RIMM-vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik had laatst in een wat oudere C!T een artikeltje gelezen over RIMM en SD-RAM DDR.
Daar zijden ze dat SD-RAM DDR in de praktijk sneller is dan RIMM (ook DDR trouwens). Dat kwam dan door de smalle breedte van dat ding (2 byte dacht ik i.p.v. 8 byte SD-RAM) en door de wachttijden (latency hadden ze het over)
Klopt dat? Is RIMM in de praktijk langzamer?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09
Hangt er van af. Zoals in combinatie met een i820 chipset en een P!!! is de totale systeem performance idd iets minder dan met een vergelijkbare i815/PC133 setup. Dit komt inderdaad door de slechtere latency.

De i840 (voor dual P!!!) en i850 (voor de P4) hebben twee bussen waardoor de slechtere latency deels wordt opgevangen.
Overigens heeft RDRAM PC800 geclocked op 1066 weer een betere latency dan SDRAM. Dat belooft veel goeds :) (dan heb ik het over totale latentie, dus van cpu naar chipset naar ram en vice versa)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Yep, precies wat Abbadon zegt ;) . 8-bit breede bus voor RDRAM en 64-bit voor SDRAM klopt ook. Dadelijk met de nForce krijgen we echter ook Dual Channel DDR-SDRAM :9~ dus dan zal RDRAM niet meer sneller zijn met zijn Dual Channel oplossing (bandbreedte is dan zelfs hoger bij DDR-SDRAM, latency een stuk lager).

PC Specs

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 16:36 schreef Bomberman het volgende:
Yep, precies wat Abbadon zegt ;) . 8-bit breede bus voor RDRAM en 64-bit voor SDRAM klopt ook. Dadelijk met de nForce krijgen we echter ook Dual Channel DDR-SDRAM :9~ dus dan zal RDRAM niet meer sneller zijn met zijn Dual Channel oplossing (bandbreedte is dan zelfs hoger bij DDR-SDRAM, latency een stuk lager).
Wanneer komt dat nForce dan? (wil nieuw systeem aanschaffen, is het de moeite waard nog ff te wachten?)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 30 september 2001 16:36 schreef Bomberman het volgende:
Yep, precies wat Abbadon zegt ;) . 8-bit breede bus voor RDRAM en 64-bit voor SDRAM klopt ook.
Het is 16-bits bij RDRAM.

Ik hoop heel gauw tijd te hebben om uitgebreide docs over RDRAM en SDRAM techniek te schrijven en online te zetten. Ik zal ook wat aandacht aan de voordelen/nadelen besteden :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Op zondag 30 september 2001 17:28 schreef Exirion het volgende:

[..]

Het is 16-bits bij RDRAM.

Ik hoop heel gauw tijd te hebben om uitgebreide docs over RDRAM en SDRAM techniek te schrijven en online te zetten. Ik zal ook wat aandacht aan de voordelen/nadelen besteden :)
Sorry dat bedoel ik ook (2byte * 8) :D ..

PC Specs

Verwijderd

de bus breedte maakt volgens mij niet altijd wat uit hoor.
het lijkt natuurlijk wel sneller.

Maar zie maar naar de nieuwe ide technieken daar maken ze juist gebruik een kleinere band breedte maar met een veel hogere frequentie.
En dat kan wel veel sneller zijn.

Zoiets doen ze toch ook bij Rimm?? of heb ik dat mis?

Verwijderd

theoretisch komt rdram op 3100MB/s sdram op 1055MB/s en ddr op 2100MB/s, in praktijk is het resp ongeveer 1300 400 en 700
Pagina: 1