Aopen voeding stiller maken, waar fan plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03 15:29
Hallo, ik heb zo'n lawaaierige 300 Watt Aopen voeding in een HX08 kast. Inmiddels heb ik de standaard fan vervangen door een papst fan 8412NG. Dit scheelde al een heel stuk. Verder heeft de voeding een noise control, maar deze zorgt ervoor dat de fan na een kwartiertje op volle kracht gaat draaien en dat zorgt zelfs met de papst fan voor lawaai. Ik heb ook de temperatuursensor al iets van het koelblok afgebogen.
Mijn kasttemperatuur wordt ongeveer 29 graden en na een kwartiertje wanneer de fan vol aanslaat, wordt er redelijk warme lucht uit geblazen. Dus ik heb het vermoeden dat mijn voedingsfan niet voor niets zo hard gaat draaien.
Ik denk dat mijn thunderbird 1.4 zoveel warmte (54 graden idle) genereerd dat daarna door de voeding naarbuiten moet, dat daardoor de fan zo hard staat te draaien.
Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen?
De papst fan standaard op 7 Volt zetten, met het risico dat de voeding kapot gaat.
De intake fan harder laten draaien, deze zit nu vooronder en is de standaard 80x80 fan uit de Aopen voeding op 5 Volt.
Een extra fan plaatsen, zo ja waar. Onderaan tegen de voeding, zodat een betere airflow gecreerd wordt waardoor de warmte van de processor beter wordt afgevoerd. Onder de voeding in de achterkant van de kast, moet ik een gat voor maken, maar zorgt er wel voor dat de warmte van de processor rechtstreeks wegkan en niet meer door de voeding. Boven de voeding, op de standaard plaats.

Wie roept.

Mark

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 13:00
De psu-fan op 7v vastzetten zorgt bij mij niet voor problemen van welke soort dan ook. Ik heb een hx- en een hq08, beide met de fsp300-60bt voeding. Een optie is om boven de psu nog een 80x80 te plaatsen op 5v zodat de extra warmte die gegenereerd wordt door de psu makkelijk weg kan.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Hmm, ik heb dus ook zo'n Aopen kast en had hetzelfde probleem, mijn Athlon classic produceerde zoveel warmte dat de fan in mijn (300W) voeding op volle toeren draaide (en dus veel herrie maakte). Zelf heb ik als oplossing gekozen voor een casemod d.m.v. de voeding omhoog te verplaatsen en daaronder 2 fans te monteren (en deze op 7V laten draaien natuurlijk). Het werkt perfect, maar misschien is dit iets teveel gevraagd. :Y)

Suc6.

System specs

Verwijderd

ff een newbie vraag, maar hoe laat ik de psu-fan
dan op 7 v lopen. En waar loopt ie normaal op?

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 16:56 schreef vip32 het volgende:
ff een newbie vraag, maar hoe laat ik de psu-fan
dan op 7 v lopen. En waar loopt ie normaal op?
Normaal 12V

Sluit op de min de 5V aan en de plus de 12V en hij loopt op 7V
12-5=7

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 22:09
weet iemand hoeveel CFM's zo'n voeding fan maakt van die apen voeding?
Of waar ik een temperatuur censor moet plaatsen en bij welke temp de fan aan moet
en ik maak hier geen nieuw topic over omdat er anders weer word gezeikt, gebruik de search maar.
dus..

• Subz
  • Niet online
Ik zou er ook nog 1 of 2 aan de achter kant zetten en dan zo hoog mogelijk (nog wel onder de voeding) dat scheelt namelijk erg veel

• arnoman
Is daar ruimte dan?, misschien voor 2x 60mm

• arnoman
Niemand weet dus hoeveel CFM's de fan in die 300WATT voeding verplaatst.
:(

Verwijderd

kijk eens naar merk en type van de fan,staat er normaal op.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:10
Je CPU genereert de meeste hitte, mij lijkt het zeker een goede optie om onder je voeding (in de kastwand dus) een fan de hete lucht naar buiten te laten zuigen. Gebruik gewoon de oude fan uit je voeding, op 7V, dan moet hij al aardig wat stiller zijn..

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03
sorry voor de kick, maar ik geloof dat de voeding 25 cfm nodig heeft
Pagina: 1