Toon posts:

[webd.] last van ogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 27 aug. dit jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een baan als webdesigner, iets wat ik altijd al lang als hobby heb.

als hobby heb ik nooit langer dan 4 / 5 uur achter elkaar geknutseld, simpelweg omdat ik daar niet meer tijd voor had. Maar nu dus sinds aug. zit ik lekker 's ochtends van kwart voor 8 tot kwart voor 4 te puten (lees: computeren) en uiteraard pak ik 's avonds ook nog wat uurtjes mee...

Nou heb ik eigenlijk sinds vorige week last van branderige ogen. Niet constant, maar vooral als ik TV kijk. Met het computeren zelf heb ik niet zo veel last.

zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? en zo ja, zijn er concrete oplossingen voor? Dit zou ik graag horen..

MOD > graag zou ik antwoord hebben van de mensen op /13, gezien hun in dezelfde brange / interessegroep zitten als mij.... Ik weet dat t topic niet veel te maken heeft met webdesign/graphics zelf, maar...? ;) Tnx

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Leg 'branderig' eens wat meer uit ?

Verwijderd

Topicstarter
wel eens uien geschild? ;)

Maar om preciezer te zijn, als ik lang (half uur....) naar een beeldscherm (kan TV zijn) 'staar' zeg maar, dan krijg ik dus het uienschil effect. Het gaat alleen nog net niet tranen. Maar irritant is het dus zeker wel, laat staan dat het niet in orde is....

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 14:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op maandag 01 oktober 2001 08:43 schreef ivy het volgende:

Nou heb ik eigenlijk sinds vorige week last van branderige ogen. Niet constant, maar vooral als ik TV kijk. Met het computeren zelf heb ik niet zo veel last.

zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? en zo ja, zijn er concrete oplossingen voor? Dit zou ik graag horen..
geen TV meer kijken :P

echt last van me ogen heb ik niet, enkel heb ik vroeger lenzen gehad, ik merkte dat als ik een hele dag werkte ik last van mn lenzen kreeg, ook zat er altijd veel eiwit afzetting op mn lenzen.
sinsdien draag ik gewoon een bril, en dat bevalt me beter.

zorg er verder voor dat je gewoon regelmatig pauze neemt, niet langer dan twee uur achter elkaar aan het scherm zitten.

zorg er dus voor dat je op vaste punten van de dag even koffie gaat drinken (rook-verslafing wil ook wel levens redden), het hoeft niet langer dan tien minuten tot een kwartier te duren, maar zorg dat je ogen even ontspannen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dennis
Op maandag 01 oktober 2001 08:53 schreef RM-rf het volgende:
zorg er dus voor dat je op vaste punten van de dag even koffie gaat drinken (rook-verslafing wil ook wel levens redden), het hoeft niet langer dan tien minuten tot een kwartier te duren, maar zorg dat je ogen even ontspannen.
Ook meteen goed voor je RSI :)

Verwijderd

Topicstarter

...zorg er dus voor dat je op vaste punten van de dag even koffie gaat drinken (rook-verslafing wil ook wel levens redden), het hoeft niet langer dan tien minuten tot een kwartier te duren, maar zorg dat je ogen even ontspannen.
Zit wat in. Is idd iets wat ik niet doe/deed. Moet overigens nog even toevoegen dat ik geen bril/lenzen drager ben en altijd goeie ogen heb gehad (nog steeds eigenlijk :9 ).
Bestaat er zoiets als een bril speciaal voor het puten (zie eerdere post voor betekenis ;) )

• Dennis
Op maandag 01 oktober 2001 08:49 schreef ivy het volgende:
wel eens uien geschild? ;)

Maar om preciezer te zijn, als ik lang (half uur....) naar een beeldscherm (kan TV zijn) 'staar' zeg maar, dan krijg ik dus het uienschil effect. Het gaat alleen nog net niet tranen. Maar irritant is het dus zeker wel, laat staan dat het niet in orde is....
Maar om ff op jouw antwoord in te gaan.. nee, een branderig gevoel heb ik niet. Ik zit veel achter de PC, haal op vrije dagen makkelijk de 12 uur.

Ik heb wel het gevoel dat ik op deze manier mn ogen verknal, aangezien ik af en toe wel eens een waterig effect krijg in mn ogen. Ik denk dat je dat ook krijgt bij uien schillen, al doe ik dat vrijwel niet.

Een paar keer knipperen helpt bij mij meestal wel, en uiteraard voldoende afstand houden van je monitor.

