Hey lostie,
Ben zelf ook driftig op zoek naar nieuw systeempie dus wel wat info opgedaan laatste tijd. Als eerst wil ik even wat foutieve informatie hierboven rechtzetten (voorzover ik mij herrinner).
Ten eerste pentium3 1gig is duurder dan de p4 1.4 of 1.5 gig. (zijn f500,-) In jouw geval ben je als je hetzelfde moederbord kan behouden misschien alsnog goedkoper af. Blijkt het dat je zowieso je bordje moet vervangen dan zou ik van de p3 afzien.
Aan de andere kant, anders dan wat hierboven werdt vermeld, kan je er vanuit gaan dat pentium3 sneller zijn dan de athlons (met zelfde kloksnelheid ofcourse, zo alle vanaf 650 mghz ongeveer), vanaf de p4 heeft athlon met zelfde kloksnelheden echter een voorsprong, of dit met toekomstige programma's, en wellicht nieuwe hardware, ook't geval is valt tuurlijk te betwijfelen.
Ik wou de p4, maar ze hebben het aardig ingewikkeld gemaakt zodat ook ik in de athlon of p4 keuze strijd beland ben. Zowieso moet je de socket 478 nemen, geen twijfel. Maar dan heb je de chipsets. de intel 850 en de (shit ff kwijt maar goed die andere

de 850 ondersteunt alleen het beste maar ook pokke duurste rd-ram (rimm) geheugen. Hun andere chipset ondersteund weer alleen het goedkoopste en onderhand achterhaalde sd-ram geheugen. Dus ik dacht ik wil de het ddr geheugen hebben, niet veel duurder dan sd ram meer, en toch nog zo'n 12% prestatie winst op het sd ram met de p4. Maar nu schijnen die eikeltjes bij pentium in beetje politieke strijdt te zitten dat zij geen ddr mogen ondersteunen ofzo voor nog een jaar, dus ook geen chipset daarvoor. Sucked dus, maaaarrr nu had via (dacht) wel een chipset klaar liggen met ddr ondersteuning, alleen al die moederbordfabrikantjes bang voor intel dus nog niks verder grrrr. Maar nu heeft er dus gelukkig wel 1 fabrikant (nederlandse zelfs) er wel 1 uitgebracht. Draaide volgens ct wel stabiel met normale instellingen, alleen je moet dan dus wel met onbekend bedrijfje in zee gaan en wellicht beetje speuren

, trouwens wel focking goedkoop moederbord dus dat scheelde wel weer.
IK ben er zelf nog uit dus tsja

Als je toch voor de athlon kiest nu (wat ik je moeilijk kwalijk kan nemen met dit alles

Dan zou ik wel voor 1tje met meer dan 1gig snelheid kiezen, want afgezien van de slechte verhalen die ik daarover ken scheelt dat nou niet ongelooflijk veel meer in prijs dacht.
Anywayz ik quit voordat helemaal niemand dit meer leest, ik heb dit alles van de ct' site gehaald dus moet je daar maar ff checken voor de verdere details.
Good luck!