voltage monitoring

Pagina: 1
Acties:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Mijn Asus P2B moederbord geeft bij het opstarten een hardware error, en adviseert daarbij te kijken in de BIOS-setting onder Power Management Setup.
Zo gezegd, zo gedaan.
In de BIOS setup blijkt dat de voltage monitoring bij 12 volt niet werkt. daarnaast wordt ook de (draai-)snelheid van de fan van de voeding (v.d. PC-kast) niet aangegeven.

Wie kan mij vertellen waardoor dit wordt veroorzaakt ? (en voor de grappenmakers, vertel dan ook even waardoor).
En nog belangrijker, hoe kan ik dit herstellen ?

Ik dacht van de week een dergelijk etopic te hebben gezien, maar in de search was het resultaat bij "voltage monitoring" 0 treffers.

Alvast bedankt.

eagle

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

De draaisnelheid van de PC voeding wordt practisch nooit aangegeven omdat er dan een draadje zou moet lopen naar het moederbord. Als de enige kabel van je voeding naar het bord je 'voedingskabel' is (met de atx-connector zal ik maar zeggen) dan zal die altijd unknown blijven.

12V monitoring werkt niet?! Geeft ie geen waarde of staat ie op disabled of wat?!

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-08 14:22

Largo

Donderdraak

Ik weet het natuurlijk van deze afstand niet zeker, maar het lijkt erop dat een en ander aan je mobo beschadigd is.
Of je moet met de config van je mobo checken (dus ook de fysieke jumpers).

Over die cooler: Pas als je "iets" hebt aangesloten op de pinnetjes die bij die fan horen, zul je hier een meting kunnen verwachten. Bij mij bijv.: ik heb een dubbele CPU cooler, elk aangeloten op een andere "fan power connector". Bij mij zijn die dus ook apart te monitoren.

L

• Brothar
Bedankt voor jullie reacties.
Om even daarbij stil te staan:

1. De draaisnelheid van de voeding heb ik genoemd, omdat zowel daar , als bij de +12 V IN DE BIOS aangegegeven stond [Err], oftewel: error.

2. Aan de settings heb ik niets veranderd. Ik heb in het verleden PC-Probe gedraaid, en dat werkte goed.

3. De DMI van het moederbord hoef ik niet te draaien; ik zit rechtstreeks in de BIOS te kijken.

Conclusie:
Een defect aan het moederbord is iets wat ik verwacht.
Ik zou graag weten wat, en hoe ik dit kan herstellen.

Wat is er namelijk gebeurd.
Ik heb namelijk een videokaart proberen te installeren (gerefurbishede Matrox Marvel G200 van de veiling van Mycom)

Bij de poging dit te installeren, werd eerst een Intel 440LX systeem instabiel, en wel zodanig dat ik dit moederbord heb vervangen. (Een nieuw 440LX moederbord kost bij Alternate Fl. 30,--. 'k Heb het alleen 2 keer moeten omruilen voor ik een goed werkende kreeg. "Goedkoop fabrikant", ten minste: geen Asus, dus wat wil je. Maar die PC werkt nu weer als vanouds.)

Bij een 2de installatiepoging in mijn P2B-systeem werd dit systeem ook instabiel, maar het draait nog.
Ik heb nu het vermoeden, dat de Matrox Marvel te veel stroom trekt (en dan 12 Volt), en dat daarbij een condensator (?) in het P2B 12-Volt-monitoring circuit de geest heeft gegeven.
Mijn kennis van electronica gaat echter niet verder dan wat ik 25 jaar gelegen op de middelbare school heb meegekregen.
Ik had/heb dus de hoop dat iemand mij dit kan bevestigen, danwel kan vertellen waar de fout zit, zodat ik het kan repareren.

Alvast bedankt voor verdere raadgeving.

P.S.
De Matrox Marvel gaat nu terug naar Mycom. De gevolgschade zal ik ook zeker bij ze declareren. Ook daarvoor is het van belang wat nu de echte oorzaak is.

eagle

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Die matrox zit op niet op 12V hoor en je voor je je condensators om zeep door de hoog verbruik (als dat al mogelijk is) haalt krijg je allang crashes omdat je voeding het niet meer trekt.

Nu hoeveel watt voeding heb je en is het een nogal vaag merk ?
Welke hardware fout geeft ie ?
Wat zit er allemaal in je systeem ....

