Tja tis niet precies distinct, maar daar ligt dus m'n probleem, wat isset wel?
Table ziet er als volgt uit
UniekID - KoppelID - Naam
1 - - 1 - - waarde1
2 - - 1 - - waarde2
3 - - 1 - - waarde3
4 - - 2 - - waarde4
5 - - 2 - - waarde5
6 - - 2 - - waarde6
etc
Kwil nu een lijstje van unieke koppelID's en daarbij een naam.
het idee is dus dat ik een lijstje wil hebben met hierin KoppelID 1 en 2 en daarbij een naampje, welke naam van degenen met hetzelfde koppelID maakt me niet uit, als het koppelID maar uniek is.
Khep al lopen klooien met Distincts, Joins met zichzelf, wazige subqueries, maar ik krijg geen lijstje met unieke koppelids met hierbij 1 naampje.
Misschien dat iemand et in 1x ziet, maar ik snap em ff niet meer.
Enige oplossing die'k kan bedenken is een vrij vuile, de koppelID's tellen, dan order by, en de "TOP X" pakken van de hoeveelheid ID's die er is, maar volgens mij is er heus wel een nettere manier.
K'werk trouwens in MS-SQL2000.
Table ziet er als volgt uit
UniekID - KoppelID - Naam
1 - - 1 - - waarde1
2 - - 1 - - waarde2
3 - - 1 - - waarde3
4 - - 2 - - waarde4
5 - - 2 - - waarde5
6 - - 2 - - waarde6
etc
Kwil nu een lijstje van unieke koppelID's en daarbij een naam.
het idee is dus dat ik een lijstje wil hebben met hierin KoppelID 1 en 2 en daarbij een naampje, welke naam van degenen met hetzelfde koppelID maakt me niet uit, als het koppelID maar uniek is.
Khep al lopen klooien met Distincts, Joins met zichzelf, wazige subqueries, maar ik krijg geen lijstje met unieke koppelids met hierbij 1 naampje.
Misschien dat iemand et in 1x ziet, maar ik snap em ff niet meer.
Enige oplossing die'k kan bedenken is een vrij vuile, de koppelID's tellen, dan order by, en de "TOP X" pakken van de hoeveelheid ID's die er is, maar volgens mij is er heus wel een nettere manier.
K'werk trouwens in MS-SQL2000.