Sendmail alle mail van het interne netwerk door

Pagina: 1
Acties:

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig om sendmail te configureren.
De bedoeling is dat sendmail luister op het interne netwerk (eth1) en dat deze alle mail doorstuurt via eth0 naar een externe smtp server. Wat moet ik allemaal instellen in sendmail, en welk configuratie file moet ik daarvoor gebruiken.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Verwijderd

mailertable optie aanmaken in je sendmail.cf file.

dan een mailertable.db

daar geef je aan welke domeinen door gesluist moeten worden naar een andere smtp server.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik ben momenteel bezig om sendmail te configureren.
De bedoeling is dat sendmail luister op het interne netwerk (eth1) en dat deze alle mail doorstuurt via eth0 naar een externe smtp server. Wat moet ik allemaal instellen in sendmail, en welk configuratie file moet ik daarvoor gebruiken.
Misschien eens handig om zelf hierna te gaan zoeken ? Ik was echt niet van plan een kant en klare config te gaan vookauwen. Hetgeen was je zoekt is in ieder geval een smart host. Iets in de trend van :

define(`SMART_HOST',`smtp:mailserver.domein.ext')

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Ik heb er na gezocht, en ook wel een zooi gevonden, maar ook dat define smart host werkt niet.

Ik heb ook al een mailertable aangemaakt en ook een database, maar het wil maar niet werken.

Als ik verbinding wil maken krijg ik in window de melding:
code:
1
2
 Het geweigerde e-mailadres is some@where.com. (een account buiten het domein) 
Reactie van de server:'451 4.0.0 Can't create transcript file ./xff91GiET01046: Permission denied'.

In linux krijg ik als melding in /var/log/maillog
code:
1
2
 SYSERR(root): Can't create transcript file ./xff91GhAT01027: Permission denied
from=<some@where.com>, size=0, class=0, nrcpts=1, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=bambi.DUCK (192.168.215.2)

Waarbij bambi.DUCK mijn computer is, en de server is 192.168.215.1

Mijn sendmail.cm nu is het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
define'(confDEF_USER_ID',"8:12")dnl
OSTYPE('linux')dnl
DOMAIN('generic')dnl
define('confTRY_NULL_MX_LIST',trye)dnl
define('confDONT_PROBE_INTERFACES',true)dnl
define('PROCMAIL_MAILER_PATH','/usr/bin/procmail')dnl
define('LOCAL_MAILER_FLAGS', 'ShPfn')dnl
define('LOCAL_MAILER_ARGS','procmail -a $h -d $u')dnl
define('SMART_HOST','smtp.server.nl')
FEATURE('smrsh','/usr/sbin/smrsh')dnl
FEATURE('mailertable')dnl
FEATURE('virtusertable','hash -o /etc/mail/virtusertable')dnl
FEATURE('redirect')dnl
FEATURE('always_add_domain')dnl
FEATURE('use_cw_file')dnl
FEATURE('local_procmail')dnl
FEATURE('dnsbl')dnl
MAILER('local')dnl
MAILER('smtp')dnl
MAILER('procmail')dnl
Cw localhost

En nu krijg ik dus die melding die hierboven staat beschreven.

Oja ik hou ik ook nietvan als mensen gelijk gaan zeuren dat ik zelf moet zoeken, heb ik ook gedaan, en niets goed genoeg gevonden.

Oja btw hoe kan ik vanaf mijn localhost testen of sendmail werkt.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Ik heb nog even verder gekeken, ik kan alleem maar mailen naar de gebruikers op de server, verder niet.
Dus op de een of andere manier wil hij de account niet aannemen naar andere computers.
Sendmail accepteert elke 'MAIL FROM:'
Maar bij 'RCPT TO:' alleen maar: 'degebruiker@guus.DUCK'

Verwijderd

Post hier is de inhoud van je config files en waar werk je nu mee sendmail of procmail???

• igmar

igmar

ISO20022

[quote]
Ik heb er na gezocht, en ook wel een zooi gevonden, maar ook dat define smart host werkt niet.
[quote]

Dat werkt wel degelijk.
Ik heb ook al een mailertable aangemaakt en ook een database, maar het wil maar niet werken.
Hoezo een mailertable ? Totaal nutteloos in combinatie met een smart host.
Als ik verbinding wil maken krijg ik in window de melding:
code:
1
2
 Het geweigerde e-mailadres is some@where.com. (een account buiten het domein) 
Reactie van de server:'451 4.0.0 Can't create transcript file ./xff91GiET01046: Permission denied'.
Dit staat los van dit probleem. Sendmail kan z'n spoolerfiles niet aanmaken.[quote]
define('SMART_HOST','smtp.server.nl')
[quote]

Die eerste quote is een BACKQUOTE !!! dus dat geval dat links naast je 1 zit.
Oja ik hou ik ook nietvan als mensen gelijk gaan zeuren dat ik zelf moet zoeken, heb ik ook gedaan, en niets goed genoeg gevonden.
Sja, genoeg hits op smart host, inclusief werkende oplossingen. Die defines regel moeten iig.

Dat geeft iets als :

DSsmtp.server.nl

in je sendmail.cf

Laat iig eerst die mailserver eens als root lopen, dat maakt het debuggen in dit geval wat makkelijker. RunAsUser=root, en de DefaultUser uitcommenten.

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
Nou nou, ik ben alweer een stuk verder.
Ik weet nu eindelijk wat ik verkeert had gedaan,
ik dacht bij de permission denied ook wel aan verkeerde rechten enzo, maar toen ik'm als root starte, kreeg ik het zelfde probleem.
Wat is nu het hele euvel, ik had de mail spool directory mail.root gemaakt ipv root.mail.
Stom Stom stom, nou ja dat vergeet ik dus nooit meer.
Maar het volgende probleem is dat ik niet naar buiten kan mailen, relay denied, maar nu kan ik tenminste verder zoeken en weet ik waar dit aan ligt.
Bedankt iedereen voor de moeite

• igmar

igmar

ISO20022

Maar het volgende probleem is dat ik niet naar buiten kan mailen, relay denied, maar nu kan ik tenminste verder zoeken en weet ik waar dit aan ligt.
Bedankt iedereen voor de moeite
Dat betekend dat je een mailserver gebruikt die je IP niet in de relaying allowed lijst heeft staan.

• asusk7m550

asusk7m550

Athlon 550@500

Topicstarter
klopt, nu werkt het naar behoren. Morgen even testen of mensen van buiten mijn mail server ook bereiken.

Bedankt allemaal voor jullie hulp, en nu op naar het volgende project. De pop3/imap server.

Verwijderd

ennuh...als je een mail from gebruikt met een niet bestaande domeinnaam heb je wel eens kans dat een heleboel mailservers je mail ook niet willen hebben...

dan krijg je dus zo'n melding:
[code]
501 5.1.8 Domain of sender address bla@bla.coooom does not exist
[/cdde]

• igmar

igmar

ISO20022

ennuh...als je een mail from gebruikt met een niet bestaande domeinnaam heb je wel eens kans dat een heleboel mailservers je mail ook niet willen hebben...

dan krijg je dus zo'n melding:
[code]
501 5.1.8 Domain of sender address bla@bla.coooom does not exist
[/cdde]
Yep... spam@spam.com is het ideale slachtoffer voor testen :)
Pagina: 1