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

[..]

geen TV meer kijken :P

echt last van me ogen heb ik niet, enkel heb ik vroeger lenzen gehad, ik merkte dat als ik een hele dag werkte ik last van mn lenzen kreeg, ook zat er altijd veel eiwit afzetting op mn lenzen.
sinsdien draag ik gewoon een bril, en dat bevalt me beter.

zorg er verder voor dat je gewoon regelmatig pauze neemt, niet langer dan twee uur achter elkaar aan het scherm zitten.

Ik heb ook lenzen en ik merk ook dat als ik lang achter het scherm zit dat mijn lensjes en mij ogen dat niet echt prettig vinden :), dus ik werk nu maar met me bril op

Don't mind Rick

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hmm.. ik ben al een jaartje of 10 bezig maar gaat nog steeds goed. Volgens mij belangrijk dat je regelmatig van je af kijkt en niet te gefocussed naar het scherm kijkt. Vaak ook niet nodig.

Ik heb zelf weles last van droge, branderige ogen als ik 4 uur lang met met mierenneuk-highres-beeldbewerkig bezig ben wat erg precies moet gebeuren. Maar met al dat lo-res gedoe voor het web heb ik het zelden. Goed beeldscherm helpt ook trouwens.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Op maandag 01 oktober 2001 09:31 schreef OzBoz het volgende:
Hmm.. ik ben al een jaartje of 10 bezig maar gaat nog steeds goed. Volgens mij belangrijk dat je regelmatig van je af kijkt en niet te gefocussed naar het scherm kijkt. Vaak ook niet nodig.

Ik heb zelf weles last van droge, branderige ogen als ik 4 uur lang met met mierenneuk-highres-beeldbewerkig bezig ben wat erg precies moet gebeuren. Maar met al dat lo-res gedoe voor het web heb ik het zelden. Goed beeldscherm helpt ook trouwens.
Idd, te lang 40cm voor je uit staren is niet goed.
Zet die 22" lekker ver van je af en ontspan je ogen regelmatig door naar het einde van de straat te kijken. ;)

RELAX!

Verwijderd

Dit effect komt heel vaak voor. De oorzaak hiervan is, dat je met een computer beeldscherm een behoorlijke focus hebt op bepaalde miniscule details, zoals letters. Dit alles wordt je getoond met een oogvriendelijke verversing van +/85Hz.

Dan ga je plots TV kijken, en hou je die focus, hoewel het niet nodig is. Aangezien de meeste TV's nog steeds de oog-onvriendelijke +/60Hz gebruiken, worden je ogen moe, en gaan branden.

Enige oplossingen hiervoor zijn inderdaad het regelmatig pauzeren. Of het aanschaffen van een 100Hz Tv :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

* DeFeCt kent de symptonen en wil je aanraden eens naar een opticien te gaan.

Toen ik net een half jaartje bezig was met mijn eerste baan kreeg ik hier ook last van en ja hoor, bril was nodig.
Ik stond er toen best wel van te kijken hoe ik in een half jaartje tijd mijn ogen om zeep had geholpen, daarvoor ook altijd erg goede ogen gehad.

En zoals al eerder gezegd, op tijd rusten, mocht je dit nou iedere keer vergeten dan kan ik je workpace aanraden, erg irritant, maar erg goed voor ogen en RSI.

Flickr

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Ik heb precies hetzelfde gehad, het is bij mij vanzelf over gegaan (nu ik er namelijk over nadenk heb ik er al een tijd geen last meer van).

Wat voor mij heel belangrijk is, is de frequentie van het beeldscherm. Die moet bij mij minstens 85, en liefst 100hz zijn..
Verder een goed verlichte omgeving en een goede afstand tot mijn monitor (centimetertje of 30). Klinkt allemaal heel ARBO-ig maar met een leuke lamp en een relaxte (ontspannen) zitpositie kom je een heel eind.

En wat ik ook doe is wat vaker een boek lezen ipv TV kijken, daar ontspannen mijn ogen ook van.

Als je daarna ook de tips in de posts hierboven opvolgt moet je toch een heel eind komen :)

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op maandag 01 oktober 2001 10:00 schreef DeFeCt het volgende:
...
En zoals al eerder gezegd, op tijd rusten, mocht je dit nou iedere keer vergeten dan kan ik je workpace aanraden..
Ik moet er ook bij vertellen dat ik rook, hoewel slecht voor andere dingen denk ik goed tegen RSI en rotte oogjes :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 08:43 schreef ivy het volgende:
Sinds 27 aug. dit jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een baan als webdesigner, iets wat ik altijd al lang als hobby heb.

als hobby heb ik nooit langer dan 4 / 5 uur achter elkaar geknutseld, simpelweg omdat ik daar niet meer tijd voor had. Maar nu dus sinds aug. zit ik lekker 's ochtends van kwart voor 8 tot kwart voor 4 te puten (lees: computeren) en uiteraard pak ik 's avonds ook nog wat uurtjes mee...

