KLADBLOK RULEZ
(thanks Cheatah)
Ik heb de laatste dagen mij een beetje lopen verdiepen in het gebeuren van hoofdtelefoons, omdat ik een nieuwe wil. Ik heb nu een sennheiser hd 490, en aangezien ik die heelveel op heb denk ik dat een betere wel een goede "inverstering" is
Na wat rond gekeken te hebben ben ik er achter gekomen dat ik bij een beter model al vrij snel een extra versterker nodig heb. 300,- voor bevoorbeeld een hd580 heb ik wel over, maar dan moet er niet nog is een paar hondert gulden bij komen voor een versterker.
Die van bijvoorbeeld headroom zijn heel mooi, en worden over het algemeen geloof ik ook wel aardig gewaardeert maar zijn nogal prijzig. (Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom de voeding zo'n grote invloed heeft
)
Heb ook naar wat zelf bouw dingen gekeken. Dat zou opzich wel een optie zijn als ik een duidelijke zou vinden (zo van plak dit hier en dat daar).
Ook wat ik hier langs heb zien komen is niet bepaald goedkoop, maarja met sets zoals sommige hier hebben is dat niet zo vreemd. Dus heeft er iemand een goede adviezen ?
Ik gebruik een hoofdtelefoon eigenlijk voor alles (lees gamen, muziek via stereo en diskman) behalve voor het echt draagbare spul, dan pak ik toch al snel gewoon "oordopjes"
Dus wat zijn betaalbare versterkers voor hoofdtelefoons en wat zijn anders hoofdtelefoons die kunnen zonder versterker maar toch goed van qualiteit zijn ?
Ik heb de laatste dagen mij een beetje lopen verdiepen in het gebeuren van hoofdtelefoons, omdat ik een nieuwe wil. Ik heb nu een sennheiser hd 490, en aangezien ik die heelveel op heb denk ik dat een betere wel een goede "inverstering" is
Na wat rond gekeken te hebben ben ik er achter gekomen dat ik bij een beter model al vrij snel een extra versterker nodig heb. 300,- voor bevoorbeeld een hd580 heb ik wel over, maar dan moet er niet nog is een paar hondert gulden bij komen voor een versterker.
Die van bijvoorbeeld headroom zijn heel mooi, en worden over het algemeen geloof ik ook wel aardig gewaardeert maar zijn nogal prijzig. (Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom de voeding zo'n grote invloed heeft
Heb ook naar wat zelf bouw dingen gekeken. Dat zou opzich wel een optie zijn als ik een duidelijke zou vinden (zo van plak dit hier en dat daar).
Ook wat ik hier langs heb zien komen is niet bepaald goedkoop, maarja met sets zoals sommige hier hebben is dat niet zo vreemd. Dus heeft er iemand een goede adviezen ?
Ik gebruik een hoofdtelefoon eigenlijk voor alles (lees gamen, muziek via stereo en diskman) behalve voor het echt draagbare spul, dan pak ik toch al snel gewoon "oordopjes"
Dus wat zijn betaalbare versterkers voor hoofdtelefoons en wat zijn anders hoofdtelefoons die kunnen zonder versterker maar toch goed van qualiteit zijn ?
= TheGrimReaper op tweakers
Ik weet niet of je voor een hoofdtelefoon van 300 gulden een aparte versterker nodig hebt. Dacht dat dat voor een Sennheiser van 20000 gulden was.
Ik heb begrepen dat vooral Grado en Beyer heel goede betaalbare headphones maken: Grado SR60 bijvoorbeeld (open, 200 g, 32 Ohm) Best Buy in Hifi Choice, de Beyer DT231 (dicht, 120 g) en de Vivanco SR750 (Halfopen, 180 g) Best buy in Hifi Choice. Allemaal hebben ze een 3,5 jack met 6,3 verloop dus het lijkt me dat ze alle zonder versterker toekunnen.
