Creatief met Coax Kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de tweakers die wel eens wat geknutseld hebben met coax kabels (voor je tv, kabel-internet en radio).

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ardys/plan.jpg of

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ardys/plan2.jpg

Welk plan is beter, als het internet en de tv aan het einde het beste moet zijn.

Btw, waar kan je versterkers kopen voor je coax kabel?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Ehm, een versterker mag je niet gebruiken mits je een kabel modem hebt, dan wordt het juist slechter, omdat er bij je kabelmodem al meestal een versterker zit.

Mocht je het toch willen hebben -> Raf en dat soort zaken ofcourse...

Verwijderd

ok overbodig geworden

Verwijderd

Goed internet:

- Geen splitters tussen hoofdaansluiting en modem
- Geen hoge belasting achter het modem
- Dikkere Coaxkabel gebruiken
- Metalen stekkers / Splitters
- Geen signaalversterker op de ingang van het modem zetten (moet namelijk 2 richtingen werken)
- Geen signaalversterker op de uitgang van het modem zetten.

Mooi TV:
- 2 of 4 voudige versterkende splitter op de TV aansluiting van de Internet/TV splitter
- Dikkere Coaxkabel gebruiken
- Metalen stekkers / Splitters

• dr snuggles
  • Niet online
Ik heb dus een kabelmodem, even voor de duidelijkheid. Aan dat kabelmodem hangt nu ook nog een kabel naar de tv-in van mijn tv kaart
Op maandag 01 oktober 2001 13:28 schreef unicorn7 het volgende:
Mooi TV:
- 2 of 4 voudige versterkende splitter op de TV aansluiting van de Internet/TV splitter
Dus plan A
En als ik jouw goed begrijp, zijn er versterkende splitters? Of zijn dat gewoon versterkers? Waar dus ook nog onderscheid in zit qua versterking...

Verwijderd

Je hebt:

- Versterkers (met 1 ingang - 1 uitgang) -> Zeldzaam
- Splittende versterkers (met 1 ingang - 2 of meer uitgangen) -> Gemeengoed
- Dualsplittende versterkers (met 2 ingangen - 2 of meer uitgangen) -> Meestal voor Sateliettoepassingen (dubbele LNB's enz)
- Duplex versterkers -> Twee richting versterkers, denk aan de kastjes in de grond van het kabelbedrijf zelf...

Een splitter zonder versterker is een metalen busje met 3 (of meer) aansluitingen. Een splittende versterker heeft ook een voedingsaansluiting.

Verschillen in splittende versterkers zijn:
- Frequentiebereik (bijv 0-1000Mhz)
- Versterkingsfactor (bijv 10 dB)
- Voeding (12Volt, 220Volt etc).

Voor huis tuin en keuken toepassingen kan je onder de f 60,- wel een aardig kastje vinden, hetzij bij Conrad, Gamma, etc danwel bij een electronica winkel of bruingoedspeciaalzaak.

Verwijderd

Je hebt van hirschmann versterkers die voorbereid zijn voor kabelmodems, die leveren dus geen problemen op en kan je dus rustig ertussen plaatsen

Yo

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 13:40 schreef unicorn7 het volgende:
Je hebt:
- Splittende versterkers (met 1 ingang - 2 of meer uitgangen) -> Gemeengoed
Die moet ik dus zien te scoren.[quote]
Verschillen in splittende versterkers zijn:
- Frequentiebereik (bijv 0-1000Mhz)
[/qoute]

Mijn modem werkt op 72.8 mhz, dus eentje met 0-1000mhz
- Versterkingsfactor (bijv 10 dB)
- Voeding (12Volt, 220Volt etc).
Is dit het verschil met versterkers van de speciaal zaken en de gamma: de versterkingsfactor?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/abulder/splits.gif

Zo zit het bij ons... TV in de woonkamer is een beetje sneeuwerig, radio is goed
Internet is ook goed
TV en radio boven is ook goed

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Je kan makkelijk een splitter met signaalversterker gebruiken, en dit maakt niks uit voor het internetten. Ik had geen zin om een tekening te maken, dus heb ik maar een foto van het geheel gemaakt, kan je gelijk zien hoe alles is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/ebakker0/Tweakers/kast.jpg

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op maandag 01 oktober 2001 16:33 schreef pinodambini het volgende:
Je kan makkelijk een splitter met signaalversterker gebruiken, en dit maakt niks uit voor het internetten. Ik had geen zin om een tekening te maken, dus heb ik maar een foto van het geheel gemaakt, kan je gelijk zien hoe alles is aangesloten:

[afbeelding]
splitter maakt niet uit maar versterker wel

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op maandag 01 oktober 2001 16:49 schreef Clithopias het volgende:

[..]

splitter maakt niet uit maar versterker wel
Als het in de opstelling staat zoals hier heb je daar helemaal geen last van, het signaal wordt al gesplitst voordat het signaal voor de tv en radio e.d. wordt versterkt, zodat het signaal voor het modem niet wordt verstoord.

Werkt hier al iets van 5 jaar perfect.

• dr snuggles
  • Niet online
Sorry pinodambini, maar van die foto snap ik weinig, zal wel weer aan mij liggen.

