Akoetische, Electrische en Bas Gitaar+Zang Opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Topicstarter
Hoi allemaal,

Zoals je in de topic titel al kan lezen willen wij (akoetische en/of electrische) solo, begeleidings en bas gitaar + zang, opnemen op de computer en dat willen we met een goede (dus niet superieure) kwaliteit zodat we wat demo's en ideeen kunnen opnemen.

De drums worden nou nog gedaan met een 'drumcomputer' (ik d8 fruityloops) omdat dat te moeilijk is om goed op te nemen (dat hebben we al gemerkt).

Van de meeste hardware (mobo, proc., HD) weet ik wel genoeg maar ik heb een vraag over de geluidskaart en het te gebruiken programma.

------------------------------------------------------------------
Geluidskaart
  • Moet meerde kanalen tegelijkertijd op kunnen nemen (liefst 4 (mono) kanalen)
  • Geen gezeik met drivers (win98+win2000), stabiel en goede ondersteuning van de fabrikant.
  • Prijsklasse tot ca Fl. 800,00
  • Niet super profesioneel zijn maar ook niet zo'n simpel kaartje.
  • Inpluggen, instellen/afregelen en spelen met zun allen tegelijk (akoestisch en electrisch)
  • Midi is nog niet ter sprake gekomen en hoogstwaarschijnlijk komt het er niet/nooit van maar het is wel fijn als het kan.
Geluidskaarten die wij zelf al een beetje gesjeckt hebben zijn (in volgorde van 'kandidaten')
1. Guillemot Isis
2. Terratec ewx 24/96
3. Sek'd Siena
4. M-Audio Delta 44

Hoe de eisen t.o.v. de door mij voorgestelde geluidskaarten zijn is nog niet helemaal duidelijk maar die komen redelijk overeen denken wij zo.
Programma
Dit moet dus een programma zijn wat goed kan samenwerken met de (nog te kiezen) geluidskaart. Meestal zit zo'n programma natuurlijk bij de geluidskaart maar toch...

Het moet dus multi track zijn waarbij je kan spelen met de timing en diverse effecten. Niet te moeilijk, niet te simpel. De drumtrack (wav???)in het programma zetten en de rest opnemen beetje editten klaar. Natuurlijk moet je het dan wel naar WAV (cd kwaliteit) kunnen exporteren.

NA, zo 'simpel' :? is het allemaal. Graag jullie advies, ervaringen, aan- en opmerkingen zodat wij (en anderen die dit topic lezen) een makkelijkere keuze kunnen maken.

Ik weet het, 100 mensen 75 verschillende adviezen maar brand los, hoe meer ik er hoor hoe beter wij een keuze kunnen maken.

Alvast bedankt.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

offtopic:
hm jouw ondertitel heeft mijn buroblad.. of andersom.. :)

Als ik een geluidskaart aan mag raden: M Audio delta 44. Ik heb de isis ook gehad, en dat ding gaf nix dan problemen. Kheb nu de grote broer van de delta44 (delta 1010) en die is erg erg goed, zelfde drivers als de 44 trouwens.
Voordeel is, dat je nu logic erbij krijgt, wat ik direct wilde aanraden als sequence/hddrec programma. Tis gewoon een erg uitgebreid programma, misschien wel lastig om mee te beginnen als je nog geen ervaring ermee hebt, met hdd recording..
wat je ook kunt doen, als je neit zoveel met midi gaat werken, is nuendo (van steinberg). Die schijnt ook erg goed voor audio te zijn.. zelf geen ervaring mee..
Verder met het opnemen,
gebruik goeie mics, kijk hoe je je electrische gitaar wilt opnemen (mic voor je versterker? amp output door een DI en opnemen? gesloten kabine, open kabine). Let ook op je monitoring als je alles live wilt inspelen, want als je op je zang mic en akoest. git. mic ook nog een dosis bass en elec. git. hoort, is het wat lastig afmixen wellicht...
misschien dat je ergens een hw compressortje vandaan kunt ritselen, da's wel fijn voor het opnemen van zang en bass.
(omdat je digitaal opneemt is het zaak dat je het liefst zo hard mogelijk (zonder oversturing he) instuurt, zodat je de volledige resolutie van je 16/24 bitjes kunt gebruiken, dit om bij zachte/dynamische passages zo min mogelijk digitale ruis te laten ontstaan). Als je met zang zit kan het zijn dat het zoveel varieert dat je of te snel overstuurt of dat alles te zacht is, op 1 passage na. daar kan een compressor wel handig zijn. Voor de basgitaar kan het gewoon lekker ploppen met en compressor, maar daar kan je ook na het opnemen (in je hddrec progje) nog wel het nodige aan doen..