MOD > graag zou ik antwoord hebben van de mensen op /13, gezien hun in dezelfde brange / interessegroep zitten als mij.... Ik weet dat t topic niet veel te maken heeft met webdesign/graphics zelf, maar...? ;) Tnx
Kyori's gezondheidstips: ;)

1) Zorg dat je tussen het werken door hooguit om de twee uur een kwartiertje rust neemt.

2) Zorg dat je 's avonds op tijd slaapt, want dan krijgen je oogjes meer rust (logisch, maartoch).

3) Neem zo'n anti-stralingsschermpje emn hang dat over je monitor of (heb ik weleens gedaan) zet een zonnebril op!

HTH :).

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Op maandag 01 oktober 2001 10:06 schreef OzBoz het volgende:
Ik moet er ook bij vertellen dat ik rook, hoewel slecht voor andere dingen denk ik goed tegen RSI en rotte oogjes :)
Ik geef het toe... ben Cola verslaafd... :)

*Victorio loopt 20x per uur naar de koelkast*

• rickmans
  • Niet online

rickmans

twittert

Op maandag 01 oktober 2001 11:17 schreef Kyori het volgende:

3) Neem zo'n anti-stralingsschermpje emn hang dat over je monitor of (heb ik weleens gedaan) zet een zonnebril op!

HTH :).
Dat heb ik een hele tijd gedaan, vooral toen me stage nog niet was begonnen. En iedereen maar afvragen waarom ik juist binnen met een zonnebril op liep.... 8-)

Don't mind Rick

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:59
heeft niks met straling te maken

je knippert niet genoeg met je ogen, effect van te lang geconcentreerd ergens naar staren.

dit wordt quadratisch versterkt door teveel vochtafstotende dranken drinken zoals cola, koffie, bier, andere alcohol en cafeine houdende dranken .

Als je 5 glazen water per dag drinkt garandeer ik je dat je na een week geen last meer hebt.

• IschaGast
  • Laatst online: 25-11-2025
Ikzelf heb er ook niet echt last van (zit meestal van 9 tot 11 achter compu)

Al merk ik 's avonds wel dat mijn lenzen lastig uitgaan.
Dus draag ik tegenwoordig vaker een bril met werken.
Is toch wel prettiger merk ik!!

Je hebt trouwens geloof ik wel speciale computerbrillen bij de opticien.

1 ding is duidelijk je ogen verkloot je snel met de computer. Valt bij mij nog wel redelijk mee overigens.
Heb vroeger meer mijn ogen verkloot op de basisschool door heel schuin voor het bord te zitten waardoor ik mij heel erg moest inspannen om alles te kunnen zien.
Het resultaat is dat ik nu voor beide ogen +/- -5.5 heb :'(

Maar ja.... wat doe je eraan.

Verwijderd

Gewoon een jeneverglaasje meenemen en af en toe vullen met water en zo een paar keer op de dag je ogen een oogbadje geven!

Verwijderd

k heb lenzen, maar heb nooit ergens last van. ik zit gemiddeld buiten school zoon 5 uur per dag achter de compu denk ik, merk er niet veel van, k fiets naar school 15 km per dag, verder train ik wat dus houd mn conditie wel beetje op pijl (hoop ik). verder kijk ik haast nooit tv (alleen friends (serie 7 wordt minder) en kopspijkers), duss nergens lazt van...

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Pak ongeveer 10 minuten "pauze" per uur. (pauze als in iets anders dan beeldscherm werk..) moet je echt hard concentreren op het scherm neem een pauze van een paar minuten per 10 minuten.

Zorg dat je een ERG scherpe monitor hebt. Zorg dat het scherm NIET trilt.

Je ogen zijn belangrijk, ga er dus zorgvuldig mee om. Het branderig gevoel betekent dat je je ogen aan het "overbelasten" bent. Dat is slecht (maar dat had je vast zelf ook al door..)