----------------------------------------------------------

en die "gevolgschade" ( volgens jou dan ) dat kun je op je buik schrijven aangezien ze nooit wettelijk verplicht zijn schade aan andere apparaten te betalen

VB: Als je Tbird verbrand ( niet door OC natuurlijk )en je mobo meesleept krijg je een nieuwe Tbird maar geen nieuw mobo.

Of nog erger!: je fan op je Tbird houd ermee op en je Tbird brand door en neemt je mobo mee :)
Je krijgt maximum een nieuwe coolertje als ie nog onder garantie zit

griezelig maar ja
AMD is niet verantwoordelijk voor slechte cooling en mobo fabricant is niet verantwoord dat mobo eraan als je cpu begint te smeulen

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brothar
De voeding is een 235 Watt, Shitec.
Maar die is ook vervangen geweest door een 300 Watt Target.

Systeem is een P2B, 45 Gb IBM DTLA, 16Mb Banshee etc. (geluid, modem, radiokaartje, Hollywood+ kaart, CRrom, brander en DVD)

De fout kan hem daar niet in zitten.
De fout trad pas op na het proberen de Matrox Marvel te installeren.
En wordt direct aangegeven in dee BIOS. Het is niet zo dat ik Windows opstartproblemen heb (die verhelpik zelf wel).

eagle

• Brothar
Ik heb zoëven mijn BIOS gemanipuleerd om de foutmelding opnieuw te genereren.
Wat gebeurt er dan:

- ik start de PC op
- ik zie de GVGA-kaart zich melden
- ik zie de geheugentest/-controle
- ik zie de controle op Plug en Play kaarten
Dan volgt de foutmelding:
"Hardware Monitor has found an error. See Power Management Setup in Bios for details".

Als ik de PC dan opnieuw opstatr en met 'del' in de Bios kijk zie ik 3 errors:
- error bij power fan speed
- error bij chassis fan speed
- error bij monitoring +12 Volt
(De monitoring van de andere voltages werkt wel).

Zoals Largow en Mobster al suggereerden, en ik mij bij het zien van de error ook realiseerde, er is geen power fan noch een chassis fan aangesloten.
Ik had het moederbord een half jaar terug in een andere PC-kast zitten waar wel een chassis-fan in zat. Bij het overbouwen ben ik vergeten die monitoring uit te zetten.
Dat is dan ook niet de reden dat ik dit probleem heb gepost.

De reden is het niet meer monitoren van de +12 Volt.
In het verleden heb ik PC-probe gedraaid, en werkte die monitoring wel.
(even voor de duidelijkheid: bij de monitoring wordt aangegeven wat de voeding werkelijk levert, terwijl 12 Volt wordt verwacht. Naast elkaar zie je dan:
" +12.0 Volt en gemeten bijv. 12.4 Volt ".

De fout zit 'm dus in de electronica die de monitoring uitvoert.
De PC start wel op, als ik de +12 Volt monitoring op ignore zet in de BIOS.
De voeding levert dus wel +12 Volt, want anders zou het moederbord (of de harde schijf, CD-rom etc.) niet functioneren denk ik.
Het systeem is wel wat instabieler geworden, in die zijn dat ik in de helft van de keren dat ik mijn PC opstart, Windows pas bij opnieuw opstarten functioneert.

De vraag is dus: hoe herstel ik dit probleem met mijn +12 Volt monitoring.
Ik wil gewoon mijn oude vertrouwde P2B weer 100% hebben.
Problemen met software of installatie van hardware kan ik zelf wel verhelpen ('k ben ooit 's applicatiebeheerder/ 2de systeembeheerder geweest). Ik weet aleen niet veel van (praktische) electronica.

eagle

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Als je die matrox eruit haalt krijg je die foutmelding van je bios ook nog ?
Want als je dat niet krijgt dan heeft et nix te maken met die monitoring.

Trouwens al die niet meer werkt is dat niet zo erg :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brothar
De matrox is ter ziele gegaan.
Het gaat om de versie met een video-box.
In eerste instantie installeren zonder video-box lukte niet.
Met video-box 1 keerde Bios van de kaart zich zien melden.
D't zit nu dus weer m'n Banshee kaart in.
Ik heb zat hardware geïnstalleerd, heb alles gedaan zoals het hoort, dus de fout zoek ik niet bij mezelf.

Zoals eerder aangegeven, op de VGA-kaart van de Matrox Marvel zat een sticker met de tekst "refurbished".
Vandaar dat ik vermoed dat de video-box teveel stroom trekt, en daardoor tot beschadigingen leidt.

eagle

Pagina: 1