thlon 1400+Geforce256 DDR reboot in games!

Pagina: 1
Acties:

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Topicstarter
het volgende systeem is in mijn bezit;

*Iwill K266R
*Creative Geforce 256DDR
*Athlon 1400
*Heatsink Alpha Pep66
*512Mb Siemens/infineon geheugen
*3com NIC
*Miro PCTV pro
*Miro DC30
*Realmagic Hollywood +
*Terratec DMX-xfire 1024
*Terratec EWS64 XL
*LianLi PC70 Alu server case
*Enermax 350w voeding
*2 x Maxtor 40Gb 7200t hd
*Pioneer 12x40 DVD slot-in
*Plextor 24*10*40 IDE CD-Rewriter
Via 4-in-1 nieuwste versie
Windows ME

als ik op 1400 Mhz draai, en ik speel b.v. Return to Castle Wolfenstein, of Halflife,
dan reboot m'n systeem spontaan!

draai ik met Creative drivers versie 6.50, dan hou ik het langer vol dan met de nieuwste Detonators (21.81)

underclock ik m'n processor, naar 1200 of 1266, is er niks a/d hand!
maar daar heb ik geen 1400 Mhz voor gekocht!

heb alles al geprobeerd,
andere geheugensettings/AGP fastwrites/AGP 4x on/off /AGP Aperture veranderd..

had hiervoor een EPOX 8KTA3, die had hetzelfde probleem met m'n vorige CPU (een AXIA Athlon 1200),
daarom heb ik deze I-will K266R aangeschaft, maar daar ben ik ook niet veel mee opgeschoten...

draai nu op 1400 Mhz, omdat ik toch niet ga gamen, en heb nu een CPU temp van 39 graden, en stressed kom ik niet boven de 47 uit, maar toch reboot ie, als ik zit te gamen.
zou m'n Geforce-je te heet worden?

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

Heb je je Windows opnieuw erop gezet? Dat is vaak het grote probleem. ;)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
heb hem net "vers" geiinstalleerd i.d.d. (en ook XP, maar daar doet ie hetzelfde, hoezo?

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde probleem alleen deed ie dat meestal al onder windows, ik heb nu ff een Geforce 2 MX geleend van een vriend van me en die heeft geen problemen.
Het is gewoon een slechte kaart dus. (Mijnes is ook van Creative)
Ik denk dat ik Creative ga aanschrijven, zou je mee willen doen??

Verwijderd

[Off-Topic]

BadMotha > DGW

Greetz Nighty ;)

[/Off-topic]

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 14:04 schreef BadMotha het volgende:
heb hem net "vers" geiinstalleerd i.d.d. (en ook XP, maar daar doet ie hetzelfde, hoezo?
Als je er nou een nieuw moederboard + geheugen + procesor in zet moet dat! ;)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 15:22 schreef Sanders het volgende:
[Off-Topic]

BadMotha > DGW

Greetz Nighty ;)

[/Off-topic]
hehe.... just keep quiet, man... LoL ;)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 15:20 schreef Chickendorp het volgende:
Ik had precies hetzelfde probleem alleen deed ie dat meestal al onder windows, ik heb nu ff een Geforce 2 MX geleend van een vriend van me en die heeft geen problemen.
Het is gewoon een slechte kaart dus. (Mijnes is ook van Creative)
Ik denk dat ik Creative ga aanschrijven, zou je mee willen doen??
lijkt me een strak plan, heb het idd ook met een Geforce 2 isniks geprobeert, geen problemen!
maar had de support al gecontact, maar ze beginnen over allerlei instellingen die ik moet checken,
terwijl ik de f*ckin kaart al bijna 2 jaar heb,
dan weet ik echt wel hoe ik er mee om moet gaan!!! |:(

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 17:21 schreef BadMotha het volgende:

[..]

hehe.... just keep quiet, man... LoL ;)
:7

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan ook door een rotte voeding komen...

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik heb hier ook een Creative Geforce 256DDR, en heb er nog nooit problemen mee gehad.. draait lekker snel en stabiel!