Ik heb begrepen dat vooral Grado en Beyer heel goede betaalbare headphones maken: Grado SR60 bijvoorbeeld (open, 200 g, 32 Ohm) Best Buy in Hifi Choice, de Beyer DT231 (dicht, 120 g) en de Vivanco SR750 (Halfopen, 180 g) Best buy in Hifi Choice. Allemaal hebben ze een 3,5 jack met 6,3 verloop dus het lijkt me dat ze alle zonder versterker toekunnen.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Voor de hd580 (van 300) word toch echt wel sterk een hoofdtelefoon versterker aangeraden, of iig een degelijke hifi versterker met een goede hoofdtelefoon aansluiting.Op zondag 30 september 2001 02:41 schreef victorvo het volgende:
Ik weet niet of je voor een hoofdtelefoon van 300 gulden een aparte versterker nodig hebt. Dacht dat dat voor een Sennheiser van 20000 gulden was.
Dus rechtstreekt in je geluidskaart of discman is eigenlijk niks, een sony achtig setje is minimaal, dat ding komt pas goed tot z'n recht met een versterker waar niet bezuinigt is op de koptelefoon uitgang, of natuurlijk een speciale hoofdtelefoon versterker
Verwijderd
hangt allemaal volledig van smaak en budget af. de 580 is idd een goeie, maar heb je ook wel een versterker voor nodig om hem tot z'n recht te laten komen. de topmodellen van AKG en Beyerdynamic ook. de Creek OBH11 (bij bijvoorbeeld www.rikstoet.nl) voor iets van f450 is een van de voordeligsten. de Musical Fidelity X-Can heeft een ander geluid (buis/solid state hybride), kost iets van f600 of zo. Jan Meier (www.meier-audio.com, verkoopt ook alle europese merken) bouwt en verkoopt de Corda HA-1 (ongeveer 700, 800 piek), is ook in een bouwpakket te krijgen met instructies ed voor f600. Dat zijn zo'n beetje de voordelige versterkers
Van Meier komt binnenkort ook een goedkopere versie, geen idee wanneer. Als je op www.head-fi.org even vraagt kan iemand daar ook een voor je bouwen.
Als je nou geen versterker wil, moet je es gaan kijken naar bijvoorbeeld Grado. heel goed, heel typisch geluid. moet je van houden, zijn ook niet zo comfortabel als Sennheiser. Van Sony is men wel te spreken over de CD3000 van f1200 oid
en van Sennheiser kun je bij Wilbert HiFi een HD565 kopen voor f300. worden niet meer gemaakt, maar bijna zo goed als de 580 en heeft niet een versterker nodig, wat hem een stuk voordeliger maakt. heb em zelf ook 
je moet eigenlijk gewoon even kijken hoe je cd speler of je versterker het doet met die koptelefoons die "eigenlijk een versterker nodig hebben". kan best wezen dat je eerst nog niks nodig hebt. kun je later altijd nog eentje kopen als je geld over hebt of zo
Als je nou geen versterker wil, moet je es gaan kijken naar bijvoorbeeld Grado. heel goed, heel typisch geluid. moet je van houden, zijn ook niet zo comfortabel als Sennheiser. Van Sony is men wel te spreken over de CD3000 van f1200 oid
je moet eigenlijk gewoon even kijken hoe je cd speler of je versterker het doet met die koptelefoons die "eigenlijk een versterker nodig hebben". kan best wezen dat je eerst nog niks nodig hebt. kun je later altijd nog eentje kopen als je geld over hebt of zo
Verwijderd
die Senn van 20000 is een electrostatische koptelefoon, moet een paar honderd volt doorheen (en dat zet je dus op je hoofdOp zondag 30 september 2001 02:41 schreef victorvo het volgende:
vrijwel alle koptelefoons hebben tegenwoordig een kleine pulg met een verloopje voor een grote...Ik heb begrepen dat vooral Grado en Beyer heel goede betaalbare headphones maken: Grado SR60 bijvoorbeeld (open, 200 g, 32 Ohm) Best Buy in Hifi Choice, de Beyer DT231 (dicht, 120 g) en de Vivanco SR750 (Halfopen, 180 g) Best buy in Hifi Choice. Allemaal hebben ze een 3,5 jack met 6,3 verloop dus het lijkt me dat ze alle zonder versterker toekunnen.
