Stage project...wat te doen

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 23:38
Hey,

Ik loop stage bij een groot bedrijf. Ik doe een basis MTS studie op gebied van informatica, maar eigenlijk wil ik later websites gaan bouwen. Ik heb geheel zelf php+mysql geleerd thuis, uit een boek dat ik zelf gekocht heb (php bible, rox btw.). Bij het bedrijf waar ik nu stage loop, zit ik op de helpdesk. Dit is dus niet echt wat ik later wil gaan doen, maar ok ik leer er wel veel win 2k van.

Nu moet er een website gemaakt worden, waarbij klanten kunnen inloggen, pdf files uploaden, en ook kunnen downloaden (alleen die vanhunzelf). Ook moeten er supervisors komen die in alle accounts access moeten hebben. Dit systeem moet op internet komen te staan.
Zelf hebben ze al een IIS server draaien, dus php+mysql hebben ze nog niet. Ook is er niemand in het bedrijf die daar ervaring mee heeft (op deze afdeling dan). Na wat gepraaat mag ik dus misschien deze taak op me nemen, ipv op de helpdesk zitten :P

Dit vind ik echt cool, alleen het probleem is dat ze nog niet zeker weten of ze het wel doen, omdat ze tegen dat php opzien. Ik weet echt helemaal niks van ASP af. Wat zal ik nou gaan doen... een boek kopen van ASP en het helemaal gaan leren, of hopen dat ze toch maar toegeven en het me in php laten maken? Ik doe het liever in php...maar een asp kennis is misschien ook wel mooi meegenomen... aan de andere kant heb ik geen zin om een nieuwe taal te leren :P

Argh...wat zal ik nou doen? :?
Het is een groot project (dit is nog niet alles wat er moet gebeuren natuurlijk..) en het moet gewoon goed werken en bug vrij zijn als ik weg ga. Ik heb in principe tot 25 januari de tijd, 40 uur per week.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Verwijderd

Aangezien stage toch een leerzame periode hoort te zijn zou het een beetje zonde zijn om de kans te laten lopen om je betaald in wat asp te verdiepen toch? Ik heb altijd het idee van als je de kans krijgt wat nieuws te leren, *PAK 'M*. Zeker als je al php kent zal je asp redelijk vlot oppakken en is het meer een kwestie van uitvinden van waar de beperkingen en uitbreidingen t.o.v php liggen. Ik zou zeggen zorg dat ze "Professional asp 3.0 " van wrox voor je kopen (of koop het zelf) en GO! :Y)

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:48
Ook de ASP-Bible is een erg goed boek... Helder, duidelijk en de meeste functies staan er in... En daarnaast is er altijd nog http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/14 waar je terecht kan, nietwaar? ;)

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 19:20
Maar daar staat tegenover dat in ASP geen upload functie zit, daar zijn wel componenten voor te krijgen maar dat werkt niet altijd even makkelijk als de upload functie die standaard in php zit.

* KoeKk spreekt uit ervaring ;)

Ik zou het dan in php doen, je hebt daar al ervaring mee en dat is erg handig als dat bij een groot bedrijfs website moet doen (dit is uitzonderlijk dat ik dat zeg als die-hard asp coder :o)

En je hebt zelf maar beperkt de tijd... stel dat je enorme problemen tegen komt als je het in ASP doet? Ik zou je baas eerst proberen te overtuigen dat je het in PHP wilt doen, je hebt er al ervaring mee en het heeft standaard de functies in huis om deze on-line helpdesk te realiseren...

iig sucses...

Verwijderd

Gewoon in PHP maken, da's sneller en stabieler dan ASP :)

/me moet eigenlijk ook ASP gaan leren, maar heeft daar niet zo veel zin in
(Ik loop ook stage, maar dan als vormgever/programmeur)

• Scare360
  • Laatst online: 20-09 07:13
Op maandag 01 oktober 2001 10:26 schreef KoeKk het volgende:
Maar daar staat tegenover dat in ASP geen upload functie zit, daar zijn wel componenten voor te krijgen maar dat werkt niet altijd even makkelijk als de upload functie die standaard in php zit.

