Win2000 printer sharing

Pagina: 1
Acties:

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Het gaat hier om een win2kPro netwerk van 6 PC's, met twee computers waar een printer aan hangt. De ene computer noem ik Bert en de ander Ernie. Nu logt men op die computers in met Bert en Ernie en password sesamstraat. Alles werkte fantastisch. Toen besloot ik om De users Bert en Ernie, een andere naam te geven, bijv. Bassie en Adriaan. Niets veranderd verder, maar waar voorheen alle computers op het netwerk toegang hadden tot netwerkschijven, printers, etc., kan nu opeens niemand meer ergens bij, want ik krijg overal een login scherm waar ik alles in kan voeren wat ik wil, maar nooit toegang krijg. En zodra ik Bassie en Adriaan weer verander in Bert en Ernie, werkt alles weer. Rara hoe kan dit. Het moet iets zijn in de permissions en configuratie van de accounts, maar ik heb even lopen snuffelen en voor zover ik kan zien staat alles goed.
Dan nog een zijspoor. Toen alles nog werkte had ik het probleem dat alle computers zonder login scherm of wat dan ook van de netwerkprinters en schijven gebruik konden maken, behalve een laptop die bijna altijd aan het netwerk hing. Die moest altijd braaf login (vreemd genoeg dus Bert+password en niet laptopuser+password invoeren), voordat die kon printen. Hoe kan dat?

• NtT6
Overigens gebruiken alle computers dus Win2kpro en zitten ze gewoon aan een UTP netwerkje. Dit is niet mijn eigen netwerk, dus ik weet niet precies hoe de users zijn ingesteld, maar als ik naar de accounts kijk op de computers met de printers, zie ik nergens een account van een van de computers die de printer gebruikt. Stel een computer heet printslaaf met login: print en pass: slaaf, en die wil printen op de printserver, dan kan dat, zonder dat ik op de printserver een account vind van user: print. Dus lijkt het me niet de manier om gewoon een account aan te maken voor die laptop, met login en pass van die laptop. Ik begrijp niet helemaal welke accounts nou door de printslaafjes worden gebruikt om in te loggen op de prinserver. De enige accounts die ik op de prinserver (bijv Desktop 1) (en trouwens alle computers zie staan zijn:
Administrator/Desktop 1
iedereen
Hoofdgebruiker/Desktop 1
en misschien nog 1 of 2, maar die kan ik me niet herinneren.

Bij voorbaat dank!

NtT6

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Instellingen > Printers >Rechts klikken op printers > Eigenschappen > Tabblad beveiliging.

Toegang gegeven aan _iedereen_ om af te drukken ?

PC's hernoemd of users?
Indien PC's vernoemd op andere PC's naar de juiste PC-server verwijzen b.v. \\Bassie\juisteprinternaam

? weet jij wat.

• NtT6
Ik heb alleen de user een andere naam gegeven, dus ik had verwacht dat er helemaal geen problemen zouden zijn, aangezien alle instellingen in principe hetzelfde zijn gebleven. en het gekke is dat onder tablad beveiliging staat dat iedereen inderdaad toegang heeft om te printen. Maar in ieder geval bedankt voor de reactie Pokkenoise.