• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 13:51
Ik zit al een tijd te speculeren en te denken over tijdreizen.

Ik lees nog wel eens boeken van Jules Verne, en er is een boek die me toch de aandacht trekt qua verloop. Het gaat op 80 dagen rond de wereld, waarin iemand een weddenschap afsluit dat degene in 80 dagen rond de wereld kan gaan. Uiteindelijk komt hij na 81 dagen terug in engeland en denkt hij dat ie het niet heeft gehaald, maar het blijkt dat hij, doordat hij de tijdgrens heeft overschreden dat hij in werkelijkheid 80 dagen erover heeft gedaan. Het gaat nu om die tijdgrens die boven de pacific ligt. Aan de westkant van deze grens begint een nieuwe dag, terwijl aan de oostkant de dag ervoor nog bezig is. Volgens dit zou je dus als je met een vliegtuig van west naar oost vliegt een dag "terug gaan in de tijd". Afgezien of het daadwerkelijk kan met de huidige middelen, zou je dus, als je heel snel rond de wereld vliegt terug moeten gaan in de tijd!?

Verwijderd

Conclusie: Jules beschreef de tijd aan de hand van de stand van de zon. Dat mag je alleen doen als je op dezelfde breedtegraad blijft. De 'dagen' (het daglicht) duurden gewoon wat korten, maar qua tijd (uren, minuten) is voor iedereen hetzelfde.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik vraag mezelf dat ook wel eens af. Als je met een vliegtuig tegen de tijdzones in zou vliegen, met een snelheid zodat je 12 uur erover doet om de aarde rond te vliegen, ga je elke keer dat je rondgaat 12 uur terug in de tijd, toch ???

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 01:56 schreef B_O_S_S het volgende:
Ik vraag mezelf dat ook wel eens af. Als je met een vliegtuig tegen de tijdzones in zou vliegen, met een snelheid zodat je 12 uur erover doet om de aarde rond te vliegen, ga je elke keer dat je rondgaat 12 uur terug in de tijd, toch ???
Nee je vliegt gewoon door de schaduw en dan weer terug, de tijd gaat inderdaad langzamer als je beweegt, maar dat is zeeeeer miniem, en in de orde van miljoensten van seconden en kleiner.

• araphor
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens dit zou je dus als je met een vliegtuig van west naar oost vliegt een dag "terug gaan in de tijd".
Dit is niet zo, omdat je op een gegeven moment een 'daggrens' tegen komt in de Pacific Ocean ;)

Verwijderd

Uiteindelijk ging de reis om de wereld in 80 dagen voor de achterblijvers in 80*24 uur. Dat was namelijk de clou van het verhaal.
De reizgers zelf dachten 81 dagen te hebben gereist, de conclusie is dus dat een dag voor de reizerigs geen 24 uur duurt, maar 80/81*24 uur.

Door naar het oosten te reizen zijn de dagen dus iets korter.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Je komt die tijdsgrens inderdaad tegen, dus kan niet. En een goed "bewijs" tegen tijdreizen, is volgens mij, dat stel dat het ooit zou worden uitgevonden, dat je terug in de tijd kan, dan zouden er nu toch al wel eens mensen vanuit de toekomst hier geweest moeten zijn?

Als het over 10000 jaar mogelijk is, dan waren er vast al heel veel mensen hierheen gekomen, met alle mogelijke wapens en al om de wereld over te nemen, zoals je altijd in tekenfilms ziet.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 15:11

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zondag 30 september 2001 12:32 schreef pelican het volgende:
Je komt die tijdsgrens inderdaad tegen, dus kan niet. En een goed "bewijs" tegen tijdreizen, is volgens mij, dat stel dat het ooit zou worden uitgevonden, dat je terug in de tijd kan, dan zouden er nu toch al wel eens mensen vanuit de toekomst hier geweest moeten zijn?

Als het over 10000 jaar mogelijk is, dan waren er vast al heel veel mensen hierheen gekomen, met alle mogelijke wapens en al om de wereld over te nemen, zoals je altijd in tekenfilms ziet.
Dat is inderdaad de paradox van het tijdrijzen. Oftewel, ofwel tijdreizen is onmogelijk, ofwel het gebruikte model van de tijd is fout. En dat laatste is het geval. Tijd is namelijk niet lineair. Onze waarneming van tijd is wel lineair, maar de tijd zelf is dat niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Ik vind dit niet zo'n heel goed bewijs, want als ze kunnen tijdreizen kunnen ze zich misschien ook wel zo verbergen dat wij ze niet zien. En ze zien misschien ook wel in dat het gevaarlijk is om de geschiedenis te veranderen, omdat je de precieze uitwerking niet weet.

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)

Ik ben ooit eens een verhaal tegengekomen van iemand die zich daar in "verdiept" heeft.
Volgens hem, naam/bron/watdanook ben ik vergeten, kan je niet verder terug in de tijd dan tot wanneer de tijdmachine voor het eerst functioneel werd.
Hij had een hele overtuigende verhandeling geschreven/bedacht. Het precieze ben ik kwijt maar ik vind het nog steeds leuke manier om wat paradoxen op te lossen.
Ik hoop dat iemand zich dit ook weet te herinneren, ik zou het artikel graag eens teruglezen :).

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Verwijderd

Het zal wel inderdaad zo zijn dat tijdreizen onmogelijk is.
Anders zouden we het dan misschien al gemerkt hebben.