Beste is dus om je ogen regelmatig rust te geven. Voordeel daarbij is dat je ook meteen RSI tegengaat omdat je dus wat anders doet :)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Ik zou iig ffies kijken of de refreshrate van je monitor niet op 75Hz staat...

ik krijg enorme koppijn alstie daaronder staat...

hoe hoger hoe beter eigenlijk, maar alsje 'm te hoog zet dan kan het blurry worden, afhankelijk van je monitor...

maar webdesigners hebben natuurlijk een goede monitor en hoeven er geen zorgen over te maken :)

Verwijderd

hee dat heb ik ook.
mijn ogen beginnen te branden en vervolgens enorm te tranen, zodat ik echt niet meer achter mijn computer kan zitten.
bijhoorlijk kut en ik heb nog geen oplossing. Refreshrate is okee, heb wel lenzen (maar dat schijnt dus weinig uit te maken).

Verwijderd

Heb er ook regelmatig last van gehad, heb nu een bril en het is nu stukken beter, het vreemde is dat je bij de opticiën gewoon alles kunt zien (letters) maar vooral achter de computer krijg je last van je ogen.

Volgens de opticiën komt dit omdat je vaak op één afstand achter je beeldscherm zit, hierdoor gaan je ogen zich 'vast zetten' op die afstand, en krijg je geirriteerde ogen.

Je kunt dit voorkomen door een bril aan te schaffen (zoals ik) die bril heb ik trouwens alleen achter de computer op. Daarnaast is het verstandig, om elke 10 min / 20 min even naar buiten te kijken (als dit mogelijk is) zodat je ogen zich even weer op een andere stand worden gezet.

Verwijderd

je kijkt toch constant om je heen, voor inspiratie en koffie? :P

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 11:31 schreef majic het volgende:
heeft niks met straling te maken

je knippert niet genoeg met je ogen, effect van te lang geconcentreerd ergens naar staren.

dit wordt quadratisch versterkt door teveel vochtafstotende dranken drinken zoals cola, koffie, bier, andere alcohol en cafeine houdende dranken .

Als je 5 glazen water per dag drinkt garandeer ik je dat je na een week geen last meer hebt.
Ik had ook erg last van branderige ogen (niet door computer) en toen zei huisarts dat ik zo nu en dan als ik dat had oogdruppels moest druppelen. En dat werkte ook. Ik denk ook dat flink veel vocht drinken helpt, maar nooit geprobeerd :)

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 19:35 schreef tjetta het volgende:

[..]

Ik denk ook dat flink veel vocht drinken helpt, maar nooit geprobeerd :)
Ew bah, ik, hou niet zo van vocht drinken :P

/me 's ogen zijn ook niet zo intens koel meer.
Sinds ik wat meer computer dan alleen maar beetje gamen/chatten zijn mijn ogen enigszins slechter geworden, beetje jammer....

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 01 oktober 2001 20:24 schreef J-roen het volgende:
Wat, je hou niet van bier ? :P

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 16:09
Op maandag 01 oktober 2001 19:01 schreef erikotten het volgende:
Volgens de opticiën komt dit omdat je vaak op één afstand achter je beeldscherm zit, hierdoor gaan je ogen zich 'vast zetten' op die afstand, en krijg je geirriteerde ogen.
ik schuif altijd van voor naar achteren de hele tijd met mn stoel :+

Verwijderd

Brandige ogen is een verschijnsel die ook onder RSI valt. Als je inderdaad te vaak en te lang achter het beeldscherm zit dan kan je er last van krijgen. Het is voor beeldschermwerkers eigenlijk verplicht om na een bepaalde tijd even bij het beeldscherm weg te gaan. het bedrijf waar ik werk(ben ook webdevvr) is er nogal kien in (en terecht!!!!) wij hebben dan ook het programma "beeldscherm tachograaf". Dat progje waarschuwd als je telang achter je werkplek zit!!! Natuurlijk is ie helemaal af te stellen op je persoonlijke wensen. Ik heb hem persoonlijk zo afgesteld dat ie al na een uur mij waarschuwd dat ik een kwartiertje weg moet(wel handig als je een roker bent :-) ). je kan hem natuurlijk ook langer of korter afstellen. Ik hou mij er wel echt aan!! want mijn gezondheid is ij heilig!!!!

• Vulpes_Vulpes
  • Laatst online: 01-02-2022

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Ik merk ook dat ik er meer last van heb als ik erg moe ben. Mijn ogen gaan dan :'( als ik achter mijn comp zit (bijna altijd dus :)). Gewoon lekker veel :z en zorgen dat je goed bent uitgerust. Koffie/thee/choco halen op een andere afdeling kan ook wel eens lekker zijn. Dan beweeg je ook meteen weer even.

Love begins with a metaphor. Which is to say, love begins at the point when a woman enters her first word into our poetic memory. - Milan Kundera

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 20:24 schreef J-roen het volgende:
vocht alsin iets vochtigs, maar ik kon ff geen ander woord vinden :)
Pagina: 1