Toon posts:

Hemel en Hel? of?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben Atheist, en geloof in vrijwel niets meer. Ik geloof in de ongekende stomheid van de mens en de onzin van het leven, maar dat terzijde.

Ik zat net te denken. Allerlei geloven beloven je een plekje in het paradijs als je prima je best doet hier beneden, en een plekje in de hel als je het verbrast.

Wat nu als we eigenlijk allemaal hiero onze kans hebben verbrast en dit hier onze hel is?

Tuurlijk je hebt wel eens lol en geluk, maar dat zorgt er alleen maar voor dat een eventuele 'val' nog veel pijnlijker is.

"Hotel California" klinkt ook aardig in de richting van dit idee....

"You humans define your existence by the amount of suffering you'll endure." (Matrix)

Verwijderd

Good thinking, heb het zelf nooit zo bekeken. Maar als dit idd hel is, dan valt het toch nog reuze mee?

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Stond in m'n pakje camel:
"Life is the childhood of our immortality"
Dit terzijde, denk ik niet dat dit onze hel is: aangezien het leven ook heel plezierig kan zijn. Tenminste als we moeten geloven dat de hel is zoals die in de bijbel staat beschreven (ook ik geloof er niet in) dan zou er helemaal geen plaats zijn voor plezier. Dat is er wel! :) *D

Volgens de bijbel zou er echt helemaal geen plezier zijn, en ook geen hoop. Het kennen van lol en geluk zou betekenen dat, zodra je valt, nog de hoop hebt op betere tijden, die je kent.
Op zaterdag 29 september 2001 20:45 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Good thinking, heb het zelf nooit zo bekeken. Maar als dit idd hel is, dan valt het toch nog reuze mee?
Goede uitvinding van Satan: sigaretten: geheel in de helse gedachten: vuur, brand! :7 LOL

I used to be an atheist, until I realised I was god.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:46
wou net xzeggen, als dit de hel is, is er een goed leven!

Maar zelf ben ik een goed gelovig iemand, en geloof nhiet dat de hemel een 'prijs' is op goed leven, maar genadigheid van God, maar da's een ander verhaal!

Verwijderd

Waar ga je dan naar toe als je dood gaat? Reincarneer je dan ofzo?
Je zou kunnen zeggen dat het hier op aarde hel of hemel is afhankelijk van hoe de mensen leven. Leeft iedereen slecht dan wordt het vanzelf een hel, andersom wordt het een hemel.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:50

-Stef-

Slainthe!

Hoe verklaar je de sterfelijkheid van de mens dan? In de hel zou je voor oneindige duur belanden. Aarde duurt maar hooguit een eeuw. De hel heeft alleen maar een ingang en je kan dus niet overgaan naar een andere omgeving zoals het vagevuur. Tenzij je aardse bestaan een evaluatieperiode is waarna je terechtkomt in een op jou van toepassing zijnde hel. :?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Topicstarter
Jullie proberen het idee allemaal te koppelen aan een bestaande religie (reincarnatie, waar ga je dan heen?) Mijn idee zegt juist dat ze niet kloppen.

Ik zeg neit over hemel, reincarnatie. Weet ik neits van, en ik hoop dat ik het ook neit meemaak. Ik ga gewoon dood. Einde.

Verwijderd

Ik dnek dat
Hemel op aard is en hel ook.
Ik denk ook dat dit alles is en dr nix na komt.

Hemel is wat je van het leven op aarde kan maken.
En hel is wat je doorstaat.

...

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Tja eigelijk zijn Hemel en Hel 'religieuze termen'

Dus als jij zegt dat het op Aarde is, dan moet je eigelijk ook geloven vind ik.

Ik geloof in niks, waarom zou ik? (zie sig :P )

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Hm...
Ik heb ooit een tijd geleden ook eens met een vriend zitten redeneren of dit niet de hell zou kunnen zijn. We zijn nooit echt tot een coclussie gekomen, maar ik persoonlijk denk dat het niet zo is. De hell vertegenwoordigd al het kwaad. Pure slechtheid. Dan zouden er dus geen leuke en goede dingen zijn. Er zouden (naar mijn mening) dan geen kerken of Cristelijken kunnen zijn.

