CPU GUARD voor AMD Socket A cpu's (Duron & Athlon)

Pagina: 1
Acties:

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024
het volgende:

een vriend van mij beweert dat dit onderstaande gevalletje meehelpt aan betere verspreiding van warmte aan je koelblok. Ik zeg dat dat bullshit is, omdat de cpu alleen gekoelt word door middel de koeler direct op de core. en hij maar beweren dat dat "gebied" om de core ook warmt wordt en door die cpu quard ook gekoeld wordt.

ICQ discussie:

hij: ja dat koperen plaatje voor tussen de CPU

ik: o ja dat is geen koper. dat is gewoon zo'n ding dat je cpu niet molt met installeren koeler
dat help geen reet aan de koeling zelf.

hij: betere afkoeling <<-- :?

ik: het helpt geen REEEEETT

hij: denk het wel

ik : het is voor beveiliging cpu dattie niet afbreekt als je de koeler erop douwt.

hij: dat ook

ik: HET HELPT NIET MET KOELER WORDEN CPU!!!!!!!!!!! (sorry voor de caps)

hij: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE MAAR JE WARMTE KAN WEL BETER AF GEVOERD WORDEN!!!!!!!! (nogmaals sorry voor de caps)

ik: neeeeeee dat is niet zooo(dit was ook in caps)

hij: denk logisch na, man

ik: dat scheelt misschien 0,1 graad celsius

en toen wassie offline.

kunnen jullie hem misschien even uitleggen waarom dit niet bijdraagt aan betere koeling?

BVD

Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/assets/big/copper%20amd.jpg

specs

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

't spijt me verschrikkelijk maar ik vrees dat hij gelijk heeft (naar mijn weten), het is grotendeels idd bedoeld voor het niet af laten breken van de proc. core....
Maar, aangezien de meeste koper of zilver zijn (dit geldt ook alleen voor de warmtegeleidende materialen) neemt dit ook warmte op en verdeeld dit over de spacer, dat scheelt weer ietsje in temperatuur.
Verrekte weinig maar het klopt wel, het scheelt wel ietsje.

dat d8 ik dan heh :)

I see dead pixels...

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:59

reiker

dan jij!

zou best kunnen dat het meehelpt de proc koeler te houden, maar ik hoor ook veel gevallen van mensen die zo'n ding ertussen gooien en waarbij de temp een graad of twee stijgt... maar dat nemen ze dan voor lief omdat de core veiliger is.
ik gebruik er zelf ook een, maar dat is puur om mijn zware gladiator toch maar niet die mooie core te laten crushen :)
volgens mij doet het in mijn geval niet veel toe wat betreft temperatuur, duron 700@950 blijft toch maar 36 graden (stressed) :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Het helpt nix bij de verspreiding van energie .. Puur voor goede druk verdeling (bij bijvoorbeeld een waterblok)

Overigens heet 'dat ding dat je cpu niet molt' een spacer

Verwijderd

Mijn cpu is geen graad kouder of warmer geworden nadat ik de spacer tussen de koeler en de cpu had gemonteerd. Het zorgt hoogstens voor dat de koeler iets rechter op de core komt te zitten en daardoor iets beter koelt, maar anders ook niet.

Verwijderd

Hebben jullie ook hittegeleidende-pasta op die "spacer" gedaan :?

Verwijderd

Een koperen heatspreader kan nuttig zijn bij waterkoeling met een alu blok, of met een peltier. Die zit inderdaad tussen het blok en de CPU core.

Als je echter een spacer gebruikt, die om de core valt, kun je één a twee graden winnen, mits je een beetje koelpasta op twee kanten van de spacer doet.
(Dat zal ook een beetje afhangen van hoeveel hitte de gebruikte CPU maakt, en hoe goed de koeler is.. mhh.. weeknie hoeveel invloed de koeler heeft, en welke kant op.)

Dat moet dan wel witte pasta zijn ivm met eventuele geliding van de pasta...
Officieel geleidt arctic silver niet, behalve onder druk. Ja, dat is niet echt duidelijk .. :9

Hier werkt het dus wel, iets beter koelen met een koperen spacer met pasta aan twee kanten. Uitgebreid getest met een Alpha 6035 en Ystech 26cfm fan. Nu met m'n Swift MC462 heb ik het niet eens getest, Arctic Silver maakte ook al niets uit ten opzichte van ordinaire 5 piek per tube witte pasta.

• P5ycho
  • Nu online

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 23:29 schreef P5ycho het volgende:
http://www.overclockers.com/articles313/
Boeiend artikel,
maar dit gaat over een Intel FCPGA CPU. Die wordt beduidend minder warm, en het artikel concludeert dat de hitte van het mobo door de spacer wordt oopgeteld bij de CPU warmte ontwikkeling.

We weten allemaal dat een AMD K7 heel anders is, en meer hitte maakt. Ook is het tamelijk belangrijk een goede airflow in de kast te hebben zodat het mobo + PCI kaarten goed gekoeld worden.

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024
Het is ook geen heathspreader. Dit ding is gewoon puur bedoeld dat de koeler recht op de core komt te zitten.

Ik ben ervan overtuigd dat er de warmteoverdracht tussen deze spacer(or whatever) en het "gebied" om de core niets bijdraagt aan de warmteoverdracht tussen de koeler en core zelf. het gebied om de core geleidt voor geen meter warmte. De snelheid van de warmteoverdracht tussen de core en koeler zelf is in verhouding gewoon veel groter.Het is dan ook absoluut te verwaarlozen.

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat dit ding meehelpt aan een temperatuurdaling.

specs

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 00:45 schreef executor het volgende:
Het is ook geen heathspreader. Dit ding is gewoon puur bedoeld dat de koeler recht op de core komt te zitten.

Ik ben ervan overtuigd dat er de warmteoverdracht tussen deze spacer(or whatever) en het "gebied" om de core niets bijdraagt aan de warmteoverdracht tussen de koeler en core zelf. het gebied om de core geleidt voor geen meter warmte. De snelheid van de warmteoverdracht tussen de core en koeler zelf is in verhouding gewoon veel groter.Het is dan ook absoluut te verwaarlozen.

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat dit ding meehelpt aan een temperatuurdaling.
:) Helaas werkt het hier wel.
:D
Pagina: 1