3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
maar ik weet wel dat ik de bovenste heb en daar erg tevreden mee ben
beter dan die alpha turbo die er eerst op zat
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Als de Coolermaster echt veel groter is dan de Spire half/half zou je die ook kunnen overwegen.
Fun while it lasted: World Community Grid!
ik bedoel dus de 2de spire
Verwijderd
en zit erover te denken om een duurdere te kopen.
mijn cpu is nu vaak iddle 48 graden met de kast open.
en heb er zilvere coolpaste tussen zitten
dus ik ben blij dat ik die bovenste heb
Maar welke cpu heb jij dan ?Op zondag 30 september 2001 12:30 schreef chucky666 het volgende:
mijne wordt max. 51.
dus ik ben blij dat ik die bovenste heb
zoals ik al eerder zeiOp zondag 30 september 2001 12:51 schreef Da Joker het volgende:
[..]
Maar welke cpu heb jij dan ?
de bovenste
//edit//
mmm verkeert gelezen
een tb 1400
//edit//
Ja, mijn cpu is de bovenste en m'n koeler is een Athlon 1400Op zondag 30 september 2001 12:53 schreef chucky666 het volgende:
[..]
zoals ik al eerder zei
de bovenste
EDIT : Nog goed gegokt ook, een TB1400
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Heb nu dat coolermaster blok, koelt heel erg goed!
Ik heb nu het gewone blok van de EP5-6I11 liggen, maar ga zodra mijn salaris binnen is daarop mijn eigen custom built cooler zetten (4 fans
Verwijderd
Zie hier als de beste een koperen Coolermaster met een 8000 toeren fan...
Verwijderd
Hoe maak je dan die fingerguards vast ?Op zondag 30 september 2001 15:36 schreef n0va^ het volgende:
Ik zou voor die Coolermaster gaan, en dan met fingerguards een 92mm fan erop monteren ..
Wat wil je hiermee zeggen, dat Spire niet erg profiteert van xtra airflow ?Op zondag 30 september 2001 14:36 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
8000 toeren... Inderdaad, die coolermaster blokken werken beter als er meer CFM doorheen gepompt word... Dat is niet bij alle blokken zo.. Bij die spire dingen bijvoorbeeld niet. een 9.2 cm fan produceert even veel of zelfs meer dan die 8000 toeren 6.0 cm fan
Ecodan warmtepomp
Dat wil ik inderdaad zeggen. Althans dat zijn mijn bevindingen met die copperbased Spire..Op zondag 30 september 2001 15:49 schreef JT het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen, dat Spire niet erg profiteert van xtra airflow ?
k, thanx, dit heb ik al vaker gehoord, dus dan waarschijnlijk geen Spire.Op zondag 30 september 2001 16:11 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
[..]
Dat wil ik inderdaad zeggen. Althans dat zijn mijn bevindingen met die copperbased Spire..
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
gel*l als een matariaal goed warmte kan opnemen, dan kan het het ook goed afstaan, dat is namelijk 1 eigenschap.Op zondag 30 september 2001 12:24 schreef scorpionv het volgende:
Ik zou voor de half/half Spire gaan, koper heeft de nl eigenschap dat het goed warmte geleidt, maar ook dat het slecht weer warmte afstaat (aan de lucht dus). Om bovenstaand dilemma op te lossen doen veel fabrikanten een copper base (verspreiding v.d. warmte) en alu fins (om de warmte weer aan de lucht kwijt te raken). Vandaar veel 'combo' designs van HS, die zijn in dezelfde grootte het effectiefst.
Als de Coolermaster echt veel groter is dan de Spire half/half zou je die ook kunnen overwegen.