Maar waar het nu eigelijk om ging;
Maakt het uit of de versterker nu aan het begin van de 15 meterige kabel zit, of aan het eind?

Mocht dit niet uitmaken, vond ik dit wel goed plan, plan3 :) :
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ardys/plan3.jpg

Ben hierzo locaal ff wezen bellen en voor 50 piek heb je een versterker met 2 uitgangen die zo'n 15 dB versterkt.

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op maandag 01 oktober 2001 17:40 schreef wwillem het volgende:
Sorry pinodambini, maar van die foto snap ik weinig, zal wel weer aan mij liggen.
Oke, de dikke groene kabel komt uit de grond, daaraan zit een splitter. 1 vertakking gaat naar het modem, zit dus VOOR het versterkte gebeuren voor tv etc.
De dunne groene kabel kom ook uit de splitter, die gaat rechtstreeks naar de versterker.

De kabel die uit de versterker komt gaat naar een grotere splitter om het signaal naar verschillende kamers te krijgen.

Zo vond ik het het beste om kabel-internet en tv gescheiden te houden. Hiervoor had ik namelijk ook de kabel voor het internetten versterkt. Daardoor kreeg ik als ik dingen verstuurde of ontving via internet, allerlei strepen in het beeld tijdens tv kijken. Dit doordat het signaal van het modem stoorde met de signalen voor de tv.

Dus wat ik zou doen, is eerst een splitter monteren zodat je 1 kabel krijgt voor het modem (deze niet versterken), en dat de andere kabel uit de splitter versterkt, en verder gesplit kan worden voor de tv etc.

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 20:10 schreef pinodambini het volgende:

[..]

Oke, de dikke groene kabel komt uit de grond, daaraan zit een splitter. 1 vertakking gaat naar het modem, zit dus VOOR het versterkte gebeuren voor tv etc.
De dunne groene kabel kom ook uit de splitter, die gaat rechtstreeks naar de versterker.

De kabel die uit de versterker komt gaat naar een grotere splitter om het signaal naar verschillende kamers te krijgen.

Zo vond ik het het beste om kabel-internet en tv gescheiden te houden. Hiervoor had ik namelijk ook de kabel voor het internetten versterkt. Daardoor kreeg ik als ik dingen verstuurde of ontving via internet, allerlei strepen in het beeld tijdens tv kijken. Dit doordat het signaal van het modem stoorde met de signalen voor de tv.

Dus wat ik zou doen, is eerst een splitter monteren zodat je 1 kabel krijgt voor het modem (deze niet versterken), en dat de andere kabel uit de splitter versterkt, en verder gesplit kan worden voor de tv etc.
Ik snap het helemaal. Zeer duidelijk.

Het doel van de versterker is idd het tv signaal wat verbeteren. Mijn internet signaal is ook niet helemaal top, dus ik dacht dat ook meteen te versterken.

Kennis van me heeft zijn internet wel versterkt (kwam speciaal monteur voor). Dus ik denk dat ik het modem signaal toch versterk. Zo gauw als ik ook last krijg van de strepen die jij heb, split ik hem :Y) . Andere kennis zei dat je modem signaal naar de klote gaat met versterker.
Toch maar splitten ;) .

Toch nog vraagje, maakt het uit of ik de versterker voor of na de 15 meter draad doe?

Verwijderd

Je kunt evt ook een rijgdoos in de muuroutlet zetten
Standaard zit hier een eindcontactdoos.
Hiermee heb je maar 3db verlies op je uitgang.

• dr snuggles
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 20:33 schreef bukkie het volgende:
Je kunt evt ook een rijgdoos in de muuroutlet zetten
Standaard zit hier een eindcontactdoos.
Hiermee heb je maar 3db verlies op je uitgang.
Daar spreekt de echte vakman :P .

Wat is een rijgdoos (zooitje aansluitingen?) en een muuroutlet (zo'n ding op de muur?).

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
Op maandag 01 oktober 2001 20:36 schreef wwillem het volgende:

[..]

Daar spreekt de echte vakman :P .

Wat is een rijgdoos (zooitje aansluitingen?) en een muuroutlet (zo'n ding op de muur?).
rijgdoos= doos met een 1 ingang en weer gelijk een uitgang, wel met gewoon tv en radio aansluiting erop, dus van rijgdoos kabel naar een andere verdeeldoos, snappie?

muuroutlet bedoelt ie denk ik mee dat 'gat' in de muur voor je verdeeldoos

Verwijderd

een walloutlet is het doossie in de muur, hier kan je 1 coaxkabel op aansluiten, een rijgdoos heeft 2 aansluitingen waarbij de ene de ingang en de andere de uitgang is waarmee je bijvoorbeeld naar je tv kaart of een 2e walloutlet (kassie in de muur) kan. snappie!

• dr snuggles
  • Niet online
Ok, das duidelijk, denk dat ik maar geen versterker neem, maar een rijgdoos. Mocht het nog slecht zijn, neem ik toch een versterker.

Danke schon mensen

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De versterker altijd aan het begin van het signaal zetten(dus bijv in de meterkast)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
blaat
Pagina: 1