Cubase VST5 mensen met ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hej,

sindskort ben ik overgestapt naar het (alom) bekende audioprogramma Cubase VST5. HiervOOr heb ik altijd simpelere editprogs gebruikt zoals fasttracker of madtracker. Op het gebied van Cubase ben ik dus een behoorlijke newbee. Ik wil met Cubase vooral trance/NRG muziek gaan maken.

Ik snap nog bijna niets van de interface en alle ingewikkelde instellingen die je van tevoren moet maken (de hele ASIO setup etc.). Ik heb ook zo mijn twijfels over of mijn pc wel voldoende programmatuur / hardware heeft om het programma een beetje redelijk te kunnen aansturen.

Ik hoorde ook iets van dat je een midi in met synthesizer moet hebben? Misschien domme vraag, maar is dit ook noodzakelijk / veel handiger dan zonder?

Mijn specs:

Athlon 700MHz Classic
256MB 133MHz SD-RAM
Sb Live Player1024 (max 48KHz sample rate @ 16bit.) met 1 line in (waar je dus 3.5 mm jack plug in moet doen) en micro in (ook 3.5mm).

Ik wil dus een beetje de basics van het programma onder de knie krijgen, kunnen jullie mij daar bij helpen en moet ik evt. mijn hardware nog upgraden om het programma fatsoenlijk te kunnen gebruiken? Alvast bedankt.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Voor je hardware:

Als je serieus muziek wilt gaan bewerken, wat dus in jouw geval idd. zo is, dan raad ik je idd aan om je hardware te upgraden, want een live klinkt heel leuk met wavjes en in spelletjes; voor bewerking heb je er geen ene moer aan.

Het beste is een multi-line geluidskaart, zoals bijvoorbeeld de Guillemot Isis. Deze is niet eens zo duur voor z'n klasse, en toch een zeer goede kwaliteit. Ik zou die dan gaan gebruiken voor je ingangen voor de wave, en eventueel uit om multitrack op een stand-alone apparaat op te nemen. Je kunt ook gewoon je SB!Live gebruiken als output.

Verder is een apart midi kaartje wel handig, aangezien de ISIS daar weinig faciliteiten voor aan boord heeft. Ik denk dat je met deze genoemde upgrades wel lekker kunt klooien :D

• Yokozuna
Ehm, gezien ik maar 1 (niet al te goede) mic heb, denk ik niet veel te hebben aan een multi-line in geluidskaart met bakkie.

Het gaat erom trance te maken, daarvoor heb je toch niet meerdere mics nodig ofzo? Ik bedoel, het gaat mij meer om melodien maken etc. de samples die je daarvoor gebruikt kun je toch gewoon van een sample pack halen? Dan hoef je in princiepe toch niets op te nemen. Zo heb ik het iig altijd al gedaan.

Dus ik vraag me af ik ik wel wat een een multi-line in bakkie heb, en ook of een midi in op mijn geluidskaart (tezamen met een synth) noodzakelijk is om melodien etc. met Cubase te kunnen maken.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Een synth aan je systeem hangen is wel aan te raden, het is een stuk relaxter dan alles maar te gaan tekenen. En een masterkeyboardje hoeft niet echt duur te zijn volgens mij

check ook dit even als je een sb live hebt:
http://come.to/sblive

• Yokozuna
Oke bedankt, daar wordt ik al wat wijzer van.

Dus IN PRINCIEPE zou ik mijn SbLive! kunnen blijven gebruiken??

En op deze versie zit gene midi in, dat is toch noodzakelijk voor als je er een synth bijkoopt?

• BurningSheep
geen midi in? je hebt er toch een gameport opzitten en een kabel met midi in en out erbij gekregen?

Ik gebruik trouwens zelf nog een ouwe AWE 64 voor midi in/out en dat gaat over het algemeen prima

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Die kabel zit er nooit bij...

• Yokozuna
Er zit geen midi kabel bij (zat buiten de een cdrom speler audiokabeltje geen bekabeling bij).