Spontaan rebooten komt idd in veel gevallen door de voeding, dus het is zeker de moeite waard om daar ook eens even naar te kijken...

#

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:22
Misschien een zaardere voeding doen?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
ja wilde net zeggen is vast de voeding. wat zit erin dan?

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Op dinsdag 02 oktober 2001 17:53 schreef brute51 het volgende:
ja wilde net zeggen is vast de voeding. wat zit erin dan?
Dat stond in z'n post ;)

Enermax 350W

Is wel zwaar genoeg denk ik hoor, dus aan een te klein wattage zal 't waarschijnlijk niet liggen..
Heb verder geen idee waar het aan zou kunnen liggen. :?

#

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 13:34 schreef Zap het volgende:
Ik heb hier ook een Creative Geforce 256DDR, en heb er nog nooit problemen mee gehad.. draait lekker snel en stabiel!

Spontaan rebooten komt idd in veel gevallen door de voeding, dus het is zeker de moeite waard om daar ook eens even naar te kijken...
welke processor heb jij dan?
ik heb die van mij nu op 1200 gezet, 100% stabiel,
maar zet ik 'm op standaard (1400) en ik draai een game,
dan kan ik erop wachten dat ie reboot!
voeding is 350w i.d.d... enermax

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 23:14 schreef BadMotha het volgende:

[..]

welke processor heb jij dan?
ik heb die van mij nu op 1200 gezet, 100% stabiel,
maar zet ik 'm op standaard (1400) en ik draai een game,
dan kan ik erop wachten dat ie reboot!
voeding is 350w i.d.d... enermax
:) Die grappenmaker Zap heeft een Intel PIII 700 ....

Wat geeft een programma als b.v. MBM aan als waarde voor de 5 Volt sensors, als jouw systeem is gestressed ?
Maar probeer eens de Vcore van de standaard instelling af te halen, en er b.v. 1,80 van te maken ? Dat komt wel meer voor, dat het wat hoger moet zijn....

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
ik heb het vcore voltage al verhoogd, maakt niets uit.
de 5.0 v waarde is ongeveer 4,5.
is dit te laag?

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
ik zag in de search dat dit toch wel belangrijk is,
hoe kan ik dit verhogen?

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 00:21 schreef BadMotha het volgende:
ik heb het vcore voltage al verhoogd, maakt niets uit.
de 5.0 v waarde is ongeveer 4,5.
is dit te laag?
Woeps,
dat is veel te laag ja. Onder de 4.60 gaat het echt mis.

Verhogen kan je dat niet, je kunt er alleen een andere, zwaardere voeding in hangen. ;(

(Enermax 430 watt of zoiets..)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
trouwens, als ik al m'n insteekkaarten, cdromspelers e.d. loshaal,
gaat m'n 5v niet omhoog.
maar als ik m'n proc. underclock, naar 733,
dan heb ik iets meer dan 4.5 volt.
is die 1400 mhz zo'n stroomvreter?

Verwijderd

Hoi, ik ken dat. Heb je misschien in de Bios een Maximum Hitte ingesteld ? Als je pc dan te heet word gaat ie automatisch rebooten :P

dan moet je er dus gewoon een betere koeler inzetten
Of meerdere }:O
En anders die alarm uitzetten zodat ie niet meer reboot :P

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
nou sheep, dat is het ook niet.
heb nu b.v. 36 graden....
dus daar ligt het niet aan.

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 21:21 schreef BadMotha het volgende:
trouwens, als ik al m'n insteekkaarten, cdromspelers e.d. loshaal,
gaat m'n 5v niet omhoog.
maar als ik m'n proc. underclock, naar 733,
dan heb ik iets meer dan 4.5 volt.
is die 1400 mhz zo'n stroomvreter?
Ja,
hij gebruikt een wattje of 77. Dat betekent bij een VCore van 1.75 iets van 44 Amperes...

Verwijderd

HAha ik had het ook dus ik denk laat ik mijn oude 250watt voeding erin gooien en BOEM draaien en 1000% stabiel het is de moeite waard mijn 1.4 draait ook perfect met mijn oude 250watt voeding:)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 01:43 schreef Hooi het volgende:

[..]

