Checking NVRAM.. update ok!

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 20:54

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Ik heb ff een vraagje

als ik m'n PC aanzet dan krijg ik zeer regelmatig deze melding:

Checking NVRAM.. update ok!

Ik vind dit nogal vreemd, omdat ik dus helemaal geen "update" heb uitgevoerd. Er zit ook geen logische structuur in de momenten dat deze melding komt. De ene keer krijg ik de melding als ik de PC aanzet en dan weer als ik de PC een keer opnieuw opstart.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Moederbord: MSI K7 Pro
Geheugen: 3 * 128 Mb (133Mhz)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Biering
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 11:56
Het ligt misschien wel aan je batterij. Bij mij was die leeg en toen kreeg ik steeds 'update ok'.
Na een nieuwe stopte dat :)

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 21:39

Thomix

cAFFEÏNE!

kHeb eens ergens gelezen dat je cpu bij het opstarten automatisch 'gepatcht' wordt dmv microcode oid. Zo kunnen procbakkers kleine ontwerpfoutjes corrigeren zonder de productielijnen aan te passen.
Misschien dat dat NVRam is? ik heb het btw ook bij het opstarten...

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 18:33 schreef Thomix het volgende:
kHeb eens ergens gelezen dat je cpu bij het opstarten automatisch 'gepatcht' wordt dmv microcode oid. Zo kunnen procbakkers kleine ontwerpfoutjes corrigeren zonder de productielijnen aan te passen.
Misschien dat dat NVRam is? ik heb het btw ook bij het opstarten...
Daar heb ik ook geen verstand van, maar ik vind het vreemde dus dattie het niet iedere keer doet. Soms bij het aanzetten, dan weer bij het opnieuw opstarten.. vaagheid :?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:37
NVRam is Non Volatile RAM. Dat is geheugen dat z'n data bewaard door een batterijtje dat OP de IC zit... Ik snap dus ook niet waarom ie dat bij het booten zegt... Op mijn K7S5A zegt ie dat ook... :?

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 19:13

Wietse

¯¯¯¯¯

Die melden krijg ik ook om de zoveel tijd....kweet nog steeds niet wat het is :)...maarja boeie als ie ut maar doet :P

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zal wel zijn dattie ff checkt of er nieuwe hardware (pnp) in het systeem aanwezig is. Zo ja, dan moet de configuratie geupdate worden. Zal inderdaad wel zijn dat die info niet goed of niet bewaard wordt, waardoor hij iedere boot opnieuw aangemaakt wordt. Kan overigens geen kwaad, kost je alleen een paar milliseconden na de POST.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

NVRam zit ook op je videokaart, althans zat op mijn NVIDIA Riva 128zx

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:37
Op maandag 01 oktober 2001 19:34 schreef florisson het volgende:
NVRam zit ook op je videokaart, althans zat op mijn NVIDIA Riva 128zx
BULL... :P

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 19:31 schreef Aetje het volgende:
Zal wel zijn dattie ff checkt of er nieuwe hardware (pnp) in het systeem aanwezig is. Zo ja, dan moet de configuratie geupdate worden. Zal inderdaad wel zijn dat die info niet goed of niet bewaard wordt, waardoor hij iedere boot opnieuw aangemaakt wordt. Kan overigens geen kwaad, kost je alleen een paar milliseconden na de POST.
mmm... zou het dan toch iets met die batterij te maken kunnen hebben :?

Zijn dit trouwens bijzondere batterijen ? en waar kan ik zo'n ding kopen?

• Aetje

Aetje

Op dinsdag 02 oktober 2001 20:59 schreef Ruud2001 het volgende:

[..]

mmm... zou het dan toch iets met die batterij te maken kunnen hebben :?

Zijn dit trouwens bijzondere batterijen ? en waar kan ik zo'n ding kopen?
Kan wel. Of los contactje. Maar als et de batterij zou zijn was je je hele CMOS kwijt, dus je hele bios. Je zou dan een CMOS checksum error krijgen dus ik vermoed dat het probleem elders ligt. Staat in de BIOS ergens "Update Configuration" permanent aan of zo? Check dat... If no even aanzetten. If yes uitzetten.

Forget your fears...

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Kan me niet herinneren dat ik ergens in m'n BIOS iets heb zien staan van "update configuration" , maar zal het nog wel eens nakijken..

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb hetzelfde op mijn K7S5A. Is dus niks om je zorgen over te maken, maar het hoort niet...

Wat ik trouwens vaak op mijn K7S5A krijg, is dat als ik de computer heb uitgezet en vervolgens de volgende dag weer aan doe, dat hij zeurt dat CONFIGMG ofzo niet goed werkt of kapot os ofzo, ik moet dan herstarten en hij vraagt dan om opstarten in safe mode. Ik ga dan meteen naar Win, dus het maakt niet uit, maar het is wel irritant. Enig idee, mischien gerelateert?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb hetzelfde op mijn K7S5A. Is dus niks om je zorgen over te maken begrijp ik, maar het hoort niet...

Wat ik trouwens vaak op mijn K7S5A krijg, is dat als ik de computer heb uitgezet en vervolgens de volgende dag weer aan doe, dat hij zeurt dat CONFIGMG ofzo niet goed werkt of kapot os ofzo, ik moet dan herstarten en hij vraagt dan om opstarten in safe mode. Ik ga dan meteen naar Win, dus het maakt niet uit, maar het is wel irritant. Enig idee, mischien gerelateert?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Aetje

Aetje

Klinkt als een slechte BIOS... Wordt wachten op update (geloof dat er gister eentje was, zie software updates op T.Net)

Forget your fears...

Verwijderd

Abbreviation of Non-Volatile Random Access Memory, a type of memory that retains its contents when power is turned off. One type of NVRAM is SRAM that is made non-volatile by connecting it to a constant power source such as a battery. Another type of NVRAM uses EEPROM chips to save its contents when power is turned off. In this case, NVRAM is composed of a combination of SRAM and EEPROM chips.

http://www.webopedia.com/TERM/N/NVRAM.html

euh... ik heb checking NVRAM... No NVram????
MOBO: k7t266 pro2
Pagina: 1