www.avpnews.com
Omdat je antwoorde met "And?" gaf je aan dat het illigaal was.
Wat het niet is maar volgens traag genoeg reden is om de thread op slot te gooien.
Wat het niet is maar volgens traag genoeg reden is om de thread op slot te gooien.
Lasers zijn niet verboden, alleen laserpointers met een vermogen van meer dan x mW zijn verboden. Ik weet helaas niet hoeveel mW dat is. Ik dacht zelf 1 mW, maar kan ook minder zijn. Voor zwaardere lasers zijn speciale regels, maar daar weet ik het fijne ook niet van.
(ET is heel blij met zijn 400 mW laser)
Waar gebruik je een 400mW laser voor?Op zondag 30 september 2001 14:27 schreef ET het volgende:
Lasers zijn niet verboden, alleen laserpointers met een vermogen van meer dan x mW zijn verboden. Ik weet helaas niet hoeveel mW dat is. Ik dacht zelf 1 mW, maar kan ook minder zijn. Voor zwaardere lasers zijn speciale regels, maar daar weet ik het fijne ook niet van.

Hij staat momenteel in m'n stamkroeg (Vrijdag weer DJ's op bezoek). De gasbuizen moeten binnenkort hervult worden, ze zijn al 12 jaar oud
'T is een leuk ding om mee te spelen.
vet!
ik d8 dat vanaf 5mW ze echt schadelijk zijn, omdat de reactietijd van je ogen te kort is om af te wijken van de laser
ik d8 dat vanaf 5mW ze echt schadelijk zijn, omdat de reactietijd van je ogen te kort is om af te wijken van de laser
Zoiets is het inderdaad. Maar 5 mW laserpointers zijn in Nederland sowieso illegaal. Hogere vermogens mogen wel, maar dan geen losse straal ( 1 punt ), maar moet je het vermogen "opdelen" ( figuurtjes projecteren , meerdere stralen).
Zie onder andere [topic=193635/1/25]Op zondag 30 september 2001 14:08 schreef skullsplitter het volgende:
Naar aanleiding van 2 topics die gesloten zijn om niets (IMO), heb deze vraag, en heeft iemand een quote van die wet?
Nog even een keer de quote die ik daar ook heb geplaatst:
Dit komt niet uit de wetgeving... maar dit is een stukje wat aangeeft welke lasers nou wel en welke nou niet schadelijk zijn.De IEC onderscheidt vijf laserklassen; 1, 2, 3A, 3B en 4. Deze classificatie geeft de gebruiker een indicatie van het risico van de laser kan veroorzaken.
Klasse 1 lasers hebben een uitgangsvermogen dat zo laag is dat geen oogletsel kan worden veroorzaakt.
Klasse 2 lasers zenden zichtbaar licht uit, met een maximaal vermogen van 1 milliwatt (mW). Wanneer iemand wordt blootgesteld aan de straling van een klasse 2 laser zal de natuurlijke afweerreactie (de knipperreflex, en het afwenden van het hoofd) hem beschermen tegen oogletsel.
Klasse 3A lasers mogen een vermogen hebben van maximaal 5 mW. Deze limiet maakt dat het vermogen dat door een volledige geopende pupil (maximaal 7 mm) het netvlies kan bereiken niet meer bedraagt dan 1 mW. Daardoor zal onvoorziene blootstelling aan een klasse 3A laser niet gevaarlijker zijn dan blootstelling aan een klasse 2 laser. Klasse 3A lasers zijn echter gevaarlijker wanneer men er naar kijkt met behulp van optische hulpmiddelen, zoals een verrekijker en zijn daardoor niet geschikt voor de gewone gebruiker.
Klasse 3B lasers hebben een output van maximaal 500 mW, voldoend om oogletsel te veroorzaken. Te ernst en omvang van de oogschade hangt af van verschillende factoren, zoals het vermogen dat op het netvlies is terecht gekomen, en de blootstellingsduur. Klasse 1, klasse 2, klasse 3A en klasse 3B lasers hebben niet voldoende vermogen om huidschade te veroorzaken.
Klasse 4 lasers hebben een vermogen van meer dan 500 mW en zijn in staat schade aan te brengen aan huid en ogen. Ook kunnen ze bij voldoende vermogen brand veroorzaken.
