[PHP, shell] Alias doorlussen naar PHP CGI

Pagina: 1
Acties:

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Ik ben bang dat het onmogelijk is, maar ik heb PHP als CGI geinstalleerd staan op de webserver (ja, ik weet het, maar ik heb hem niet zelf ingericht ...).

Nu wil ik een mailinglist maken die gebruik maakt van een mysql-databaseje en een php script. Zo van: ik mail naar sjaak@aol.com

virtmaps: sjaak@aol.com sjaak-mailing
aliases: sjaak-mailing: "|/usr/home/mailinglist.php"

Maar--hoe krijg ik het zover dat mijn PHP script via de CGI-module het mailtje gaat afhandelen?

:? hoop dat het kan, anders moet het via een webinterface, en dat vind ik kut met peren voor een mailinglist...

we spreken over een UNIX bak, PHP 4.02... php.ini kan ik bij, php kan ik niet herinstalleren (virtuele webserver :'()

edit:

als iemand een leuke perl of c++ of wat dan ook oplossing heeft, vind ik het ook prima.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-08 15:24
Volgens mij gaat dat niet lukken, maar correct me if I'm wrong. Als je cron jobs kan draaien zou je evt. een shell php script kunnen schrijven die een .forward file genereert. Waarna sendmail het geheel gewoon afhandelt.

Verwijderd

drm: Ik wil een mailinglist maken die gebruik maakt van een mysql-databaseje en een php script. Zo van: ik mail naar sjaak@aol.com

virtmaps: sjaak@aol.com sjaak-mailing
aliases: sjaak-mailing: "|/usr/home/mailinglist.php"

Als iemand een leuke perl of c++ of wat dan ook oplossing heeft, vind ik het ook prima.
Kan toch prima met Perl (voor zover ik je probleem begrijp kan dat toch ook met PHP: als er mail binnenkomt wordt het script aangeroepen en die krijgt de complete inclusief headers mail als STDIN).

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Arien:
Kan toch prima met Perl (voor zover ik je probleem begrijp kan dat toch ook met PHP: als er mail binnenkomt wordt het script aangeroepen en die krijgt de complete inclusief headers mail als STDIN).
Ja, maar het punt is dat je een PHP niet binnen de shell aan kan roepen, alleen maar via CGI. Dus alleen maar via HTTP kan je een PHP script wat laten doen toch :? (correct me if i'm wrong)
goalgetter:
Volgens mij gaat dat niet lukken, maar correct me if I'm wrong. Als je cron jobs kan draaien zou je evt. een shell php script kunnen schrijven die een .forward file genereert. Waarna sendmail het geheel gewoon afhandelt.
tell me more tell me more! :9~ Hoe zit dat met .forward files? cron jobs kan ik draaien nl.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op dinsdag 02 oktober 2001 09:58 schreef drm het volgende:
(correct me if i'm wrong)
Is goed, bij deze dan:
[acm@vulcanus acm]$ php -q
<?
echo "Hello World\n";
?>
Hello World
[acm@vulcanus acm]$ perl
print "Hello World\n";
Hello World
[acm@vulcanus acm]$

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 10:03 schreef ACM het volgende:
Is goed, bij deze dan:
Die mogelijkheid ken ik wel. Maar dan heb je het niet over de CGI versie van PHP

~ Gottfried Leibniz

• goalgetter
Op de functionaliteit die ACM hierboven liet zien doelde ik eigenlijk ook (shell php script). Ennuh, dat correct me if I'm wrong ging dus over het gedeelte waar Arien het over had.

Anyway, als je dus geen php shell scripts kan draaien zal het wel perl worden denk ik. Wat je zou kunnen doen is een script bouwen wat de e-mail adressen uit de db trekt, en die vervolgens in een .forward file wegschrijft (in de sjaak-mailing home dir). Als er vervolgens mail naar sjaak@aol.com gaat, zou sendmail in principe het mailtje naar iedereen in die .forward file moeten doorsturen.

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
aha! cool. thnx, ik ga ff puzzelen

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

drm: Die mogelijkheid ken ik wel. Maar dan heb je het niet over de CGI versie van PHP
Wat is volgens jou de CGI versie van PHP? Volgens mij (en als ik het goed begrepen heb vinden ze dat bij PHP ook) is dat de versie die niet als module van Apache gecompileerd is maar als zelfstandige executable. Dan kan je dat script dus prima in PHP maken. :)

(Al is het handiger om het in Perl te doen denk ik maar dat zijn voorkeuren.)

Verwijderd

goalgetter: Wat je zou kunnen doen is een script bouwen wat de e-mail adressen uit de db trekt, en die vervolgens in een .forward file wegschrijft (in de sjaak-mailing home dir). Als er vervolgens mail naar sjaak@aol.com gaat, zou sendmail in principe het mailtje naar iedereen in die .forward file moeten doorsturen.
Ehm... Waarom zou je dat doen als dat script gewoon de headers van de mail kan verbouwen zodat hij naar alle mensen in je lijst gaat? :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op dinsdag 02 oktober 2001 10:04 schreef drm het volgende:
Die mogelijkheid ken ik wel. Maar dan heb je het niet over de CGI versie van PHP
Dat is juist wel de cgi versie van php ;) (zoals Arien al zei)

Dit is de versie die uit de php compilatie rolt als je verkiest geen webserver te specificeren (zoals apache).

• goalgetter
Als je die headers gewoon kan verbouwen hoef je dat inderdaad niet te doen :o

Verwijderd

goalgetter: Als je die headers gewoon kan verbouwen hoef je dat inderdaad niet te doen :o
als er mail binnenkomt wordt het script aangeroepen en die krijgt de complete mail inclusief headers als STDIN

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 11:11 schreef ACM het volgende:

[..]

Dat is juist wel de cgi versie van php ;) (zoals Arien al zei)

Dit is de versie die uit de php compilatie rolt als je verkiest geen webserver te specificeren (zoals apache).
Aha. Ik dacht dus dat het anders was ;)
Dan ga ik ff e.e.a. uit proberen.

* drm is weer een stukje wijzer geworden

thnx for ur help all.

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1