Ik heb dus wel gesearched naar de lengte en daar zeggen ze 100 meter met CAT5. Maar ik ga misschien over de 100 meter heen als ik een kabeltje naar de buren ga leggen. Ze zeiden in dat topic wel dat het signaal werd versterkt door een hub en nog beter door een switch. Aan beide kanten hebben we een Edimax 8 poorts, 10/100MBit, full duplex switch staan. Verder zijn alle netwerk kaartjes 10/100MBit full duplex. Dus hoeveel meter is maximaal haalbaar met 2 switches?
Verwijderd
maximaal 100 meter maar meestal wil 125-150 meter ook nog wel lukken met 100Mbit. Ga je langere kabels gebruiken wil meestal alleen 10Mbit lukken.
Ps. Zorg wel dat de pairs goed zitten anders gaat die afstand nie lukken
Verwijderd
Die 100m max van utp cat5 kan wel ongeveer kloppen.
Als een signaal vanaf een hub of switch wordt uitgezonden zal dit altijd een 'vers' signaal zijn, dus als je max kabellengte maar binnen die 100 meter blijft moet het geen probleem zijn.
Wat misschien werd bedoeld met dat hub vs. switch verhaal is dat een hub (dacht ik) 1 extra hop inhoudt voor het IP protocol, en een switch niet.
Switches zou je dus in theorie eindeloos aan elkaar vast kunnen knopen, hubs niet, aangezien heel veel hubs achterelkaar zou betekenen dat door al die hops de max TTL (time-to-live) van een packet overschreden wordt, en dus wordt gedropt.
Edit:
En inderdaad zoals roys zei: Zorg dat je pairs kloppen! Dus 1-2 getwist (een pair), en 3-6 getwist.
Als een signaal vanaf een hub of switch wordt uitgezonden zal dit altijd een 'vers' signaal zijn, dus als je max kabellengte maar binnen die 100 meter blijft moet het geen probleem zijn.
Wat misschien werd bedoeld met dat hub vs. switch verhaal is dat een hub (dacht ik) 1 extra hop inhoudt voor het IP protocol, en een switch niet.
Switches zou je dus in theorie eindeloos aan elkaar vast kunnen knopen, hubs niet, aangezien heel veel hubs achterelkaar zou betekenen dat door al die hops de max TTL (time-to-live) van een packet overschreden wordt, en dus wordt gedropt.
Edit:
En inderdaad zoals roys zei: Zorg dat je pairs kloppen! Dus 1-2 getwist (een pair), en 3-6 getwist.
Pairs gaan wel lukken hoorOp maandag 01 oktober 2001 22:24 schreef roys het volgende:
maximaal 100 meter maar meestal wil 125-150 meter ook nog wel lukken met 100Mbit. Ga je langere kabels gebruiken wil meestal alleen 10Mbit lukken.
100 Mbit over UTP wordt gegarandeerd als de kabel niet langer is als 100m. Dus een iets langere kabel werkt vast ook nog wel, valt de snelheid misschien iets terug.
Je kan idd een switch of hub gebruioken, je kan dan namelijk aan elke poort weer 100m kabel hangen.
Je kan idd een switch of hub gebruioken, je kan dan namelijk aan elke poort weer 100m kabel hangen.
Een hub is helemaal transparant voor TCP/IP, een hub is dus geen hop, een layer 2 switch trouwens ook niet.Wat misschien werd bedoeld met dat hub vs. switch verhaal is dat een hub (dacht ik) 1 extra hop inhoudt voor het IP protocol, en een switch niet.
If it ain't broken, tweak it!
Verwijderd
Hmm, zeker weten doe ik het niet, maar de eerste de beste "hub vs. switch" site zegt:Op maandag 01 oktober 2001 22:41 schreef FatalError het volgende:
[..]
Een hub is helemaal transparant voor TCP/IP, een hub is dus geen hop, een layer 2 switch trouwens ook niet.
II. Hop count* limitation
-- HUB Is Limited to 2 hop counts for 100Base-TX Fast Ethernet and 4 hop counts for 10Base-T Ethernet.
-- SWITCH Has no Hop count limitations, allows users to expand their network easily.