Maar iets over tijd. Hebben wij de tijd bedacht, of is het er gewoon.

Als je eens naar 'licht' kijkt. Als een ster is uitgebrand. Het licht doet er bijv. 4 jaar over om hier te komen. Dan zien we dus hoe het daar 4 jaar geleden was.

Daarom denk ik weleens dat tijd=licht is. Zouden wij mensen zelf de tijd hebben bedacht??? :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 15:11

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tijdreizen is waarschijnlijk wel mogelijk. Maar jouw geschiedenis is al gebeurd, dus die kan je niet veranderen. Stel dat je terug zou reizen in de tijd, en je opa zou vermoorden voordat je vader werd geboren, dan verdwijn je niet opeens. Jij blijft gewoon bestaan omdat in jouw geschiedenis je opa immers bleef leven. Er wordt vanaf daar een nieuwe tijdlijn gecreërd waarin je opa dood was, dus waarin jij niet geboren zal worden.

Zo gaat het op elk moment, trouwens. Alles wat kan gebeuren, gebeurt ook. Elk oneindig klein moment splitsen er een oneindig aantal nieuwe "tijdlijnen" af. Zoals een bol die zich uitzet. Het "heden" is op het oppervlak van die bol. En elke tijdlijn is een oneindig dun puntje op dat oppervlak. De bol zet uit, en om elk oneindig dun puntje ontstaan een oneindig aantal nieuwe oneindig dunne puntjes.

Er zijn, als je Einsteins berekeningen mag geloven, waarschijnlijk 21 dimensies. 3 daarvan zijn ruimte. De rest tijd? Een plaats in de volledige tijdruimte is dan dus in 21 coördinaten te beschrijven. Een plaats in jouw eigen geschiedenis natuurlijk met 4 (3x ruimte en 1x tijd). Maar stel dat je teruggaat naar naar zo'n coördinaat in jouw geschiedenis, dan splits je daar meteen af van jouw geschiedenis, en kom je dus in een andere tijdlijn te zitten, die heel erg parallel loopt aan je originele, maar toch net iets anders is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

* kenneth denkt aan de laatste scene van twelve monkeys ;)

Ik herinner me ook een verhaal (als we toch zo bezig zijn ;)), waar een man terug in de tijd ging, en toen ging het regenen. Vervolgens werd hij doorboord door de regendruppels. Moraal: je kan de loop van de geschiedenis niet veranderen (dus ook die regendruppels niet).

Welk verhaal is dat :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:06
Volgens het Starlab kan "tijdreizen" theoretisch wel degelijk (in ieder geval naar de toekomst. De vraag is alleen of je het wel echt 'tijdreizen' kan noemen. Van wat ik gelezen heb maken zij namelijk gebruik van hetzelfde idee dat Cheatah eerder al aangaf:
de tijd gaat inderdaad langzamer als je beweegt, maar dat is zeeeeer miniem, en in de orde van miljoensten van seconden en kleiner
Op de website van StarLab wordt verteld over Albert Einsteins speciale realiteitstheorie uit 1905 die stelt dat voor objecten die zeer dicht bij de snelheid van het licht reizen, de tijd vertraagt. Tenminste, vanuit het oogpunt van een niet-bewegende waarnemer.

In principe zou dit betekenen, dat als je met 99.995% van het licht reist naar een planeet die 500 lichtjaar van de Aarde verwijderd ligt, en weer terug, dat je 1000 jaar later weer bij Aarde terugkomt. Echter, omdat de tijd vanuit jouw standpunt langzamer is gegaan (je reisde immers met een snelheid die zeer dicht bij de snelheid van het licht lag), lijkt de reis voor jou 'slechts' 10 jaar geduurd te hebben.

StarLab bespreekt ook de mogelijkheid van het terug reizen in de tijd, maar slechts heel summier. Dan gaat het over de kromming van tijd en ruimte die in theorie oneindig kan worden o.i.d.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

Voor zover ik weet kun je niet terug op de tijdlijn, of als dat wel kan dan kun je nooit meer naar de oorspronkelijke. Alleen in deze gevallen krijg je geen paradoxen.
Je kunt wel langzamer op de tijdlijn, niet sneller.

• delirium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 17:39
er bestaat niet een tijdlijn maar meerdere parralelle tijdlijnen (door een of andere prof gebasseerd op einstein) die parralelle tijdlijnen zijn niet 'recht' maar snijden elkaar zie het maar als een paar kromme lijnen naast elkaar die elkaar af en toe aanraken elke (belangrijke) gebeurtenis is een splitsing, dus als je in de tijd reist in het verleden en je stoot per ongeluk een glas water om kan dat de hele toekomst veranderen en kun je niet meer terug, dus als er in de toekomst al tijdreis mogelijkheden zijn is de kans dat ze hier komen zeer klein, maar niet onwaarschijnlijk immers is veel wat in het verleden scifi was nu werkelijkheid (onderzeers, vliegtuigen, raketten)

bij Einstein's e=mc^2 moet c dus de lichtsnelheid zijn dan is de energie die je nodig hebt zeer hoog zo hoog dat het gewicht daarvan zo hoog wordt dat je weer meer energie nodig hebt, dus een bijna oneindige loop. wil je namelijk tijdreizen dan moet je snelheid zo hoog mogelijk zijn.

een mooie droom maar misschien zal de enige mogelijkheid om het te bewerkstelligen ooit zijn door interdimensionaal te reizen, maar dat is weer een ander onderwerp...
Pagina: 1