Toon posts:

Nummerieke co-processor

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag weten wat een nummerieke co-processor is en waar deze voor nodig is :? :? Ik dank jullie hiervast voor :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Da's een processor die floating-point berekeningen kan doen..
(gewoon rekenwerk dus).

Tegenwoordig zit deze ingebakken in de processoren, maar vroeger moest je die nog los bij plakkan.. Vanaf de 486DX zit hij bij de processor ingebakken..
De numerieke copro's die er zijn geweest waren de 8087 (voor de 8086/8088), de 80287, 80387 en de 80487..

Maar volgens mij staat dit ook nog ergens in de FAQ hier..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 10:10 schreef Twynn het volgende:
Da's een processor die floating-point berekeningen kan doen..
(gewoon rekenwerk dus).

Tegenwoordig zit deze ingebakken in de processoren, maar vroeger moest je die nog los bij plakkan.. Vanaf de 486DX zit hij bij de processor ingebakken..
De numerieke copro's die er zijn geweest waren de 8087 (voor de 8086/8088), de 80287, 80387 en de 80487..

Maar volgens mij staat dit ook nog ergens in de FAQ hier..
Thnx voor je antwoord :) You're welcome ! *D

Verwijderd

Een numerieke co-processor oftwel FPU is een apparte processor die speciaal is geoptimaliseerd met instructies voor ingewikkelde wiskundige berekeningen.
Een normale CPU is vooral snel met Integers(gehele getallen) en een FPU met floating-point waarden (niet gehele getallen, dus bv. met veel getallen achter de comma)

Vroeger in de het tijdperk van de 286,386 AT's werd zo'n proc. er extra bijgeprikt naast de gewone CPU. Tegenwoordig zijn de FPU's meestal als extra schakeling in de CPU-core meegebakken. Ze zijn dus in de gewone CPU geintegreerd.

De FPU wordt dus voornamelijk gebruikt voor snelle wiskundige berekeningen. Denk bijvoorbeeld aan grafische paketten, CAD, Rendering, 3D Vectorgraphics, etc.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Antwoord is gegeven en je had het ook in de FAQ kunnen lezen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Dit topic is gesloten.