de sr60 is heel leuk, maar beetje duur voor wat je krijgt. de dt231 is ook best wel goed voor de 130 die hij kost. maar dan heb je het nog steeds over goedkope koptelefoons, terwijl ik meen dat meneer tock wat beters in gedachten had. zijn beide wel aanraders trouwens. heb de sr60 een tijdje gehad, vond em met sommige muziek heel aardig, maar voor f80 meer heb je eentje die gewoon zoveel beter is..Grado is een beetje duur in NL.
Ik heb zelf zo'n HD580 met een Creek OBH-11 versterker. Klinkt perfect maar is idd wel een prijzige combi.
Voor zover ik weet, hebben normale versterkers vooral moeite met de hoge impedantie van een Sennheiser. Met name portables kunnen dat niet aan. Maar niet alleen Sennheisers geven dat probleem. Ook de andere Europese merken als Beyer en AKG hebben dat.
Grado is in Nederland niet echt een optie. Kwalitatief zijn eigenlijk alleen de SR225 en SR325 vergelijkbaar met de HD580 maar ze zijn allebei veel duurder in Europa. De SR325 kost al gauw 1000 piek. En ze staan erom bekend dat ze erg oncomfortabel zijn.
Als je beslist geen geld aan een koptelefoonversterker wilt uitgeven ben je misschien beter af met goedkopere koptelefoons die meer voor portable gebruik bedoeld zijn en minder hoge eisen aan de versterker stellen.
Maar ga vooral eens kijken op Headwize en Head-Fi. Daar vind je echt alles over koptelefoons en versterker.
Voor zover ik weet, hebben normale versterkers vooral moeite met de hoge impedantie van een Sennheiser. Met name portables kunnen dat niet aan. Maar niet alleen Sennheisers geven dat probleem. Ook de andere Europese merken als Beyer en AKG hebben dat.
Grado is in Nederland niet echt een optie. Kwalitatief zijn eigenlijk alleen de SR225 en SR325 vergelijkbaar met de HD580 maar ze zijn allebei veel duurder in Europa. De SR325 kost al gauw 1000 piek. En ze staan erom bekend dat ze erg oncomfortabel zijn.
Als je beslist geen geld aan een koptelefoonversterker wilt uitgeven ben je misschien beter af met goedkopere koptelefoons die meer voor portable gebruik bedoeld zijn en minder hoge eisen aan de versterker stellen.
Maar ga vooral eens kijken op Headwize en Head-Fi. Daar vind je echt alles over koptelefoons en versterker.
Hé, nog meer hoofdtelefoonliefhebbers!
Ik heb van headwize de szekerers versterker gemaakt. Het was mijn eerste diy-elektro project. Hij werkt, maar ik denk niet dat ik hem echt goed in elkaar heb gezet. Daarom ga ik hem binnenkort ook opnieuw bouwen. Het voordeel van deze versterker is, is dat hij vrij simpel is en een goed geluid geeft. Het nadeel is dat hij alleen stroom versterkt en niet spaning. Dus het geluid wordt niet harder (je moet dus een bron met voldoende hoge uitgangsspanning hebben), maar het ding kan dus wel hoofdtelefoons met hoge impedantie aan. Waarschijnlijk bouw ik er dan ook "iets" bij in om ook een voltagegain te krijgen
De volgende wordt eem buizenhoofdtelefoonversterker. Ik wete nog niet goed welke, daar moet ik nog ff over nadenken (alhoewel mijn voorkeur al wel een beetje uitgaat naar de amp van kurt strain)
De kosten voor de szekerers zijn ongeveer 50-125 piek. Afhankelijk welke kwaliteit spullen je koopt en hoeveel je al hebt aan onderdelen. Zeker de moeite waard voor een eerste project.
