wat is precies het verschil tussen cross c. en utp

Pagina: 1
Acties:

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik hier een kabelverbinding. En een oude p120. (naast mijn andere comp TB 1200)
Nu wil ik met die p120 een netwerkje gaan aanleggen om het internet te delen en eventueel een ftp servertje op te zetten.
En ik wilde het op deze manier opzetten:

kabel modem >netwerk kaart(utp)>p120>netwerk kaart(utp)> hub >(utp) netwerk kaart comp 1; (utp)netwerk kaart comp 2; (utp)netwerk kaart comp 3;(utp)netwerk kaart comp 4

maar nu hoor ik allemaal vage verhalen over verschillende soorten kabels .

Ik dacht dat het allemaal hetzelfde was ...

Wat is er fout in deze opstelling.
Zijn er beter of makkelijkere methodes?
En hebben jullie software aanraders .
Wilde eerst met smoothwall gaan beginnen en als t allemaal goed loopt dan pas gaan klooien met t ftp gebeuren.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Een cross cable is ook UTP, maar dan anders aangesloten. Je hebt voor de opstelling van jouw geen cross cables nodig, je kan de gewone manier van aansluiten gebruiken. Crosscables, gebruik je als je 2 pc's rechtstreeks op elkaar wilt aansluiten zonder hub of zo ertussen.

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 16:27
Je kunt het beter zo doen:

Kabelmodem op PC1 > PC1 naar de hub > alle andere pc's naar de hub.

Het verschil tussen Cross en normaal UTP is, dat cross een "kruising" in de kabel heeft, zodat je geen hub nodig hebt om pc's met elkaar te verbinden, je kunt cross kabel echter alleen gebruiken tussen 2 pc's (niet meer) via het zogenaamde peer to peer systeem, als je meer pc's wil aansluiten heb je dus een hub of een switch nodig, en daar zit die "kruising" al ingebouwd, maar dan voor elke pc apart.

Verwijderd

Dames en heren, voor al uw vragen is deze FAQ bedacht.

[topic=152460/1/25] :Y)