hd te warm?

Pagina: 1
Acties:

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-11 13:51
dit is deels een WOS vraag en deels een OM vraag, maar ik post het toch maar hier :)
Ik heb gister een IBM 40,1 GB hd gekocht. Vandaag had ik win2k erop geinstaleerd. Maar ik krijg af en toe een foutmelding van win2k als ik opstart. Dat is z'n blauw scherm met een stop waarschuwing, daarna reboot de computer.
Ik heb die hd boven een andere hd zitten (zit dus geen ruimte tussen, want ik heb geen bays meer vrij :(). Ik heb eens aan die hd gevoeld en die wordt erg warm (ik kan beter zeggen heet). Zou dit het probleem kunnen zijn dat windows steeds die foutmelding geeft?

Verwijderd

Dat zou opzich best kunnen, het is volgens mij een 7200rpm versie?
Die worden best wel warm en dat kan niet de bedoeling zijn volgens mij. Heb mijn hdd'tje ook maar een cooler gegeven nadat ik hem wel erg warm vond.

maar of het alleen daar aan ligt zou ik niet durven zeggen

Verwijderd

Ik zou je IBM maar wat meer ruimte geven, want zo krijg je binnen de kortste keren een headcrash. Je IBM moet je gewoon goed coolen, dus ruimte ertussen (boven en onder) en fans die erop blazen. grotere kast kopen dus ....

• RooT
Het valt me wel op dat als ik de computer een half uur heb laten uitstaan (hd is weer koel dus) dan geeft win2k geen Stop-scherm bij het opstarten. Zou het dan toch eraan liggen dat de hd te warm wordt?
enne weet iemand waar ik deze coolmaster kan kopen:
Afbeeldingslocatie: http://chickshardware.com/html/reviews/coolmaster/drive.jpg ?

• RooT
Ok, dit is echt wazig nu.
Ik heb nu 2 IBM hd's. Een is 10,1 GB en een nieuwe van 40,1 GB. Als ik de oude alleen erin doe geeft mijn bootup scherm geen probs. Doe ik de nieuwe hd alleen erin dan geeft het bootup scherm wel probs van "Primary slave hdd error". Ik kan dan wel op F1 drukken en doorgaan en dan laad win2k fatsoendelijk in. Doe ik beide hd's erin dan geeft het bootup scherm geen probs maar dan doet win2k (het lijkt net of het random komt.. d8 eerst dat het dus aan de warmte ligt) zo'n Stop-scherm geven ondertussen dat die windows laad en reboot het systeem. Soms gebeurd dit ook niet. Ik vind dit heel wazig, weet iemand waar dit aan ligt ??

Verwijderd

Detecteerd je bios die nieuwe hdd wel correct?
Klinkt erg vaag allemaal....
Voor het opstarten zou je idd zeggen dat het nog geen warmte probleem kan zijn? Ik zou zeker wel een cooler aan die nieuwe hdd hangen maar ik durf nu niet meer met zekerheid te zeggen dat dat de oorzaak is van het probleem wat je nu hebt.

Ik zou zeggen download wat diag-tools van de IBM site en gooi een flinke scandisk over je nieuwe hdd.

succes

Verwijderd

die Cooldrive staat in de Pricewatch en kost rond de 60 piek. Alleen het ze maken wel een tering herrie, heb er 4 in hangen!

Verwijderd

volgens mij moet je hd wel EXTREEM heet worden wil je hd fouten gaan geven daarom, lijkt mij persoonlijk niet het probleem...

• DasHMauL
  • Laatst online: 07-04 09:35
Op zondag 30 september 2001 20:16 schreef RooT het volgende:
Doe ik de nieuwe hd alleen erin dan geeft het bootup scherm wel probs van "Primary slave hdd error". Ik kan dan wel op F1 drukken....................................
Moet je na het drukken van F1 en na een reboot (met dezelfde configuratie) weer op F1 drukken, of daarna niet meer? Kan namelijk zijn dat de bios zich eenmalig update na configuratie-verandering. Zo niet: Heb je beide schijven nu op IDE1, zet dan een schijf als master op de 2de IDE poort, en ontkoppel de cdrom(s) ff. Kijk eens wat hij nu meldt??

suc6
DM

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Die cooldrive is top!

Het geluid vind ik zelf stoer.

Je kan 'm o.a. kopen bij de FunPrice.
Check ook de pricewatch ff.

Verwijderd

Heb je je master/slave jumpersetting ook goed gecontroleerd? (dat vergeet ik zelf soms nog wel eens als ik weer met hdd's aan het gooien en smijten ben tussen mijn pc's hierzo :P)

• RooT
ok ff voor wat duidelijkheid.
Ik heb dus 2 hd's. een van 10 GB en een van 40 GB. Ze hangen op dezelfde IDE kabel. De een is ATA 33 en de nieuwe is ATA 66. Als ik de oude (10 gb) alleen aansluit, geeft het geen probs. Doe ik de nieuwe hd alleen aansluiten geeft het wel probs. Doe ik beide hd's geeft het geen probs :? Dus het komt erop neer dat de nieuwe hd niet standalone kan :?
Erg wazig jah. Enne dat F1 (resume) komt elke keer opnieuw, het is dus niet een eenmalige waarschuwing.