Waarom zijn er dan zoveel koper/alu combo's, dat komt omdat koper zo zwaar, duur en moeilijk te bewerken is( dit alles ten opzichte van alu ). Het kontact met de cpu-core is vrij klein, en het oppervlak met de lucht is vrij groot ( faktor 100 verschil ofzo ) dus dan kies je voor dat kleine oppervlak gewoon het beste dat er te krijgen is, en ga je voor dat grote oppervlak ook naar prijs en gewicht kijken.
Denk eens wat een mc462 zo wegen als hij van puur koper zou zijn ( nabij de 1500 Gram gok ik)
Lees je Binas eens...Op zondag 30 september 2001 18:33 schreef The Rapier het volgende:
[..]
gel*l als een matariaal goed warmte kan opnemen, dan kan het het ook goed afstaan, dat is namelijk 1 eigenschap.
Fun while it lasted: World Community Grid!
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Verwijderd
Lees jij hem maar eens, het heeft allemaal te maken met de Warmtegeleidings coefficient. Dat is gewoon 1 eigenschap, en daarom is koper beter in het opnemen, geleiden en afgeven dan Aluminium.Op zondag 30 september 2001 19:03 schreef scorpionv het volgende:
[..]
Lees je Binas eens...
Verwijderd
Warmte geleiding is niet hetzelfde als warmte afgifte aan lucht. Vandaar ook dat koperen heatsinks het moeten hebben van veel en zeer dunne ribben of vlakken.Op zondag 30 september 2001 22:32 schreef The Rapier het volgende:
[..]
Lees jij hem maar eens, het heeft allemaal te maken met de Warmtegeleidings coefficient. Dat is gewoon 1 eigenschap, en daarom is koper beter in het opnemen, geleiden en afgeven dan Aluminium.
De eerste pogingen om koperen koelers te maken waren dikke flops, omdat ze aluminium heatsinks namaakten in koper. Dat kan niet, omdat aluminium beter warmte per cm/2 afdraagt aan (geforceerde) lucht. Maar door veel dunne finnen te gebruiken hef je dat op, en met aluminium gaat dat slecht omdat de geleiding weer slechter is.
Het enige probleem is het gewicht. Ik zou voor een aluminium koeler met socket montage, of een koperen met moederbord montage gaan.
PS Ik zit nu dus met een Swift MC462, waar 500 gram koper + 200 gram aluminium in verwerkt zit
Het aluminium zit in het koper geperst als ronde staafjes -> optimale warmte afgifte aan lucht.
Ecodan warmtepomp
maar hoe zit het met de bevestiging?
Het gewicht neemt nogal toe als je dat allemaal op je heatsink schroeft, en ik ben bang dat de zooi afbreekt als ik me kast eens ergens mee naartoe neem.
Het gewicht hangt dus allemaal op je socket (nee ik heb geen schroefgaten er omheen)
Wie heeft hier een oplossing voor?
Zeg ken jij de pilsjesman, de pilsjesman, de pilsjesman ...
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik mijn natuurkunde-boek een beetje kwijt ben ( weer een tijd geleden natuurlijkOp zondag 30 september 2001 23:31 schreef Hooi het volgende:
[..]
Warmte geleiding is niet hetzelfde als warmte afgifte aan lucht. Vandaar ook dat koperen heatsinks het moeten hebben van veel en zeer dunne ribben of vlakken.
De eerste pogingen om koperen koelers te maken waren dikke flops, omdat ze aluminium heatsinks namaakten in koper. Dat kan niet, omdat aluminium beter warmte per cm/2 afdraagt aan (geforceerde) lucht. Maar door veel dunne finnen te gebruiken hef je dat op, en met aluminium gaat dat slecht omdat de geleiding weer slechter is.
Het enige probleem is het gewicht. Ik zou voor een aluminium koeler met socket montage, of een koperen met moederbord montage gaan.
PS Ik zit nu dus met een Swift MC462, waar 500 gram koper + 200 gram aluminium in verwerkt zitWaarom werkt dat ding dus zo goed ook : het koper zit op de CPU core -> neemt de hitte goed op en stabiliseert de core temp
Het aluminium zit in het koper geperst als ronde staafjes -> optimale warmte afgifte aan lucht.
