Toon posts:

Blokgolf test voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand al eens een mooie blokgolf test uitegevoerd op zijn voeding en de scoop eraangehangen om de respons te meten?

Meet voor de grap eens met een blokgolfgenerator (op 1, 10 en 100Khz bijvoorbeeld), een leuke mosfet (BUZ11 oid) en een 210mOhm weerstand... Dit geeft een belasting van 20Ampere. Door nu naar de overshoot en undervoltage te kijken kun je een aardig beeld krijgen van de kwaliteit van je voeding.

Wie wil dit eens een keer doen?

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat de gemiddelde geschakelde voeding daar compleet van over de rooie gaat. De gemiddelde geschakelde voeding is niet gebouwd op zo'n belasting.

Een betere test zou zijn: een constante stroom van een paar A trekken, en daar een sinus op superponeren. Dan weet je ook de inwendige impedantie van je voeding.

Verwijderd

Een belasting van 20 Ampere?

Jaja dan meet ik dat wel met een blokspanning van 30 Ohm per uur.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:11
Wat mij wel een keer leuk zou lijken om een stapel voedingen goed te testen en daarover een artikel voor tweakers.net schrijven. Alle reviews van voedingen die ik zie gaan niet verder dan: leuke specificaties, lange kabels en hij werkt. Maar om dat goed te doen heb ik dus iig niet de kennis.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ja, dat is idd wel een goed idee.
Pak dan niet alleen de merk voedingen (bv A-open), maar ook de No-Name (onbekende merken).
Heb zelf nog 300Watt Codegen, 235Watt L&C, 235Watt ST liggen, dit zijn niet echt bekende merken lijkt me.
Heb ook nog een 250Watt Compaq liggen, uitkomst lijkt me wel okay :)

And The Only One

Verwijderd

ik heb hier een chieftech 340watt voeding =)
mooie voeding hoor... maar hoe die nou echt presteert ten opzichte van een enermax ofzo? kheb geen id... hij word in ieder geval helemaal niet warm, en bij kortsluiting springt het zekeringetje mooi door, en gaat na 1 minuut gewoon weer aan q=Þ

Misschien dat iemand die de kennis wel heeft ons kan vertellen wat we moeten testen aan de voeding? dan kunnen we de resultaten posten =)

GreetzZ MaSsiE

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 10:53 schreef DaBit het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden dat de gemiddelde geschakelde voeding daar compleet van over de rooie gaat. De gemiddelde geschakelde voeding is niet gebouwd op zo'n belasting.
Mmm, op je moederbord zit ook altijd een PWM om de spanning voor de processor te regelen. Alhoewel dit tussen de 200 en de 500Khz gaat. Zou hij zich daarook niet helemaal lekker mee voelen. OP 200Khz kunnen de bufferelko's niet echt meer assistentie verlenen...

Maar wil iemand dat eens een keer testen? Zelf heb ik namelijk geen scoop tot mijn beschikking.

Verwijderd

Hmm, wat je zou moeten testen:

- Impedantie van de voeding @ de molexen
- Stabiliteit van de voeding.
- Stabiliteit bij maximale belasting
- Stabiliteit bij rotte ingangsspanning (belangrijk voor LANners. De stroomvoorziening daar is vaak niet eens sinusvormig meer te noemen)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik hoop dat ik zaterdag een scoop heb, die kan dan wel gebruikt worden. alleen weet ik nog niet hoe die werkt...

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Op dinsdag 02 oktober 2001 14:25 schreef DaBit het volgende:
- Stabiliteit bij rotte ingangsspanning (belangrijk voor LANners. De stroomvoorziening daar is vaak niet eens sinusvormig meer te noemen)
Veel lanners hebben ook wel een UPS daarvoor :)

Verwijderd

Ik heb ook een scoop, geen probleem dus.

Straat: ik moet zeggen dat ik op LANs niet zoveel UPS-en tegenkom....

