heb getest. )
Dus mwuah, goed idee, dat moet wel lukken
Verwijderd
27 CFM is inderdaad niet veel, maar toch al meer dan m'n Silverado nu produceert, dus ik verwacht een (kleine) verbetering in cooling-performance.Op dinsdag 02 oktober 2001 14:03 schreef Hooi het volgende:
Ik zal er later waarschijnlijk een 92mm Papst fan erop zetten, wanneer ik een passende fan adapter ervoor heb
Verwijderd
Ik denk dat je niet zozeer een fan adapter nodig hebt. Daar heb ik ook al aan zitten denken namelijk...Op dinsdag 02 oktober 2001 14:08 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
[..]
27 CFM is inderdaad niet veel, maar toch al meer dan m'n Silverado nu produceert, dus ik verwacht een (kleine) verbetering in cooling-performance.
Ik zal er later waarschijnlijk een 92mm Papst fan erop zetten, wanneer ik een passende fan adapter ervoor heb
Bij die Alpha moet je denk ik de bovenkant van het koelblok, dat witte stuk gevouwen blik (Shroud oftewel mantel) vervangen met een iets ander model dat boven iets wijder is zodat die 92 mm fan past. Maar dat zal je dan zelf moeten maken..
Verwijderd
Tja, ben te lui om zoiets te maken, geef er liever iets meer geld voor uit. Heb die fan adapter trouwens wel gevonden hoor, maar de prijs ligt me net iets te hoogOp dinsdag 02 oktober 2001 14:32 schreef Hooi het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet zozeer een fan adapter nodig hebt. Daar heb ik ook al aan zitten denken namelijk...
Bij die Alpha moet je denk ik de bovenkant van het koelblok, dat witte stuk gevouwen blik (Shroud oftewel mantel) vervangen met een iets ander model dat boven iets wijder is zodat die 92 mm fan past. Maar dat zal je dan zelf moeten maken..
http://www.plycon.com/fanadpt.htm
Als je interesse hebt (of meerdere mensen), kunnen we meerdere bestellen zodat de verzendkosten gedrukt worden
Verwijderd
Woehah,
die is wel wat duur ja ..
Daarbij weet ik dat Plycon wel erg excorbitant hoge orderkosten berekent voor internationale orders..
Mhh.. ik zal moeten zoeken voor goedkopere oplossingen. Ik weet dat er betaalbaardere plastic versies bestaan.
Nmzzhh... Breet Computers heeft fanadapters. Leuk is, dat de eigenaar hier op GOT ook gebruiker is
.
http://www.breetcomputers.nl/Shop/shop.html
Misschien kan hij wat 80->92 mm adapters bestellen !
Deze heeft hij b.v. voor 30 piek, de 'Swift Kill' adapter.
Daarbij weet ik dat Plycon wel erg excorbitant hoge orderkosten berekent voor internationale orders..
Mhh.. ik zal moeten zoeken voor goedkopere oplossingen. Ik weet dat er betaalbaardere plastic versies bestaan.
Nmzzhh... Breet Computers heeft fanadapters. Leuk is, dat de eigenaar hier op GOT ook gebruiker is
Verwijderd
Ja, als ze bij Breet Computers 80->92mm fanadapters kunnen regelen, hebben ze meteen 2 klanten erbijOp dinsdag 02 oktober 2001 15:17 schreef Hooi het volgende:
Woehah,
Nmzzhh... Breet Computers heeft fanadapters. Leuk is, dat de eigenaar hier op GOT ook gebruiker is.
[afbeelding]
Aan die 'Swiftkill' adapter hebben we weinig, zou namelijk betekenen dat we weer 60mm fans gaan gebruiken op onze 80mm heatsinks
Maarre, nog iets: "Gebruik jij een spacer tussen je CPU en je Swiftech?"
Verwijderd
Ja,Op dinsdag 02 oktober 2001 14:37 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Hey Hooi, gebruik jij trouwens een spacer tussen je CPU en Swiftech?
afgezien dat ik 1 a 2 graden winst zie in de temp, als ik een spacer met aan twee kanten koelpasta gebruik, vind ik de extra bescherming gewoon belangrijker dan de meerprijs.
"Ik vrij veilig of ik vrij niet"
Verwijderd
Hoe bedoel je eigenlijk aan beide kanten koelpasta gebruiken? Misschien kan je een een plaatje posten? En waar heb je ze vandaan?Op dinsdag 02 oktober 2001 15:24 schreef Hooi het volgende:
[..]
Ja,
afgezien dat ik 1 a 2 graden winst zie in de temp, als ik een spacer met aan twee kanten koelpasta gebruik, vind ik de extra bescherming gewoon belangrijker dan de meerprijs.
"Ik vrij veilig of ik vrij niet"
Verwijderd
Och een plaatje...
Dan moet ik de boel weer slopen..
Gewoon een spacer zoals deze
Voordat je de spacer er op legt, doe je van die gewone witte koelpasta op de CPU waar de spacer komt, je doet de spacer er op. Dan wat witte pasta op de bovenkant van de spacer. Op de core van de CPU doe je dan de koelpasta van jouw keuze (ASII zullen de meesten doen, bij mij is er geen verschil te merken tussen AS of witte pasta).
Koeler monteren. Da's al
De pasta die je op de spacer gebruikt, daar zou ik alleen witte pasta gebruiken. Veel is er over gezegd, maar de fabrikant geeft aan dat AS een beetje kan geleiden onder druk. Dus ach..
De spacer heb ik gelijk met de CPU gekocht bij The Overclockerz Store.
http://www.theoverclockerzstore.com
Overigens is het uiterst belangrijk dat je eerst een proefmontage doet. Gewoon met witte pasta alles monteren, zachtjes aandrukken, dan weer loshalen. Nu moet de koelpasta op de core van de CPU vrijwel helemaal 'weggedrukt' zijn.
Als dat niet zo is, verbrandt de CPU omdat de boel niet goed zit of niet past !!!!!!
"Better safe than sorry !!"
Dan moet ik de boel weer slopen..
Gewoon een spacer zoals deze

Voordat je de spacer er op legt, doe je van die gewone witte koelpasta op de CPU waar de spacer komt, je doet de spacer er op. Dan wat witte pasta op de bovenkant van de spacer. Op de core van de CPU doe je dan de koelpasta van jouw keuze (ASII zullen de meesten doen, bij mij is er geen verschil te merken tussen AS of witte pasta).
Koeler monteren. Da's al
De pasta die je op de spacer gebruikt, daar zou ik alleen witte pasta gebruiken. Veel is er over gezegd, maar de fabrikant geeft aan dat AS een beetje kan geleiden onder druk. Dus ach..
De spacer heb ik gelijk met de CPU gekocht bij The Overclockerz Store.
http://www.theoverclockerzstore.com
Overigens is het uiterst belangrijk dat je eerst een proefmontage doet. Gewoon met witte pasta alles monteren, zachtjes aandrukken, dan weer loshalen. Nu moet de koelpasta op de core van de CPU vrijwel helemaal 'weggedrukt' zijn.
Als dat niet zo is, verbrandt de CPU omdat de boel niet goed zit of niet past !!!!!!
"Better safe than sorry !!"
Pagina: 1