Verwijderd

waarom kijk je gewoon niet ff met de onboard S.M.A.R.T. sensor hoe heet hij word? Ze mogen 55 graden worden volgens IBM. Dit is bijvoorbeeld wel een mooi proggie dat de temperatuur kan uitlezen. Verder kunnen errors idd van een te hete hd komen. Heb wel eens een te hete 1st generation Maxtor 7200RPM schijf te heet zien worden. Ten eerste maakte hij een gierend geluid alsof hij aanliep (misschien platters teveel uitgezet door de hitte ofzo) en ten tweede allemaal errors. HD koelertje derop en het geluid en de errors verdwenen meteen weer.

Verder zeggen veel mensen dat je je IBM heel erg goed moet koelen omdat ze nu eenmaal problemen met de hitte van de GMR koppen hebben. Persoonlijk geloof ik hier niet zo in. Mijn gekoelde dtla-307045 ging net zo hard kapot en ik ken meer mensen met een IBM die toch kapot ging ondanks dattie gekoeld was. Ze mogen ook 55 graden worden tenslotte.

Verwijderd

Hoe heb je je hdd's ingedeeld?
primary ide1 (master)= 40gig
secondary ide1 (slave)= 10.1gig

of andersom?
en op welke heb je nou win2k geinstalleerd en wat is hij dan master of slave?

en als je er eentje uitrukt zet je dan bij die andere de master/slave setting wel goed?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 11:38
Verder zeggen veel mensen dat je je IBM heel erg goed moet koelen omdat ze nu eenmaal problemen met de hitte van de GMR koppen hebben. Persoonlijk geloof ik hier niet zo in. Mijn gekoelde dtla-307045 ging net zo hard kapot en ik ken meer mensen met een IBM die toch kapot ging ondanks dattie gekoeld was. Ze mogen ook 55 graden worden tenslotte.
Yep, de IBM 30Gb van mijn fileservertje draait al bijna een jaar 24/24 zonder extra koeling en zonder problemen (wel ruimte eromheen aan alle kanten). Voor de nieuwe IBM 40Gb in mijn werkstation heb ik zo'n testprogrammaatje gedownload bij IBM (kan o.a. temp uitlezen). Er is geen fan speciaal op gericht, hij zit wel ongeveer voor de aanzuigopening aan de voorzijde van de behuizing en wordt niet warmer dan 31 graden. Maar was toch na een maand al helemaal mis. Eerste partitie W98 heeft nu zoveel fouten dat W98 helemaal niet meer op te starten is, tweede partitie met W2K doet het nog wel, maar voor hoelang?

• RooT
Op maandag 01 oktober 2001 15:18 schreef IceFlame het volgende:
Hoe heb je je hdd's ingedeeld?

of andersom?
en op welke heb je nou win2k geinstalleerd en wat is hij dan master of slave?

en als je er eentje uitrukt zet je dan bij die andere de master/slave setting wel goed?
en op de primary ide1 (40 gig dus) is dus win2k op geinstaleerd.

Verwijderd

Heb je ze aan een ATA(66/100) kabel hangen of aan een normale dma/33 kabel? Als je hem aan een ATA kabel hebt hangen dan moet de 40gig disk bovenaan voor ata support en de 10gb aan de grijze connector en blauw moet op het moederbord!

Als je er een hdd uit haalt, doe je dan ook even van tevoren iedere keer een nieuwe hdd detect in je bios?

Als je dit allemaal goed hebt gedaan dan is er serieus iets mis, ik zou niet durven zeggen wat maar alles lijkt goed te zitten zoals je het nu zegt

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 18:57
'k had van het weekend ook een nieuwe HD geinstalleerd. Systeem ook inmens instabiel na een tijdje. Ik nog eens kijken, kast weer aan. IMMENS geratel. ikke 'ohoh hd kaduuk', maar het was dus mijn koeler en die was tegen de 100 graden zovoelde het (kon hem niet aanraken).

Volgens mij had ik bij de installatie waarschijnlijk dus een kabel in de koeler gedauwd waardoor fan geblokkeerd werd.

Daarna deed hij het weer prima en een handwarme koeler zoals het hoort :)

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb ook 2 HD's, geen bays vrij en voor de zekerheid dit gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~victorio/images/funpics/hd.jpg

>:)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-12 15:55
Je kan ze beter op iets zachts leggen ipv op cd-doosjes. Trilt minder..
stukkie vilt ofzo ertussen.

Wat ook leuk is (hebben 2 flatgenoten en ik gedaan):
Neem een fietsband. Knip daar 2 stroken van af. Span deze stroken in een 5,25 slot (via de gleuven aan beide kanten. Heen en weer dus). Knoop erin (zorg dat ze goed strak zitten) en schuif de HD daar dan tussen. Alle trillingen weg en je kan er makkelijk een fannetje voor zetten (toch genoeg ruimte in een 5,25 slot.

UNOX: The worst operating system

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ja... was het niet dat m'n 5,25 slots ook al op zijn. ;(

*Victorio zoekt naar een mooie GROTE kast...*
Pagina: 1