zoek trouwens even op google naar sound on sound, die hebben online een boel artikelen staan (tis een gewone paper magazine maar ietwat aan de prijzige kant, en in het engels) over opnames, soundcards etc etc. wel grappig om eens te lezen misschien :)

suxes ermee!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 20:52
'k zou niet aan een ISIS beginnen... die schijnt het niet te doen in Win2k (zoek maar... ;) )

Ow ja, die kaarten hebben wat moeite met het opnemen van Mics... dus misschien is een mengpaneel een optie. Of een DI Boxjes, maar die zijn ook niet echt goedkoop.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou sowieso met een goede mixer of mic-versterker werken, heb je 9/10 keer betere mic-inputs(versterkers) dan op een niet al te professionele soundcard. DI-boxjes duur? Lijkt me sterk, is nl een heel simpel apparaatje.
Nog een tip: zoek het locale pro-audio/pa verhuurbedrijf op en huur 'ns wat spulletjes, kan je zelf kijken wat voor jou het beste werkt, voordat je het koopt.

Gitaar over een DI of speakersimulator klinkt nooit zo goed als met een goeie mic (Shure SM57 is populairst) schuin voor je amp, helemaal als je overstuurd speelt. Akoestische instrumenten en zang klinken bijna altijd het beste met condensatormicrofoons, deze hebben veel meer helderheid en dat wil je met natuurlijke instrumenten.
Inderdaad, een goede compressor maakt dat je zang- en baspartijen vaak veel professioneler klinken en minder huis-tuin-en-keuken-sound.

suc6

Verwijderd

Hoi,

Wat geluidskaart betreft, 1 tip: GEEN Isis kopen.. Veel driverproblemen, geen support voor Win2K (ook niet in de toekomst), werkt slecht samen met sommige Athlon chipsets (de jouwe werkt wel).

Als programma ben ik zelf het meeste te spreken over Cubase VST. Maar, dit is eigenlijk vooral omdat ik er al heel lang mee werk, en er dus aan gewend ben. Steinberg Nuendo en Emagic Logic zijn ook heel goed, en als je helemaal geen MIDI nodig hebt kun je ook nog SEK'D Samplitude of Sonic Foundry ACID overwegen, al vind ik die zelf allebei niet erg fijn werken.

Wat opnametechnieken betreft: zeker niet elektrische gitaar direct inpluggen, absoluut via microfoon, het liefste twee tegelijk, zodat je het mooi ruimtelijk kunt laten klinken. (Semi-)akoestische gitaar doe ik zelf altijd met microfoon en direct inpluggen tegelijkertijd.
Een DI box is overigens niet zo verschrikkelijk duur, voor nog geen 100 piek heb je al redelijke.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 02 oktober 2001 17:10 schreef TheLemon het volgende:
Ik zou sowieso met een goede mixer of mic-versterker werken, heb je 9/10 keer betere mic-inputs(versterkers) dan op een niet al te professionele soundcard. DI-boxjes duur? Lijkt me sterk, is nl een heel simpel apparaatje.
Nog een tip: zoek het locale pro-audio/pa verhuurbedrijf op en huur 'ns wat spulletjes, kan je zelf kijken wat voor jou het beste werkt, voordat je het koopt.

Gitaar over een DI of speakersimulator klinkt nooit zo goed als met een goeie mic (Shure SM57 is populairst) schuin voor je amp, helemaal als je overstuurd speelt. Akoestische instrumenten en zang klinken bijna altijd het beste met condensatormicrofoons, deze hebben veel meer helderheid en dat wil je met natuurlijke instrumenten.
Inderdaad, een goede compressor maakt dat je zang- en baspartijen vaak veel professioneler klinken en minder huis-tuin-en-keuken-sound.

suc6
Goed verhaal ! Ga idd eens wat huren, direct opnemen op computer is niet handig. Master eerst op tape (DAT) voor een betere dynamiek en zorg zoals gezegd voor goede randapparatuur als comp/limiters goed mengpaneel (qua microfoon voorversterkers) en dump de tape dan eventueel naar HD. Zoals jij het graag zou willen is leuk maar geeft niet echt een bevredigend resultaat.

Vind het wel leuk dat je toegeeft dat het opnemen van bijvoorbeeld een drum moeilijk is ;) Het kan allemaal wel maar alleen met goede randapparatuur en goede mic's Shure SM 57 is wel een goede keus.

