[php-asp] forms automatisch genereren

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:05

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
hallo,

ik bedacht me iets (jaja)

ik ben altijd veel tijd kwijt met het maken van formulieren en de bijbehorende code, het principe is toch altijd hetzelfde:
je hebt een tabel, je wilt een insert form, een wijzigen cq edit form en eventueel een overzicht met mogelijkheden om items te verwijderen.

nu gaat er dus altijd veel tijd zitten om bovenstaande te maken, nu vroeg ik me niet af, of er iets bestaat dat dit automatisch genereerd, dus iets in de trant van:

je geeft aan over welke tabel je een dergelijk form wilt laten ontwerpen, dan krijg je een overzicht van de velden en dan kun je aangeven wat voor soort formvelden het moeten worden, en dat hierbij dus insert en edit code ofzoiets wordt gegenereerd.

dit klinkt natuurlijk beetje vaag, maar ja, iedereen is hier altijd veel tijd mee kwijt, dus heeft vast wel iemand hier al iets voor verzonnen lijkt me zo, toch?

nou ik hoor het wel, alvast thanks

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb laatst wel iets gezien dat mbv een sql create table statement een formulier genereerde. Op zich moet het ook niet zo lastig zelf te maken zijn. Je zou de tabel definities op kunnen halen. Aan de hand van het type veld kun je achterhalen of je een textarea, een inputlijn of een select moet gebruiken... Lastig wordt het als je meerdere tabellen hebt, maar met zo'n tooltje ben je al een heel end op weg.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:20
Op maandag 01 oktober 2001 13:12 schreef Janoz het volgende:
knip
Heej, wat jij nu zegt... dat lijkt mij best vet om zelf te maken.

Moet ik maar eens naar kijken deze week ofzoow :)

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 16:53
Lijkt me ook heel nuttig! Heb wel eens een beginnetje gemaakt om zoiets zelf te maken omdat ik het zelf ook niet kon vinden. Ik vulde (geloof ik) een array met een aantal zaken zoals fieldname, formfield name, form field type etc. etc., maar het projectje is gestrand toen ik meer zin had in andere dingen :)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
ja ik ben er dus ook over aan het denken om zoiets te gaan maken, eerst een klein begin en dan uiteindelijk flink uitbreiden met zelfs opties tot het koppelen van reguliere expressies aan velden om te controlleren

maar ja, ik bedoel, zoiets moet toch zeker al bestaan????

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je kan ook gebruiken maken van stukje metadata over je systeem. In feite draait een applicatie meestal om domein-objecten. Deze objecten worden opgeslagen in tabellen.

Je zou een XML definitie formaat kunnen gebruiken voor deze domein-objecten, waarin je de attributen en de types daarvan opneeemt. Verder heb je andere specificaties (ook in XML) die definieren hoe je bepaalde types wilt invoeren in een GUI (via forms dus). Verder heb je specificaties van de mapping van typen naar SQL typen (eventueel voor specifieke database typen).

Daarna kan je met behulp van een XSL of een programma die XML specificaties inleest een hoop stuff laten genereren:
- SQL Queries, Updates, Creates etc
- PHP/ASP/JSP/Servlet/C++ whatever genereren om items uit te lezen, weg te schrijven enzovoorts
- Forms
enz...

De kunst hierbij is echter om je systeem toch flexibel te houden en niet te veel aannames te maken over het gebruik...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

grappig, ik ben net (en mbravenboer weet dat ;) )

een op XML gebaseerd systeem aan het schrijven hiervoor voor mijn stage.

Ik kan er dus geen code van geven :(
Het is gebouwd in Java (servlets & jsp)
en we zijn het nu aan het afronden.

Het werkt (bij ons) zo:
ik heb een XmlDocument de form.xml die beschrijft de datatypen, of ze verplicht zijn en dergelijke.

dan hebben we nog een ander xml bestand de Gui.xml. Hierin worden de gui elementen beschrijven. tekstboxen etc. Er zit zelfs een scripting taaltje in om (o.a.)select boxen dynamisch aan te maken :)
de form.xml koppelt een datatype aan een gui element, en oberschrijft eventueel defaulttypen.

Dan wordt er ge-submit en gaat het zooitje naar de servlet. Die leest de XML in, en weet dus welke waarden in de request moeten zitten (en of ze required zijn) hiermee controleerd hij of alle verplichte values zijn ingevuld.
dan forward hij via een vast flowchart naar de volgende..

Het principe is nu, dat je via de aanmaak van een nieuw form.xml een nieuw formulier genereerd.
Waar we ook mee bezig zijn is om standaard SQL -query's te definieren aan de hand van de XML beschrijving.. En eventueel XML bestanden aan de hand van classes te genereren of classes aan de hand van XML te genereren.

Verder kunnen elementen door het hele programma simpel gewijzigd worden aan de hand van een wijziging in gui.xml :)

al met al een redelijk complex, maar tijdsparend systeem :)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
klinkt wel cool, we kunnen zeker ook nergens een demo aanschouden?

als ik zoiets ga maken doe ik het zonder xml, maar sla ik de opbouw van de formulieren op in een db, en als iemand iets gaat toevoegen cq wijzigen wordt het hele formulier uit de db opgebouwd, maar ik moet eens gaan kijken hoe dat precies in elkaar zit

maar toch vaag dat nooit echt zoiets is gemaakt, is toch een zeer gewild iets lijkt me zo

Verwijderd

Zoiets: FormalWare?

• dusty
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

heb voor mijn werk al een keer zo'n systeem gemaakt, was voor rapportages, werdt uit de database gehaald welke velden ingevuld moesten worden werdt er gekeken wat voor veld het moest zijn. en dat werdt dan weergegeven. (erg dynamisch dus..)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1