Het kan niet zo zijn dat als koper beter wamrte kan af kan staan aan water dan alu. Dat alu weer beter kan zijn met iets anders dan water.
En wat je zegt over die heatsink koper/alu => veel dunne/weinig dikke finnen. Kan ik niet in de praktijk terug vinden, er zijn zat alu blokken met heel veel kleine finnen die uitstekend hun werk doen ( de Thermaltake Volcano's bijvoorbeeld, en de OCZ Dominator, natuurlijk heeft deze een hoop te danken aan de fan, maar ze kiezen niet voor niets deze heatsink)
En ook het omgekeerde komt ook voor(de koperen orbjes bijvoorbeeld) , kijk bijvoorbeeld ook eens naar de GW CAK38(koper) en de oude GW FEP32(alu) die practisch de zelfde fin-layout hebben. En beide zijn prima blokken.
Je swiftech is idd 1 van de mooiste blokken die er bestaan, koper om op te nemen en alu om af te staan is een prima combo, omdat je voor het gewicht van het koper een veel groter oppervlak aan alu krijgt. Maar ik weet zeker dat een all koperen mc462 nog beter zal zijn, achter dit wordt een heel duur en zwaar blok. Duur vanwege de prijs van koper, maar nog veel meer omdat het nu behoorlijk bewerkt moet worden. Nu wordt er alleen maar een baseplate gebruikt.
Kijk ook eens naar de waterblokken, daar is het toch wel duidelijk dat je koper moet hebben. En waarom zou voor water koper een betere optie zijn en voor lucht alu
je hebt trouwens wel gelijk over dat afgifte/opname en geleiding twee verschillende dingen zijn. Ze zijn echter wel heel dicht met elkaar verbonden(immers is geleiding niets anders dan afgifte/opname tussen de 2 koper atomen(2 media) het is een vereenvoudinging die hier idd niet thuis hoort
Verwijderd
Als alleen het geleiden van belang was, zou een zwart geanodiseerd oppervlak dus geen spatje beter zijn dan een andere kleur.
Het doorgeven van hitte is heel wat anders dan geleiden van warmte zonder verlies. (
Waterkoeling met alu of koper maakt zeer weinig uit wat koeling betreft. Het verschil zit hem in de electrische eigenschappen, de electronmigratie, en als je aluminium gebruikt moet je ook alle onderdelen van aluminium hebben. Vandaar dat koper de voorkeur heeft. Ook is het makkelijker te solderen dan aluminium.
Pas als je met peltiers gaat werken, heeft koper duidelijk voordeel, weer omdat koper dat lagere verlies heeft, wat je dan gaat merken omdat je een groter temperatuur verschil gaat zien tussen de core van de CPU en de bovenkant van het blok. Overigens heb je het dan over graden, niet over tientallen graden.
Tuuhh.. het is maar een mening trouwens.
Ik blijf zeggen dat een koperen koelblok nabouwen van een goed werkende aluminium koelblok geen zin heeft.
Hier twee voorbeelden van 'praktijk gevallen' waar een toppie werkende koperen koelblok is geconstrueerd, die sterk afwijkt van een alu versie en ook beduidend beter is.
Thermalright SK6

Vantec Copper :

Hier een voorbeeld wat dus niet werkt. Een all copper Kaney Hedgehog. Deze koeler is een kopie van een Alpha 6035, de prestaties zijn vrijwel (met dezelfde fan) gelijk. In het bijbehorende artikel zie je dat met een langzamere fan de prestaties gelijk zijn. Met een snellere fan koelt de koperen koeler de CPU sneller, maar niet naar een lagere temperatuur, de Alpha wint het dan.