Van links naar recht op me SBLive!

Gameport (zo'n gele 15 pins)
Analoge front out (zwart)
Analoge rear out (groen)
Micro in (roze, zit me Mic in)
Line in (blauw, zit me Sony cd speler nu in)
Digital out (geel, 3.5 mm jack)

Zit hier een midi in bij dan?

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
Je gameport kun je met een verloopstekker als midi-poort gebruiken....

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Als je net begint zou ik helemaal niet Cubase gebruiken. Je kunt beter kijken naar een programma als Cubasis (Go). Als je m legaal haalt, krijg je er een handleiding bij waar je veel aan hebt. Een andere goede aanschaf is een boek en een abo op een tijdschrift als Future Music. Vergeet niet: een goed begin is het halve werk. Muziek maken is meer dan muziek maken alleen.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Volgens mij heb je niet echt een idee wat Cubase is, alleen heb je gehoord dat de pro's het gebruiken. Als je met alleen met samples wilt gaan kloten in Cubase, heb je d'r niks aan. Wel is Halion een behoorlijk goede VST sampler.

Cubase is primair een programma om MIDI apparatuur mee aan te sturen namelijk.

iOS developer

• Yokozuna
Ik heb hier al een keyboard (al 3 jaar) alleen die heeft geen midi-out uitgang.

En ik zou het toch wel relax vinden om met een programma aan de gang te kunnen dat met synths overweg kan (zelf die noten in een balk zetten is echt prutswerk, en saai :) )

Ik denk dat het beste advies is toch eerst makkelijkere programma's te gebruiken (ik zal eens naar Cubasis zoeken, dat lijkt me wel wat). En met een betere basis aan Cubase te beginnen? Verder ga ik in de loop van de tijd sparen voor een synth (sjeesj, al mijn geld gaat WEER aan intrumenten besteed worden denk ik).

Btw. Is cubasis (go) een duur programma/ heb je misschien een link naar de site / waar te kopen etc?

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 15:09 schreef BikkelZ het volgende:
Volgens mij heb je niet echt een idee wat Cubase is, alleen heb je gehoord dat de pro's het gebruiken. Als je met alleen met samples wilt gaan kloten in Cubase, heb je d'r niks aan. Wel is Halion een behoorlijk goede VST sampler.

Cubase is primair een programma om MIDI apparatuur mee aan te sturen namelijk.
Ook met alleen samples kun je werken in Cubase,audiotracks zijn immers ook gewoon samples en zonder Cubase heb je niet veel aan Halion.
Misschien gebruik je nog Cubase 3.0 op een Atari maar Cubase VST32 5.0 is veel meer dan midi alleen.

• Yokozuna
Ja ik weet nu ff niet wat ik dus moet doen.

Ik heb dus een (met verloopkabel) midi in via de gameport van mijn SbLive! dus ik zou er in princiepe een synth op ana kunnen sluiten.

Zou ik (met de benodigde tutorials/handleidingen) al met Cubase VST32 5.0 aan de slag kunnen? (gezien het programma ook met samples kan werken etc etc.) Of is het toch echt beter dat ik eerst bv. met cubasis begin?

Zoja, waar is het te vinden. Ik heb daar nogal moeite mee, tenminste naar cubasis.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Misschien gebruik je nog Cubase 3.0 op een Atari maar Cubase VST32 5.0 is veel meer dan midi alleen.
Ik weet het, alleen is het VOORAL bedoeld voor MIDI, en zit het programma barstensvol MIDI opties waar je geen kut aan hebt als je geen MIDI gebruikt en alleen maar nodeloos verwarrend zijn.

Persoonlijk vind ik Cubase een klote programma om met .wav's te werken, maar met halion gaat het al iets beter, dat bedoelde ik daar mee.

