Toon posts:

Spellen spelen op non-windows-osjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde dat je op linux ook spellen kan spelen tegenwoordig heeft iemand info.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 22:08 schreef HcMarx het volgende:
Ik hoorde dat je op linux ook spellen kan spelen tegenwoordig heeft iemand info.
Dat klopt, Diablo 2: Lord of Destruction kan je bijvoorbeeld op Linux spelen.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ut ook

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
op www.linux4all.nl staand geloof ik een lijstje met linux games :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, microsoft kan echt eerdaags de pot op denk ik,
maar weet iemand of er nog richtlijnen voorzijn, (om een spel op linux te kunnen draaien??
alvast bedankt.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hey Nebuchadnezzar heb je daar toevallig een link van? Hoe D2 LOD onder linux? bvd

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 29 september 2001 22:15 schreef HcMarx het volgende:
Hmm, microsoft kan echt eerdaags de pot op denk ik,
maar weet iemand of er nog richtlijnen voorzijn, (om een spel op linux te kunnen draaien??
alvast bedankt.
http://www.lokigames.com is een goed beginpunt lijkt me..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24
De meeste spellen heb ik hier thuis al wel...en meeste ook orgineel.Moet jed an weer 100 piek gaan neerleggen of kan je ook gewoon iets downloaden wat het spel aanpast voor linux?

• Necrobic
  • Niet online
Soms wel soms niet koentjuh. Quake 3 en Unreal Tournament bijvoorbeeld niet. Maar Tribes 2 dacht ik wel weer. De reden hiervoor is, dat ze willen weten hoeveel mensen nou de linux port draaien.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 22:19 schreef koentjuh het volgende:
De meeste spellen heb ik hier thuis al wel...en meeste ook orgineel.Moet jed an weer 100 piek gaan neerleggen of kan je ook gewoon iets downloaden wat het spel aanpast voor linux?
Dat verschilt per spel. Voor Quake III arena kun je iig gewoon de GNU/Linux executable downloaden, die je dan kunt spelen met de Quake III cd.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op zaterdag 29 september 2001 22:19 schreef koentjuh het volgende:

Jeps dan moet je de Loki installers downloaden, die werken perfect met de originele Windows cd's. Niet alle games werken onder Linux, maar een klein deel werkt, maar dat zijn vaak wel goede spellen gelukkig.
http://www.penguinpower.nl/ is een erg toffe site over Linux & Games

[deze advertentieruimte is te koop]

• Necrobic
  • Niet online
http://www.geocities.com/kefkarules/DiabloIIHowTo.txt

Is dus de link die ik zocht en misschien wel anderen *D

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 22:18 schreef Necrobic het volgende:
Hey Nebuchadnezzar heb je daar toevallig een link van? Hoe D2 LOD onder linux? bvd
Hm, ik kan geen link vinden, maar ik weet zeker dat het kan. Een maat van me speelt 'm namelijk en hij is allergisch voor Windows :P

Hier staat ie trouwens ook niet: http://www.blizzard.com/diablo2/ :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 29 september 2001 22:15 schreef HcMarx het volgende:
In ieder geval moet je hardware goed gesupport zijn. Een 3D spel spelen met een 3D kaart die niet werkt in GNU/Linux schiet niet zo op namelijk.

Verder moet er natuurlijk van het spel in kwestie een GNU/Linux port uitgebracht zijn.

En meestal heb je een min of meer recente distro nodig. De specifieke eisen verschillen per spel, maar meestal heb je een 2.2 of 2.4 kernel nodig, en in sommige gevallen XFree 4.x .

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ook voor UT kun he de files downen, hij gaat met de oude versie nog wel uit van een windows-installatie waarheen wordt verwezen, en de laatste die ik gebruikte had dat niet meer nodig, die vroeg gewoon om de UT for Linux (=voor Windows) CD en ging toen het spel installen. Hij deed het alleen maar met volledige install, partial install (filmpjes op CD laten) deed het niet... Draaide meestal 2 frames meer per seconde dan de meest getweakte UT onder windows, met Voodoo II 12MB SLI in 1024x768 full settings...

• Necrobic
  • Niet online
En hier is nog een uitgebreide versie

http://wulvyrn.hobbiton.org/diablo2/howto-d2-lod-wine.html

En jah ik ben ook zo'n freak. Nu gaat windows er gelijk weer af want HL/CS Q1/2/3 en D2 werken dus WEL!

Yay! :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 22:34 schreef Necrobic het volgende:
En hier is nog een uitgebreide versie

http://wulvyrn.hobbiton.org/diablo2/howto-d2-lod-wine.html

En jah ik ben ook zo'n freak. Nu gaat windows er gelijk weer af want HL/CS Q1/2/3 en D2 werken dus WEL!