(De foto is met een 18 cfm Sanyo Denki op de Alpha en een 27 cfm Ystech op de Hedgehog)
Verwijderd
Verwijderd
En Wat die twee koperblokken mij moeten vertellen weet ik ook niet, de betere alu blokken die ik eerder genoemt heb, presteren ook toppie.
En neem ook die kanie en de alpha, ik heb ook ff een review opgezocht:
http://www.acidhardware.com/reviews/heatsinkroundup/index11.shtml
en daar is de kanie overal beter dan de alpha ( met een zwakke sunon is het verschil 2.6c en met een dikke DeltaHP altijd nog 1.2c )
Dat is eigenlijk best veel, in het huidige koeler oerwoud.
Dat laat dus zien dat koper makkelijker warmte afstaat aan lucht dan alu. ZEKER door de koper interlay van de 6035, waar door al het verschil dus aan de finnen toe te wijzen is.
Verwijderd
WelterustenOp maandag 01 oktober 2001 13:28 schreef The Rapier het volgende:
eh hooi, natuurlijk straalt een warmer dan de omgeving elemant warmte uit, maar dat is nog geen fractie van wat gewone geleiding aan warmte afvoert.
En Wat die twee koperblokken mij moeten vertellen weet ik ook niet, de betere alu blokken die ik eerder genoemt heb, presteren ook toppie.
En neem ook die kanie en de alpha, ik heb ook ff een review opgezocht:
http://www.acidhardware.com/reviews/heatsinkroundup/index11.shtml
en daar is de kanie overal beter dan de alpha ( met een zwakke sunon is het verschil 2.6c en met een dikke DeltaHP altijd nog 1.2c )
Dat is eigenlijk best veel, in het huidige koeler oerwoud.
Dat laat dus zien dat koper makkelijker warmte afstaat aan lucht dan alu. ZEKER door de koper interlay van de 6035, waar door al het verschil dus aan de finnen toe te wijzen is.
Verwijderd
allemaal waar, maar het gaat er hier ff om welk van de twee matarialen beter warmte afstaat aan lucht.Op maandag 01 oktober 2001 10:46 schreef DaBit het volgende:
Tuurlijk werken beide koelers ongeveer even goed: het belangrijkste is nog steeds oppervlak. En da's met koper groter te maken omdat je vanwege de grotere warmtegeleiding van koper de vinnen dunner kunt maken. Resultaat: meer koelvinnen op dezelfde footprint, en een hogere prestatie.
Ik probeer iedereen er van te overtuigen dat warmteopname en afgift 1 eigenschap is. En dat als er dus een matariaal(a) beter is in het opnemen van warmte dan een andere matariaal(b), dat dat matariaal(a) dus ook beter moet zijn in het afgeven ervan dan het andere matariaal(b)
Verwijderd
Belangrijker is dat koper op het contact oppervlak beter werkt. Dat komt dan weer, omdat metaal, hoe goed het ook gevlakt is, op microscopisch niveau een kraterlandschap is. Zelfs op meoleculair niveau. (IBM heeft daar mooi onderzoek van.)
Koper is instaat dat contact met minder verlies in energie overdracht te doen. Omdat het verlies kwadratisch (of meer ??) toeneemt als het contact kleiner is. Dan pas maakt het wat uit.
Dus voor contact overgangen helpt het veel, en bij extreem dunne finnen helpt het een beetje. Maar de 'verliezen' in een stuk metaal zijn te laag om verschil uit te maken.
(Als straling niet werkt, zou er geen koeling voor satellieten mogelijk zijn, zou de maan niet vreselijk heet en koud worden, zou de zon geen hitte uitstralen, en zouden er geen nucleaire reacties mogelijk zijn. Leven op aarde ook niet .. Uhh eigenlijk geen atomen ook hah ! )
Verwijderd
-Dat is wel interresant, aangezien je hier niet snel de constructie van de Alpha de schuld kunt geven(want alpha maakt nog altijd 1 van de mooist afgewerkte heatsinks)
Belangrijker is dat koper op het contact oppervlak beter werkt. Dat komt dan weer, omdat metaal, hoe goed het ook gevlakt is, op microscopisch niveau een kraterlandschap is. Zelfs op meoleculair niveau. (IBM heeft daar mooi onderzoek van.)
