Toon posts:

Linux IPX routing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Debian 'potato' met kernel 2.4.10 draaien met daarin 4 netwerkkaarten. Eén voor @home en de rest voor intern. Elk kaart heeft zijn eigen subnet vanwege ip-forwarding.

eth1 : 192.168.1.1
eth2 : 192.168.2.1
eth3 : 192.168.3.1

Ik zou dus graag ipx willen routen tussen de verschillende subnets. Ik heb de kernel opnieuw gecompileerd met ipx-ondersteuning en de juiste packages geinstalleerd. Als testsituatie draai ik op 192.168.3.2 (win98) een ipx diagnostics server en probeer die vanuit 192.168.1.2 (win98)te bereiken.

Ik doe het volgende:

<sleur-pleur mode>
ripwarez~# ipx_configure
Auto Primary Select is ON
Auto Interface Create is ON

ripwarez~# ipx_interface add eth1 802.3
ripwarez~# ipx_interface add eth3 802.3
</sleur-pleur mode>

Netwerknummer en nodenummer weet ik niet.. hoe kom ik daarachter? Ik denk namelijk dat het daar fout gaat.

Dit alles leidt tot de volgende inhoud van /proc/net/:

<sleur-pleur mode>
ripwarez:~# cat /proc/net/ipx_interface
Network Node_Address Primary Device Frame_Type
00000000 0002440EAE55 Yes eth1 802.3
00000000 00A0249BA84D No eth3 802.3

ripwarez:~# cat /proc/net/ipx_route
Network Router_Net Router_Node

ripwarez:~# cat /proc/net/ipx
Local_Address Remote_Address Tx_Queue Rx_Queue State Uid
</sleur-pleur mode>

Iemand enig idee? Moet ik misschien ipx_internal_net gebruiken? Zo ja, met welk network_number node_number??

p.s. geen 'koop een hub'-replies s.v.p.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
IPX routering lijkt redelijk op TCP/IP routering, in de zin dat elk adres bestaat uit een netgedeelte en een hostgedeelte. En in je routetabel wordt bijgehouden naar welke router je traffic voor welk net moet sturen.

Een verschil is dat je helemaal vrij bent in het kiezen van netnummers, IPX wordt immers alleen maar lokaal gebruikt. (min of meer)
Verder zijn het net- en hostgedeelte van een IPX adres altijd even groot, je hebt niet zoiets als een netmask. Daardoor kun je netnummers compleet willekeurig kiezen, zolang ze maar uniek zijn binnen je netwerk.
Op zondag 30 september 2001 13:03 schreef RIP het volgende:
ripwarez~# ipx_configure
Auto Primary Select is ON
Auto Interface Create is ON

ripwarez~# ipx_interface add eth1 802.3
ripwarez~# ipx_interface add eth3 802.3
Waarom 802.3? Wordt nauwelijks meer gebruikt, ik zou altijd 802.2 gebruiken.
Dit alles leidt tot de volgende inhoud van /proc/net/:

<sleur-pleur mode>
ripwarez:~# cat /proc/net/ipx_interface
Network Node_Address Primary Device Frame_Type
00000000 0002440EAE55 Yes eth1 802.3
00000000 00A0249BA84D No eth3 802.3
Je moet dus voor elk net een uniek netnummer hebben.. anders is er niet te routen. Precies als met TCP/IP.
ripwarez:~# cat /proc/net/ipx_route
Network Router_Net Router_Node
...en dat zie je in de routetabel (die je ook gewoon met route --ipx kunt opvragen) terug, die is op deze manier leeg. ;)
Moet ik misschien ipx_internal_net gebruiken? Zo ja, met welk network_number node_number??
Nee, dat is niet nodig. Een internal net is bedacht om de SAP tabellen wat kleiner te houden (ipv services te binden & propagaten op elk externe adres van een host wordt dat dan gedaan voor alleen het interne adres), maar daar heb je weinig mee te maken denk ik. (alhoewel het wel leuk staat :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Ik zal het vanmiddag even uitproberen en post de resultaten hier weer.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 13:51

deadinspace

The what goes where now?

Voor elk net een uniek netnummer ja, maar elke computer op 1 net moet dus hetzelfde netnummer hebben.
Windows staat standaard ingesteld op netnummer 0. Dit zul je moeten veranderen, want in GNU/Linux wordt netnummer 0 als 'unroutable' geinterpreteerd.