* KoeKk spreekt uit ervaring ;)

Ik zou het dan in php doen, je hebt daar al ervaring mee en dat is erg handig als dat bij een groot bedrijfs website moet doen (dit is uitzonderlijk dat ik dat zeg als die-hard asp coder :o)

En je hebt zelf maar beperkt de tijd... stel dat je enorme problemen tegen komt als je het in ASP doet? Ik zou je baas eerst proberen te overtuigen dat je het in PHP wilt doen, je hebt er al ervaring mee en het heeft standaard de functies in huis om deze on-line helpdesk te realiseren...

iig sucses...
Haha geen upload functie in ASP, componenten nodig echt niet!!! Mocht iemand een script nodig hebben wat draait op IIS 4 en hoger om bestanden te uppen zonder dat je extra componenten nodig hebt mag je me mailen.

Veelal wordt ASP verkozen boven PHP iig voor commerciele doeleinden, maar we gaan PHP - ASP vergelijken.

AANPAKKEN die uitdaging, staat tevens leuk op je CV straks! En er zijn genoeg goedbetaalde ASP banen (.NET, ASP+). EEN TIP, KOOP HET BOEK ASP IN EEN NOTENDOP van OREILY. Bol verkoopt hem en heeft een hoop reviews van het boek online staat. Dit is een handleiding, maar ook goed leesbaar voor op een donkere dag.

Echt meer dan dit boek en de MSDN, Visual Studio 6.0 (voor productie werk Dreamweaver 4 UltraDev) en notepad!

En dat maak jij np.

Verwijderd

Het mooist is natuurlijk als je het in apsx (de microsoft .net omgeving) mag maken, dan heb je namelijk meteen een fatsoenlijk OO taal. (C#)

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 10:26 schreef KoeKk het volgende:
En je hebt zelf maar beperkt de tijd... stel dat je enorme problemen tegen komt als je het in ASP doet?
Dit doet niet tezake lijkt me? Dit is een stage , sterker nog hoe meer problemen hoe beter denk ik zelfs! Van stagieres mag/hoor je niet te verwachten dat ze voor de volle 100% productie draaien, stel hij krijgt het niet af,jammer voor z'n stage bedrijf , heeft ie wat geleerd door alle problemen waar ie tegen aan is gelopen? Opzekers! wat bereikt ie als ie het in php doet, project komt af, stage bedrijf is een mooie website rijker en de topic starter heeft vrijwel niets bijgeleerd.. klinkt als een vrijzinloze stage toch?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Vraag of ze kunnen wachten tot na je stage en doe het dan voor 15 mille of zo :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Banpei
Gewoon in PHP maken, da's sneller en stabieler dan ASP :)

* Banpei moet eigenlijk ook ASP gaan leren, maar heeft daar niet zo veel zin in
(Ik loop ook stage, maar dan als vormgever/programmeur)
Mee eens... Als ze al IIS hebben draaien kan je daar gewoon de ISAPI filter voor ophalen bij http://www.php.net en MySQL installeren... Maar als ze al een ander database systeem hebben kan je via ODBC deze aanspreken...

* Banpei denkt dat de database minder uitmaakt dan de scripttaal aangezien het niet om een complexe db gaat...

• KoeKk
Op maandag 01 oktober 2001 10:38 schreef paulgielens het volgende:

Echt meer dan dit boek en de MSDN, Visual Studio 6.0 (voor productie werk Dreamweaver 4 UltraDev) en notepad!
Dreamweaver UltraDev? dat ongeloofelijke butt pakket (IMHO) wat onpergrijpelijke en trage code produceerd? en dat edit jij in notepad???
Knap, ik kan die UltraDev code absoluut niet lezen. (btw. dit is niet als flame bedoeld, dit meen ik)

Maar, qua de MSDN ben ik het wel met je eens, Visual studio ken ik niet...

• KoeKk
Op maandag 01 oktober 2001 10:47 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Dit doet niet tezake lijkt me? Dit is een stage , sterker nog hoe meer problemen hoe beter denk ik zelfs! Van stagieres mag/hoor je niet te verwachten dat ze voor de volle 100% productie draaien, stel hij krijgt het niet af,jammer voor z'n stage bedrijf , heeft ie wat geleerd door alle problemen waar ie tegen aan is gelopen? Opzekers! wat bereikt ie als ie het in php doet, project komt af, stage bedrijf is een mooie website rijker en de topic starter heeft vrijwel niets bijgeleerd.. klinkt als een vrijzinloze stage toch?
True, true.. :)

Maar niet alle bedrijven zijn zo makkelijk. En je leert altijd als je een website bouwt, ik kom iig dagenlijks nieuwe problemen tegen die ik moet oplossen op een of ander manier.

