Toon posts:

SCSI Boot vraag (ja, ik heb de search gebruikt)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een SCSI controllerte gekocht voor 60,- :9 een Adaptec 2940 AU PCI. Ik heb de volgende schijfen :

Seagate 6,5 Gb IDE
Quantum 2,2 Gb SCSI
Quantum 1,3 Gb SCSI

Nu heb ik net alle schijfen geformateerd en wil ik van de laatste schijf Win98 booten. Op de SCSI controller zit een eigen BIOS. Hoe moet ik dit doen want als ik in mijn BIOS het volgende in had gesteld :

Boot 1 : SCSI
Boot 2 : Cd-Rom

kon ik Win98 niet installeren omdat hij zei : ongeldig medium type.

Ik weet verder niet veel van SCSI dus A.U.B. help mij. De schijfen zijn in ieder geval wel alles 3 100% OK.

Alvast Bedankt.

Verwijderd

Wat voor scsi-id heeft de harde schijf.
Dit moet volgens mij 0 of 1 zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 14:41 schreef John_Doo het volgende:
Wat voor scsi-id heeft de harde schijf.
Dit moet volgens mij 0 of 1 zijn.
Diegene waarvan ik wil Booten heeft ID 6. Hoe verander ik dit dan ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Scsi id moet je op de HDD zelf veranderen middels jumpers, ook van ID 6 moet je gewoon kunnen booten (mijn eigen boot hdd zit op ID4 en die werkt ook prima)

wat wel van belang is is dat je in je bios inderdaad je boot volgorde aanpast (die had je geloof ik al gedaan)

als je met een dos/win9x boot floppie start en met fdisk eens kijkt wat de partitie's zijn, wat krijg je dan te zien? zit ie wel de scsi disken??

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op de hd zitten jumpertjes, hiermee bepaal je het ID.als je alle jumpertjes verwijderd heeft hij volgens mij ID 0.
Misschien zit er ook wel een plaatje met een schema op de HD. Als dit niet zo is kan je altijd nog naar de site van de fabrikant hier moet het wel te vinden zijn.

suc6

• Zwelgje
kijk tevens of ook je 'terminatie' wel goed staat op je disken (dit is niet geheel onbelangrijk in de scsi wereld!)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 14:48 schreef zwelgje2 het volgende:
Scsi id moet je op de HDD zelf veranderen middels jumpers, ook van ID 6 moet je gewoon kunnen booten (mijn eigen boot hdd zit op ID4 en die werkt ook prima)

wat wel van belang is is dat je in je bios inderdaad je boot volgorde aanpast (die had je geloof ik al gedaan)

als je met een dos/win9x boot floppie start en met fdisk eens kijkt wat de partitie's zijn, wat krijg je dan te zien? zit ie wel de scsi disken??
Ja hij ziet alle 3 de hd's. Primaire Dos schijf (ofzo iets) is de 6,5 Gb of moet ik dit veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 14:51 schreef John_Doo het volgende:
Op de hd zitten jumpertjes, hiermee bepaal je het ID.als je alle jumpertjes verwijderd heeft hij volgens mij ID 0.
Misschien zit er ook wel een plaatje met een schema op de HD. Als dit niet zo is kan je altijd nog naar de site van de fabrikant hier moet het wel te vinden zijn.

suc6
Ok hij staat nu op ID 0 maar wat nu :?

• Zwelgje
nu kan je er een partitie op aanmaken (primaire) en dan booten van het ding! start desnoods op met win9x boot disk en doe een format c: /s (dan kun je er vanaf starten)

kijken of dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 15:42 schreef zwelgje2 het volgende:
nu kan je er een partitie op aanmaken (primaire) en dan booten van het ding! start desnoods op met win9x boot disk en doe een format c: /s (dan kun je er vanaf starten)

kijken of dat werkt.
Ok ik ga het proberen .

Verwijderd

In het volgende topic wordt beschreven hoe je een SCSI-bios in je PC-bios kunt flashen om zo toch van SCSI-devices te kunnen booten:
[topic=228999/1/25]

Deze posting:

Gilseboer:
Ok, ff voor de duidelijkheid hoe je een non-bootable scsi controller bootable kan maken, voor mensen met een AWARD bios.
Zorg dat je dit bij de hand hebt:
- Je eigen bios (bv de nieuwste van je mobo fabrikant)
- een scsibios, die bij jouw chipset van je scsikaart past, bv 2904 heeft een AIC7850 chip, dus moet je daar ook de bios van hebbe.
- Awdflash, programma om award bios meej te flashen.
- Cbrom

Dit moet je doen.
-Alles downloaden en in 1 dir gooien.
-afsluiten/herstarten en vervolgens naar dos veilige modus of met opstartflop booten.
-bios en scsibios samensmelten met het commando:
cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin (eg was bij mij: cbrom 7aja0423.bin /pci aha7850.bin)
-bios flashen (met awdflash jouwbios.bin en instructies volgen
-rebooten, en kijken naar het resultaat.
-indien je dan van scsi wil booten, in de bios bij adv settings kiezen voor 1st boot device=scsi

btw, ik ben er hier van uit gegaan dat je hier een PCI scsi kaart gebruikt, gebruik je een isa scsi kaart en wil je die bootable maken, moet je het zelfde doen, maar geen cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin maar cbrom jouwbios.bin /isa scsibios.bin gebruiken.
veel suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt niet want als ik die 1,3 Gb Primair Dos part heb genoemd (C:\) en daarna die 2,2 ook Primair Dos part heb genoemd (D:\) gaat het nog goed. Maar als ik dan die 6,5 Gb ook Primair dos part noem word die automatisch C:\ en schuiven de andere schijf een letter op :?

Hoe los ik dat op :?

• Zwelgje
geen primaire partitie maken, maar een extended partitie

Pagina: 1