Voor akoestisch gitaar zou je kunnen overwegen iets met AKG of Schoeps te doen.

edit:
voor zang is het afhankelijk van de stem, Shure Beta 58 of 87 alswel de SM 58 als SM 87 worden veel gebruikt. In een studio setting zou een mic met een groot membraam voor hoge dynamiek (U-87) mooi kunnen klinken

In ieder geval veel suc6.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Topicstarter
Na, ik lees dat hier wel wat profesionals zijn die wel wat ervaringen hebben.

Ik wil dus wel benadrukken dat ik geen prof ben en die richting ook niet op wil maar dat ik gewoon rustig op mun zoldertje een leuke opname met mun band op mun computer te maken, gewoon relaxed en dan misschien ook nog eens wat opnemen in de oefenruimte....

Er zijn hier toch wel amateurs die zoiets gedaan hebben en wel tevreden zijn met het resultaat ( het is aan te horen op een normale stereo)

Aleee, post eens wat meertips...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Volgens mij is je oorspronkelijke vraag wel beantwoord. Er is een aantal programma's genoemd die doen wat jij wil en je moet kennelijk geen Isis kaart kopen, maar één van die andere. Wat wil je nog meer weten dan? En hoeveel wil je uitgeven voor spullen, naast je geluidskaart? Wat heb je al?

Maak je niet de illusie dat je redelijk pro-achtige (op mijn stereo acceptabel...) opnames kunt maken voor f800,- aan apparatuur.

Als je bijv. twee Shures (zijn al gauw f350,-) hebt en een geluidskaart met meerdere analoge mic-inputs en een monitor-output (voor overdubs), dan kun je best redelijk uit de voeten. Maar dan moet je idd niet aan drums beginnen.

Als je drummer het gevoel wil hebben dat 'ie een beetje meespeelt, sample dan zijn drumkit en laat hem daarmee zijn partijen programmeren, dit kan goed met MIDI.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Op dinsdag 02 oktober 2001 11:08 schreef djazete het volgende:
offtopic:
hm jouw ondertitel heeft mijn buroblad.. of andersom.. :)

Als ik een geluidskaart aan mag raden: M Audio delta 44. Ik heb de isis ook gehad, en dat ding gaf nix dan problemen. Kheb nu de grote broer van de delta44 (delta 1010) en die is erg erg goed, zelfde drivers als de 44 trouwens.
Voordeel is, dat je nu logic erbij krijgt, wat ik direct wilde aanraden als sequence/hddrec programma. Tis gewoon een erg uitgebreid programma, misschien wel lastig om mee te beginnen als je nog geen ervaring ermee hebt, met hdd recording..
wat je ook kunt doen, als je neit zoveel met midi gaat werken, is nuendo (van steinberg). Die schijnt ook erg goed voor audio te zijn.. zelf geen ervaring mee..
Verder met het opnemen,
gebruik goeie mics, kijk hoe je je electrische gitaar wilt opnemen (mic voor je versterker? amp output door een DI en opnemen? gesloten kabine, open kabine). Let ook op je monitoring als je alles live wilt inspelen, want als je op je zang mic en akoest. git. mic ook nog een dosis bass en elec. git. hoort, is het wat lastig afmixen wellicht...
misschien dat je ergens een hw compressortje vandaan kunt ritselen, da's wel fijn voor het opnemen van zang en bass.
(omdat je digitaal opneemt is het zaak dat je het liefst zo hard mogelijk (zonder oversturing he) instuurt, zodat je de volledige resolutie van je 16/24 bitjes kunt gebruiken, dit om bij zachte/dynamische passages zo min mogelijk digitale ruis te laten ontstaan). Als je met zang zit kan het zijn dat het zoveel varieert dat je of te snel overstuurt of dat alles te zacht is, op 1 passage na. daar kan een compressor wel handig zijn. Voor de basgitaar kan het gewoon lekker ploppen met en compressor, maar daar kan je ook na het opnemen (in je hddrec progje) nog wel het nodige aan doen..

zoek trouwens even op google naar sound on sound, die hebben online een boel artikelen staan (tis een gewone paper magazine maar ietwat aan de prijzige kant, en in het engels) over opnames, soundcards etc etc. wel grappig om eens te lezen misschien :)

suxes ermee!
Echt een goed verhaal! Overigens kan je wel softwarematige compressie toepassen. Dat is geen oplossing voor digitaal clippen voorkomen. Dat is idd een probleem, want in een stem zit echt veel dynamiek, en je wilt je nominale level niet al te laag nemen ivm de AD conversie. Ken je niet iemand die een compressor heeft staan?

En mickeuze is echt super belangrijk. Condensors zijn absoluut superieur qua geluidskwaliteit, maar zijn duur en lastig te gebruiken (niet handheld te gebruiken, plop gevoelig, phantoom voeding nodig).
Pagina: 1