[zelfbouw]: Infrarood ontvanger

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb gisteren bij Okaphone in Groningen wat onderdelen gehaald voor een infraroodontvanger, om m'n pc met de afstandsbediening te kunnen bedienen.

- Nu heb ik weinig verstand van electronica, maar kan ik wel redelijk solderen. Hieronder staan de onderdelen, maar ik heb geen flauw idee wat wat nou is. Er zijn hier vast wel mensen die dit weten...

Afbeeldingslocatie: http://www.nefo.nl/fox/schema.JPG

- Verder een pic van een 9pins connector. Wat is nou de nummering van de pinnen?

Afbeeldingslocatie: http://www.nefo.nl/fox/9pins.JPG

- En kan iemand mij helpen aan foto's van z'n zelfgebouwde ontvanger, zodat ik eventueel het schema niet hoef te gebruiken, of een duidelijke uitleg van het schema?

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Ik heb er deze week 3 in mekaar gezet. En volgens dit schema http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

Als je alles aan elkaar soldeert past ie mooi in het huisje van de stekker http://213.51.72.9/~devotion/casemod/irbinnen.jpg

De pinnen zitten zo :

1 2 3 4 5
6 7 8 9

En de onderdelen als volgt :

Die blauwe dingen zijn C2 100 nF
Die zwarte buisjes zijn C1 10 µF, 16 V
Daarnaast de weerstanden.
Daarnaast de voltageconverters.
Die dingen met 3 pootjes zijn diodes en die grote dingen ernaast zijn de IR Modules.

• koelkast
  • Niet online
Boeit het ook aan welke kant je het spulletje aansluit, bijv. welke kant van de weerstand, of voltageconverter?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
Op zaterdag 29 september 2001 20:29 schreef DeVoTioN het volgende:
Ik heb er deze week 3 in mekaar gezet. En volgens dit schema http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

Als je alles aan elkaar soldeert past ie mooi in het huisje van de stekker http://213.51.72.9/~devotion/casemod/irbinnen.jpg
3?
je gaat meteen een compleet netwerk aanleggen? :P

ik vroeg me ff af he, zou je zo'n zender/ontvanger ook een IP kunnen geven, en hem dan bijv. in een netwerk gebruiken?

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 20:34 schreef LL Koelkast het volgende:
Boeit het ook aan welke kant je het spulletje aansluit, bijv. welke kant van de weerstand, of voltageconverter?
de weerstand maakt niet uit, diode wel, alles met 2+ pinnen verder ook ja :)

ojaa, condensator MOET idd ook goed, anders ontploft ie (echt !)

• DeVoTioN
Op zaterdag 29 september 2001 20:35 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

3?
je gaat meteen een compleet netwerk aanleggen? :P

ik vroeg me ff af he, zou je zo'n zender/ontvanger ook een IP kunnen geven, en hem dan bijv. in een netwerk gebruiken?
Hehe nee een paar vrienden wouden er ook 1 hebben vandaar :9 Je kan met een normale afstandsbediening je pc bedienen. Winamp bijvoorbeeld.

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 20:37 schreef DeVoTioN het volgende:

[..]

Hehe nee een paar vrienden wouden er ook 1 hebben vandaar :9 Je kan met een normale afstandsbediening je pc bedienen. Winamp bijvoorbeeld.
best wel cool :)

wat voor software heb je daar dan verder nog voor nodig?

enne, ik zie hier 2 verschillende:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/Lirc3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/tim2.jpg

de onderste is via dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

maar in de bovenste zie ik ook nog een led/IR led.

klopt het dat de onderste ALLEEn de ontvanger is, en dat de bovenste ook kan zenden via die (IR) LED?

(draadloos naar de printer :9 )

• koelkast
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 20:36 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

de weerstand maakt niet uit, diode wel, alles met 2+ pinnen verder ook ja :)

ojaa, condensator MOET idd ook goed, anders ontploft ie (echt !)
Wat is de + kant van de condensator dan? De langste draad?

