Toon posts:

2 schijven, waarvan 1 mobiel, hoe een backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik monteer samen met een vriendin dv-filmpjes. Nu willen wij kunnen werken op 2 verschillende computers.
Dus we schaffen 2 removable racks aan en gooien er een 80gig WD in.

Nu is het probleem dat we eigenlijk een raid0 configuratie wilde maken met nog een extra 80gigschijf voor de veiligheid. Het probleem is nu dat er maar 1 schijf heen en weer gaat.

Wat ik het liefst zou willen is dat een raidsysteem dus braaf steeds de schijven weer identiek maakt, op basis van de mobiele schijf die bewerkt terugkomt uiteraard.

Kan ik dit met een raid systeem voorelkaar krijgen of moet ik toch zelf 'handmatig' kopieen maken.

Thx.

Verwijderd

*schop*

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:57

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik kan niets anders zeggen dat ik dit een zeer interessant onderwerp vind, en ik echt heel graag hier meer over zou willen weten, al zou het alleen uit educatieve-overwegingen zijn. Echt een TOP-vraag :Y) (Alhoewel je hem uiteraard gewoon stelt uit aanschafoverweging)

20*350ZO45°

Verwijderd

*schop*

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt hee.
Vooral dat *schop*, bellen jullie elkaar ook?

Verwijderd

ok, ik zal eens kijken of ik wat nuttigs kan zeggen:
Nu is het probleem dat we eigenlijk een raid0 configuratie wilde maken met nog een extra 80gigschijf voor de veiligheid. Het probleem is nu dat er maar 1 schijf heen en weer gaat.
raid0 staat voor meerdere schijven die gedeeltes van de data bevatten, de data is pas compleet als alle schijven aanwezig zijn. het is dus onmogelijk om 1 schijf van die raid0 te verplaatsen.
Wat ik het liefst zou willen is dat een raidsysteem dus braaf steeds de schijven weer identiek maakt, op basis van de mobiele schijf die bewerkt terugkomt uiteraard.
dit is mogelijk met raid1. dan heb je twee (of meerdere) schijven die exact het zelfde bevatten. De lees-snelheid is sneller maar de schrijfsnelheid minder. Ik denk niet dat dit is wat jullie willen.

Is het niet verstandig om in beide machines een raid0 aan te leggen (snelheid) en een aparte losse schijf die wordt gebruikt om data van de ene naar de andere machine te slepen. Wil je echt performance en betrouwbaarheid dan moet je aan raid5 of raid10 denken maar dat is wel meteen een stuk prijziger.

hoop dat dit helpt

Verwijderd

Topicstarter
De prijs is inderdaad het probleem.

Ik wist niet dat de schrijfsnelheid naar beneden zou gaan.
Opzich kan ik een andere schijf gebruiken voor het overzetten van de dv en dan kopieeren naar de mobiele. Bij montage is vooral de leessnelheid belangrijk.

Ik dacht dat raid0 het indentieke systeem was.
Raid1 lijkt me toch wel aantrekkelijk, past het systeem dan ook automatisch de andere schijf aan?(Als opgeven is van welke schijf de kopie gedraaid moet worden? Ik weet slechts van het bestaan van raid maar heb er nooit mee gewerkt.)

Verwijderd

De prijs is inderdaad het probleem.
waar niet :)
Ik wist niet dat de schrijfsnelheid naar beneden zou gaan.Opzich kan ik een andere schijf gebruiken voor het overzetten van de dv en dan kopieeren naar de mobiele. Bij montage is vooral de leessnelheid belangrijk.
Dan is raid0 idd zeker aan te raden, bijna 100% winst in schrijven en lezen (geloof ik). Let wel, als er 1 schijf kapot gaat ben je wel 'al' je data kwijt dus een backup om ze zoveel tijd is zeker aan te raden.
Ik dacht dat raid0 het indentieke systeem was.
Raid1 lijkt me toch wel aantrekkelijk, past het systeem dan ook automatisch de andere schijf aan? (Als opgeven is van welke schijf de kopie gedraaid moet worden? Ik weet slechts van het bestaan van raid maar heb er nooit mee gewerkt.)
met raid1 worden alle lees en schijfopdrachten op allebei de schijven uitgevoerd dus als er 1 schijf kapot gaat is er altijd nog een identieke copy op de andere. Het systeem ziet een raid1 ook als 1 schijf. Lezen van een raid1 is sneller maar schrijven flink langzamer, zeker niet voor dv aan te raden dus want daar is schrijven zeker belangerijk.
Als geld stiekem toch geen probleem is kan je raid10 nemen, dit is raid0 (snelheid) met raid1 (veiligheid). Kost je wel 4 schijven en een dure controler.
Pagina: 1