Toon posts:

RAID met 2 verschillende hdd's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik krijg over een tijdje een moederbord dat RAID ondersteunt. Maar ik begin eerst met 1 harde schijf. Als ik er later een harde schijf bij koop die groter is dan de eerste (eerste is 8 GB en tweeede waarschijnlijk 40 GB), kunnen die dan wel samenwerken met RAID of kun je alleen via RAID werken met hdd's die precies even groot zijn?

Verwijderd

groter of gelijk aan,...

maar waarom doe je jezelf geen lol met raid en hang je er 2x 40Gb-udma 100 Hd op 7200rpm aan,...

heb ik ook en ik klok met ghost toch maar weer ff 700 mb bij het terugzetten van een image,...

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

kan opzich wel, alleen geld hier ook "de ketting is zo sterk als de zwakste schakel". met andere woorden, de 40gb zal ook 8 gb worden en dus zul je meer profijt hebben van je hdd's als je ze niet in raid gebruikt

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 14:14 schreef KingRichje het volgende:
groter of gelijk aan,...

maar waarom doe je jezelf geen lol met raid en hang je er 2x 40Gb-udma 100 Hd op 7200rpm aan,...

heb ik ook en ik klok met ghost toch maar weer ff 700 mb bij het terugzetten van een image,...
hmm.. ik heb nog nooit met raid gewerkt, dus ik heb er ook totaal geen verstand van. wat is ghost?

en van een image heb ik alleen gehoord bij cd's branden, maar daar zul je het wel niet over hebben :)

Verwijderd

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

met ghost kun je een inactieve kopie van b.v. de partitie maken waar windows b.v. opstaat....

als dan een keer windows weer opzijn gat legt,...
gewoon image(=inactieve kopie) terug zetten en je bent weer fris,,,

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Raid 0 = striping
Raid 1 = mirror

striping bij 2 hdd's betekend dat je bij het lezen of schrijven van 32 bits 16 bits van de ene en 16 bits van de andere hdd leest / schrijft. Bij hdd crash is alle data weg !!

beschikbare capaciteit is dus 2x de kleinste hdd.

bij een mirror heb je identieke data op hdd1 en hdd2 staan. schrijven gaat langzamer maar lezen gaat sneller dan bij 1 hdd. Capaciteit is de capaciteit van je kleinste hdd.
bij hdd crash heb je een kopie !!

verder heb je ook nog raid 0-1, raid 4 raid 5 raid 10 maar dat is niet bij jou aan de orde.
Pagina: 1