Klasse 3a is een veel gebruikt vermogen voor de zwaardere laserpointers. (ook wordt klasse 2 wel regelmatig gebruikt).
Zoals je kan lezen zijn de klasse 3a laserpointers (maximaal 5 mW) NIET direct schadelijk voor de ogen.
Wat is nou het geval:
De specificaties die op de laserpointers staat is veelal NIET juist... De vermogens die die dingen hebben overschrijden vaak de waarde die erop staat....
Maar nu een andere quote van die site:
Acties van de Nederlandse overheidtoon volledige bericht
Het RIVM heeft de hiervoor vermelde resultaten en ontwikkelingen enkele weken geleden aan het Ministerie van VWS medegedeeld. Ook de Gezondheidsinspectie Den Bosch heeft het probleem gesignaleerd en een tiental laserpointers doorgemeten en op basis hiervan de minimale veilige afstand berekend. Zij kwamen tot vergelijkbare resultaten. Een en ander was voor het ministerie van VWS reden om samen met de Hoofdinspectie voor de Gezondheidsbescherming (IGB) in actie te komen.
Zij komen onder andere tot de conclusie dat:
1) klasse 3 laserpointers onveilig zijn, zelfs voor professioneel gebruik. Oogbeschadiging kan al bij een blootstellingsduur van 0,25 s optreden. Een uitverkooptermijn acht zij gezien het potentiële gevaar niet acceptabel.
2) klasse 2 laserpointers zijn in beginsel niet geschikt als speelgoed. Ook voor deze lasers geldt dat bij een blootstellingstijd van 0,25 s oogletsel op een afstand van minder dan 1 meter mogelijk is. (Klasse 2 lasers zijn zichtbaar-lichtlasers, met een maximaal vermogen van 1 mW, waarbij de blootstellingslimiet niet kan worden overschreden bij een blootstellingsduur van maximaal 0,25 s)
3) de consument geen kennis heeft van het risico op oogletsel.
Aangezien de importeurs en de branche-organisaties geen mogelijkheid zagen om deze informatie op korte termijn te verstrekken, heeft het Ministerie op 27 april 1998 besloten de verkoop van klasse 3 laserpointers met onmiddellijke ingang te verbieden. Maatregelen om de verspreiding van klasse 2 laserpointers te voorkomen worden nog in overweging genomen.
Ook zal het Ministerie van Justitie deze apparaatjes onder artikel 4 lid 7 van de Wapenwet plaatsen. Dit houdt in dat ze worden aangemerkt als gebruiksvoorwerpen die als wapen geschikt zijn. Consequentie hiervan is dat jongeren onder de 18 jaar dergelijke dingen niet in hun bezit mogen hebben. Tevens biedt dit de politie de mogelijkheid om over te gaan tot inbeslagname.
Anoniem: 29780
Ik heb laatst een klasse 2 laser gekocht gewoon voor de fun en de verkoper die het aan mij verkocht vertelde mij dat hij er eens een keer voor gepakt was en een dikke boete moest betalen daarvoor had hij al een waarschuwing gehad maar hij bleef door verkopen
nu ook nog wel maar achter nietzichtbare deurtjes
ehm, dan nogmaals: waar kan ik 3 van die kleintjes (class 1: rode zichtbare lasers) kopen tegen een redelijke prijs?
Hier in de buurt nog niet tegengekomen...
Hier in de buurt nog niet tegengekomen...
www.avpnews.com
Lasers zijn echt enorm vet!
Die laserpointers schieten niet op.
Ik wil wel eens zo'n grote kopen.
Moet ie wel aangestuurd kunnen worden met een computer.
Aan wat voor prijsklasse moet ik denken?
Die laserpointers schieten niet op.
Ik wil wel eens zo'n grote kopen.
Moet ie wel aangestuurd kunnen worden met een computer.
Aan wat voor prijsklasse moet ik denken?
jongens, ik heb maar 3 kleintjes nodig, voor hier in te bouwen: 
Kenners weten waarom...
Kenners weten waarom...
www.avpnews.com
Ik ben op school 2x met zo'n ding in de ogen geschenen, bestaat er dan kans op beschadiging ?