En dat ding met drie pootjes lijkt me de spanningsconverter ipv diode, zie ik in dat schema...?

En die diode dan, dat is dan toch dat ding waar die rood/witte papiertjes aanzitten? En moet de kant met het rode papiertje in het schema links of rechts??

• DeVoTioN
Diode heeft 3 pootje en de spannings converter is zon klein oranje buisje. In dat schema is IC2 de diode en D1 staat voor de voltageconverter.

Als software gebruik ik WinLIRc dat is een IR server waar andere programma's naar kunne connecten. Bijv gen-IR een plugin voor winamp. En dan kun je alle knoppen van je AB instellen.

Die bovenste lijkt mij ook een zender ja :9

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 20:45 schreef LL Koelkast het volgende:

[..]

En dat ding met drie pootjes lijkt me de spanningsconverter ipv diode, zie ik in dat schema...?

En die diode dan, dat is dan toch dat ding waar die rood/witte papiertjes aanzitten? En moet de kant met het rode papiertje in het schema links of rechts??
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~tweakersgot/schema.GIF

Of C1 en C2 goed zitten weet ik niet 100% zeker, het ZOU kunnen dat ze andersom moeten...
(staat er wel op, C1 moet 10 µFzijn, C2 100 nF)

• koelkast
  • Niet online
Ik heb hier nog een ouwe tulip muis. Alleen zitten hier geen schoefjes aan, waarmee ik hem aan de kast kan aarden. Is dit erg? Of hoeft dit helemaal niet?

• DeVoTioN
Op zaterdag 29 september 2001 20:51 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

[afbeelding]

Of C1 en C2 goed zitten weet ik niet 100% zeker, het ZOU kunnen dat ze andersom moeten...
(staat er wel op, C1 moet 10 µFzijn, C2 100 nF)
C1 en C2 moeten dus andersom :9

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 20:52 schreef LL Koelkast het volgende:
Ik heb hier nog een ouwe tulip muis. Alleen zitten hier geen schoefjes aan, waarmee ik hem aan de kast kan aarden. Is dit erg? Of hoeft dit helemaal niet?
schroefjes om te aarden :?

die schroefjes aan de stekker zijn alleen om de stekker VASt te zetten hoor :P
Op zaterdag 29 september 2001 20:53 schreef DeVoTioN het volgende:

[..]

C1 en C2 moeten dus andersom :9
ja, dacht ik al, nouja, C1 en C2 moeten dus ANDERSOM ! :)

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 20:45 schreef LL Koelkast het volgende:

[..]

op de condensator staat een - aan een kant, bij 1 pootje :)

op de diode staat aan 1 kant een streepje, welke het streepje van de diode dus voorsteld :)

het driehoekje van de diode op het schema is de kant waar dus GEEN streepje op de diode staat :)

• Xandrios
ik denk dat ik ook maar es zoiets in elkaar ga knutselen binnenkort :)

maar dan moet het wel INC. een zender zijn.

Iemand een idee voor een schema van een zender, of zender/ontvanger combo ?

Verwijderd

klein vraagje:

Ik wil een signaal geven aan mijn pc(seriaal) met een eigen zelfgemaakte IRontvanger. Maar wat voor signaal(volt,mA) wil die seriaal poort krijgen? Dus wat is max/min zodat de pc het "hoort".

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

Op zaterdag 29 september 2001 21:23 schreef worldpunch het volgende:
klein vraagje:

Ik wil een signaal geven aan mijn pc(seriaal) met een eigen zelfgemaakte IRontvanger. Maar wat voor signaal(volt,mA) wil die seriaal poort krijgen? Dus wat is max/min zodat de pc het "hoort".
5V.
mA.... geen idee :?

Verwijderd

En hoe gevoellig is de seriaal port? En ik heb toch mA nodig, anders overbelasting ik hem straks...

