Toon posts:

Linux, newbie toch willen!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal het even samenvatten :)

Ik heb Winxp draaien en 2x 40gig hd!

kan ik nou toch gewoon mandrake installen? kort hij zelf in de partities, of moet ik ergens rekening mee houden!! :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 30 september 2001 18:24 schreef Experience het volgende:

Ik heb Winxp draaien en 2x 40gig hd!

kan ik nou toch gewoon mandrake installen? kort hij zelf in de partities, of moet ik ergens rekening mee houden!! :)
Het makkelijkste, en tevens het veiligste , is de ruimte die je voor Linux wil gaan gebruiken, vrij te maken met Partion Magic of zoiets, deze ruimte niet als partitie laten staan ofzo, partities ook weghalen, zodat je je niet kunt vergissen als Mandrake je vraagt welke partitie hij mag gebruiken voor linux.. Niet lachen, tis mij ook eens gebeurt.. :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

De Mandrake installer kan geen partities resizen, wel partities verwijderen en de nodige aanmaken.

Het handigste is als je vantevoren partities weggooit of resized, zodat er een stuk ongebruikte ruimte op je HD staat. De Mandrake installer kan dan hierin de nodige partities aanmaken.

Vergeet niet de [topic=163843/1/25] te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx!, misschien toch maar beter om ef te formatten :0
En clean install doen? .. of is partition magic relaxed, en kan ik zonder de boel te verneuken 10 gig resizen!, althans, is dat genoeg voor mandrake, meer vragen dan geld weer! :)

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 30 september 2001 19:10 schreef Experience het volgende:
Ok thnx!, misschien toch maar beter om ef te formatten :0
En clean install doen? .. of is partition magic relaxed, en kan ik zonder de boel te verneuken 10 gig resizen!, althans, is dat genoeg voor mandrake, meer vragen dan geld weer! :)
10 gig is prima, eerst ff defragmenteren, en dan partition magic erover heen gooien...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, .. als ik de eerste 5 uur niet meer hier post, weten jullie dat het mis zit! :) .. onze windows.. bied voor ons

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 30 september 2001 19:23 schreef Experience het volgende:
Ok, .. als ik de eerste 5 uur niet meer hier post, weten jullie dat het mis zit! :) .. onze windows.. bied voor ons
<streept weer een windows user van lijstje Bill Gates>
Nog 50 miljoen te gaan! :-)

• StephanL
  • Laatst online: 17-07 08:14
Me too, heb nu Mandrake 8.1 gedownload alleen nog cd2 branden en dan gaat windows er af em hopen dat Mandrake het doet :)

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

PartitionMagic kan partities resizen zonder dat de inhoud verloren gaat ja, dus alles fdisken/formatten/reinstallen is niet nodig.
Merk wel op dat PartitionMagic een fout kan maken, waardoor je gegevens verliest. Dit is mij nooit overkomen, maar het is in principe mogelijk. Belangrijke gegevens backuppen is dus aan te raden.

En 10 gig is in ieder geval zeker genoeg; Als je een full install doet is 3 gig al genoeg (gok ik), maar je wilt wel wat extra ruimte om nog zelf dingen te installen/opslaan/whatever. Dus 5 gig is zeker voldoende, 10 gig is lekker ruim.
GNU/Linux kan ook van je fat32 partities lezen en schrijven en van je NTFS partities lezen trouwens.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 19:47 schreef deadinspace het volgende:
PartitionMagic kan partities resizen zonder dat de inhoud verloren gaat ja, dus alles fdisken/formatten/reinstallen is niet nodig.
Merk wel op dat PartitionMagic een fout kan maken, waardoor je gegevens verliest. Dit is mij nooit overkomen, maar het is in principe mogelijk. Belangrijke gegevens backuppen is dus aan te raden.

En 10 gig is in ieder geval zeker genoeg; Als je een full install doet is 3 gig al genoeg (gok ik), maar je wilt wel wat extra ruimte om nog zelf dingen te installen/opslaan/whatever. Dus 5 gig is zeker voldoende, 10 gig is lekker ruim.
GNU/Linux kan ook van je fat32 partities lezen en schrijven en van je NTFS partities lezen trouwens.
Mijn ervaring was dat als je alles redelijk compleet wilt hebben, en dan nog StarOffice en UT erbij dat je 4GB nodig hebt. Tel daar nog je Office-bestanden en mp3 bij op (alhoewel je mp3 natuurlijk ook op een fat32 schijf kan staan), en zoveel heb je nodig.

Ik ga straks met een 40GB waarschijnlijk 5-8GB aan linux native aanmaken, de rest is voor data en windhoos.
Pagina: 1