[CM] relais aan keybordlampje?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zo'n winamp plugin die je keyboard ledjes laat knipperen op de maat van de muziek. Nou wil ik lampjes in mijn dedicated mp3 speler met windowmod tegelijk met die ledjes aan en uit laten gaan. In de kast komen lampjes van vijf volt. Kan ik die rechtstreeks aansluiten op een toetsenbord (solderen) of moeten er relais tussen en kunnen die er tegen? De lampjes gaan nogal vaak en snel aan en uit, en ik heb geen zin om er elke week nieuwe relais in te zetten.

Iemand overgens tips voor de kleuren?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Beter niet direct. Het vermogen van die ledjes is zeer laag. Maar om nu een relais te gaan gebruiken, waarom geen transistor? Die dingen zijn daarvoor bedoeld...

Gebruik een BC 107 of dergelijks (NPN), sluit basis aan aan de positieve zijde van het LEDje, Collector aan het lampje en het lampje aan de +5 op je keyboard, en emittor op de - (chassis) van je keyboard.

Pas wel op dat die lamjes niet teveel stroom trekken, ik weet niet zeker wat een PS2 keyboard aansluiting mag hebben.

En als je geen electrofanaat bent dan wil ik je best wel verder helpen, meel me @ aetje@hotmail.com

Forget your fears...
...and want to know more...