Fan met rpm signaaldraad op 7V laten lopen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil een paar fans met zo'n blauw draadje erbij op 7V laten lopen. Nou is mijn vraag, als ik op de rode draad een weerstandje zet, moet ik dan ook wat uitvreten met de blauwe?

Of is het bijvoorbeeld handiger om de weerstand aan de zwarte te hangen?

Owjah, ik ben ook wel geinteresseerd in een schema'tje van zo'n fan met rpm signaal, kan ik daar wie weet nog een en ander uit afleiden.

ieeeepppppp :P

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Je knipt gewoon de draadjes door die naar de 3-pins connector gaan, behalve het RPM draadje. Het draadje wat dan normaal 12v is zet je dan op de normale plek op een molex-connector, alleen de ground zet je niet op 0v maar op het 5v lijntje :)

Geen gedoe met weerstandjes die heet worden :)

Verwijderd

precies..heeeel simpel dus..

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Maar wel meer kabelgeharrewar.

Kep liever een beetje warme weerstandjes (desnoods hang ik er drie achter elkaar die dan elk 1/3 van de warmte genereren en dus alle drie niet heet worden)

Mijn kast is al een aardige kabelbende en die wil ik niet onnodig uitbreiden. Wat ik wil maken is een soort verlengkabeltje met daarin de weerstandjes verwerkt. Om de drie verlengdraden incl weerstanden nog een krimpkousje en klaar is ikke :)

Ik hou graag alle draadjes van 1 apparaat bij elkaar en bovendien is het met een nieuwe processor koelert wel handig als je daar niet gelijk de garantie van verknoeit door het stekkertje eraf te knippen ;)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Op zaterdag 29 september 2001 21:59 schreef VROEM! het volgende:
Maar wel meer kabelgeharrewar.

Kep liever een beetje warme weerstandjes (desnoods hang ik er drie achter elkaar die dan elk 1/3 van de warmte genereren en dus alle drie niet heet worden)

Mijn kast is al een aardige kabelbende en die wil ik niet onnodig uitbreiden. Wat ik wil maken is een soort verlengkabeltje met daarin de weerstandjes verwerkt. Om de drie verlengdraden incl weerstanden nog een krimpkousje en klaar is ikke :)

Ik hou graag alle draadjes van 1 apparaat bij elkaar en bovendien is het met een nieuwe processor koelert wel handig als je daar niet gelijk de garantie van verknoeit door het stekkertje eraf te knippen ;)
Als het toch al een bende is kan je:
1) het gewoon doen zoals ik zei
2) het netjes doen op de manier zoals ik het zei en meteen de rest netjes wegwerken & pics posten hier zodat wij allemaal jaloers worden

nou, optie 2 lijkt het meest antrekkelijk, nietwaar :P

edit:
en als je er weerstandjes tussen wilt zetten zul je het draadje ook door moeten knippen :P

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zaterdag 29 september 2001 22:06 schreef Straat het volgende:

[..]

Als het toch al een bende is kan je:
1) het gewoon doen zoals ik zei
2) het netjes doen op de manier zoals ik het zei en meteen de rest netjes wegwerken & pics posten hier zodat wij allemaal jaloers worden

nou, optie 2 lijkt het meest antrekkelijk, nietwaar :P

edit:
en als je er weerstandjes tussen wilt zetten zul je het draadje ook door moeten knippen :P
Ik heb een ontwerp voor een complete kast in de pijplijn staan voor mijn athlon classicje (met sinds kort een gouden orbje erop *D ) Als ik die af heb ga ik zowel screenshots van me cad tekeningen als foto's posten. Op dit moment is mijn kastje niet echt bewonderenswaardig :'( En daar is zonder grondige verbouwing ook weinig verbetering in te verwachten.

Voor de rest: Er zijn zowel vrouwtjes als mannetjes te koop van die fan stekkertjes (zijn gewoon standaard delen). Met de mannetjes is wat kutter om de draadjes aan vast te solderen, maar daar heb ik een truukje voor (hoop ik :P) )
maw ik ga een verlengsnoertje met daarin me weerstandjes maken.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ga me bij die case denk ik laten inspireren door mijn stage speeltje van afgelopen zomer >:)

Check hier...
http://www.transrapid.de/galerie/photos/page_1.htm
http://www.transrapid.de/galerie/studien/page_1e.htm

Hij wordt bestuurd met MS-DOS 6.22...
Zelfs windows NT is nog te gevoelig voor 'crashes' (in dit geval met pech iets fysieker dan als je puter op een los bureau stond)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Schop ende knal omhoog...

Kep nu nog geen idee of wat ik wil zonder rare overbelastingen van mijn mobo/fans kan.

Iemand? Gewoon ja of nee en zo je het meest aan te raden draadje(s) is voldoende :)

Pagina: 1