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 21:26 schreef worldpunch het volgende:
En hoe gevoellig is de seriaal port? En ik heb toch mA nodig, anders overbelasting ik hem straks...
lol

je kan em 0.0000001 geven, zou theoretisch al voldonede moeten zijn.

gewoon verwaarloosbaar.

overgins hoeft het NIEt precies 5V tezien, soms doet ie het bij 2.5V ook nog :)

ERGENS tussen de 0 en 5V zit het omschakelpunt.

ps. als ik nu had gezegt: MAX 0.001 Mah, hoe dat je dat dan begrenst?

Verwijderd

Oke, bedankt...was daarnet ff in de waar. Seriaal:) = gaat om 1 of 0. Zat ff anders te dneken door mijn k8000(velleman)

• Xandrios
Op zaterdag 29 september 2001 21:23 schreef ThaHandy het volgende:
www.infraredport.com
thnx !

Afbeeldingslocatie: http://www.infrarotport.de/tfds_plan.GIF

dit schema is iig veel handiger :)

En hij is zener/ontvanger :)

enigste probleem is dat je hem direct op je mobo aansluit...

moet ik es ff de boekjes van m'n mobo doorlezen, hopen dat daar de pinout in staat :) (RTFM :P)

[edit]

en MSi is idd zo vriendelijk de pinouts in hun boekje te zetten ! :) :)
Ik denk dat ik deze dus maar ga bouwen, lekker makkelijk, en hij kan dus ook zenden/ontvangen + standaard herkent door windows :)

[edit2]
er staat ook bij dat je hemin de bios moet enablen...
alleen staat er in de bios NIX over in :(
iemand toevallig ook een msi k7tpro2 ?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Ik heb er eentje laten maken voor 25 piek (lui en geen geweldige soldeerkunsten :P ). Ik moet zeggen dat het wel handig is, alleen met winLIRC kan je alleen WinAMP bedienen?
Zijn er nog andere geinige progjez? :)

• straat
  • Laatst online: 21-08 18:54
Op zaterdag 29 september 2001 21:37 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

thnx !

[afbeelding]

dit schema is iig veel handiger :)

En hij is zener/ontvanger :)

enigste probleem is dat je hem direct op je mobo aansluit...

moet ik es ff de boekjes van m'n mobo doorlezen, hopen dat daar de pinout in staat :) (RTFM :P)

[edit]

en MSi is idd zo vriendelijk de pinouts in hun boekje te zetten ! :) :)
Ik denk dat ik deze dus maar ga bouwen, lekker makkelijk, en hij kan dus ook zenden/ontvangen + standaard herkent door windows :)
IrDa is eigenlijk veel handiger :) kan je ook met je telefoon gebruiken, wordt alleen niet ondersteund door winLIRC :( Allebei maken is dus toch het beste :P

• koelkast
  • Niet online
Ben druk bezig, al bijna klaar. Ik moet alleen nog C2 (een vierkante condensator) solderen.
Ik neem aan dat de linkerkant (zie foto) de MIN is? C2 moet je nl tussen 2 pinnen van de IR-ontvanger solderen, maar er staat niet welke kant waar moet. Of maakt dit niet uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.nefo.nl/fox/c2.JPG

foto

• DeVoTioN
Op zaterdag 29 september 2001 22:17 schreef LL Koelkast het volgende:
Ben druk bezig, al bijna klaar. Ik moet alleen nog C2 (een vierkante condensator) solderen.
Ik neem aan dat de linkerkant (zie foto) de MIN is? C2 moet je nl tussen 2 pinnen van de IR-ontvanger solderen, maar er staat niet welke kant waar moet. Of maakt dit niet uit?
[afbeelding]

foto
Dat maakt niet uit gewoon ertussen solderen.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
bij een gewone condersator maakt dat niet uit. dus doe wat je leuk lijkt.