Persoonlijk geloof ik helemaal niet. Niet in God niet in de duivel. Wat er dus na dit leven komt moeten we afwachten.

Signature

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Het Hindoeisme gelooft idd dat de aarde de hel is; als je te weinig karma hebt kom je als een verschoppeling terug; als je veel karma hebt kom je als een gelukkig persoon terug.

Overigens vind ik de slecht-doen-dan-naar-hel-theorie erg goed, het heeft veel mensen weerhouden criminele dingen te doen.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik geloof nergens in en geloof dus ook niet dat dit hel is..., dit is simpelweg ons miezerige leventje...
En als ik jullie was zou ik proberen zoveel mogelijk lol te hebben in het leven...

Verwijderd

Ik zeg neit over hemel, reincarnatie. Weet ik neits van, en ik hoop dat ik het ook neit meemaak. Ik ga gewoon dood. Einde.
Grappig dat juist een atheist er van iedereen hier het dichtst bij zit, naar mijn idee dan.

Uitgaande van de bijbel: mensen en dieren zijn zielen. Het Genesis verslag zegt: "en de mens werd een levende ziel." De bijbel zegt ook: "de ziel die zondigt, die zal sterven", en "wat de doden betreft, zij zijn zich van niets bewust."

Conclusie: de hel is geen plaats van eeuwige pijniging, maar gewoon "het graf". De bijbel zegt over God: "God is liefde." Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een God die de personificatie van liefde is mensen / wezens eeuwig zou pijnigen voor iets wat zij gedurende 80 jaren, die op zich genomen al lang niet altijd even leuk waren, hebben gedaan.

Verwijderd

Nou voor veel mensen niet hoor...

Bij mij doet de theorie van de hel hier op aarde het ook wel goed... Ik vind het zelf geen hel, heb het hartstikke naar mijn zin, maar voor veel mensen kan het wel een hel zijn...
Ik ga uit van reincarnatie... Als je niet leeft ben je in de 'hemel' een wachtplaats voor je volgende leven, hier is alles goed en vertrouwt, je weet alles e.d.
Op aarde moet je dingen onder ogen zien en ben je gebonden aan je lichaam, dat kan voor sommigen een hel zijn... Er schijnt ook een verband daartussen te zijn met zelfmoorden...
Een hemel kan ik me nog voorstellen, maar een hel niet, dus is het voor mij logisch dat hier de hel is...
Ik heb hier oa nog over gediscusieerd met iemand die het christelijke geloof aanhangt en die probeerde mij duidelijk te maken dat er wel degelijk nog een derde 'rijk', wat de hel is, bestaat...

Dat van de hel hier is voor mij veel aannemelijker, iig voor mijn redenatie...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
hel = aarde,

als je eens nagaat is er op elk plek/land/wereldeel wel oorlog geweest.

1e ww.
2e ww
romeinen.
amerika (indianen->cowboys, burgeroorlogen)
africa , grotendeels nog steeds)
japan vroeger
china vroeger

over_al!

Verwijderd

Waarop baseer je dat antwoord? Je weet toch niet hoe het dan in de plek was voordat je de hel (aarde) inging?

Verwijderd

Als je uitgaat van het joods/christelijke principe dat de hel de plaats is waar je voor eeuwig gestraft wordt voor je aardse zonden, dan ligt het idee niet ver dat het aardse op zijn minst een voorportaal van de hel is, omdat het je dwingt om ook daar volgens zeer strikte en soms dubbelzinnige regels te leven om die eeuwige straf te ontlopen.

Als je het filosofisch bekijkt zou de hemel een plaats kunnen zijn waar al onze ideeen realiseerbaar zijn, simpelweg door ze te denken. (We zijn daar zelf een soort god.) De hel zou dan een plaats zijn waar geen enkele gedachte realiseerbaar is, en het dus nooit zo gaat zoals wij dat willen. Op de aarde zijn er allerlei belemmerende factoren (zoals natuurwetten en de wil van andere mensen) die ons zeker laten weten dat het die hemel niet is, maar er zijn ook zeker zaken die voor ons realiseerbaar zijn, dus die hel is het zeker ook niet.
Pagina: 1