Yay! :)
Halflife onder wine? Cool! :9
En zijn die ports voor SimCity3000 en SOF nou gratis of kosten die evenveel als het spel zelf? :?

Trouwens, als je de wine van www.winehq.com haalt zit daar dan tegenwoordig die directx-port daar al in?

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Wat ik me eigenlijk afvroeg: is er veel verschil in performance tussen Linux en Windows bij games? Ik heb eigenlijk nog nooit spellen uitgeprobeerd onder Linux.. (ben ook nog een newbie als het om Linux gaat hoor, ben er wel een beetje mee aan het experimenteren enzo.. ;))

#

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 20:59 schreef Zap het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvroeg: is er veel verschil in performance tussen Linux en Windows bij games? Ik heb eigenlijk nog nooit spellen uitgeprobeerd onder Linux.. (ben ook nog een newbie als het om Linux gaat hoor, ben er wel een beetje mee aan het experimenteren enzo.. ;))
Hier was een paar maanden geleden nog een nieuws-item over. Het scheelde zo'n 20% (helaas in het nadeel van Linux :'( ) Maar dit komt door de drivers van nVidia. Die zijn niet zo geweldig voor Linux, terwijl ze voor windows wel goed geoptimaliseerd zijn. (ofwel hoe ouder de kaart, hoe realtief beter hij het in linux doet. Dus mijn TNT2u doet het goed in linux :) )

Overigens merkte ik het zelf helemaal niet... :)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Op zondag 30 september 2001 20:50 schreef banaan-X het volgende:
En zijn die ports voor SimCity3000 en SOF nou gratis of kosten die evenveel als het spel zelf? :?
Dit vraag ik mezelf ook af.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Mijn suc6 stories:

- Quake2 (via WINE)
- Quake3 (native)
- Half-Life (WINE)
- American Mc Gee Alice (WINE)
- Counter-Strike
- Unreal Tournament (native)
- SimCity
- Diablo2

met papier mache kun je alles maken!!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
De reden hiervoor is, dat ze willen weten hoeveel mensen nou de linux port draaien.
Nee, de reden is dat de originel producent van het spel te lui is om een linux port te maken en het daarom uitbesteed aan loki die vervolgens zelf die spellen moet verkopen.
Het best zou zijn wanneer je net als bij mac-games gewoon 1x betaald voor het spel zonder dat het platform iets uitmaakt, helaas zijn de meeste games-producenten risico-mijdende MS-hielenlikkers dus zal dat nog wel ff duren.
Hier was een paar maanden geleden nog een nieuws-item over. Het scheelde zo'n 20% (helaas in het nadeel van Linux ) Maar dit komt door de drivers van nVidia. Die zijn niet zo geweldig voor Linux, terwijl ze voor windows wel goed geoptimaliseerd zijn. (ofwel hoe ouder de kaart, hoe realtief beter hij het in linux doet. Dus mijn TNT2u doet het goed in linux )
Welk news-item was dat dan??

Ik heb hier zelf de ervaring dat linux altijd sneller is met de linux nvidia drivers (de enige snelle 3d-drivers onder linux) dan in windows, vergeleken met win2k is het verschil vaak erg groot (minder groot met xp/98), mn v2 heeft daarnaast ook drivers voor linux, maar die presteren wel onder de maat tov windows..

Nieuwe kaarten hebben altijd minder goptimaliseerde drivers, dat verschilt echter niet per OS

Wat bij linux wel kan helpen is een nieuwere kernel + software die gecompiled is voor jowu eigen architectuur (i386 is trager dan i586/i686, scheelt soms best veel))

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Bij mij maakte het nooit veel uit totdat ik veel ram erbij kocht (heb nu een slordige 384 MB). Windows 98 snapt daar dus geen bal van, dus als ik supergedetailleerde textures in Quake neem dan is de hele handel in Windows niet meer te draaien (zwappen enzo), terwijl het in Linux dan soepeltjes draait.
De NVidia drivers zijn op zich niet zo slecht maar wel closed source :r Met een beetje gesleutel aan je kernel kun je wel behoorlijke prestatiewints halen, vooral door compilatie met optimalisatie voor je processor scheelt in games echt veel.
Het ligt batuurlijk ook aan het spel zelf hoe goed het draait. Quake3 draait bijvorbeeld als een gek. UT draait ook lekker maar ziet er niet uit (ik geef SDL daar dan altijd maar de schuld van), veel te bleekjes. Owja en mijn Sega emulator draait wel lekkerder onder Linux, maar dat komt door de brakke multi-tasking van Windows 98...

Maar als die haleve zole van een kaarten fabrikanten nu eens Linux drivers maken. Wel allemaal drivers bouwen voor OS/2, dat niemand meer gebruikt maar Linux drivers doen ze niet aan. Ja sinds kort veranderd dat wat, maar of ik nu blij moet zijn met al die closed source zooi?? Welke fabrikanten hebben er eigenlijk al drivers? NVidia iig wel, Matrox heb open source drivers heb ik gehoord? En ATi enzo?? Want ik wil graag een ATi kaart hebbu, want die GeForce kaarten geven brak beeld op hoge resoluties...