Ja,
hij gebruikt een wattje of 77. Dat betekent bij een VCore van 1.75 iets van 44 Amperes...
haalt hij die 44a rechtstreeks van de 5v?

heb gister ff een PCI kaartje geprobeerd (TNT2 M64)
5v bleef nog steeds onder de 4,5 v.

de EG465P-VE van Enermax (431 watt) geeft 44 a op de 5volt,
en de EG651p-ve (550v) geeft 46a op de 5v.

worden die gelijk weer opgeslokt door de athlon 1400?

(wat een vragen..)

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 10:11 schreef BadMotha het volgende:

[..]

haalt hij die 44a rechtstreeks van de 5v?

heb gister ff een PCI kaartje geprobeerd (TNT2 M64)
5v bleef nog steeds onder de 4,5 v.

de EG465P-VE van Enermax (431 watt) geeft 44 a op de 5volt,
en de EG651p-ve (550v) geeft 46a op de 5v.

worden die gelijk weer opgeslokt door de athlon 1400?

(wat een vragen..)
Nee,
de de stroom wordt wel uit de 5 Volt gehaald, maar er zit een 'conversie] circuit tussen. Nu hangt het van het tyoe moederbord af hoe efficient dat is, KT7 serie borden hebben b.v. een circuit met 6 vermogens transistoren, dat is een stuk efficienter.
(3 fase regelaar heet 'um)

Ook wordt het verlies groter bij een hogere VCore en een hoger verbruik van de CPU. (Meer stroom en hogere VCore verlagen dus de efficientie)

Wat echter ook vaak een probleem is, is de regelaar in de voeding zelf. Vaak staat die wat te laag.

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
wat denk je dan van die 431 en 550 watt voedingen van Enermax,
en die 600 watter van IT
welke zou ik het beste kunnen nemen?
(te koop bij www.spacepromotion.nl)

Verwijderd

Ik zou die 431 nemen, tenzij je wat extra geld te verstoken hebt, of nog wat extreem wilt overklokken. Over die 600 watter weet ik niet veel, alleen dat hij ook iets van 44 amperes is op de 5 Volt lijn. Of de spanning stabieker is, is (nog) niet bekend.

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
heb net een mail van spacepromotion terug gehad,
de +5V van die IT voeding kan 30A hebben,
is weinig in verg. met de Enermax.
zal denk ik voor de 431 watt gaan van E'max,

zal vanavond eerst een enlight voedingkje van 300 watt proberen, om te testen of die E'max van mezelf wel deugt..

je hoort 't wel ff!

Verwijderd

OK :)

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
zit hier nu met een Enlight 300 watt voeding op 1,5 Ghz te draaien, en ook wat games gespeeld,
hij blijft dus mooi draaien hè!!
fucking Enermax...
de E'max zou 32a moeten geven op +5v
deze Enlight geeft 30a, maar houdt m'n +5v op 4,73
wat nog steeds niet veel is..
maar HET DRAAIT!!
zal nog es ff nadenken over een zwaardere Enermax,
maar weet nog niet of ik dat wel doe.

Verwijderd

Op zich is dat een redelijk resultaat . Ik ben in ieder geval blij voor je dat het systeem nu goed draait ;)

Hier blijft de 5 volt staan op 4,73 met een TB1333@1404 KT7-RAID (13x108) Enermax 431 Watt en VCore op 1,90 (Voltage mod op het moederbord)

Als je verder wilt overklokken, raad ik toch een sterkere voeding aan. Zo'n Enermax 431 watter heeft wel de mogelijkheid om met een aanpassing, weer een 'normalr' spanning te leveren.

Maar dan moet je dus solderen.....

