Toon posts:

Linux firewall

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linux server draaien met firewall. Het gaat om Linux van Red Hat. Een vriend van mij heeft het hele zooitje bij mij geinstalleerd. Maar nu wil ik weizigingen doorvoeren in het firewall gedeelte. Ik heb nog niet al te veel verstand linux. Kan iemand de codes uitleggen hoe je dingen kan veranderen in die firewall. En welke boeken kan je het beste kopen om Linux te leren.

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Zeg eerst eens welke versie van RedHat je hebt,
gebruik je een bestaand firewall-pakket of een
zelfgemaakt/gecopieerd script, gebruik je
ipchains of iptables? etc etc...

Hier kunnen we vrij weinig mee.
Ook moet je effe zeggen wat je precies allemaal wilt
veranderen.

P.s.: kvind het sowieso wel raar dat die 'vriend' van je
linux bij je installeert terwijl jij zegt er eigenlijk nog
nauwelijks kaas van te hebben gegeten.
Installeren en daarna je aan je lot overlaten? :)
Naah. Zo errug zal het allemaal wel niet zijn, maar als
die vriend van je er meer verstand van heeft zou ik om
te beginnen eens een paar RedHat boekjes aanschaffen en
lekker met je vriend achter die pc te gaan zitten om alles
stap voor stap eens door te nemen.

Straks ga je op advies van ons dingetjes zitten veranderen
en raak je alleen maar verder van huis.

P.p.s: sorry, nog geen antwoord gegeven op een van je vragen.
Hmm... boeken. Nou ik heb zelf ook RedHat en ik heb een
paar boeken die daarover gaan, effe op me plank kijken hoor :)
*Stof wegblazend*:
- Werken Met Linux Red Hat 6.2, van Sybex (uitgebreid)
- Red Hat Linux 6.0/6.1 In Een Notendop, van Johan Breedeveld
uitgever: Addison Wesley (klein boekje)
- SnelGids Linux RedHat, van Easy Computing (ook klein boekje)
- Unix, Het Standaard Operating System, van H.J. Thomassen

Succes en kijk eens wat rond bij de betere boekhandel.
Zelfs Bruna, V&D en Bijenkorf hebben hele degelijke boeken.

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb adsl thuis. Nu probeer ik windows2000 professional op een ftp site van een kennis te komen (port 21). Ik krijg iedere de melding dat ik geen permissie heb. Nu denk ik dat het te maken heeft dat inernet via linux loopt incl. firewall. Ik heb Red Hat 7.1 volgens mij draaien.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als die ftp "Permission denied" zegt, is de FTP verkeerd geconfigureerd, en dat heeft niets met jouw linux bakkie/firewall te maken. Sterker nog, als het aan je firewall zou liggen zou je de ftp niet eens kunnen bereiken.. en daar krijg je geen fancy "permission denied" foutmeldingen van, eerder connection refused, of connection timed out.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 17:19 schreef RickJansen het volgende:
Als die ftp "Permission denied" zegt, is de FTP verkeerd geconfigureerd, en dat heeft niets met jouw linux bakkie/firewall te maken. Sterker nog, als het aan je firewall zou liggen zou je de ftp niet eens kunnen bereiken.. en daar krijg je geen fancy "permission denied" foutmeldingen van, eerder connection refused, of connection timed out.
Het vreemde is dat andere mensen wel kunnen inloggen op die FTP site. Als die gozer naar z'n log van ftp kijkt als in inlog dan kom ik volgens hem op port 65176 terecht.

FWIN,2001/09/30,13:24:09 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63567,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)
FWIN,2001/09/30,13:24:30 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63568,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)
FWIN,2001/09/30,13:24:51 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63569,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de volgende melding als ik probeer in te loggen:

Windows cannot access this folder. Make sure you typed the filename correctly and that you have permission to access this folder.

Details: The operation timed out.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Het vreemde is dat andere mensen wel kunnen inloggen op die FTP site. Als die gozer naar z'n log van ftp kijkt als in inlog dan kom ik volgens hem op port 65176 terecht.

FWIN,2001/09/30,13:24:09 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63567,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)
FWIN,2001/09/30,13:24:30 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63568,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)
FWIN,2001/09/30,13:24:51 +2:00 GMT,213.84.xx.xx:63569,213.84.xx.xx:21,TCP (flags:S)
Die vriend van jou kan kan geen logs lezen. Hierboven staat dat je naar poort 21 gaat en van poort 65176 afkomt. En dat is vrij normaal.

FTP'en doe je met een FTP programma, aangezien je vaak passive mode nodig hebt. En IE zuigt als het gaat om FTP'en.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 17:56 schreef igmar het volgende:

[..]

Die vriend van jou kan kan geen logs lezen. Hierboven staat dat je naar poort 21 gaat en van poort 65176 afkomt. En dat is vrij normaal.

FTP'en doe je met een FTP programma, aangezien je vaak passive mode nodig hebt. En IE zuigt als het gaat om FTP'en.
Via CuteFTP kan ik ook niet zijn ftp site komen.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

doe eens 'ipchains -L' en post die output hier?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 19:03 schreef RickJansen het volgende:
doe eens 'ipchains -L' en post die output hier?
Ikke niet snappen...waar doe je dat :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 30 september 2001 19:21 schreef AleSyS het volgende:

[..]

Ikke niet snappen...waar doe je dat :?
Onder linux, in de console. Dat commando geeft je firewall-instellingen weer. Was het niet zo dat de nieuwe RedHats bij installatie automagisch een firewall installeerden? Ik weet het niet zeker, gebruik geen RH, en het lijkt me ook stug dat dan zoiets geblokkeerd wordt, maar je weet maar nooit. Welke output krijg je als je in een console 'tcpdump' laat draaien en in een andere console (of in een grafisch scherm) de ftp-connectie probeert te maken?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1