idee om fan speed te regelen

Pagina: 1
Acties:

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46
ik heb nog zo'n elektrisch treintje gehad van lego, en daar zit zo'n ding bij om de snelheid van je trein te veranderen

en ik dacht dat dan dus het voltage werd veranderd, is dat zo ??

anders probeer ik dat strax eens in mijn kast te krijgen
en daar dan mijn fans op aansluiten :-)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ehhe jah.. kan je beter gelijk een potmetertje halen..die is beter (neem wel een 10W potmeter)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Bramster
ja ok...maar ik heb totaal geen geld meer op het moment :-)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
voor een fan heb je geen potmeter met een hoge weerstand nodig, en zo'n potmeter kost echt niet meer dan 10 piek.. voor 1 piek heb je al een potmeter wat tot 500kOhm kan.

Verwijderd

Die trein trafo`s gaan meestal op wissel spanning. Dus zou je ook dat nog moeten omzetten naar gelijkspanning.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zondag 30 september 2001 14:08 schreef Viper3.5 het volgende:
Die trein trafo`s gaan meestal op wissel spanning. Dus zou je ook dat nog moeten omzetten naar gelijkspanning.
een treinmotortje aandrijven met wisselspanning? dacht het niet. of er moet ergens een diode ofzo inzitten. maar die dingen in treintransformators zijn niet gewoon potmetertjes, dat zit ingewikkelder met magnetische staven die door de trafo heen bewegen, scroef maar eens open

• stekkel
  • Laatst online: 23-04 13:07
In mijn oude treintrafo zat gewoon een trafo met meerdere wikkelingen om zo met een schakelaar de juiste spanning er af te halen.

Met een ventilator kan je het trafo idee vergeten aangezien je met gelijkspanning te maken hebt. Deze kan je met een instelbare spanningregulator het beste variabel regelen (LM317 ?? weet het typenummer niet uit mijn hoofd).
Je hebt dan geen dure potmeter van 10 watt nodig.
Een ander idee is om er gewoon een schakelaar tussen te zetten die er voor zorgt dat je zwarte draad aan de 5 v of aan de 0 volt komt te hangen -> Ventilator draaid dan op 7 of 12 volt.

suc6

• Bramster
ik ga dat ding strax eens zoeken en dan schroef ik het eens open

trouwens, dit ding word ook een aparte voeding voor mijn fans, want mijn 250watt wil niet echt meer met alles aan

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Goed plan, ja
Je kan daarnaast ook nog de rode draad aan de 5 of 12 hangen, dan heb (met twee schakelaars) je je fan op 0, 5, 7 of 12 volt. Keuze genoeg toch?

[Nog cooler]
Als je twee driestandenschakelaars gebruikt en alles aan alles knoopt, kan je hem op drie (+uit=vier) standen laten blazen of zuigen !!
[/Nog cooler]

• Sine
  • Laatst online: 18:57
Op zondag 30 september 2001 13:56 schreef RooT het volgende:
voor een fan heb je geen potmeter met een hoge weerstand nodig, en zo'n potmeter kost echt niet meer dan 10 piek.. voor 1 piek heb je al een potmeter wat tot 500kOhm kan.
Ja Daaahaaag ...

een lage weerstand juist...

je zegt 500k
ok

i = u /r
= 12/500000
= 0,000024 A
= 24 micro ampere
= een beetje erg weinig niet ?

100 ohm zie ik beter zitten
of 470 ohm of zo
van 5 watt