Dolby Suround op je TV?

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag een Panasonic hier staan. Geluid en DVD alles perfect voor elkaar. Maar nu vraag ik mzelf af, sommige TV uitzendingen zijn in Dolby Suround. Maar hoe krijg ik dan dat signaal naar m'n resiever?

13:37

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon door een stereokabeltje van de audio uitgang van je TV naar je receiver te trekken :).

Hoe werkt Dolby Surround
Wat is Dolby surround?

Dolby surround is de huidige standaard voor surround geluid op VHS films en alle andere bronnen waarmee alleen een stereo kanaal weergegeven kan worden. Dit Systeem werkt met vier kanalen, namelijk Links, Center, Rechts en een tot 8Khz frequentiebeperkt kanaal: Het achterkanaal. Deze kanalen worden "verzonnen" aan de hand van de aanwezige twee kanalen van de stereo bron, door de dolby prologic decoder.

Hoe werkt dolby ProLogic?

De vier kanalen zitten in een zogenaamde "matrix" in het stereokanaal. Met deze techniek kunnen in het stereosignaal 4 kanalen gecodeerd worden.

Het centerkanaal is heel eenvoudig te verklaren. Dit is gewoon al het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers evenhard komt. De decoder zal dat herkennen en zal het geluid naar het centerkanaal sturen.
Het surround kanaal is een kanaal dat met van een fase verschuiving in het gewone signaal is gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen. Dit signaal is een beperkt kanaal omdat anders de hoge tonen, waarvoor het gehoor veel gevoeliger is voor fase fouten, te veel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen. Dit verhaal kan je zelf nagaan door je stereo speakers uit fase aan te sluiten. De hoge tonen, die de meeste richtingsinformatie bevatten, lijken uit alle plekken te komen, behalve uit je speakers.
Oftewel, lees de AV faq eens door.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

kabeltje zwissen TV und Revic.. recie.. Stereo. Als je een sterio kabeltje gebruikt moet het goed gaan. (tenminste als je Stereo een Doby decoder heeft)

Verwijderd

Ik mot sneller leren typen....

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Op maandag 01 oktober 2001 08:11 schreef PeterT het volgende:
Ik mot sneller leren typen....
Und weiniger deuts. ;)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ow..... ik dacht dat je daar een een coax verbinding zou moeten gebruiken. Maar dus een stereo kabeltje er tussen. En dat zou moeten werken. Kee gasten, jullie zijn de beste!!

13:37

Pagina: 1