-Met contact oppervlak bedoelje bij de proc?, of over het algemeen?
in het geval van proc=>Alpha heeft ook een koper contact
in het geval van algemeen=>We zijn er uit, koper is beter dan alu, zowel als base en als fin. De een ideale heatsink is 100% koper
Koper is instaat dat contact met minder verlies in energie overdracht te doen. Omdat het verlies kwadratisch (of meer ??) toeneemt als het contact kleiner is. Dan pas maakt het wat uit.
-Idem zie boven
Dus voor contact overgangen helpt het veel, en bij extreem dunne finnen helpt het een beetje. Maar de 'verliezen' in een stuk metaal zijn te laag om verschil uit te maken.
-Zie ff niet in wat je hiermee probeert te zeggen
(Als straling niet werkt, zou er geen koeling voor satellieten mogelijk zijn, zou de maan niet vreselijk heet en koud worden, zou de zon geen hitte uitstralen, en zouden er geen nucleaire reacties mogelijk zijn. Leven op aarde ook niet .. Uhh eigenlijk geen atomen ook hah ! )
-Jah duh, dat weet ik ook wel. Heb ik ooit gezegt dat straling NIET WERKT? Ik heb gezegt dat het nihil is vergeleken met stroming met betrekking tot heatsinks. In de ruimte heb je geen stroming, en dus is straling de enige mogelijkheid.
nucleaire reacties=> als in een a-bom=> kettingreactie waarbij atoompjes splitsen en daarbij genoeg energie in het rond slingeren om andere atoompjes te laten splitsen?
aangezien daar geen ander medium bij aanwezig is, gaat het hier om geleiding, denk ik. Niet straling.
Fusie idem.
did i mention that temps are 100% stressed ?
Verwijderd
Zelfs electrische energie is het verspringen van energie naar verschillende niveaus. We praten wel over electronen, maar het enige wat zich verplaatst is energie met de snelheid van het licht, op kwantum niveau. Materie is niet anders als energie gevangen in een 'stabiele' vorm.
(Immers, oude OneStone zei het al, "E=MC2")
Energie en materie zijn uitwisselbaar. Als energie 'stil staat' zien we het als materie, als het 'losgelaten' wordt is het stralings als gamma starling.
(100% ordening en 100% chaos)
Nogmaals,
als je wat meer inzicht wilt hebben moet je naar IBM en hun atomaire onderzoek kijken. De BBC heeft uitermate boeiende wetenschappelijke documentaires over dit soort onderwerpen.
Mazzl
Verwijderd
goed, dit kan ik echt nog wel volgen hoor. Maar volgens mij ga jij veel te veel denken. Jah energie=electromagnetisch straling, jah energie en materie zijn uitwisselbaar. Maar dat houd niet in dat dat alles opeens alleen nog maar uit electronmagnetisch staling bestaat. Het kan er wel in omgezet worden, maar dat is iets anders.Op maandag 01 oktober 2001 16:30 schreef Hooi het volgende:
Je snapt natuurkunde dus niet echt, ALLE energie is electromagnetische straling, of het nu warmte of licht of gamma straling is.
Zelfs electrische energie is het verspringen van energie naar verschillende niveaus. We praten wel over electronen, maar het enige wat zich verplaatst is energie met de snelheid van het licht, op kwantum niveau. Materie is niet anders als energie gevangen in een 'stabiele' vorm.
(Immers, oude OneStone zei het al, "E=MC2")
Energie en materie zijn uitwisselbaar. Als energie 'stil staat' zien we het als materie, als het 'losgelaten' wordt is het stralings als gamma starling.