Ik heb ook eens meegemaakt op school dat iemand een hele dikke Xerox laser had meegenomen, was een ronde koker van ongeveer 20cm lang en met een adapter die dus wel 7 ampere trok voor de laser. Als je het voltage verlaagde dan hoorde je em knetteren. Hiermee schenen ze over het schoolplein op de kleding van de dames maar je kan er voor hetzelfde geld een gat in branden. Als zo'n ding langs je oog komt ben je echt de lul.
EDIT: ook = oog
Ik heb ook eens meegemaakt op school dat iemand een hele dikke Xerox laser had meegenomen, was een ronde koker van ongeveer 20cm lang en met een adapter die dus wel 7 ampere trok voor de laser. Als je het voltage verlaagde dan hoorde je em knetteren. Hiermee schenen ze over het schoolplein op de kleding van de dames maar je kan er voor hetzelfde geld een gat in branden. Als zo'n ding langs je oog komt ben je echt de lul.
EDIT: ook = oog
1e stukkie: kan geen kwaad, de laser waaierd tamelijk snel uit elkaar (meter is genoeg) bovendien bijna altijd class 1Op zondag 30 september 2001 16:25 schreef FerryHeibrink het volgende:
Ik ben op school 2x met zo'n ding in de ogen geschenen, bestaat er dan kans op beschadiging ?
Ik heb ook eens meegemaakt op school dat iemand een hele dikke Xerox laser had meegenomen, was een ronde koker van ongeveer 20cm lang en met een adapter die dus wel 7 ampere trok voor de laser. Als je het voltage verlaagde dan hoorde je em knetteren. Hiermee schenen ze over het schoolplein op de kleding van de dames maar je kan er voor hetzelfde geld een gat in branden. Als zo'n ding langs je ook komt ben je echt de lul.
2e stukkie: Sick! dat doe je niet, daar snij je stof mee!
www.avpnews.com
2e stukkie: Ik zal je vertellen dat die dikke laser ook was scherpgesteld! zaten lenzen in en ik heb ook gehoord dat het zeer doet als je je hand er voor haalt. Dat heb ik zelf niet getest, vond dat te link.Op zondag 30 september 2001 16:29 schreef skullsplitter het volgende:
[..]
1e stukkie: kan geen kwaad, de laser waaierd tamelijk snel uit elkaar (meter is genoeg) bovendien bijna altijd class 1
2e stukkie: Sick! dat doe je niet, daar snij je stof mee!
ben geen kenner. Enlighten meOp zondag 30 september 2001 16:19 schreef skullsplitter het volgende:
jongens, ik heb maar 3 kleintjes nodig, voor hier in te bouwen: [afbeelding]
Kenners weten waarom...
aan de linkerkant zitten 3 lasers in de film, en ik wil dit masker daar mee uitbreiden. (kost wel een beetje)
Check ook http://forum.fok.nl/showtopic.php/66740/1/25
Check ook http://forum.fok.nl/showtopic.php/66740/1/25
www.avpnews.com
Kep wel een tipje voor je...Op zondag 30 september 2001 16:19 schreef skullsplitter het volgende:
Kenners weten waarom...
Koop van die mega-bright leds
Druk die in zo'n behuizing met een lens ervoor... dan kom je ook een heel eind....
Zie de conradsite....
=0205068861001863095&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=94636&TK_PAR[MEDIUM]=]
(ik hoop dat de url lukt....)
Maar volgens mij moet je ook al met die combinatie oppassen....
edit:
blijkbaar niet dus...
ik zie trouwens net dat dit geen losse behuizing is.... mgoed... hier is EEN artikelnummer : 727636-89
de directe url:
[code]http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0205068861001863095&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=94636&TK_PAR[MEDIUM]=[/code]
gewoon ff kopiëren en plakken
blijkbaar niet dus...
ik zie trouwens net dat dit geen losse behuizing is.... mgoed... hier is EEN artikelnummer : 727636-89
de directe url:
[code]http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0205068861001863095&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=94636&TK_PAR[MEDIUM]=[/code]
gewoon ff kopiëren en plakken
Met lasers hoop ik dus wel echt lasers te hebben, niet overly done ledjes met een lensOp zondag 30 september 2001 17:21 schreef wfvn het volgende:
[..]
Kep wel een tipje voor je...
Koop van die mega-bright leds
Druk die in zo'n behuizing met een lens ervoor... dan kom je ook een heel eind....