Als ik eens een PHP boek heb gelezen en voor me zelf eens een website gemaakt heb, wat geprutst heb met templates en een XML parser ben ik dan een "volwaardig" php coder? dat denk ik niet. Ik code ongeveer al 1 jaar in ASP en ik noem mezelf geen ASP guru (ofzo iets) ;) (hiermee doel ik niet specifiek op FireFoz, zo denk ik hier over)

Ik denk dat hetmakkelijker en zekerder is voor FireFoz om het in php te doen omdat hij daar juist ervaring in heeft. En ik neem aan dat je vast nog niet alles in php kan proggen ;)

• Banpei
Ik denk dat hetmakkelijker en zekerder is voor FireFoz om het in php te doen omdat hij daar juist ervaring in heeft. En ik neem aan dat je vast nog niet alles in php kan proggen ;)
Da's waar... Maar wat nu als de site onderhouden moet gaan worden? Wie gaat dat doen? Is er iemand daar binnen het bedrijf dat PHP of ASP kennis heeft? Dat zijn ook dingen waar je aan moet denken... :)

• FireFoz
  • Laatst online: 31-08 23:38
whoa! Wat een hoop reacties :)
TNX!

Reacties lopen uiteen, sommige zeggen php en andere weer asp :P

Ik denk dat ik maar eens ff ga overleggen met mn "stage-gever" (:P) wat hij er van vind, en anders laat ik hem wel beslissen ofzo.

Je kan dus heel makkelijk php installeren/draaien op IIS? En MySQL ook? Dan zou php nog meer voor de hand liggen want ik dacht dat ze een heel aparte server met apache nodig hadden voor PHP+MySQL... :)

Ik denk er nog ff over na :)

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

Áls je echt alles in PHP wilt doen dan moet je dat gewoon doen, want PHP is beter en sneller, en IIS is virusgevoelig en niet echt goed beveiligd. Deze argumenten moet je gebruiken om ze laten overstappen op PHP wat minder kost dan ASP!!! Hehe, Firefoz je had het ook wel via icq kunnehhh vragen

Another white boy in this movie? Damn!

• Banpei
Áls je echt alles in PHP wilt doen dan moet je dat gewoon doen, want PHP is beter en sneller, en IIS is virusgevoelig en niet echt goed beveiligd. Deze argumenten moet je gebruiken om ze laten overstappen op PHP wat minder kost dan ASP!!!
En aan de andere kant kan het zijn dat hun sysops geen ervaring met php/linux/bsd/mysql hebben dus die moet je dan nog effe omscholen... Dat is lekker kosten besparend...

• KoeKk
Op maandag 01 oktober 2001 11:41 schreef Banpei het volgende:

[..]

En aan de andere kant kan het zijn dat hun sysops geen ervaring met php/linux/bsd/mysql hebben dus die moet je dan nog effe omscholen... Dat is lekker kosten besparend...
Maar dat hoeft toch ook niet onder een unix achtige? Ik heb zelf wel goede ervaringen onder het windows platform met de PHP & mySQL combo... (behalve als ik de zend engine apart installeer, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn pc ;) )

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

Op maandag 01 oktober 2001 11:41 schreef Banpei het volgende:

[..]

Nou ja eerst een licentie voor windows 2000 server, paar duizend daarna een nieuwe server kan er ook wel bij dan, ook paar duizend, nou ja als hij het uit een boek kan leren dan kan de rest het ook want zoveel verschillen asp en php niet van elkaar, php is gratis en apache ook, om maar niet te spreken over de beveiliging freebsd tov windows 2000 IIS, nou ja een licentie voor een firewall kun je heel goed gebruiken in windows 2000 anders ben je zo geinfecteerd met virussen van hier tot sint juttemus. Al met al kun je beter overstappen op php dan blijven op asp!!

Another white boy in this movie? Damn!