Als je echt zeker wilt zijn van succes: De cmoy amp is een hele fijne. Je leest er steeds goede verhalen over, ondanks dat hij op opamps is gebaseerd. Er is een voor weinig geld een printplaat voor te koop, dus je hoeft over de layout al niet meer na te denken. Alleen onderdelen moet je dan zien te krijgen (als je opamps nodig hebt, moet je ff contact met me opnemen, mischien dat ik er nog wel 2 voor je heb).
Deze versterker is ook mooi als eerste project geschikt, al was het alleen maar vanwege de enorme hoeveelheid info die er op headwize over is te vinden. (btw: De fora doen het weer
Verwijderd
hey Lampje, ben je ook een actief member van Headwize/Head-fi of alleen lurker?
en waar kan je de printplaat e.d kopen voor de Cmoy? da's de Hansen's PCB oid toch? moet volgens mij wel te doen zijn als eerste projectje
en waar kan je de printplaat e.d kopen voor de Cmoy? da's de Hansen's PCB oid toch? moet volgens mij wel te doen zijn als eerste projectje
Heel af en toe post ik eens. Eigenlijk ben ik gewoon lurker. In de fora kom ik sowieso niet zo heel veel meer, maar ik kijk wel heel vaak naar de projectpages. En ik zag net dat er weer 2 ontwerpen bij zijn gekomen, die ga ik maar eens bestuderen denk ik.Op zondag 30 september 2001 14:56 schreef Cownus het volgende:
hey Lampje, ben je ook een actief member van Headwize/Head-fi of alleen lurker?
Idd de hansen pcb. Om eerlijk te zijn weet ik alleen DAT ze te koop zijn, maar niet hoe. Ik denk gewoon mailen naar die Hansen* en vragen. Hij heeft btw nu ook geschikte potmeters, als ik het goed herinner.en waar kan je de printplaat e.d kopen voor de Cmoy? da's de Hansen's PCB oid toch? moet volgens mij wel te doen zijn als eerste projectje
*Die hansen is trouwens een bekend type op dat gebied. Hij heeft ook een vaste rubriek in de Audioxpress en heeft ook patenten op zijn naam staan. Wel stoer dat zo'n kerel dan ook op zo'n site is te vinden. (net als Nelson Pass (www.passlabs.com), die actief lid van de diyaudio forums is)
Die 565 is dan mischien wel een goede optie, waar vind ik Wilbert ergens ?Op zondag 30 september 2001 13:10 schreef Cownus het volgende:
..... en van Sennheiser kun je bij Wilbert HiFi een HD565 kopen voor f300. worden niet meer gemaakt, maar bijna zo goed als de 580 en heeft niet een versterker nodig, wat hem een stuk voordeliger maakt. heb em zelf ook.......
Om te proberen of die werkt op mijn set zonder extra versterker zou ik os ff moeten kijken of ik hem een keer mee kan nemen ofzo, maar ik geef mezelf heel weinig kans.
Ja daar ben ik al wezen kijken, staat idd heel veel info.
Die szekerers versterker is dus niet echt een optie, tenzij ik hem maak met die aanpassing die jij van plan bent.Op zondag 30 september 2001 14:42 schreef Lampje het volgende:
Ik heb van headwize de szekerers versterker gemaakt. Het was mijn eerste diy-elektro project. Hij werkt, maar ik denk niet dat ik hem echt goed in elkaar heb gezet. Daarom ga ik hem binnenkort ook opnieuw bouwen. Het voordeel van deze versterker is, is dat hij vrij simpel is en een goed geluid geeft. Het nadeel is dat hij alleen stroom versterkt en niet spaning. Dus het geluid wordt niet harder (je moet dus een bron met voldoende hoge uitgangsspanning hebben), maar het ding kan dus wel hoofdtelefoons met hoge impedantie aan. Waarschijnlijk bouw ik er dan ook "iets" bij in om ook een voltagegain te krijgen
De volgende wordt eem buizenhoofdtelefoonversterker. Ik wete nog niet goed welke, daar moet ik nog ff over nadenken (alhoewel mijn voorkeur al wel een beetje uitgaat naar de amp van kurt strain)
De kosten voor de szekerers zijn ongeveer 50-125 piek. Afhankelijk welke kwaliteit spullen je koopt en hoeveel je al hebt aan onderdelen. Zeker de moeite waard voor een eerste project.