• koelkast
  • Niet online
Ok mensen, ik heb hem nu helemaal in elkaar. Nu ga ik hem even aansluiten en vervolgens hopen dat m'n pc niet ontploft :( . Dat zal toch wel meevallen?

• DeVoTioN
Hij zal heus niet ontploffen :7

• koelkast
  • Niet online
Het werkt! Heb al WinLIRC geinstalleerd, en ook al de WinAMP plugin!
Bedankt voor al jullie hulp, echt cool van de tweakers!!

Verwijderd

werkt dit ook onder win2k? :)

dit vraag ik omdat die nog weleens moeilijk doet met de com-poort :)

• koelkast
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 23:14 schreef Schum1 het volgende:
werkt dit ook onder win2k? :)

dit vraag ik omdat die nog weleens moeilijk doet met de com-poort :)
Ik werk hier onder Windows XP, en hier doet 'ie het prima! Alleen WinLirc crasht bij het opslaan van de configuratie. Maar het opslaan lukt wel, want opnieuw opstarten en hij laadt het...

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Op zaterdag 29 september 2001 23:51 schreef LL Koelkast het volgende:

[..]

Ik werk hier onder Windows XP, en hier doet 'ie het prima! Alleen WinLirc crasht bij het opslaan van de configuratie. Maar het opslaan lukt wel, want opnieuw opstarten en hij laadt het...
Dat doet ie dus ook onder Win2k. :(
Verder een ideaal zo'n IR-ontvanger. Lekker vanuit mijn bed WinAmp aansturen. :P

-

• Larry4
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 22:17 schreef LL Koelkast het volgende:
[afbeelding]
foto
deze condensator is geen elco dus maak niet uit welke kant je hem aansluit

-edit-
ohw was al beantwoord ;) (op volgende blz ;) )
-/edit-

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 23:02 schreef LL Koelkast het volgende:
Het werkt! Heb al WinLIRC geinstalleerd, en ook al de WinAMP plugin!
Bedankt voor al jullie hulp, echt cool van de tweakers!!
En heb je nu ook een foto van het uiteindelijke eindresultaat?

• koelkast
  • Niet online
Ik zal morgen even wat foto's van het resultaat posten.
Heb ik nog even een vraagje; ik heb hier nog een stel 5volt en 12volt LED's liggen. Zou ik die op m'n ontvanger aan kunnen sluiten, dat hij knippert of brandt als ie iets onvangt, of is dit erg moeilijk?

Verwijderd

ik ben een elektronica n00b, maar ik wil er ook 1 maken, dat lukt wel maar wat is wat, ik zit hier nou met het Conrad boek voor me, maar wat moet ik allemaal hebben en hoe weet ik wat wat is in dat boek

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
vraag: die ronde condesator(duz niet die vierkante) heeft een lang en een kort pootje. Welke is de plus?

• Acid_Burn
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

voor de nummering van die pinnetjes.. kijk nou eens goed in die stekker. Er staan nummertjes bij ik kan ze op de foto zelfs zien :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

C't nov 2000
PC-afstandsbediening blz 46:

Onderdelen:
diode (D1) 1N148
weerstand (R1) 4.7 KOmh
Ir-Module TSOP1738
Spanningsconv(IC2) 78L05, 100mA
condensator C1 10 microF, 16V
condensator C2 100 nF

Dit is ongeveer 5 Euro aan onderdelen, goedkoper kan denk ik niet voor een ir-ontvanger. *D

Pin-bezetting seriele poort:

naam 25-pin 9-pin
rts 4 7
gnd 7 5
dcd 8 1

Met <a href="http://www.irassistent.com">IRAssistant</a> kan je meer functies van windhoos bedienen (pc uitzetten via a-b)

