Toon posts:

H2O cooling paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He, m`n opa maakt waterblokjes voor me, hij doet wel wat moeilijk over de opstelling :?

volgens hem kunnen de volgende dingen niet:
(dit alles is met een 600l/u pompje)

1 liggende radiator kan niet want warm water stijgt en het koele water zakt dan.
2 een splitsing vanaf het pompje los naar vga-kaart en 1 naar cpu, dat moet achter elkaar, want het gaat via de makkelijkste weg.

Als dit zo is heb ik een aantal problemen.

kan iemand dit ophelderen?

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 11:30

schizofreen

ik & jij

kan je opa ook niet een waterblokje voor mij maken?
(tegen betaling uiteraard) :)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:37

reiker

dan jij!

Op maandag 01 oktober 2001 21:04 schreef tva_goku het volgende:
1 liggende radiator kan niet want warm water stijgt en het koele water zakt dan.
dit is juist beter als je de radiator (en dus het water erin) koelt vanaf de bovenkant. want dan wordt het warme water dat naar boven stroomt koud en zakt naar beneden en gaat het warmere water naa boven enz.
maar misschien klopt dit ook wel helemaal niet, omdat het water niet alleen boven-beneden stroomt maar ook van de ingang naar de uitgang van de radiator ?
het was zomaar even een gedachtenspinsel...

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 21:08 schreef reiker het volgende:

[..]

dit is juist beter als je de radiator (en dus het water erin) koelt vanaf de bovenkant. want dan wordt het warme water dat naar boven stroomt koud en zakt naar beneden en gaat het warmere water naa boven enz.
maar misschien klopt dit ook wel helemaal niet, omdat het water niet alleen boven-beneden stroomt maar ook van de ingang naar de uitgang van de radiator ?
het was zomaar even een gedachtenspinsel...
thanx voor de reactie.
Op maandag 01 oktober 2001 21:07 schreef schizofreen het volgende:
kan je opa ook niet een waterblokje voor mij maken?
(tegen betaling uiteraard) :)
hij vind het leuk, dus als ik de resultaten heb zal ik het weleens vragen.

Verwijderd

Topicstarter
oopsie

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Ten eerste denk ik dat het water zo hard stroomt dat het warm/koud verschil niet echt uitmaakt, ten tweede denk ik dat je cpu en video alleen achter elkaar moet zetten als beide koelblokjes even grote watergaten/gleuven hebben, zodat er niet een bottleneck is. Als je ze parallel zet dan moet denk ik het videoblok een kleiner kanaal hebben dan het cpublok. Dan zal het meerendeel van het water naar de cpu gaan, die veel meer warmte produceert (meestal tenminste). Het restant (1/3 of 1/4 deel :?) zal naar de videokaart gaan en dat is wel mooi in verhouding denk ik.
Denk er dan natuurlijk wel aan dat de aanvoerslang dikker is dan beide andere slangen, of gebruik misschien waterleidingpijp (22mm als aanvoer, 15mm naar cpu en 12mm naar de videokaart :?).

P.S. Ditalles heb ik zo even bedacht en is niet op ervaring gebaseert ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op maandag 01 oktober 2001 21:37 schreef Krankenstein het volgende:
waterleidingpijp (22mm als aanvoer, 15mm naar cpu en 12mm naar de videokaart :?).
weet je wel hoe dik 22mm is?
je kan idd beter de cpu en gpu achter elkaar zetten (eest cpu en dan gpu) dat werkt heel goed hoor.

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
weet je wel hoe dik 22mm is?
je kan idd beter de cpu en gpu achter elkaar zetten (eest cpu en dan gpu) dat werkt heel goed hoor.
maakt niet zoveel uit hoor die volgorde ... water warmt bijna niet op per rondgang ...

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ditalles heb ik zo even bedacht en is niet op ervaring gebaseert
Deze vind ik geweldig. Daar kan je wat mee.

Van de radiator: water stroom in een paar seconden van ingang naar uitgang. Stand maakt dan totaal niet uit. Je opa heeft gelijk wat betreft stilstaand water. Overigens wordt dat ook weer deels opgeheven door thermische geleiding.

Wat betreft de splitsing: Ik heb een splitsing in mijn systeem, maar met gelijke doorvoeren en een overkill aan pompcapaciteit. Het is moeilijk te voorspellen hoeveel water er per tak gaat stromen. Achterelkaar is zeker een goede optie. Water wordt toch maar hooguit 0,2 graden warmer per rondgang.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

hmm, als je zo ff nadenkt, 600liter per uur (als hij dat ook echt rondpompt, maar dat zal wel niet, want er is altijd weerstand) en dan 2 liter water in je systeem. Dat betekent dat het water elke minuut 10 keer langs komt, dus elke 6 sec. Das best wel retesnel eigenlijk.

Maar over die radiator: het stilstaande water zal er waarschijnlijk niet zijn. Er is waarschijnlijk voldoende turbulentie.

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
Op maandag 01 oktober 2001 21:04 schreef tva_goku het volgende:
He, m`n opa maakt waterblokjes voor me, hij doet wel wat moeilijk over de opstelling :?
Damn, had ik ook maar zo'n opa!! Maar helaas is die er niet meer :'(

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
1. Ik denk dat dat niks uit maakt omdat je toch water rondpompt. Het stijgen is dan minimaal
2. Achter elkaar lijkt mij het makkelijkst, en anders zou ik een soort Y splitser nemen, met een grote en kleine uitgang. Ik zou wel de uitgangen pas bij elkaar laten komen in het recevoir(als je dat hebt).

En ik zou een groter pompje nemen. Hij moet meestal best wel wat druk leveren. Blokje, Rad, Buizen. Is meer als een simpel dik slangetje voor een waterval.

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op dinsdag 02 oktober 2001 20:39 schreef Mottebelke het volgende:
Damn, had ik ook maar zo'n opa!! Maar helaas is die er niet meer :'(
Waar is die heen dan? :P
Pagina: 1