Extern css bestand... hoe ziet dit er uit?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:28

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hallo css mensjes,

Ik heb sindskort mijn schoolboeken eens opengeslagen en ben met css aan de slag gegaan. Nu heb ik al een aantal dingen aan de gang gekregen door css code binnen een html bestand te plaatsen, maar dit is uiteraard niet de mooiste oplossing.

Wat ik dus wil doen, is een extern css bestand maken, waar alles voor de hele site in staat. Daar ik naar toe te verwijzen (dat stukje heb ik al), alleen weet ik dus niet hoe zo'n los css bestand er uit ziet.

Moeten hier <HTML> tags voor er na?
Moet er een <HEAD> tag voor zoals in html bestanden?

Ofwel: Hoe ziet een template css bestand er uit met bijvoorbeeld een lettertype Arial grootte 12, wat ik aan wil duiden met F1? (Houdt dit dan ook in dat ik binnen de html bestanden simpelweg de tags <F1>blahblah</F1> kan gaan gebruiken?)

Alvast bedankt!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Moeten hier <HTML> tags voor er na?
Moet er een <HEAD> tag voor zoals in html bestanden?
Nee, daar hoeven geen HTML tags in,en ook geen HEAD.
Ofwel: Hoe ziet een template css bestand er uit met bijvoorbeeld een lettertype Arial grootte 12, wat ik aan wil duiden met F1? (Houdt dit dan ook in dat ik binnen de html bestanden simpelweg de tags <F1>blahblah</F1> kan gaan gebruiken?)
code:
1
2
3
.f1 {
font: 12px verdana, arial, geneva, sans serif;
}

en dan
code:
1
<p class="f1">Dit is Arial, 12px hoog</p>

en volgende keer zoeken:

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=CSS+extern&data%5Border%5D=relevance#hitstart]Zoeken op CSS+extern[/url]

"You're only as good, as what you did last week."

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 14:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een extern CSS bestand dient geheel zonder tags te zijn, CSS is geen markup language

bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/* extern CSS-bestand voor pagina.html
   in de html aan te roepen door
   <link rel="stylesheet" href="bestand.css" type="text/cs">
   of 
   <style type="text/css" src="bestand.css"></style>
   */
.F1 {
   font-family: Arial;
   font-size: 12pt;
}
  /* aan te roepen door <span clas="F1">tekst</span>*/

tussen de /* en */ kunnen comments staan, de ua negeert alle tekst die daartussen staat

verder kun je een goede tutorial over CSS lezen op bv. http://www.w3schools.com/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:28

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik dank u hartelijk, ik ga er nu wel uit komen :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

en nog een url die altijd handig is om na te slaan: http://www.handleidinghtml.nl

Don't mind Rick

Pagina: 1