<a href="http://fsinfo.cs.uni-sb.de/~columbus/lirc/">LIRC-project-homepage</a>

<a href="http://home.jtan.com/~jim/winlirc/">WinLIRC homepage</a>

Dit ontvangertje is wel makkelijk te maken en werkt een super ontvangst (veel beter dan de meeste cd-spelers en tv's :) ) Wel afhankelijk van je LIRC configuratie. Je moet dit progje namelijk zelf instellen door op knoppen van je A-B te drukken.

edit:

Hoe kan ik hier links toevoegen? |:(

Verwijderd

offtopic:
zo kan je links toevoegen: [url] link [/ url]

Verwijderd

ik heb laatst ook dat schemaatje gebruikt om de ir-ontvanger te maken, maar bij mij werkte ie niet! ik had hem wel getest met een scope, er werden wel pulsjes van de afstandsbediening ontvangen door het apparaatje maar de computer ontving niks. hoe hebben jullie hem geinstalleerd in windows?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon de HTTP regel neezetten, wordt automatisch een link

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op zaterdag 29 september 2001 20:50 schreef DeVoTioN het volgende:
Diode heeft 3 pootje en de spannings converter is zon klein oranje buisje. In dat schema is IC2 de diode en D1 staat voor de voltageconverter.

Als software gebruik ik WinLIRc dat is een IR server waar andere programma's naar kunne connecten. Bijv gen-IR een plugin voor winamp. En dan kun je alle knoppen van je AB instellen.

Die bovenste lijkt mij ook een zender ja :9
weet je zeker dat een diode 3 pootjes heeft en die spanningsconverter een klein glazen buisje is???

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Ik heb hier een kastje gemaakt, die onder ALLE, maar dan ook ALLE omgevingen werkt.

Die van mij zet ik tussen de toetsbord en pc, een doorlussing, en koppelt middels zijn programeerbare controller, ir signalen aan toetsenbord commandos.

Het programeren gaar makkelijk, zet de pc in de uitstand, of een bootflop, dus in dos based, niet in windows! druk op de knop en ledje flikkert, richt de ab erop met de toets die je wilt hebben, ledje verandert van kleur, toets nu de bijbehorende toets in op toetsbord, max 2 toetsen tegelijk, ledje flikkert, etc, ophouden met programmen, druk op knop en groen ledje brand. Max 64bindingen, en eenmaal vol overscrijft die de eerste.

Wel leuk is dat het met iedere rc5 ab werkt!, en geizen je 64 posities heb werken meerdere ab ook, wel leuk als je op lan bent of zo of bij kennisen...

ik open er nog wel een topic ovr met de schemas en de onderdelen...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

misschien een erg stomme vraag maar euh...
met wat soort afstandbediening "bedien" je zo'n ontvanger?

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025

De pinnen zitten zo :

1 2 3 4 5
6 7 8 9

Die dingen met 3 pootjes zijn diodes en die grote dingen ernaast zijn de IR Modules.
???
Eeeuh, ook niet echt meneer de techneut, lol, een diode met 3 pootjes, dat is wel lol :)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02

JWR

Welke afstandsbediening kun je hierboor gebruiken? Elke willekeurige? en kun je die dan ook makkelijk toewijzen?

Verwijderd

Je kan inderdaad elke ab gebruiken (als de frequentie maar in het bereik ligt van de ir-ontvanger). Ik gebruik er gewoon een standaard Sony ab van een cd-speler voor.
Je moet met Lirc(= ab driver) je ab configureren en elke knop een naam geven. Ik kan winamp, volume, en dvdspeler bedienen en mijn pc uitzetten 8-).
Zie mijn vorige bericht voor de links naar de zachte-waar die je nodig hebt.

diode = led zonder lampje = 2 pinnen
Diode vervangen door ledje? Lijkt mij wel mogelijk eigenlijk..

Verwijderd

De pinnen zitten zo :

1 2 3 4 5
6 7 8 9

een diode met 3 pootjes :?

• m-m
  • Niet online

m-m

ik moet en zal zo'n ding maken !!
maar ja mn soldeerbout is dood :(
Pagina: 1