Als je echt zeker wilt zijn van succes: De cmoy amp is een hele fijne. Je leest er steeds goede verhalen over, ondanks dat hij op opamps is gebaseerd. Er is een voor weinig geld een printplaat voor te koop, dus je hoeft over de layout al niet meer na te denken. Alleen onderdelen moet je dan zien te krijgen (als je opamps nodig hebt, moet je ff contact met me opnemen, mischien dat ik er nog wel 2 voor je heb).
Deze versterker is ook mooi als eerste project geschikt, al was het alleen maar vanwege de enorme hoeveelheid info die er op headwize over is te vinden. (btw: De fora doen het weer)
Die Cmoy klink opzich wel gunstig, zal is kijken wat ik daar over kan vinden.
Helemaal supper dat het headwize foum het weer doet, als ik het goede beeld er van heb gekregen moet daar heel veel info te vinden zijn.
= TheGrimReaper op tweakers
Het diy forum gaat vooral over dit soort dingen. Er zijn ook een electronics en review forum, daar worden juist een hoop versterkers besproken. Head-fi is opgericht toen headwize probs kreeg met het forum. De opzet is dan ook een beetje hetzelfde en de mensen die er komen ook. Ik persoonlijk vind het wel jammer dat het zo uit elkaar begint te lopen, ipv 1 centrale plek. Maar daar valt verder weinig aan te doen.Helemaal supper dat het headwize foum het weer doet, als ik het goede beeld er van heb gekregen moet daar heel veel info te vinden zijn.
Je zal er zeker de antwoorden vinden die je zoekt.
Verwijderd
tja, als je snel (veel) info wil, moet je toch bij Head-Fi wezen, daar zitten de meesten (zit zelf zoveel mogelijk bij beiden). vind die forum software ook veel prettiger als ik eerlijk moet wezen. bovendien zijn de headwize archieven nog niet beschikbaar, daar staat de meeste info in.
die Hansen PCB moet dan dus uit de VS komen...word het gelijk een stuk minder voordelig allemaal.
de 565 is inderdaad heel fijn. zonder versterker niet op z'n best natuurlijk, maar zeker heel goed (met de 10mW van m'n minidisc).
HiFi Studio Wilbert (oid) zit in Utrecht. heeft ook de hd580, 600, vrijwel alle Beyers en de Stax Basic en Classic systems
moet je gewoon voor de gein even een uurtje gaan zitten en vergelijken (eigen cds mee!) ze hebben daar een Arcam CD72 en een X-Can V2 staan om ze op aan te sluiten ipv zo'n obscure zooi als bij Stafhorst 
BTW, verslag van mijn "sessie" @ Wilbert en de 565 vergeleken met de top-o-the-line 600
die Hansen PCB moet dan dus uit de VS komen...word het gelijk een stuk minder voordelig allemaal.
de 565 is inderdaad heel fijn. zonder versterker niet op z'n best natuurlijk, maar zeker heel goed (met de 10mW van m'n minidisc).
HiFi Studio Wilbert (oid) zit in Utrecht. heeft ook de hd580, 600, vrijwel alle Beyers en de Stax Basic en Classic systems
BTW, verslag van mijn "sessie" @ Wilbert en de 565 vergeleken met de top-o-the-line 600
Pagina: 1