Wanneer je je moet beschermen: Altijd.
Overspanning kun je krijgen door storingen in je stroomnetwerk bij werkzaamheden en bij bliksem inslag, helemaal als je op het netwerk van Delft zit (zoals ik) dat nogal slecht hiertegen beveiligd is.
Als je je alleen wilt beschermen op het moment dat het nodig is, zul je de hele dag het hele netwerk in de gaten houden en bij bliksem inslag even supersnel je stekker uit trekken. Niet te lang wachten met er weer in doen, anders valt je compu uit
Ik zou gewoon wat overspanningsbeveiligers kopen a f10,- per stuk bij de gamma en die op je waardevolle apparatuur zetten. Ook een optie is een duurdere kopen die je direct na de meterkast laat installeren, heb je in een ruk je hele huis beveiligd. De eerste is voor compu's en zo wel aan te raden, evt naast optie 2, omdat een kortsluitend strijkijzer oid ook wel rare dingen doet met je spanningsverloop. Het kost je weinig en dubbel beveiligen kan weinig kwaad.
In mijn huis is al een keer een voeding en een stereo bezweken na onweer, dus wat mij betreft is het geen overbodige luxe om wat van die dingen te halen.