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 30 september 2001 20:59 schreef Zap het volgende:
Spul dat je in wine draait zal trager zijn dan in windows, zeker met 3D-spul. Starcraft draaide bij mij zeer goed in wine, geen verschil merkbaar met Windows, maar mijn computer trekt Starcraft ook makkelijk (pII 448).

Native spellen draaien meestal (met redelijke of betere drivers) iets trager tot iets sneller.
Zie http://gemini.luon.net/~marcelm/q3-bench/ voor een benchmarkje dat ik gedaan heb.
Merk wel op dat dit met een Matrox videokaart is. Matrox levert opensource drivers voor haar videokaarten, waardoor deze netjes in de kernel gezet kunnen worden enzo, wat een redelijke performance tot gevolg heeft. De nieuwere mga drivers zouden sneller moeten zijn.

De bottom line is: GNU/Linux is (op bijna alle punten) efficienter dan Windows, maar drivers zijn (voornamelijk bij 3D spul) vaak een probleem.

• Kookie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik speel UT onder Linux en het is echt wel sneller dan onder Winpuke. Behoorlijk sneller!

Probleem is dat je alles wel goed moet instellen. Als mensen zeggen dat het langzamer is hebben ze meestal de drivers niet goed geinstalleerd. Kwestie van goed de info/how-to's e.d. lezen !!

http://www.lokigames.com

Windows :r

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 oktober 2001 00:37 schreef Kookie het volgende:
Ik speel UT onder Linux en het is echt wel sneller dan onder Winpuke. Behoorlijk sneller!

Probleem is dat je alles wel goed moet instellen. Als mensen zeggen dat het langzamer is hebben ze meestal de drivers niet goed geinstalleerd. Kwestie van goed de info/how-to's e.d. lezen !!

http://www.lokigames.com

Windows :r
Drivers zijn helaas vaak *wel* een issue, maar goed configgen is natuurlijk ook heel belangrijk.

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 22:44 schreef blouweKip het volgende:

[..]

Welk news-item was dat dan??

Ik heb hier zelf de ervaring dat linux altijd sneller is met de linux nvidia drivers (de enige snelle 3d-drivers onder linux) dan in windows, vergeleken met win2k is het verschil vaak erg groot (minder groot met xp/98), mn v2 heeft daarnaast ook drivers voor linux, maar die presteren wel onder de maat tov windows..

Nieuwe kaarten hebben altijd minder goptimaliseerde drivers, dat verschilt echter niet per OS

Wat bij linux wel kan helpen is een nieuwere kernel + software die gecompiled is voor jowu eigen architectuur (i386 is trager dan i586/i686, scheelt soms best veel))
Het stond een keer hier op de frontpage, maar ik kan het helaas ook niet meer terugvinden...

Verwijderd

volledige civilisation in linux editie is ook te krijgen. en ik bedoel dus niet de netwerkversie van www.freeciv.org

maar ik heb geen idee waar je die kan downen (het is wel gratis)

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 20:50 schreef banaan-X het volgende:

Halflife onder wine? Cool! :9

Trouwens, als je de wine van www.winehq.com haalt zit daar dan tegenwoordig die directx-port daar al in?
Nou? ;)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Nou?
Volens mij kosten alle commerciele spellen geld, dus ook aparte ports van windows versies, dat zal wel veranderen zodra de spelproducenten zelf voor ports gaan zorgen

Ik weet niet of de huidige cvs van wine die transgaming patches er al standaard in heeft zitten, moet je ff kijken op
http://www.transgaming.com

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

starcraft onder linux werkt overigens ook (met wine) en ik speel zo af en toe met veel plezier de SoF port van lokigames. Helaas heeft die de binary driver van nvidia nodig, en die laadt ik liever niet (closed-source enzo, /me is fanatiek anti).....

Ohja, ik heb ook ooit Quake3 van loki in linux gespeeld maar die vond ik net zo ruk als de windows versie want ik houdt niet zo van die splash spelltjes ;)

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 17:16 schreef blouweKip het volgende:

Ik weet niet of de huidige cvs van wine die transgaming patches er al standaard in heeft zitten, moet je ff kijken op
http://www.transgaming.com
We've released the 2D portion of our DirectDraw work as a patch on the wine-patches mailing list. Alexandre Julliard, the Wine project leader, has committed the patch into Wine's CVS tree, so it will be available in the next official release of Wine. In the meantime, you can grab a Wine daily build to check it out. Remember though - this is only our 2D code.

De 2d zit er dus kennelijk sinds april in. Maar nu de 3d nog...
Pagina: 1