(100% ordening en 100% chaos)
Nogmaals,
als je wat meer inzicht wilt hebben moet je naar IBM en hun atomaire onderzoek kijken. De BBC heeft uitermate boeiende wetenschappelijke documentaires over dit soort onderwerpen.
Mazzl
En electrisch energie is idd het verspringen van electronen naar verschillende niveaus. Maar het zijn toch echt electronen, en dat zijn echt deeltjes =/= energie. kan er wel weer in omgezet worden, maar dat is nog echt niet het geval.
Goed electronen bestaan weer uit quarks die weer zouden bestaan uit "strings", dat weer electro-magnetisch straling is. Maar daar gaat het hier toch nog lang niet om, het gaat gewoon over hoe die energie(warmte) van de van de finnen af komt. En daar zorgt gewone stromings-geleiding voor, en is het aandeel van straling( van uitstralen dus en niet echte straling) nihil is. Dat is gewoon een fact-of-life.
Maar waar praten we over, het ging over wel soort finnen beter is, alu of koper. De kanie en de alpha heatsink zijn helemaal gelijk, behalve in het matariaal van de finnen. De kanie werkt (iets) beter dan de alpha en dus zijn all=koper heatsinks beter dan heatsinks die uit alu en koper bestaan.
p.s. ik zal zeker eens bij ibm kijken, ben er wel geinterreerd in. Ik heb trouwens gewoon vwo-examen in natuurkunde gedaan, jij volgt een studie ofso?
natuurlijk weet ik dat wel, maar dat is echt een denk-niveau te diep, daar moet je in dit soort gevallen gewoon niet mee rekenen. Als je wilt berekenen, hoe hard een steen de grond raakt als je hem van een 1 meter hoog laat vallen, ga je er ook niet terug naar het feit dat zowel de aarde als de lucht als de steen uit energie bestaan, en dat ze om DIE reden elkaar nog afstoten ook.Op maandag 01 oktober 2001 16:30 schreef Hooi het volgende:
Je snapt natuurkunde dus niet echt, ALLE energie is electromagnetische straling, of het nu warmte of licht of gamma straling is.
de groente
Ik heb ook een TB 1200 maar op 1200 wordt hij 47 graden!Op maandag 01 oktober 2001 16:22 schreef _Dennizz_ het volgende:
wat halen jullie allemaal hoge temps? "ik kom met mijn 1200@1200 niet boven de 50 graden uit" nou ik kom met een 1400@1600@1,85 v niet boven de 47 graden uit, DUS koop een globalwin wbk38
(met AS2)
did i mention that temps are 100% stressed ?
Met een verloopstukje 92 => 60 zelf gemaakt natuurlijk.
ps op 1400 zo'n 55 graden.
De koeler vast maken aan je kast zodat deze hangt voor je verloopstukje...(werkt bij mij). zie andere topics.Op zondag 30 september 2001 23:51 schreef pilsjesman het volgende:
Ik was dit ook al van plan te doen 60 -> 80/92.
maar hoe zit het met de bevestiging?
Het gewicht neemt nogal toe als je dat allemaal op je heatsink schroeft, en ik ben bang dat de zooi afbreekt als ik me kast eens ergens mee naartoe neem.
Het gewicht hangt dus allemaal op je socket (nee ik heb geen schroefgaten er omheen)
Wie heeft hier een oplossing voor?
ps hoe was je van plan een verloopstukje te maken?
Verwijderd
Verwijderd
ik gaf het al aan, ik heb echt geen zin meer in de discussie. Ik heb geen voorkeur voor aluminium of koper.
Jij hebt voorkeur voor koper.
Ik wil best discussieren over de verschillen tussen die twee, maar ik ga niet in op wat jouw voorkeur is en waarom en of dat goed is.
Nogmaals,
zullen we het hier maar bij laten ?