• Banpei
Nou ja eerst een licentie voor windows 2000 server, paar duizend daarna een nieuwe server kan er ook wel bij dan, ook paar duizend, nou ja als hij het uit een boek kan leren dan kan de rest het ook want zoveel verschillen asp en php niet van elkaar, php is gratis en apache ook, om maar niet te spreken over de beveiliging freebsd tov windows 2000 IIS, nou ja een licentie voor een firewall kun je heel goed gebruiken in windows 2000 anders ben je zo geinfecteerd met virussen van hier tot sint juttemus. Al met al kun je beter overstappen op php dan blijven op asp!!
Lees nou eerst eens de eerste post: ze hebben AL iis en een server. Dus ik neem aan dat daar ook al een sysop voor is en dat daar de nodige licenties voor aanwezig zijn. Waarom zou je dan meer kosten maken door iets er EXTRA bij te zetten. De IIS bestaat al, wordt al gepatched (als hun sysop tenminste verstandig genoeg is) en beveiligd en daar kan je dan handig gebruik van maken... Daarnaast draait PHP prima op IIS, dus dat hoeft ook geen enkel probleem te zijn...

Verwijderd

Het is altijd hetzelfde verhaaltje :? Er wordt IIS voorgedragen als Webserver. Wat krijg je...

Newbie PHP adepten die zich voordoen als veteranen. |:(

Uploaden met ASP is net zo makkelijk als met PHP, das pure b*llshit. Als je IIS gaat gebruiken raad ik je ASP aan. Het is een makkelijke taal vergeleken met PHP en aangezien je een Stage project moet gaan doen zul je ook niet alle tijd van de wereld krijgen naast het schrijven van je verslagen.

Verder is de integratie van ASP met VB een stuk eenvoudiger dan met PHP, je kan desgewenst inspelen op een eventuele reeds bestaande BackOffice.

Qua snelheid hoef je het niet te laten. Je zit hoogstwaarschijnlijk niet met een bezoekersaantal dat een reusachtige server vereist, en evt. dat je het zelfs moet ontwikkelen op intranet basis.

• Creepy
  • Laatst online: 20-09 23:34

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

ASP een makkelijke taal? Ik vond zelf PHP veel makkelijker en logischer!! (ik ben C gewend.. dus vandaar)

Das dus puur persoonlijk.. maar ja :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 11:45 schreef blade181 het volgende:

[..]

Nou ja eerst een licentie voor windows 2000 ..blablabla
ej maar niek..Jij weet toch helemaal nix van asp/php en dat soort shit? of leer je dat nu ook op je stage ofzo.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
PHP en ASP zuigen allebei, veel te moeilijk! Java en C# zijn makkelijk!

Ik beheers PHP en ASP namelijk geen van beide goed.
Als meer mensen dit laatste zouden beseffen zou dat een hoop onzinnige discussies schelen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

om nog even terug te komen op het onderwerp, ik zou ook voor php/mysql kiezen. Al weet ik niet of mysql wel zo stabiel is. Apache iig wel. Maar mysql weet ik niet zo...(kijk maar naar tweakers forum :P) Kijk omdat dat bedrijf waar jij stage loopt..heel groot is..en dan bedoel ik ook echt heel groot...weet ik niet of het zo verstandig is om zo'n heel systeem voor zo'n heeeel groot bedrijf door 1 persoon te laten maken in php en mysql...Als ik jou was zou ik vragen of ze een bedrijf inhuuren die dat doet en dat jij dan daaraan mee helpt ofzo.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 01 oktober 2001 10:14 schreef Yarvieh het volgende:
Aangezien stage toch een leerzame periode hoort te zijn zou het een beetje zonde zijn om de kans te laten lopen om je betaald in wat asp te verdiepen toch? Ik heb altijd het idee van als je de kans krijgt wat nieuws te leren, *PAK 'M*. Zeker als je al php kent zal je asp redelijk vlot oppakken en is het meer een kwestie van uitvinden van waar de beperkingen en uitbreidingen t.o.v php liggen. Ik zou zeggen zorg dat ze "Professional asp 3.0 " van wrox voor je kopen (of koop het zelf) en GO! :Y)
/me agrees :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• mbravenboer
DarKHunteR: ik zou ook voor php/mysql kiezen.
Waarom? Als het echt een groot bedrijf is maken ze zich echt niet druk om een beetje geld voor een echt database management systeem. MySQL is natuurlijk een leuke oplossing omdat het gratis en redelijk snel is, maar als geld een minder belangrijke rol speelt moet je niet blind voor een dergelijke oplossing gaan.
kijk maar naar tweakers forum :P)
Juist. In MySQL ontbreekt erg veel functionaliteit. Waarom dan voor een dergelijk systeem kiezen? Denk je trouwens sowieso dat de stage-loper zal moeten beslissen welk database systeem gebruikt gaat worden? Er lopen daar ook vast nog wel beheerders op die een grote vinger in de pap (willen) hebben. Als zij IIS en ASP + ee of andere SQL serverdraaien, willen ze daar waarschijnlijk geen MySQL + PHP naast hebben.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Banpei
Juist. In MySQL ontbreekt erg veel functionaliteit. Waarom dan voor een dergelijk systeem kiezen? Denk je trouwens sowieso dat de stage-loper zal moeten beslissen welk database systeem gebruikt gaat worden?
Precies. Maar waarschijnlijk zullen ze ook wel al een database server hebben, dus waarom niet gelijk daarbij er op smijten... :P
Er lopen daar ook vast nog wel beheerders op die een grote vinger in de pap (willen) hebben. Als zij IIS en ASP + ee of andere SQL serverdraaien, willen ze daar waarschijnlijk geen MySQL + PHP naast hebben.
Héhé... Eindelijk iemand die het met mij eens is... ;)