Zie de conradsite....
Maar volgens mij moet je ook al met die combinatie oppassen....
[
www.avpnews.com
en dan in het niewe spelleke:Op zondag 30 september 2001 17:30 schreef wfvn het volgende:
[..]
[afbeelding]
Check de 3 lichtpuntjes aan de rechterkant van z'n masker... (links op de foto)

www.avpnews.com
skullsplitter: cool zo'n masker maar ik weet niet waar je woont maar zo moeilijkis het echt niet, klasse 2 laser heb je al voor zo'n 15 piek, tenminste zoveel heeft die van mij gekocht en met de baterijen er in (3 van die hele kleintjes) is die laser pen maar 5,5 cm.
Ga gewoon naar van dat soort winkeltjes die wat eletronica spul verkopen en vraag er gewoon naar, of je gaat naar de markt waar ze die dingen zeker wel hebben.
Ga gewoon naar van dat soort winkeltjes die wat eletronica spul verkopen en vraag er gewoon naar, of je gaat naar de markt waar ze die dingen zeker wel hebben.
Ik woon in Goirle, vlakbij (3km) van Tilburg af... Belgie is net zover....
www.avpnews.com
ga gewoon wat winkels/markten bij langs dan moet het zeker wel lukken hoor
ik zag ze ook nog eens in een dumpstore liggen.
ik zag ze ook nog eens in een dumpstore liggen.
dus ik ben strafbaar met een klasse 3a laser? (niet in nl gekocht btw, in rome ergens bij zo'n straatverkopertje)
Als je ermee op mensen/dieren gaat richten wel ja.Op zondag 30 september 2001 19:47 schreef BOOTZ het volgende:
dus ik ben strafbaar met een klasse 3a laser? (niet in nl gekocht btw, in rome ergens bij zo'n straatverkopertje)
Als je er iemand gewond mee maakt (oogletsel) ben je helemaal de lul (dat dekt de versekering niet, dus blijf je lekker lang aan het afbetalen).
damn...Op zondag 30 september 2001 19:49 schreef ET het volgende:
[..]
Als je ermee op mensen/dieren gaat richten wel ja.
Als je er iemand gewond mee maakt (oogletsel) ben je helemaal de lul (dat dekt de versekering niet, dus blijf je lekker lang aan het afbetalen).
dan ga ik maar eens kijken bij de meer afgelegen zaakjes....
www.avpnews.com
Anoniem: 14065
Anders op vakantie gaan naar Lloret/Salou/willekeurig welk ander naai en zuipoord.. daar wordt je bijna doodgegooid met laserpointers. koop er 3 en ik denk dat je voor 25 pieken klaar bent!!
die zooi is meestal veel te zwaar.... niet verstandig dus...Op maandag 01 oktober 2001 17:22 schreef skullsplitter het volgende:
Tjechie een idee?
maten van me hebben daar gewoon klasse 1 vandaan...
www.avpnews.com
Hm... heb je het topic gelezen?Op maandag 01 oktober 2001 22:38 schreef Tom het volgende:
Meer een LA topic, ik move em.
Het draadje is (zoals het nu loopt) imho absoluut geen LA-topic... mgoed... meningen verschillen...
Op de kermis kun je die laser-pointer dingen nog winnen. Schijnen echt bizar ver, hierzo van de ene flat naar de 3e flat 500m verderop.Op zondag 30 september 2001 16:19 schreef skullsplitter het volgende:
Kenners weten waarom...
'k Had er laatst zo'n laserpointer, een aansteker die op gsm lijkt en een pak kaarten gewonnen voor 1 piek
Ik heb ook al zo'n jaar of 5 een laserpen, maar waaraan kan ik zien of het 1e klas, 2e klas of 3e klas laser is?
een geel briefje staat het meestal opOp dinsdag 02 oktober 2001 14:42 schreef RooT het volgende:
Ik heb ook al zo'n jaar of 5 een laserpen, maar waaraan kan ik zien of het 1e klas, 2e klas of 3e klas laser is?
teminste, zo is het bij me cdspeler, brander en (laser,d0h)printer
Dit gaat inmiddels allang niet meer over de vraag waarom lasers verboden zijn....gelieve discussie ergens anders verder te zetten.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.