Verwijderd
check this one out JT
http://www.tweakers.net/aanbod/24991/a
Overclocking & Cooling aangeboden / Alpha PAL6035MFC met 60 naar 92MM Fanadapter+Sunon Fan
Naam Omschrijving Vraagprijs
DutchPlayer
2 Oktober 2001 - 12:03
Alpha PAL6035MFC met 60 naar 92MM Fanadapter + Sunon Fan.
Werkt Prima bij mij, gaat weg wegens andere cooler.
Mijn 1.4@1.54 GHz Athlon draaid idle op ongeveer 45 a 46 graden celcius.
Excl. verzendkosten FL 90,-
Thanx. Maar call me a mierenneuker oid, ik heb het liever nieuw.Op dinsdag 02 oktober 2001 15:00 schreef Hooi het volgende:
Hee,
check this one out JT
http://www.tweakers.net/aanbod/24991/a
[..]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Och,Op dinsdag 02 oktober 2001 15:09 schreef JT het volgende:
[..]
Thanx. Maar call me a mierenneuker oid, ik heb het liever nieuw.
daar kan ik ook wel een beetje inkomen.
Ben je al wat verder met wat je denkt te gaan doen ?
Ik zoek dus eigenlijk een ander goedkoop blokje met een koperen onderkant.Op dinsdag 02 oktober 2001 15:32 schreef Hooi het volgende:
[..]
Och,
daar kan ik ook wel een beetje inkomen.
Ben je al wat verder met wat je denkt te gaan doen ?
Dan ga ik een adapter maken met daaraan een 92 mm op 30 db ofzo.
Klopt het nou dat Spire nou niet veel baat heeft bij een grotere airflow ? Want in dat geval neem ik die CM 6I11 ofzo.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Met Spire heb ik alleen ervaring met een ouder type Orb, en een MA324-15. Die Ma324 deed inderdaad weinig meer met een betere fan.Op dinsdag 02 oktober 2001 16:02 schreef JT het volgende:
[..]
Ik zoek dus eigenlijk een ander goedkoop blokje met een koperen onderkant.
Dan ga ik een adapter maken met daaraan een 92 mm op 30 db ofzo.
Klopt het nou dat Spire nou niet veel baat heeft bij een grotere airflow ? Want in dat geval neem ik die CM 6I11 ofzo.
Ik weet dat die Coolermaster EP6i11 goed werkt. Mijn broer heeft die op een TB1400. Koelt perfect.
Ik zou of die nemen, of die CB5-6G52. Welke beter zal werken met een fanadapter kan ik zo niet 123 vooruit zien.
Die 6i11 heeft een iets groter koelblok, die CB5-6G52 is van koper. De prestaties zijn ongeveer gelijk.
Omdat die koperen meer en dichtere finnen heeft, vermoed ik dat een adapter met 92 mm fan wat minder goed werkt, omdat hij meer kracht nodig heeft dan airflow snelheid.
Hij remt dus de luchtstroom meer af. In die test zie je ook dat hij heel erg reageert op een sterkere fan, die 50 CFM Delta is een powerhouse.
Als je de specs naloopt, zie je dat de maximum druk van zo'n fan veel hoger is dan een 'normale' stille 92 mm fan, hoewel de CFM waarde gelijk is.
Oftewel,
probeer die EP-6i11 zou ik zeggen.
(Die is ook veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen)
Nou, echt ????Op dinsdag 02 oktober 2001 16:22 schreef Hooi het volgende:
Bliep.
*storing*
Het forum doet gek...
Heb ik nog niks van gemerkt
Ecodan warmtepomp
Helemaal mee eens..Op dinsdag 02 oktober 2001 16:16 schreef Hooi het volgende:
probeer die EP-6i11 zou ik zeggen.
(Die is ook veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen)
Verwijderd
Op dinsdag 02 oktober 2001 16:33 schreef Hooi het volgende:
Ik voel me ook net af en toe een dolgedraaid robotje...