Ben bezig met de nodige SQL geklooi en loop nu tegen het volgende probleem aan. In een CREATE VIEW wil ik meerder kolommen koppelen.
Dit gaat opzich alsvolgt:
CREATE VIEW klantnaamadres(naam,vir_adres)
AS SELECT klant_naam,(straatnaam||' '||huisnr) FROM klanten;
So far so good. Maar nu wil ik in de view ook de postcode en plaatsnaam toevoegen aan de vituele kolom(vir_adres), echter zodanig dat indien de query uitgevoerd en opgevraagd wordt deze laatste twee item op een nieuwe regel komen.
Dus een statement als:
AS SELECT klant_naam,(straatnaam||' '||huisnr||<CR>|| POSTCODE||' '||PLAATSNAAM) FROM klanten;
Hen resultaat moet dan het volgende zijn:
naam | adres
----------------------------
piet | Tuinstraat 10
| 7710 ED ENSCHEDE
Het lukt mij echter niet om de manier te vinden om dit uit te voeren, in SQL*Plus gebruik je een CHAR(10) als CARIAGE RETURN, maar voor de <CR> in mijn statement ben ik opzoek naar een standaard SQL92/ dialect 3 oplossing of een specifieke oplossing van InterBase.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een oplossing gevonden.
Dit gaat opzich alsvolgt:
AS SELECT klant_naam,(straatnaam||' '||huisnr) FROM klanten;
So far so good. Maar nu wil ik in de view ook de postcode en plaatsnaam toevoegen aan de vituele kolom(vir_adres), echter zodanig dat indien de query uitgevoerd en opgevraagd wordt deze laatste twee item op een nieuwe regel komen.
Dus een statement als:
AS SELECT klant_naam,(straatnaam||' '||huisnr||<CR>|| POSTCODE||' '||PLAATSNAAM) FROM klanten;
Hen resultaat moet dan het volgende zijn:
naam | adres
----------------------------
piet | Tuinstraat 10
| 7710 ED ENSCHEDE
Het lukt mij echter niet om de manier te vinden om dit uit te voeren, in SQL*Plus gebruik je een CHAR(10) als CARIAGE RETURN, maar voor de <CR> in mijn statement ben ik opzoek naar een standaard SQL92/ dialect 3 oplossing of een specifieke oplossing van InterBase.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een oplossing gevonden.