Elektro - hoe maak ik een print

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb een print die ik graag zou maken, wat is de beste manier om deze te realiseren???

Ik heb bij conrad etsmachines gezien, waar hebben jullie tips??? Ik zou het liefste de print m.b.v. mijn printer afdrukken en dan op de printplaat overhevelen...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

kun je niet een universele print gebruiken?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Voor het maken van prints heb je allereerst goeie software nodig, ik gebruik eagle (www.cadsoft.de). Afdrukken van de print doe ik op overtrek papier(kalk papier) met een laser printer (inktjet gaat niet).
Je zou evt overheadsheets kunnen gebruiken maar de toner blijft daar minder goed op zitten. Je kan ook overheadsheets gebruiken en met 'vrijfplaatjes', die in de hander te krijgen zijn, om je ontwerp met de hand maken.
Etsprint is behoorlijk goedkoop. 7,- voor een enkellaags print op euro formaat.
Als je net begint en even wat wil experimenteren raad ik je aan om gewoon te etsen in een bakje in de gootsteen.
Haal bij de drogist wat ijzerIIIchloride (erg verveled spul!) en gootsteen ontstopper (NaOH, natronloog).
Print het uit, plak je ontwerp met wat plakband aan je print vast. Belichte kan je of met een UV lamp doen, of door op de gok tegen het raam plakken (werkt het beste als je met vrijfplaatjes werkt).
Ontwikkelen: 1 a 2 eetlepels Natronloog in een redelijk gevuld bakje. Het is binnen een minuutje ontwikkeld.
Etsen: Iets van 100 a 200gram ijserIIIchlorinde op een liter. Deze vloeistof is zeer vervelend en laat vlekken achter die je niet goed kan verwijderen. Vul je wastafel met kokend heet water. Leg daar je bakje met ijserIIIchloride in waarin je de print etst. Dit kan 20 minuten duren.
Als je klaar bent moet je de print goed na spoelen en allle druppels etsmiddel direct verwijderen. Als het indroogd krijg je het er bijna niet meer uit.
En dan boren, VEEEEEEEEEEEEEEEEL boren.
EVT de print nabehandelen door de fotolaag er af te halen met wasbenzine en in spuiten met flux.

Geen etsmachine nodig, die zijn best duur als je het toch niet veel doet.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

met plaatjes:
circuits online

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Waarom neem je niet gewoon zo'n print met allemaal die gaatjes erin. Dan moet je wel alles met draadjes verbinden, maar dat is minder werk dan zo'n hele printplaat ontwerpen + etsen. :)

• sebastius
  • Laatst online: 09:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kijk of je bij iemand gebruik kunt maken van een print-frees. Dat is echt 10x beter dan etsen.

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:33
Wat wil je precies gaan doen? De prijs om een print professioneel te laten maken valt nog wel mee, als je een beetje goedkope printenboer uitzoekt. Ik zie deze zo bij mijn bookmarks staan:

http://www.jnspcbdesign.yucom.be/prijsber.htm

maar ik dacht dat er nog een goedkopere ergens in België zat. Je moet wel proberen de levertijd zo lang mogelijk te houden (dat scheelt echt GROF geld). Je hoeft in iede geval niet te gaan klooien met etsmiddel, je hebt een masker op de print en goede vias erin (lukt dat eigenlijk thuis? Ik heb dat wel eens gedaan, maar dan moest je gewoon aan 2 kanten solderen).

Groeten,
Michiel

• jopiek
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
wel daar kan ik allemaal wel wat mee! bedankt voor de informatie...

Cogito Ergo Credo

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

je kan ook gewoon naar de lokale elektroboer gaan en hun het laten doen voor een paar piekjes
Pagina: 1