Dit is met dank aan Rick2001. Het is een beschrijving om de spanning wat te verhogen in de voeding, en is al met success herhaald door andere gebruikers.
Ik heb het zelf nog niet gedaan (beetje lui), maar het resultaat is dat bij b.v. 1600 Mhz en VCore op 1,90 de 5 Volt weer 'gewoon' rond de 4,90 blijft !!
===========================================================
Door Rick2001 - maandag 27 augustus 2001 12:56

--------------------------------------------------------------------------------

Je hebt 5% marge in de spanningen. Als ik vanavond thuis ben zal ik even opzoeken en posten hoe dit te modificeren. Bij mij werkt het in ieder geval. +5Volt is nu max bij idle 5.15volt en bij een koe die al een uur aan het grazen is zakt de spanning naar 4.88volt. De +12volt is bij idle 12.76volt en bij een grazende koe 12.15volt. Mooie waardes dus.
De ENERMAX heeft in ieder geval inderdaad geen potmeters om de spanning bij te kunnen regelen.
Zover uit mijn hoofd is het de weerstand r82 (op de print direct achter de outtake fan). Deze is 7.15kohm en deze kun je dus het beste vervangen door een potmetertje van 10kohm en deze afregelen op 7.25kohm. Bij zware belasting van de voeding zakt de waarde van deze weerstand een beetje waardoor dus je 5volt iets zakt. 5% spec betekend niet lager dan 4.75volt en dit is al erg laag. Ook heb je natuurlijk nog de afwijking van je sensors.

Ja, ik weet het zeker van die r82. Ik heb deze mod afgelopen vrijdag nog bij mijn eigen ENERMAX uitgevoerd, dus het is zeker weten die.
Door middel van een 10kohm potmetertje te plaatsen ipv de 7.15kohm weerstand kun je mooi met een klein schroevendraaiertje vanuit je fan de spanning bijregelen.
Ik heb de potmeter voor het plaatsen eerst afgeregeld op 7.25kohm en daarna niet meer versteld. Probleem is dat het nogal moeilijk is om je voeding zo erg zwaar te belasten aan de 5volt zonder aan je pc te hangen. Onbelast meet ik dus 5.4volt en belast komt het dus heel wat lager uit.

--------------------------------------------------------------------------------
In je ENERMAX heb je achter bij de outtake fan een weerstandje R82 zitten van 7.15kohm. Deze is bij sommigen iets minder en dit is dus ook de oorzaak.
Deze kun je het beste verwijderen en er een potmetertje voor in de plaats solderen van 10kohm (afgesteld op 7.25-7.30kohm)
Als je de potmeter zo plaatst kun je vanuit ingebouwde stand (voeding) buiten door met een klein schroevendraaiertje door de fan heen bijregelen als het nodig mocht zijn. Maar met een instellings van 7.25kohm dan kom je uit op een IDLE van 5.15volt en een FULL load van 4.9volt.
Dat bij jouw het wel stabiel loopt (niet overclocked) dat kan best. Ik zei al eerder dat dit alles met tolleranties temaken heeft.
Het probleem ligt hem niet zo zeer in het overclocken van je cpu, maar aan het verhogen van je VCORE.
Probeer maar eens de VCORE op 1.95 ofzo te zetten en dan te kijken hoe laag je +5volt nog maar is. Gegarandeerd dat het niet meer stabiel is op dat moment.
Bij mij loopt ie nu op 1668mhz met een vcore van 1.85volt
De hoogst gemeten spanning was 5.18volt en laagst 4.88volt
Dit zijn voor mij meer acceptabele spanningen. Anders heb je nog niets aan dit 'overclockers' board.
===========================================================

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Topicstarter
heel erg bedankt voor je hulp,

ik dacht een perfecte voeding te hebben,
blijkt het daar gewoon aan te liggen!
heb hem met die enlight voeding al op 1600 Mhz gehad,
geen problemen met de Geforce, maar af en toe een blauw scherm met "fout in Vfat", problemen met de hd controller dus.

nogmaals,
senk joe verrie muts!! >:)

Verwijderd

Kay,
glaag gedaan.. ;)

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:28

Convoy

g44p

kewl, ga die mod ook maar eens ff uitproberen denk ik, ff kijke of het wat opleverd :) :P
Pagina: 1