Je gaat echt geen professionelere muziek maken puur omdat je Cubase gebruikt, als je met samples werkt heb je echt wel betere programma's zoals trackers.

iOS developer

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op maandag 01 oktober 2001 15:43 schreef rjw het volgende:

[..]
en zonder Cubase heb je niet veel aan Halion.
Jawel! Met Logic heb je nog meer aan Halion :P

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• ErectionJackson

ErectionJackson

Cubasis Go! is heel goedkoop. Honderd piek of zo. Ik zal wel even voor je zoeken!

Edit: Check this http://www.steinberg.net/products/ct/pc/cubasisgo/index.phtml?id=030208&sid=07028985

• Yokozuna
Hertelijk bedankt voor de link. Ik zal het allemaal eens gaan checken :)
Sound card: approved MME or ASIO compliant Sound Card
Staat geen lijst bij, werkt de SbLive! player1024 daar ook mee?

• ErectionJackson

ErectionJackson

Hij werkt wel, maar je moet dan wel rekening houden met hoge latencies. Dwz als je een virtueel instrument bespeeld bijv. en je drukt op de toets van je keyboard, duurt t even voordat je het geluid te horen krijgt. Bij MME waarschijnlijk zo'n 300 ms. Als het onder de 10 ms ligt is de latency niet waarneembaar. Bij 300 ms dus zeker wel. Als je virtuele instrumenten gaat gebruiken (wat ik zeker aanraadt) zou ik als ik jou was de Audigy Player aanschaffen (tenminste, als je budget wil beginnen). Daar zitten nl. ASIO drivers bij die zorgen voor een zeer lage latency (onder 10 ms).

Als je Cubasis legaal wilt halen, zou ik eens kijken naar de Audigy Platinum, want daar zit Cubasis al bij. Dan heb je voor weinig extra's er nog een front-bay bij. Let wel op! Het kan zijn dat de versie van Cubasis die bij de Audigy Platinum zit niet met virtuele instrumenten (VSTi's) overweg kan. Informeer hier even naar!!

• BurningSheep
bij de audigy platinum ex krijg je Cubasis VST - Creative Edition erbij en ook fruityloops (wat op m'n awe64 een latency van een seconde lijkt te hebben :()

• Yokozuna
300ms zuigt wel dik.
Toch vreemd dat ik hier iets anders lees :( :
Nieuwe ASIO drivers met een latency die gewoon niet waarneembaar is?.....

http://come.to/sblive
Zou je dat dan kunnen verklaren? :)
Multichannel ASIO on the SBLIVE card series !!!
8 ms latency, 4 seperate analog outputs, 2 digital outputs,
new effects, SF2.1, Midi controllable hardware ...
En elke geluidskaart ondersteund toch VST's? Ik dacht dat alleen afhankelijk was van welke VST host je gebruikt (zoals Cubase, fruityloops etc.)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Dat zijn geen officiele SBLive drivers. Dat zijn gemodificeerde EMU APS drivers. Die werken alleen onder Windows 9x.

En ja, elke geluidskaart ondersteunt VSTi's, maar als je een latency hebt van 300 ms heb je er voor realtime spelen geen reet aan.

• Yokozuna
Maakt mij niet zoveel uit of ze officieel zijn, ik heb WinME. En als ze stabielwerken zou ik het een groot voordeel vinden om met die drivers te werken.

• Ali G
  • Laatst online: 29-08-2024
Let wel ff op dat een zeer lage latency veel processorkracht vreet. Ik gebruik zelf nu bijna een half jaar Cubase 5 i.c.m. met die drivers en het werkt perfect :)

Alleen, waarom wil jij Cubase gebruiken ipv Fastracker ?
Als ik het zo lees wil jij je nummers op basis van wav samples gaan bouwen. Dan begrijp ik niet waarom je Cubase wilt gebruiken, maar van mij mag je uiteraard :)

• Yokozuna
Ik heb het gehad met fasttracker. Ik wil meer opties.

Met cubasis ben ik al een beetje voorbereid op de toekomst en omdat het me 2x relaxter (en handiger) lijkt gewoon met een synth aan de slag te kunnen (in de toekomst dus).