*From the IEEE802.3 and IEEE802.3u Ethernet standards, the HOP COUNT is defined as the numbers of HUBs that an Ethernet signal has to pass through to reach its final destination.
http://www.enetdepot.net/hubandswitch.html
Verwijderd
nou 100m is erg veel weet niet hoe groot het huis is maar ik denk niet dat je het zo heel snel haald,, maar goed het zal kunnen en iets er overheen zal vast niet erg zijn, het is wel erg als je de pairs niet goed hebt want dan gaat die volledig over de zeik..
grtzzz me
grtzzz me
Als je een lange afstand gaat overbruggen is het aan te bevelen FTP of STP te gebruiken, omdat die extra laag afscherming storende invloeden tegengaat van zaken als andere computers, huishoudelijke apparaten en voertuigen.
Even wat mieren-neuken, muggen-ziften en andere vormen van dieren-mishandelings :
Je hebt in de 100 Mbps Ethernet 2 soorten hubs, de type 1 en type 2. Van een type 1 mag er maar eentje tussen enige 2 systemen in je netwerk staan, van een type 2 mogen dat er 2 zijn.
Voor 10 Mbps Ethernet geldt de bekende 5-4-3 regel : tussen enige 2 systemen in je netwerk mogen er 5 netwerk-segmenten zijn, dus 4 hubs/repeaters, maar slechts 3 van de 5 segmenten mogen met systemen bevolkt zijn, de andere 2 mogen alleen backbone-segmenten zijn.
Dit geldt voor alle media-typen, dus of het nou 100Base-TX, 100base-T4, 100Base-FX, 100Base-SX of wat dan ook is (dan wel uit de 10 Mbps mogelijkheden 10Base-5, 10Base-2, 10Base-T, 10Base-FL, 10Base-FB, 10Base-FP, 10Broad-36, LattisNet enz.).
Voor switches gelden deze beperkingen niet, omdat een "collision-domain" zich niet voorbij een switch uitstrekt.
Qua signaal-versterking doen een hub/repeater en een switch/bridge niet voor elkaar onder, beide regeneren het signaal opnieuw. Dit in tegenstelling tot een media-filter of -converter.
De hop-count die te maken heeft met een TTL van een pakketje heeft helemaal niets te maken met hubs en switches. Wat daar geteld wordt zijn routers die zich op het pad van een pakketje op het internet voordoen, en dan betreft het dus niet noodzakelijkerwijs Ethernet-netwerken.
Even wat mieren-neuken, muggen-ziften en andere vormen van dieren-mishandelings :
Je hebt in de 100 Mbps Ethernet 2 soorten hubs, de type 1 en type 2. Van een type 1 mag er maar eentje tussen enige 2 systemen in je netwerk staan, van een type 2 mogen dat er 2 zijn.
Voor 10 Mbps Ethernet geldt de bekende 5-4-3 regel : tussen enige 2 systemen in je netwerk mogen er 5 netwerk-segmenten zijn, dus 4 hubs/repeaters, maar slechts 3 van de 5 segmenten mogen met systemen bevolkt zijn, de andere 2 mogen alleen backbone-segmenten zijn.
Dit geldt voor alle media-typen, dus of het nou 100Base-TX, 100base-T4, 100Base-FX, 100Base-SX of wat dan ook is (dan wel uit de 10 Mbps mogelijkheden 10Base-5, 10Base-2, 10Base-T, 10Base-FL, 10Base-FB, 10Base-FP, 10Broad-36, LattisNet enz.).
Voor switches gelden deze beperkingen niet, omdat een "collision-domain" zich niet voorbij een switch uitstrekt.
Qua signaal-versterking doen een hub/repeater en een switch/bridge niet voor elkaar onder, beide regeneren het signaal opnieuw. Dit in tegenstelling tot een media-filter of -converter.
De hop-count die te maken heeft met een TTL van een pakketje heeft helemaal niets te maken met hubs en switches. Wat daar geteld wordt zijn routers die zich op het pad van een pakketje op het internet voordoen, en dan betreft het dus niet noodzakelijkerwijs Ethernet-netwerken.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al, volgens mij zijn er toch een handje vol sites geweest die die hops verkeerd geinterpreteerd hebben waar ik het foutief van heb overgenomen.Op maandag 01 oktober 2001 23:18 schreef mvdejong het volgende:
Prachtig verhaal van je trouwens!
Pagina: 1