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Op dinsdag 02 oktober 2001 14:25 schreef DaBit het volgende:
Hmm, wat je zou moeten testen:

- Impedantie van de voeding @ de molexen
- Stabiliteit van de voeding.
- Stabiliteit bij maximale belasting
En het aantal dB natuurlijk.. voor de mensen die van een beetje rust houden ;)

5325wp

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ook leuk voor onderzoek: inschakel en uitschakel gedrag. Hoe reageerd de voeding op spanning pieken en korte spanningsvallen (<100 ms oid). Vooral bij gemiddelde en hoge belasting zul je wel het verschil tussen een goeie en een goedkope zien.
Spanningspieken zijn makkelijk te maken, een dimmer zonder smoor spoel, of gewoon een zware boormachine.

De meeste UPSen gebruiken een relais om de 220 om te schakelen dit betekend altijd een korte spannigsdip. Hoe reageerd hij daarop???

Ook een leuke: hoe goed is het filter van de voeding. Hoe goed wordt de 3e harmonische als gevolg van het gelijkrichten uitgefilterd (beter voor ons aller stroomvooziening enz.)

Hoe reageerd een voeding op overbelasting? Schakeld hij uit of brand hij door? Hoe snel raakt een voeding oververhit? Kapotte of slecht fan bijvoorbeeld. Hoe goed is de kwaliteit van de fan.

Hoe zit het met de layout van de voeding? Met het oog op kwaliteit van de afwerking ivm electocutie gevaar en brandgevaar.

Nog ff en ik kom op nog wat meer parameters... maar ik heb nou geen zin meer :)

Ik denk niet dat je zomaar met 100Khz een buz11 aan een voeding kan hangen. Voedingsdraden ed zouden dan toch wel erg goed op een inductie kunnen gaan lijken met alle gevolgen van dien. :) (buz 11 slaat door, of gewoon je voeding)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Hmm.. nog wat bedacht.. de 5V en 3.3V zijn meestal goed afgeregeld, maar de 12V bij lange na niet (meestal tussen de 10 en 12V) hoe reageerd deze op verschillende belastingen in combinatie met verschillende belastinten op de 5V en 3.3V...
Kwaliteit van de gebruikte componenten zijn ook erg intressant.
Ik broei nog even door :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

een geschakelde voeding doet eerst gelijkrichten, dus de schoonheid van de sinus maakt geen barst uit.

En kom nu niet roepen van: een trafo werkt niet met gelijkspanning, want dat klopt, echter een geschakelde voeding werkt nu eenmaal zo.

Gelijkrichten, in Trafo, die laat alleen de inschakelpiek door (de rest is gelijk immers) deze wordt geschakeld op hoge frequentie (vandaar dat je soms een hoge piep hoort bij een rotte voeding) deze wordt terug gekoppeld naar het hoge spannings gedeelte en wordt gebruikt om de hoge spanning te laten wisselen, en de trafo werkt dus weer.

wat gerotzooi met afregelingen, meetcircuits en regulatoren verder: tadaa een geschakelde voeding.

Een geschakelde voeding hoort dus met alle ingangs rotzooi gewoon te werken... altijd.

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Op dinsdag 02 oktober 2001 21:53 schreef Masta-T het volgende:
een geschakelde voeding doet eerst gelijkrichten, dus de schoonheid van de sinus maakt geen barst uit.
Nee eigenlijk hoeft niks meer een mooie sinus te hebben, maar het energie bedrijf is er zeker niet blij mee. Dat kan een argument zijn om de kwaliteit van een voeding te beoordelen.
Een geschakelde voeding hoort dus met alle ingangs rotzooi gewoon te werken... altijd.
Dat is de theorie. De practijk leert ander. Ik heb het mee gemaakt dat m'n Brandproces is afgebroken omdat ik met een boormachine zat te spelen. Dus roep nooit dat iets altijd zo is als je 't niet getest hebt. Meten is weten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 16:30 schreef Straat het volgende:

[..]

Veel lanners hebben ook wel een UPS daarvoor :)
Daar heb je dan in principe niks aan, de meeste UPS'en werken nog steeds met idee dat ze de spanning over nemen als het echt mis gaat, maar dat gebeurt dus niet continue... Een gemiddelde UPS kijkt niet naar de golf vorm. Heb namelijk een keer een test gezien van iemand die een nette blokgolf op de UPS zette... Hierdoor sprong de UPS niet aan.
Pagina: 1