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 09:58 schreef dennisdotcom het volgende:
[...]
Het beste is een multi-line geluidskaart, zoals bijvoorbeeld de Guillemot Isis. Deze is niet eens zo duur voor z'n klasse, en toch een zeer goede kwaliteit. Ik zou die dan gaan gebruiken voor je ingangen voor de wave, en eventueel uit om multitrack op een stand-alone apparaat op te nemen. Je kunt ook gewoon je SB!Live gebruiken als output.
Koop alsjeblieft GEEN Isis.. Ik heb er ruime ervaring mee, en ben er zeer ontevreden over. De driver support is ronduit waardeloos, er zijn en er komen geen Win2K drivers, en de kwaliteit, tja, ach, is redelijk. Wat wel waar is dat je best veel krijgt voor niet te veel geld, maar er zijn ook betere alternatieven.
Verder is een apart midi kaartje wel handig, aangezien de ISIS daar weinig faciliteiten voor aan boord heeft. Ik denk dat je met deze genoemde upgrades wel lekker kunt klooien :D
En daar ben ik het nou net weer niet mee eens. De MIDI-mogelijkheden van de ISIS zijn prima in orde. Beter dan bijvoorbeeld die van de Echo Layla, om maar eens een veel duurdere kaart te noemen. De ISIS heeft een on-board MIDI interface met standaard DIN connectoren (dus geen vervelende gameport-converters), en daarnaast nog een wavetable in RAM (tot 32 MB uitbreidbaar).

Maar goed, dit alles is eigenlijk voor de originele vragensteller niet zo interessant, die kan met een SBLive volgens mij wel uit de voeten. Koop inderdaad wel ff een Gameport-MIDI adapter, en een master keyboard, dat vergemakkelijkt de boel toch wel aanzienlijk.

Verder wens ik je vooral veel succes, ik denk dat je nog een hoop te leren hebt.. Maar da's wel leuk!

Verwijderd

Wanneer je niet met midi gaat werken, waarom dan cubase..

als je meer mogelijkheden wilt dan fasttrackr stap dan over op fruityloops... ook een soort van tracker, maar wel met softsynths, een hele zoot effecten die je over je samples heen kan gooien etc...

Fruityloops is echt een top programma, als je weet hoe je deeffecten moet toepassen....

www.fruityloops.com

als geluidskaart kun je dan gewoon een simpel kaartje behouden van in principe 60 piek... wanneer je verder wilt in de muziek en ook met externe apparatuur gaat werken, zoals synths etc... dan raad ik je aan de

hoontech dsp value aan te schaffen, www.hoontech.nl.

Het voordeel met fruityloops is, dat je er de geweldigste drum patterns mee kunt maken.. een externe drumcomputer is overbodig wanneer je een computer hebt!

succes

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Trouwens, wist je dat de laatste Magix pakketten de audio en MIDI core van Logic gebruiken? Logic is misschien nog wel beter dan Cubase....

iOS developer

Verwijderd

...zeg er dan ook ff bij waarom Logic dan precies beter zou zijn? Dan hebben we er allemaal wat aan.

Rndll

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op woensdag 03 oktober 2001 12:23 schreef Rndll het volgende:
...zeg er dan ook ff bij waarom Logic dan precies beter zou zijn? Dan hebben we er allemaal wat aan.

Rndll
Dat is een discussie zonder einde. Persoonlijk vind ik Logic ook fijner werken omdat het wat flexibeler is en omdat Logic Instruments ondersteund worden. Ik vind Cubase wat rommeliger overkomen en het ziet er lelijk uit. Mede daarom werkt het minder fijn.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Tja ik gebruik zelf Cubase hoor daar niet van het is echt niet zo'n groot verschil hoor maar Logic Audio is gewoon een erg goed programma.

Ik wou alleen ff mededelen dat Magix niet zo hard meer zuigt als vroeger.

Verder gebruik ik Buzztracker eigenlijk het liefste maar dat is niet zo gebruiksvriendelijk.

iOS developer

Pagina: 1