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 13:56 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Waarom? Als het echt een groot bedrijf is maken ze zich echt niet druk om een beetje geld voor een echt database management systeem. MySQL is natuurlijk een leuke oplossing omdat het gratis en redelijk snel is, maar als geld een minder belangrijke rol speelt moet je niet blind voor een dergelijke oplossing gaan.
I agree, Ik bedoelde ook, ik zou als ik moest kiezen tussen asp en php, php kiezen.

Verwijderd

mbravenboer: PHP en ASP zuigen allebei, veel te moeilijk! Java en C# zijn makkelijk!

Ik beheers PHP en ASP namelijk geen van beide goed.
Over het algemeen zijn het niet de mensen die PHP of ASP goed beheersen die het fanatiekst roepen dat het "r0073z" of "r0x". ;)

• mbravenboer
Arien: Over het algemeen zijn het niet de mensen die PHP of ASP goed beheersen die het fanatiekst roepen dat het "r0073z" of "r0x". ;)
Hehe das ook weer zo :) Dat kan je trouwens ook wel op een heleboel verschillende manieren uitleggen ;)

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:32
Op maandag 01 oktober 2001 13:56 schreef mbravenboer het volgende:
.... willen ze daar waarschijnlijk geen MySQL + PHP naast hebben.
Precies. Je kan beter eerst kijken of de systeembeheerders het goed zouden vinden als je het in PHP + MySQL doet.
Als dat mag dan kan je gaan kijken wat je wilt.

Stel je maakt nu plannen en dan hoor je later "neuuhh geen zin in" dan is dat een 'teleurstelling'. Als je het eerst vraagt weet je meteen wat wel en niet kan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:20

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 01 oktober 2001 14:24 schreef Arien het volgende:
Over het algemeen zijn het niet de mensen die PHP of ASP goed beheersen die het fanatiekst roepen dat het "r0073z" of "r0x". ;)
Welk een wijze woorden heeft u gesproken getiept ;)
Maar volgens mij blijven er weinig mensen over als alleen de mensen die het goed beheersen een reactie plaatsen :)

Overigens wel een goed idee om eerst eens aan de systeembeheerders te vragen wat er precies allemaal draait, en of ze er problemen mee hebben als jij php wil installeren...
En informeer ook eens of het nog ergens mee samen moet werken. Als er klanten-logins moeten komen, zou het best kunnen dat er een koppeling moet komen met de backoffice. Eventueel koppelingen met andere onderdelen van de site (misschien niet direct nu, maar misschien later?). Etc etc...

En verder ben ik het wel eens met eerdere reacties dat als je 't in asp (vbscript/jscript) doet, je op die manier bijleert, terwijl je anders meer van hetzelfde doet (tuurlijk leer je ook daar wel van, maar iets nieuws leren is altijd handig en staat goed op je cv ;)).

Exact expert nodig?

Pagina: 1